Урок Калина - символ рідної землі В.Скуратівський "Калина"

Про матеріал
Конспект уроку з літературного читання на тему Калина - символ рідної землі
Перегляд файлу

Тема:  В.Скуратівський Калина

Мета:

Навчальна: продовжити роботу над темою: «Що таке Батьківщина»; ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського «Калина». Формувати уміння повноцінно сприймати науково-пізнавальний текст, формувати навички правильного виразного читання, викликати інтерес до читання,

Розвивальна: розширити знання про калину як символ України. Формувати пізнавальну та самоосвітню компетентності. Розвивати мовленнєві вміння, читацькі навички, образне мислення, вміння аналізувати прочитане, робити висновки. Збагачувати словниковий запас учнів, розвивати;

Виховна: виховувати любов до рідного краю, традицій, звичаїв і символів українського народу;  бережне ставлення до природи. Знайомити з народним світоглядом  і ідеологією українців через традиції  вшановування калини.

Обладнання:

  1. Підручник: Савченко О. Я. Літературне читання: підруч. для 2 кл. / О. Я. Савченко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 160 с.: іл.
  2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, анаграми,  коровай, рушники, етимологічний словник, виставка книг про калину.

Аудіозаписи: українські народні пісні «Ой, є в лісі калина», «Гей, у лузі червона калина»

 

 

І. Організація класу до уроку 
– Подаруйте посмішку собі, 
Один одному, мені. 

Подаруйте посмішку нашим гостям.
Я подарую посмішку і вам. 
Радість допоможе у роботі нам. 

Із цих промінчиків добра, що засвітились на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.    

Інтерактивна гра «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (цікавим, корисним, )

- Що ви очікуєте від уроку? (Я від сьогоднішнього уроку очікую отримати нові знання. Я очікую поповнити і розширити  свої знання.)

- Які ви повинні бути на уроці? (Уважними, розумними, трудолюбивими, старанно будемо працювати). 

Отже, сьогодні на уроці: міркуємо, зіставляємо, аналізуємо, труднощі долаємо, про гарний настрій дбаємо.

  • То ж сьогодні на уроці я запрошую вас помандрувати такими стежинами: 
  • Фонетичною стежиною, пошуковою стежиною, пізнавальною стежиною, музичною стежиною, словниковою стежиною, творчою стежиною.
  • Що ж вирушаємо у подорож. Ми на фонетичній стежині.

ІІ.Підготовчі вправи для читання

Щоб почати нам  читати - треба вправи нам згадати.  Зараз ми з вами зробимо фонетичну зарядку, щоб ротик був слухняний.

Мовна розминка Послухайте початок чистомовки і доповніть її.

Ла-ла-ла – вже калина …

Ей-ей-ей – вона радує …

Ат-ат-ат – бачили там двох …

Ли-ли-ли – вони з гронами…

2.Слова блискавки. Читаємо швидко і виразно.


3. Скоромовка

 Каже Килинка: 

 - Калинка не малинка!

 - Так, так, Килинко,

 Гірка калинка.

а) Читання скоромовки способом «Дощик».

- дощик накрапає (читають повільно і тихо)

- дощик сильніший (читають скоріше і голосніше)

- злива (читають голосно і скоромовкою)

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

 

  1.  Бесіда
  • Скажіть, будь ласка, який розділ ми зараз вивчаємо? (Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини).

Асоціативний кущ.

Що спадає вам на думку коли ви чуєте слово Батьківщина? (рідна домівка, Україна, мама, природа,рідна земля, батьки, друзі,Тернопіль, Київ,любов, рідна мова)

  • Зберіть усі знання і сили і згадайте , що вам було задано додому? 
    І гр.. - Скласти 3 речення про сучасний Київ 
    ІІ гр.. – Давати відповіді на запитання.

 

  1. Вибіркове читання за завданнями
  • Як називається давній народ, що оселився над Дніпром.
  • Які князі згадуються у тексті?
  • Яке  місто, яке збудували брати?
  • А що сьогодні представляє собою Київ? (Столиця України).
  • Про що ми дізналися з тексту «Древній Київ»? (Про історію виникнення Києва).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку
– І ми переходим  з вами  на пошукову стежину.
Створення проблемної ситуації  1. Робота за пошуковою таблицею. Знайдіть які заховалися слова, у таблиці.
 

  1. - Як все це можна назвати одним словом? (символи України)

Давайте, ми ще раз прочитаємо ці слова.

  • На які дві групи можна поділити символи? (Так, діти, символи бувають державні і народні)

 

Так, державні символи України тобто розпізнавальні знаки країни.

Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує народ.

 

– І переходимо ми на наступну стежину – стежину роздумів. 


- А про який символ ми сьогодні розширимо свої знання, ви дізнаєтеся розшифрувавши речення.
Гра «Жарти діда Буквоїда».

П..с..діть   к..л..н..   к..ло с..рця,  щ..б  цв..ла   в..на  в  д..ші.
- Так про який символ України буде йти сьогодні мова? (про калину).

Отже, на сьогоднішньому уроці ми розширимо  знання  про калину, як символ України, будемо вчитися аналізувати прочитане та робити висновки.

