Розробка уроку літературного читання для учнів 2 класу "Калинка - згадка про добре серце" (Г.Демченко «Калинка»)

Про матеріал

Конспект уроку літературного читання для 2 класу

«Калина – згадка про добре серце». До твору Г.Демченко «Калинка»

Перегляд файлу

 

Конспект уроку літературного читання для 2 класу

«Калина – згадка про добре серце». Г.Демченко «Калинка»                        

 

                                                                                    

Мета. Розширити знання учнів про калину – символ України  та символ дівочої вроди, лікарську рослину. Вдосконалювати читацькі навички, уміння добирати заголовки до частин тексту; збагачувати словниковий запас учнів образними висловами. Формувати інтерес до навколишнього середо­вища.

        Розвивати зв’язне мовлення, комунікативні здібності, творчість, спостережливість; вміння обмінюватися думками, слухати товариша; сприяти розвитку критичного та продуктивного мислення,.

         Виховувати щирість, доброзичливе ставлення до навколишніх, любов і бережливе ставлення до природи, рідного краю.

 

Обладнання: гілочки з кетягами калини, презентація до уроку.

 

                                                Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

 

               -Любі друзі! У наш клас

                Завітали люди щирі.

                Привітайте в добрий час

                Гостей посмішкою й миром

 

               Ми вам раді, люди добрі,

               І вітаєм щиро вас.

               Та запрошуєм ласкаво на читання у наш клас.

 

-  Сідають всі дівчатка, а тепер хлоп’ятка .

  

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 

 

СЛАЙД 2 . Очікувані результати. 

 

-  Що ми робимо на уроках читання?

(читаємо;  вчимося читати і переказувати; вивчаємо прислів’я, приказки, скоромовки і т.п.; робимо тренувальні  вправи і т.п.)

 

- А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?  

(навчитися гарно читати; нових знань; цікавих завдань; що мене похвалить учителька; що я буду старанним і т.п.)  

 

- Як годиться, для початку, все повторимо спочатку. Який розділ вивчаємо?  (Нема без кореня рослини, а нас людей – без Батьківщини). Яку тему розділу почали вивчати?  Добридень тобі, Україно моя!

 

Про що говорили на минулому уроці? (Про калину)

-   Що дізналися про калину? Що калина це один із народних символів нашої  України.

-  Яке прислів’я про калину зустрілося у цій розповіді?

 

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

V. Повідомлення теми та мети уроку

 

СЛАЙД 4

- Краса калини може зачарувати кожного. Взимку чи влітку, весною чи восени ми бачимо її неповторну чарівність. Навесні калина чарує всіх своїм білим цвітом. А ось  - калина влітку .

- А тут калина зображена в яку пору року?

А це фото калини взимку. На ній немає жодного листочка. Але з-під снігу виглядають перемерзлі смачні ягоди.

 

- Як ви вже зрозуміли, на цьому уроці ми продовжимо говорити про калину. Тож якщо ви будете уважними та активними,  то   дізнаєтесь: 

Звідки ж калина отримала таку назву. Та дізнаєтесь багато нових фактів про калину.

 

 - Про все це  ми дізнаємося коли прочитаємо казку Г. Демченко  «Калинка».

 

 

СЛАЙД 5   Біографічні відомості.  Відомості про автора

 

Галина Олексіївна Демченко народилася в селі Олександрівка на Кіровоградщині,   В шість років Галина вже вміла гарно читати і писати, тому відразу пішла навчатися в другий клас. Дівчинка любила малювати, співати, доглядати за квітами. Але найбільше Галинці подобалось складати казки, оповідання, тому вона і стала письменницею.

 

МОВНА РОЗМИНКА

- Перед читанням казки давайте зробимо наші язички слухняними

 

Доповнення і читання чистомовок.
Ла – ла - ла – вже калина зацвіла.
Ей – ей - ей – радує вона людей.
Ат - ат - ат - бачили там двох дівчат.
Ни - ни - ни – посміхалися вони.

 

СЛАЙД 6.  Мовна розминка 

Чітко прочитайте склади вертикально. А тепер з кінця до початку

 

 

Слайд 7

Читання слів із таблиці – піраміди 

 

А тепер читаємо слова лагідно,   здивовано.
- Який секрет має слово коріння (плоди)?


 

- І , як завжди, на сьогоднішньому уроці буде діяти група репортерів, які нам будуть розповідати останні гарячі новини про щойно прочитані подіії.

 

(Обираю репортерів, які після кожної прочитаної частини переказують про що йдеться.)

 

Хвилинка читання

ЧИТАННЯ ПЕРШОЇ ЧАСТИНИ

 

Зараз я почну читати казочку, а ви мене уважно слухайте і слідкуйте пальчиком. Будьте готові відповідати на мої запитання . (А обраний мною репортер готується розповісти про щойно прочитане)

 

Запитання для перевірки розуміння прочитаного

- Де жила дівчинка?

- Знайдіть у тексті і прочитайте. Як звали ту дівчинку? (хто перший підніме руку)

- Знайдіть речення, де написано  що   любила Калинка. (Прочитайте разом)

- Де дівчинка  брала квіти? (просто відповідь)

- За що її любили люди? Знайдіть у тексті і прочитайте,

 

 Виступ репортера.

 

ЧИТАННЯ ДРУГОЇ ЧАСТИНИ

- Наступну частинку ми прочитаємо за нашим добре знайомим правилом  «Не перерви ланцюжок!»

- Які ви уважні! Молодці!

 

Словникова робота.

 

- Діти, у цій частині казки є слова,  які не всі з нас можуть знати. У тексті вони позначені зірочкою.  Швиденько знайдіть перше таке слово і підійміть ручку.

-  Прочитайте його правильно.

- Де ми можемо знайти значення такого слова? (У кінці тексту)

- Що ж воно означає? Друге слово. Третє.

Запитання для перевірки розуміння прочитаного

-Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце?

-Що робила Калинка, щоб воно прийнялося і почало рости?

-Чому звеселилося стебельце?

Виступ репортера.

 

ЧИТАННЯ ТРЕТЬОЇ ЧАСТИНИ

 

Читання 3 частини  Гра «Вибіркове читання»

Хто йшов шляхом?

Що він побачив?

Що вирішив зробити?

Кому дякував перехожий?

Що трапилося з кущиком після подяки?

 

 

 Виступ репортера.

 

   ЧИТАННЯ ЧЕТВЕРТОЇ ЧАСТИНИ ДО КІНЦЯ СТОРІНКИ

 

Продовжуємо читати. 

 

А зараз, пошепки, щоб не заважати один одному, уважно!  прочитайте продовження казочки до кінця сторінки.

 

Що далі трапилося з кущиком?. (З’явились ягідки)

Що було заховане в кожній ягідці? (зернятко, схоже на серце)

 

Продовжуємо читати. Гра «Бджілка» (Читання – гудіння)

- Що здивувало Калинку? (Звідки такі зернятка?)

Давайте ще раз прочитаємо, що прошепотів їй кущик?

 

В останньому реченні слова об’єдналися. Давайте прочитаємо його, поділяючи на окремі, зрозумілі слова.

 

Тож подарувала дівчинка своє ім’я кущику?

- Як його з тих пір стали називати?

 

Репортер доповідає останні новини з прочитаної частини.

 

Викликаю до себе всіх журналістів. Даю додаткове завдання. 

 

 «Доповніть прислів’я» (піднімають руку, хто перший здогадається.

 

У лузі калина з квіточками,  ……….. 

Який кущ, така й калина , ……………….

Любуйся калиною, коли цвіте, ………..

 Без верби і калини ………………….

 

Молодці! Ви гарно попрацювали! А зараз сядьте зручно. Опустіть ручки, роправте плечики.

 

Емоційна хвилинка

 

Війки опускаються, повіки стуляються, (закриваємо вічка)

Сном чарівним засинаємо і у сні відпочиваємо…

Гріє сонечко в цей час, ручки й ніжки теплі в нас.

Визирнуло сонечко.

