Після уроку учні зможуть визначати особливості політичного та соціально - економічного розвитку Канади, зрозуміють суть проблеми Квебеку та характеризувати діяльність політичних діячів, що зробили внесок в розбудову Канади
Магдалинівська ЗОШ
Урок з всесвітньої історії
11 клас
Канада
Вчитель історії та правознавства:
Костюкова А.М.
2015
Тема: Канада
Мета: охарактеризувати особливості політичного та соціально - економічного розвитку Канади в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст., визначити суть проблеми Квебеку, висловлювати судження щодо необхідності розвитку українсько-канадських відносин на сучасному етапі; розвивати вміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки, аналізувати, порівнювати, висловлювати власні судження, критично мислити; виховувати в учнів зацікавленість історією та повагу до історії інших народів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: мультимедійна презентація, атласи, картки з датами та іменами канадських діячів
Хід уроку
Учитель повідомляє тему, мету та завдання, які стоять перед учнями під час розгляду нової теми.
Запитання:
Давайте пригадаємо, чи брала Канада участь у Другій світовій війні?
Давайте розглянемо політичну карту світу та визначимо особливості географічного положення Канади та впливу його на соціально – економічний розвиток країни. (Слайд 2)
Визначивши особливості географічного положення, ми не можемо не звернути увагу на адміністративно-територіальний устрій Канади (слайд 3).
Учитель характеризує політичнний устрій Канади, демонструючи слайд 4.
Учитель пропонує учням прийомом «швидкого читання» та проставлянням крапок біля важливих моментів, ознайомитись з наслідками Другої світової війни, а потім заслуховує їхні відповіді стосовно цього питання. Заслухавши думки учнів, вчитель узагальнює сказане преглядом слайду 5
Однією з особливостей розвитку Канади в післявоєнній період стало, те що вона почала переводити зовнішню політику від Великобританії до США. Одним із визначних діячів 50-х років, що пішов на зближення з США, став Луї Сен-Лоран (учитель прикріплює на дошці картку з іменем «Сен-Лоран» та датою приходу його до влади «1947»). Демонструючи слайд 6, учитель характеризує політику уряду Сен-Лорана.
Учитель пропонує учням записати у зошит порівняльну таблицю «Зовнішня політика Канади», яку зображує на дошці.
Зовнішня політика Канади
50-60-ті рр. |
70-ті рр. |
80-90-ті рр.. |
План Маршала Ініціатива утворення НАТО Доктрина Трумена Війна в Кореї
з США |
Укріплення зв’язків із зовнішньополітичним ринком Відносини з СРСР Відносини з Китаєм Відвідування Куби Посилення канадсько-японської торгівлі Відносини із країнами Латинської Америки
Більше самостійності |
Корисні копалини Нафто-, газовидобувна, лісопереробна промисловість Високий рівень с/г Канадсько – американська торгівля – 1 млрд/день Нерівномірний розвиток регіонів «Велика сімка» Курс на співпрацю в межах НАТО |
Кін. ХХ – поч. ХХІ ст. Канада займає 7 місце в світі пр. рівню економічного розвитку і 1 місце по рівню життя населення
Учитель. В Канаді існує проблема – так звана «Проблема Квебеку». Вона була викликана невдоволенням франкомовного населення Канади своїм економічним становищем, соціальним та політичним статусом. Коріння цієї проблеми криється в історії формування канадської держави та особливостях її національного складу. Населення Канади поділяється на англо-канадців – 40%, франко-канадців – 28%, які є нащадками перших переселенців з Англії та Франції, та вихідців з інших країн Європи, Азії та Африки (слайд 7).
Більшість франкомовного населення Канади проживає у провінції Квебек, де вони становлять 82% населення. Провідні позиції в економічному житті провінції належать англо-канадським та американським компаніям. Таким чином, англо-канадці, які становлять тут 10% населення, обіймають 80% всіх керівних посад у промисловості, тоді, як серед робітників їх частка становить 7%. Доходи англо-канадців перевищували середній рівень доходів у провінції на 40%. Поряд з цим у Квебеку був найвищий рівень безробіття в країні. Важливим чинником, який став стимулом до сепаратизму франко-канадців, було засилля англійської мови: володіння англійською давало перевагу у прийнятті на роботу і підвищенні соціального статусу в той час, як незнання французької не тягло за собою зниження соціального статусу. Панування англійської мови стало причиною того, що нові іммігранти віддавали перевагу англійській мові і тим самим збільшували частку англо-канадців у провінції. Небажання урядів вирішити цю проблему привело до виникнення руху серед франко-канадців за вихід провінції зі складу Канади і утворення незалежної держави. Цю проблему намагався вирішити прем’єр-міністр П.Трюдо. (Вчитель прикріплює на дошці картку з його іменем і дати «1969 р» та «1982 р.» та, демонструючи слайд 8, характеризує політику.)
Питання про українську діаспору досить важливе, оскільки це найбільша діаспора в світі. (Учитель розповідає, а учні конспектують у вигляді тез)
Найбільша діаспора в світі (бл. 1 млн.);
Проживають в провінціях: Британська Колумбія, Соскочеван, Онтаріо, Монітоба, Квебек та ін.;
Українські організації: КУК
ТОУК;
У Канаді 47 % української діаспори – православні, 32 % - греко-католики, 21 % - римо-католики;
Виходять українські газети: «Український голос», «Новий шлях», «Батьківщина»;
Встановлено пам’ятники Лесі українці, Маркіяну Шашкевичу, Тарасу Шевченку, жертвам голодомору, Чорнобильській трагедії, писанці та ін. (слайд 9)
4.Узагальнення і систематизація знань
Учитель прикріплює на дошці картки з іменами діячів та подіями, що пов’язані з ними, які були вивчені на уроці і пропонує учням пригадати дану інформацію.
5.Домашнє завдання: Опрацювати параграф підручника, записати в зошит і вивчити поняття «сепаратизм».