 

Діти, до нас сьогодні на урок завітала чарівна дівчинка Килина.  Вона принесла ВАМ ГРОНА калини, але вони без ягідок , коли ви будете давати правильні відповіді,  то будете отримувати ягоди і в кінці уроку ми сплетемо вінок єдності, миру, любові… 

Адже ягоди калини за народними уявленнями символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з  ворогами.  А насіння калини схоже на серце.  І ми в ці ягідки вкладемо частинку свого серденька. Адже ми дуже любимо свою Україну, пишаємося нею, і так ми підтримаємо наших бійців у скрутну хвилину.

Непроста ця рослина з маленькими серцями.

 

А зараз ми переходимо на пізнавальну стежину.

 

3. Робота з етимологічним словником. Походження назви «калина»

  • Давайте з’ясуємо, звідки походить назва «калина».Для цього  звернемося до етимологічного словника.(Діти знайомляться з походженням назви «калина»)

( Калина – походить від слова «калити», тобто розплавляти під дією вогню до червоного кольору).

  • Цей процес поєднує в собі три стихії: вогонь, воду і метал. Тому то калина така стійка і не псується ні в сирі тумани, ні в суховії, ні в люті морози.

 

IV Робота над текстом.

 

Розгорніть підручники на сторінці69.

Щоб дізнатися імя і прізвище письменника , який написав оповідання Калина потрібно прочитати записи на Слайді.

1.Біографія Василя Скуратівського Народився Василь Скуратівський у глухому поліському хуторі Забуда на Житомирщині.

         З дитинства любив читати. У 13 років вирішив стати письменником,

написав перші  вірші. З часом їх почали друкувати.

         Всього за життя письменника було видано понад 20 книг.

 

– Отже, ми ступили на стежині

  1. Опрацювання оповідання «Калина»

Первинне читання.

А зараз, сядьте зручно, послухайте текст і скажіть:

- Чому не можна ламати калину?

Читання сильним учнем.

  • То чому не можна ламати калину?

Фізкультхвилинка.

Давайте з вами відпочинемо, і помандруємо музичною стежиною.

Ми з вами на словниковій стежині.


а) словникова робота Читання за вчителем Луною.
- Перед тим як ми почнемо читати, давайте прочитаємо  слова, які можуть бути для вас незрозумілими.
Розвеселити – зробити кого-небудь веселим, радісним.
Наруга – знущання, глузливе, зневажливе ставлення. кепкування,
Ганьба – недобра слава, осуд кого-небудь, сором, безчестя, лиха слава; 
Насамкінець – під кінець.
Дбайливо - старанно, пильно. з турботою, піклуванням. 
- Давайте ми з вами разом прочитаємо ці слова. Молодці.

  • Порахуйте, скільки абзаців має текст; 
    1)Читання І абзаца гудіння; 

     2) Читання ІІ абзаца ,луною; 

      3) Читання ІІІ абзаца ланцюжком. 
а) Запитання: 
- А зараз ми з вами пригадаємо, про які дерева говориться в тексті? І так, увага на екран.
Гра «Відгадай слова»
 

- Символами яких країн вони є? 
б) Вибіркове читання 
-Знайдіть і прочитайте прислів"я 
- Яке прислів’я ви прочитали у тексті? 
- Як ви його розумієте? 
в) Про калину народ склав дуже багато прислів’їв та приказок. 

Гра «Мозаїка». (робота в групах)
І група. Скласти зі слів прислів’я 
У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками. 
ІІ група 
Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною, поки росте 
ІІІ група 
Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина 
 

 

а) Запитання: 
- Про що ви дізналися із другого  абзацу? 
- Про яку саме пісню там говориться? Зачитайте. Прослуховування пісні «Гей, у лузі червона калина»

г) Читання пісні по рядах
1 ряд -1,2рядки 
2р.3-4рядки 
3р.-5,6 рядок 

  • А хто з вас чув цю пісню? Пропоную прослухати цю пісню і спробувати відчути її настрій.
  • Які почуття викликала у вас пісня? (Патріотизму, героїзму, печалі).
  • Як ви думаєте, чому у козацькій пісні співається про калину? (Бо калина символізує Україну).
  • Знайдіть в тексті заборони, що стосуються калини? (Не ламай калину, бо накличеш мороз).

 

 


 

 

Який відомий українець згадується у тексті?(Богдан Хмельницький).

  • Що ви про нього знаєте?  (Гетьман України, полководець, громадський діяч).


Давайте звернемося до довідкового бюро. 

 Розширення активного словника


Богдан Хмельницький – гетьман України, полководець і державний діяч 
 

б) Інтонаційне читання: 
- Знайдіть і прочитайте окличне речення, питальне речення, .
ДО ЧОГО закликає нас автор ------БЕРЕГТИ КАЛИНУ І ВСЮ ПРИРОДУ. 

4. Повторне читання. Гра «Розвідники»

  • «Пробіжіться» очима і скажіть, скільки разів у тексті вжито слово «калина»?  (10).

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

– І ось ми на останній стежині творчості. 

Складання Сенкана до слова калина.

Добре, ви молодці ви всі справилися  із завданнями ,  і наші грона засяяли червоними ягідками, і зараз,я сплету віночок із калини.

Я вірю, що наш  калиновий віночок

 

VІ. Підсумок уроку 
-Чи справдились ваші содівання? 
-Про який народний символ йшлася мова на уроці? 
 

VII.Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 березня 2019
Переглядів
3814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку