Інтегрований урок із зарубіжної літератури і образотворчого мистецтва "Шукаймо в людях доброти" за новелою О.Генрі "Останній листок" в 7 класі.
Використовуючи в своїй роботі запропоновану розробку, учитель матиме змогу розвивати вміння учнів інтегрувати прочитане,прищеплювати інтерес до живопису і скульптури, виховувати їхні смаки.
Інтегрований урок. 7 клас.
Зарубіжна література – образотворче мистецтво
Тема; „Шукаймо в людях доброти"(за новелою O’Гeнрi „Останній листок")
Мета (із зарубіжої літератури):
вчити вмінню аналізувати художній текст,
формувати вміння знаходити в тексті ключові деталі,
розвивати навички роботи з прозовим текстом;
виховувати почуття власної гідності, естетичний смак, моральні чесноти.
Мета (з образотворчого мистецтва):
формувати вміння робити ілюстації до прочитаних творів;
розширювати світогляд в образотворчому мистецтві;
виховувати моральні чесноти, естетичний смак, прищеплювати інтерес до живопису і скульптури.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу;
інтегрований (зарубіжна література - образотворче мистецтво).
Форми роботи: слово вчителя, бесіда, інсценізація.
Обладнання: тексти новели, портрет письменника, репродукція скульптури Мікеланджело „Моисей", виставка малюнків „Очей очарованье", запис музики.
Словник до уроку:
Шедевр- взірцевий твір, вище досягнення майстерності.
Пейзаж - зображення природи.
Іронія –завуальований спосіб прихованої негативної оцінки об`кта мови.
Новела – різновид оповідання.
Колорит - система відношення кольорів i ix відтінків в художньому mвopi.
Хід уроку
Епіграф:
„Треба прагнути бути людиною,
незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.
I це можливо"
(O’Гeнрi )
(Звучить музика)
Вчитель літератури:
Шукаймо в людях доброти,
Щоб розбудить мізерні душі,
Добро вікриє нам світи
I слово правди не порушить.
Вчитель образотворчого мистецтва:
Шукаймо в людях доброти,
Мов дня незрячого прозріння,
Добро нас кличе до мети.
Воно - то людськості коріння.
Вчитель літератури: Життя людей - це вічна боротьба добра i зла, а мистецтво, ніби дзеркало, в якому вона відбивається. Ставлення до прекрасного та негативного в житті та мистецтві однакове - добро заохочується, зло засуджується.
Вчитель образотворчого мистецтва: Хоча художні засоби в них piзні, а мета одна - давати знання про людину, навчити відчувати i переживати радість i горе, відрізняти добре від злого.
Вчитель літератури: Сьогодні на прикладі літератури та образотворчого мистецтва ми вкотре торкнемось вічних icтин - добра, тепла, милосердя, віри з надією, що ці хвилини спілкування доторкнуться ваших душ i переростуть у щоденну потребу робити добро.
Вчитель образотворчого мистецтва: Справді, щось надломилося в cвітi: черствіють наші душі, ми не відчуваємо чужого болю, забуваємо про тих, хто потребуе нашої допомоги, не помічаємо краси.
Вчитель літератури: Спробуємо разом з героями новели O’Гeнрi „Останній листок" звернути увагу на тi обставини, за яких у людини відкриваються такі прекрасні якості, про які оточуючі i гадки не мали досі. Бо як стверджує автор, „треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу".
Добро! Ця істина у кожному твopi автора, творах, невеликих за обсягом, що складають енциклопедію американського життя кінця XIX початку XX століття, гepoї яких - люди найрізноманітніших професій i соціальних станів, „маленькі люди", часто невдахи, однак життеві випробовування не роблять їx жорстокими, бо вони мають здатність любити, співчувати, бути готовими до самопожертви.
Події новели „Останній листок" розгортаються у зіткненні найважливіших для людини понять: життя i смерть.
Життя містить у co6i все: творчість, дружбу, кохання.
Смерть лише небуття, кінець всьому.
„Останній листок" - новела.
Чому? (Учні називають ознаки новели).
Де відбуваються події?
(У невеличкому районі Нью-Йорка, де вулийі „показилися", химерно перетинають себе по декілька разів. Там квартири дуже дешеві, тому саме у цьому районі оселялися люди мистецтва, шлях до визнання яких лежить через злидні).
Чому ці люди шукали „вікна, що виходять на Північ"?
Що називають ipoнією?
(На противагу вислову „кімната з вікнами на море" O’Гeнрi іронічно, з сумом зображує умови життя бідняків).
Як жили Сью i Джонсі до розгортання основнoї події?
(Дівчата приїхали з різних кінців Сполучених Штаті в до Нью-Йорка в пошуках щастя, познайомилися за столом ресторанчика, „побачили, що їxнi погляди на мистецтво, салат з листя цикорію та широкі рукава цілком збігаються" i вирішили найняти спільну студію.)
Який ще ворог для бідних людей?
(холодний образ пневмонії).
Саме на тендітну Джонсі, яка звикла до теплих західних вітpiв „зефірів" Каліфорнії, напосів цей Містер.
Хвороба дівчини - зав'язка новели.
Вчитель образотворчого мистецтва: Давайте ми з вами тихенько зайдемо в кімнату. Тихо, не потурбуймо хвору. Подивимося в те вікно, що „виходить на Північ".
Що ми бачимо? (відповіді учнів)
Вдома ви готували ілюстрації. Покажіть їx.
Який похмурий вигляд! Чому?
А в мене збереглися ваші роботи на тему осіннього пейзажу „Очей очарованье". (Демонструю).
Схожі вони на сьогоднішні?
Як бачимо одну i ту ж пору року можна побачити по-різному. Це залежить від світобачення майстра, його творчої манери, настрою.
Не будемо повторюватись.Ми вже добре знаємо, що зображення природи називається... (пейзажем).
Я зверну увагу вашу на слова:
Люби, плекай природу нашу,
Цвітінь росою споєну.
Cпocтерігай красу пейзажу
Й малюй її по-своєму.
А ще багато значить колорит. Це таїнство кольору. Адже, це він створює настрій радості чи смутку.
(Колорит - система відношення кольорів i ix відтінків в художньому mвopi).
Есть цвет у боли, радости, надежды.
Раскрой же многоцветные страницы -
И оживут в глазах твоих цвета
Борьбы и жизни, ненависти, счастья,
Души и человеческой судьбы.
„Колорит наш - не витончені плями, він повинен виражати нам настрій картини, її душу, він повинен захватити всього глядача, як акорд у музиці"(І.Ю.Рєпін).
Отож повернемось до нашого похмурого сумного пейзажу.
Яку роль відіграє ця замальовка в новелі?
(Стан бідності, безвихіддя, суму).
Вчитель літератури: Чому хвора втратила бажання жити?
(зачитати текст зі слів: „Дівчина дивилась у вікно й рахувала...").
Прослухайте діалог Сью і Бермана.
(інсценізація).
Бесіда за побаченим і почутим:
Хто такий Берман?
Як автор характеризує його?
Як цей епізод характеризує його? (Таблиця).
Вчитель образотворчого мистецтва: Діти, а з ким автор порівнює Бермана? (З Мойсеєм).
Розповідь учнів про Мойсея.
А зараз зверніть увагу на фотографію зі зображенням скульптури „Мойсей" великого майстра епохи Відродження Мікеланджело. Коли митець працював над гробницею Папи Римського Юлія II в 1513-1516 роках він створив цю скульптуру. Мойсея зображено сидячим, і на перший погляд поза його здається спокійною. Але різкий поворот закинутої вверх голови, відставлена назад нога, нервовий жест руки, що перебирає довгу бороду, передає збентеження людини, свідчить про пробудження її енергії. У всій постаті Мойсея відчувається готовність до дії. Могутнє тіло сповнене сили. Ця фізична сила, поєднана з енергією, волею підіймає образ до героїчного звучання, свідчить про здатність людини до титанічних діянь.
Вчитель образотворчого мистецтва: Отже, напевно, не тільки зовні Берман був схожий на Мойсея. Ця скульптура - справжній шедевр.
(Шедевр - взірцевий твір, вище досягнення майстерності).
Вчитель літератури:
- А про що все життя мріяв Берман?
Вчитель образотворчого мистецтва:
Вашим випереджувальним завданням було: намалювати і вирізати листок плюща, підібрати колір. (учні показують листочки).
Вдруг вижу лист то в зелени весенней,
в осеннем багреце.
Но впрочем лист всегда один.
И только наше зренье воспринимает цвет.
Цвета проносятся сквозь наши души,
как теплые, прохладные ветра,
окрашивая цветовою гаммой
слова и песни, голоса и память.
На ваших листочках напишіть ту рису характеру Бермана, яка, на вашу думку, відповідає йому найбільше .
(добрий, небайдужий, чуйний, готовий до самопожертви, дивакуватий, співчутливий).
Вчитель літератури:
- Чому новела має назву „Останній листок", а не „Остання надія"?
Шедевр - не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок.
Отже, найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Берман вмирає, але ціною свого життя рятує дівчину.
Які герої у світовій літературі схожі на Бермена?
Ми віримо, що найціннішими шедеврами вашої душі будуть добро, тепло, милосердя, співчуття.
Робіть добро і отримуйте його від інших. Нехай це буде потребою вашої душі.
Вчитель образотворчого мистецтва:
Перед вами - мольберт. На полотні - нічого. Це Берман мріяв і не встиг створити шедевр.
Давайте з наших листочків, які ми розмістимо на полотні, створимо шедевр доброти. (Учні кріплять листочки).
Нехай життя за ваші добрі вчинки завжди ставить вам найвищі бали!
Вчитель літератури:
Шукаймо в людях доброти,
Мов зав'язі у кожнім цвіті.
І менше стане гіркоти,
І зменшиться тривог у світі.
Вчитель образотворчого мистецтва:
Шукаймо в людях доброти,
Мов скарби, що давно забуті,
Щоб сущу стежку віднайти.
До себе, до людської суті.
Підсумки уроку.Оцінювання.
Домашнє завдання:
З літератури:Написати лист герою новели «Останній листок»,
З образотворчого мистецтва: намалювати ілюстрації до твору.
(за бажанням)
1