Тема уроку: Камерно-інструментальні жанри. Ноктюрн у музиці, літературі, живописі.
Тип уроку: комбінований. Із елементами інтеграції.
Навчальний матеріал:
Обладнання: Музичний інструмент (піаніно), комп'ютер, телевізор, картки, кросворд.
I. Хід уроку.
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
(картки на партах)
|
1с |
е |
р |
е |
н |
а |
д |
а |
|
|
|
|
|
|
|
2в |
о |
к |
а |
л |
і |
з |
|
|
|
|
|
3а |
к |
а |
п |
е |
л |
а |
|
4к |
о |
м |
н |
а |
т |
а |
|
|
|
|
|
|
5п |
р |
е |
л |
ю |
д |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
6р |
о |
м |
а |
н |
с |
|
|
|
7п |
і |
с |
н |
я |
|
|
|
|
|
3. Засвоєння нових знань. Слухання музики.
Презентація
Що таке ноктюрн? У перекладі з французької nocturne (нічний). І це значення цей термін вперше застосував Джон Філд (презентація, слайд №1) – ірландський композитор, піаніст-віртуоз початку XIX в. Хоча італійський термін noturno існував ще у XVIII столітті і позначав музику, що виконувалася на відкритому повітрі.
(презентація, слайд №2)
В основі ноктюрну лежить широко розвинена співуча мелодія, завдяки чому ноктюрн є своєрідною інструментальною піснею. Зазвичай ноктюрни пишуться для фортепіано, але зустрічаються подібні твори й інших інструментів, і навіть для ансамблів і оркестрів.
Першим композитором, який писав ноктюрни у сучасному значенні цього слова, був Джон Філд. Він створив 18 фортепіанних ноктюрнів, які досі входять до репертуару піаністів.
Подальшого розквіту жанр фортепіанного ноктюрна досяг у творчості Фредеріка Шопена. (презентація, слайд №3)
Фрідерик Шопен народився у селі Желязова-Воля, поблизу Варшави у родині Ніколя Шопена та Юстини Кшижанівської. (презентація, слайд №4). Він вийшов із прекрасної дворянської сім'ї, здобув чудову освіту, знав культуру та звичаї народної Польщі.
Ніколя Шопен був учителем французької та німецької мов, та французької літератури. Мати композитора володіла французькою мовою, була надзвичайно музична, добре грала на фортепіано, мала гарний голос. Своєї матері Фредерік зобов'язаний першими музичними враженнями та щепленою з дитинства любов'ю до народних мелодій.
Вже у дитячі роки Шопен виявив незвичайні музичні здібності. Подібно до Моцарта, він вражав оточуючих музичною «одержимістю», невичерпною фантазією в імпровізаціях, уродженим піанізмом.
У 19 років розпочинає свою концертну діяльність, (презентація, слайд №5) але у 20 років композитору довелося назавжди покинути Польщу. Ця розлука з батьківщиною спричинила його постійну приховану скорботу — тугу за батьківщиною. У 1830 році прибула звістка про повстання, що спалахнуло за незалежність у Польщі, яке було придушене. Шопену не рекомендують повертатися на Батьківщину. Він недовго прожив у Відні, після чого переїжджає до Парижа, де він прожив до смерті 17 жовтня 1849 р. Похований на цвинтарі Пер-Лашез. (презентація, слайд №6) У заповіті Шопен просив відвезти його серце на батьківщину, до Польщі, що було виконано. Серце композитора перевезли до Варшави і помістили в одну з колон костел Святого Хреста під пам'ятною дошкою з написом: «Де скарб ваш, там буде й серце ваше». (презентація, слайд №7)
(презентація, слайд №8)
Жанр ноктюрна був дуже близьким Шопену. Він створив 21 ноктюрн. Цікаво, але їхня нумерація зовсім не відповідає порядку їх появи на світ, оскільки ведеться вона за датами видання. Так, п'єси з №1-№18 були створені в 1830-1846 роках, а ось три є юнацькими, з'явилися в 1827 році, на той момент він другий рік навчався у Варшавській консерваторії. Але вони були опубліковані лише після смерті композитора і тому називаються посмертними.
Ноктюрн (від фр. nocturne – «нічний») – п'єса (звичайно інструментальна, рідше – вокальна) ліричного, мрійливого характеру. (презентація, слайд №9)
Давайте послухаємо один із ноктюрнів Шопена та проаналізуємо характер музики.
Слухання: Ф.Шопен "Ноктюрн №2, es-dur"
Сьогодні ні в кого немає сумнівів, що ноктюрни Ф. Шопена належать до найсердечніших і найтепліших сторінок його музичної спадщини. Вони міцно увійшли до репертуару всіх виконавців світового рівня, а також стали частиною золотої колекції безсмертних шедеврів світового музичного мистецтва.
4. Розспівування. Робота над піснею.
Сьогодні мені хотілося, щоб ми виконали маленький фрагмент із прослуханого ноктюрну.
Як ви вважаєте, що пов'язує ноктюрн, який ми з вами послухали і пісню, яку ми навчали на попередніх уроках?
5. Засвоєння нових знань.
Жанр ноктюрна зустрічається у музиці, а й у інших видах мистецтва, зокрема – у літературі.
У літературі поняття «ноктюрн» схоже на такі поняття, як «ніч», «нічна п'єса», «нічна повість». Коло образів ноктюрну зазвичай охоплює похмурі роздуми про життя і смерть, ліричні картини нічної природи, містичні та любовні переживання.
Як блиснуть перші зорі в небесах,
Піду туди, за темні верховини;
Побачу ключ у небі журавлиний –
І сам за ними полечу, мов птах.
Ю.Словацький
Минулого уроку ми познайомилися з жанром елегія. Нагадайте ще раз, що таке «елегія»? (Твір задумливого, меланхолійного характеру).
У літературі також зустрічається жанр елегії. Це ліричний жанр, що передає у віршованій формі філософські роздуми над складними проблемами життя.
Ви зараз послухаєте вірш Т.Г.Шевченка з поеми «Княжна», і хотілося б, щоб ви визначили жанр цього вірша. Що це, на вашу думку, ноктюрн чи елегія? І обґрунтуйте свою відповідь.
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає
Як широка сокорина
Віти розпустила...
А над самою водою
Верба похилилась...
Термін «ноктюрн» існує і в живопису. Його застосував англо-американський художник ХІХ ст. Джеймс Уістлер. Він використав цей музичний термін, щоб представляти свої картини з «мрійливим, задумливим настроєм».
У ширшому значенні цей термін стали використовувати у будь-якому живопису, що зображує нічні сцени.
Давайте познайомимося з деякими з таких робіт і знову насолодимося музикою великого Шопена.
Фільм. Ноктюрн №20.
Вчитель Потрас Світлана Анатоліївна, КЗО СБШ 23, м.Дніпро
1