Погладило вас по голівці, ручках, ніжках, обняло, пригорнуло. Вам тепло і

затишно. Ви відпочиваєте, набираєтеся сил, щоб бути сильними, здоровими,

розумними, веселими, добрими.

Добре нам відпочивати 

Але час уже вставати.

Потягнулися, усміхнулися.
І до казочки повернулися.

 

Гра «Закінчи речення» 


Колись, давно-давно… 
Навесні Калинка… 
Викопала…  
Іде якось… 
Усміхнувся… 
Гіллячки… 
Це на згадку..
Відтоді всі… 

 

 

 

 

 

 12. Робота з виділеними в казці висловами.

- З чим порівнються червоні ягоди калини? (З намистинками)

- А зернятко, заховане в кожній зернинці? (схоже  на сердечко)

-Чому зернятко порівнюється саме із серцем? (Щоб показати людяність, доброту,сердечність наче живої істоти.)

В кого було добре серце? (В Калинки)

 

ГРА «Розвідники» Швиденько порахуйте, скільки разів у тексті згадано її ім’я. 7

 

Звичайно дітки, Галина Демченко, коли писала цю казочку, хотіла вам не просто розповісти про те, звідки у калини така назва. Ми знаємо, що кожен написаний твір, вір, казка чи розповідь, містить в собі одну найголовнішу думку всього твору.

 

СЛАЙД. Давайте пограємо у гру «Плутанка» і дізнаємось, яка ж головна думка    цієї казки. Слідкуйте за стрілочками і читайте.

 

СЛАЙД З ГОЛОВНОЮ ДУМКОЮ.

 

8. Робота за малюнком.

                   -Що зображено на малюнку?

                  -Що можна сказати про зовнішній вигляд дівчинки?

                  -Прочитайте  уривок казки до якого вміщено малюнок.

 

Прийом «Входження в картину за допомогою різних аналізаторів»

 

- Діти, ви вже знаєте, що картину можна не тільки бачити, а чути, нюхати, сприймати дотиком.

-  Давайте спробуємо. Включаємо свою фантазію, уяву за допомогою уявного думального капелюшка ( уявно одягають його ).

 

 

1. Вправа "Я тільки чую".

Діти виконують точковий масаж вушок. Розповідають про уявні звуки.

2. Вправа " Я відчуваю запах".

3. Вправа " Я відчуваю дотиком".

 

СКЛАДАННЯ ПЛАНУ ДО КАЗКИ.

 

6. Робота в групах.

 Скажіть. З чого зрозуміло, що ми щойно з вами читали казку?

Скільки частин у казці?

В якій частині розповідається про добру дівчинку Калинку?

А в якій  - про тонюсіньке стебельце?

Де йдеться про подорожнього?

Про що йдеться в останній частині казки?

 

                        У кожного на столі лежать аркуші паперу

- Із речень , які вам подано на аркушах паперу, потрібно відтворити послідовність розвитку подій, які відбуваються у казці, тобто скласти план.

 

Молодці! Цей план покладіть у книжечку. Вдома, він допоможе підготувати домашнє завдання. 

 

А зараз ми дізнаємося, які ж цікаві факти про калину принесла нам дівчинка Калинка.

Факти про калину. Слайд

 

Калина на весіллі. Слайд

 

Калина у назвах. Слайд

 

Звідки отримала свою назву калина ми дізналися з казки. Але якщо ми звернемося до словника у якому написано про походження назви калина , то дізнаємося про таке.: СЛАЙД.

 

  ХІ. Висновок уроку.

  Х. Дослідження

- Ми багато говорили сьогодні про калину.

В неї ягоди червоні, як намистинки.

А зернятко, як сердечко.

Зараз в цьому ми і переконаємося.( діти досліджують ягідку, розкушують і розглядають зернятко)

 

Тож і ви, дітки,будьте самі гарні не лише зовнішньо, а й внутрішньо, будьте  багатими  на добро, бережіть його у своїй душі.

А оці символічні серденька візьміть з собою на згадку   про наш сьогоднішній урок.

 

1

 

docx
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку