Мета уроку: поглиблювати знання учнів про казку; розвивати навички діалогічного мовлення; вдосконалювати техніку читання учнів, використовуючи різні види робіт над текстом; збагачувати активний словниковий запас; вчити правильно висловлювати своїх думки; виховувати бажання бути щирим, добрим.
Урок з позакласного читання
Тема: «Рукавичка». Українська народна казка
Мета: поглиблювати знання учнів про казку; розвивати навички діалогічного мовлення; вдосконалювати техніку читання учнів, використовуючи різні види робіт над текстом; збагачувати активний словниковий запас; вчити правильно висловлювати своїх думки; виховувати бажання бути щирим, добрим.
Обладнання: ілюстрації до казки, малюнки та маски тварин для інсценізації казки.
Хід уроку
I. Організація класу до роботи
Наш девіз:
Думати - швидко, Відповідати - чітко, Працювати - дружно, Запам'ятовувати - міцно.
II. Актуалізація опорних знань 1. Мовна розминка
а) Вправа «Дмухнути на кульбабку» (повторити 2-3 рази).
б) Читання складів на одному диханні.
Ра-ро-ру-ри-рі-ре.
Рам-ром-рум-рим-рім-рем. Рак-рок-рук-рик-рік-рек.
- Як слова утворилися?
в) Чистомовка.
Ра-ра-ра - у лісі нора. Ри-ри-ри - звірі нірку рили. Ро-ро-ро - каже свиня «хро».
г) Скоромовка.
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок -сорок морок.
- Прочитати напівголосно і повільно; голосно і швидко; весело, сердито.
2. Перевірка домашнього завдання
а) Бесіда за прочитаним.
- Який новий розділ почали вивчати?
- Що таке казка? Чим вона відрізняється від інших творів?
- Яку казку читали вдома?
- Хто автор казки?
- Хто її головні герої? Охарактеризуйте їх і розкажіть про своє ставлення до них.
б) Гра «Редактор».
- Хто був уважний, читаючи казку, той легко впізнає слова. В..вк (вовк) з..в..в (завив) гр..б..м (грубим) г..л..с..м (голосом).
в) Переказ казки.
- Перекажіть, починаючи зі слів: «Чуємо, чуємо, - то не материн голосок».
г) Читання казки за особами.
- Чого вчить нас ця казка?
д) Творча робота.
- Як ви змінили кінцівку казки? Розкажіть.
ІІI. Повідомлення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо ще одну казку. Як вона називається - дізнаєтеся, відгадавши загадку.
Де ж усі сховались звірі? У якій такій квартирі? Дуже тісна, невеличка Це чудова... (рукавичка).
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над казкою «Рукавичка»
а) Слухання казки
- Яких героїв казки запам'ятали?
- Де взялася у лісі рукавичка?
б) Словникова робота.
Складання словосполучень зі словами: шкряботушка, скраєчку, скрекотушка, розірветься.
в) Читання казки мовчки, підготовка до читання вголос.
- Чи в повному обсязі надруковано казку у підручнику?
- Яка частина відсутня?
- Прочитайте, які тварини оселилися в рукавичці.
- Розгляньте ілюстрації до казки у підручнику.
- Кого з героїв казки не зобразив художник? (Кабана)
- Послухайте уважно загадку. Відгадайте і скажіть, кого з героїв казки немає у змісті загадки.
Що за хата на узліссі,
Вся ворушиться, дрижить?
Де не взявсь - кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь,
Й кожен хоче в хатці жить.
Так вже тісно їм усім -
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться, й дрижить? (Рукавичка)
(Відсутні: лисичка, жабка, мишка, зайчик.)
г) Фізкультхвилинка
Сірий зайчик сів і жде, Спритно вушками пряде. Зимно зайчику сидіти
- Треба трошки пострибати: Скік-скок, скік-скок, скік-скок,
Пострибавши -відпочити.
д) Читання казки вголос.
- Чому мишку названо шкряботушкою, а жабку - скрекотушкою?
- Кого звірі не хотіли впускати в рукавичку? Чому? Прочитайте.
- Чи можна прочитати казку за особами?
- Слова якої тварини ви хотіли б прочитати? Яким тоном їх слід читати?
е) Читання казки за особами за логічно закінченимичастинами;
- Чи можна цих тваринок назвати друзями? Чому?
2. Розвиток зв'язного мовлення.
Складання учнями казки «Рукавичка» на сучасний лад за поданим початком.
Ішов Віталій Кличко лісом і загубив боксерську рукавичку. Сів він у лісочку на пеньочку і гірко плаче: «Чому це мене спіткала така невдача?»...
3. Робота над віршиком Платона Воронька
- А ось віршик Платона Воронька, який має таку саму назву, як і казка. Скажіть: чого саме не зрозумів хлопчик і чому йому від усіх дісталося?
КАЗКА ПРО РУКАВИЧКУ
Вчора Галочка-сестричка казку прочитала,
як у лісі рукавичка звірям домом стала.
Я покинув рукавичку за городом, там, де ліс. Та ні зайчик, ні лисичка й вовк у неї не заліз. Мабуть, дуже замала в мене рукавичка.
Взяв у мами зі стола, з ліжка у сестрички, рукавичок мабуть, з п'ять,
В ліс відніс - хай звірі сплять. Я не знаю, як було, що у лісі сталось, а мені не повезло - від усіх дісталось.
- Який настрій викликав у вас цей віршик? Чому?
VI. Підсумок уроку
1.Узагальнююча бесіда
- Що на уроці вам найбільше сподобалося?
- Чого навчає нас прочитана казка?
2. Домашнє завдання с.50 -51
Виразно читати казку за особами, детально переказувати. За бажанням скласти загадку про рукавичку.