Урок "Категорія забруднення"

Про матеріал
Один з варіантів уроку для учнів 11 класу натему "Забруднення та середовищеіснування"
Перегляд файлу

Тема уроку: Категорія «Забруднення». Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.

Мета уроку:

  • ознайомити учнів із поняттям «забруднення», проаналізувати основні антропогенні джерела за­бруднення навколишнього середовища;
  • розвивати навички аналізу й синтезу інформації та вміння систематизувати й використовувати власні знання;
  • виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння впливу людини на майбутнє всієї планети.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання й матеріали:  слайди презентації із зображенням різних видів і джерел забруднення навколишнього середовища.

Основні поняття:

ноосфера, забруднення, антропогенні забруднення, джерела забруднення, глобальні, регіональні, локальні забруднення, забруднювальні речовини, механічні, хімічні, фізичні, біологічні забруднювачі.

ХІД УРОКУ

  1.          Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

Перегляд відео «Екологічні проблеми»

Бесіда з учнями:

  •  Проаналізуйте побачене, про що розповідалось у відео?
  •  Як ви вважаєте на яку тему піде наша розмова сьогодні?
  •  Чому дана тема сьогодні є важливою для вивчення?

Висновок: Говорити ми сьогодні будемо про процеси забруднення навколишнього середовища, його форми, типи, джерела та наслідки. (оголошення теми та завдань уроку)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Первинне сприйняття.

3.1. Визначення поняття забруднення.

Бесіда з учнями:

Як вирозумієте, що таке забруднення? (Забруднення це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.)

  • Що характерно для цього процесу?(Накопичення компонентів вище за норму)

Давайте звернемося до вашого підручника та подивимось, який варіант визначення він пропонує. Запишіть його в зошит.

3.2. Визначення форм та типів забруднення. Робота біля дошки.

  • Розподіліть явища, що викликають забруднення по групах.
  • Які ознаки ви використали для цього?
  • У яких типах середовища ми можемо спостерігати ці явища?

Складання схеми «Форми забруднення»

  • Розподіліть об’єкти та явища, що викликають забруднення по групах.
  • Які ознаки ви використали для цього?

Складання схеми «Типи забруднення»

3.3. Висновки:

  • В природі існує дві форми забруднення – природне та антропогенне.
  • Перша є наслідком природних катастроф та процесів,а друга – антропогенної діяльності.
  • В залежності від характеру забруднення можна поділити на фізичне, хімічне та біологічне.
  • Забруднення це процес,що стосується всіх форм середовища.

ІV. Вивчення нового матеріалу. Первинне сприйняття.

 4.1. Визначення джерел забруднення та забруднювачів.

Робота біля дошки.

  • Розподіліть об’єкти, що спричиняють забруднення середовища відповідно до типів забруднення.
  • Як ви їх охарактеризуєте, як забруднювачі чи джерела забруднення? Відповідь обґрунтуйте
  • Назвіть імовірні джерела, що утворюють ці забруднювачі.

4.2. Визначення наслідків забруднення

Проаналізуйте створені схеми та спробуйте визначити, до яких наслідків можуть призвести вивчені вами явища.

Учні аналізують свою роботу та визначають наслідки забруднення:

  • Атмосфера:
  • Зміна газового складу, парниковий ефект;
  • Зміна клімату, особливо вологості та середнього значення температури;
  • Смог;
  • Кислотні дощі.
  • Гідросфера:
  • Зміна елементарного складу води, погіршення якості питної води та зменшення її кількості;
  • Накопичення органічних важкорозчинних речовин;
  • Літосфера:
  • Засолення ґрунтів
  • Зменшення родючості
  • Накопичення ядохімікатів
  • Біосфера:
  • Зменшення біорізноманіття;
  • Деградація екосистем;
  • Вимирання видів.

V. Узагальнення і систематизація знань.

5.1. Вправа «Мікрофон»

 Поміркуйте та в межах одного речення спробуйте запропонувати способи розв’язання проблеми забруднення. Відповідь почніть словами: «Для вирішення проблеми забруднення я пропоную зробити…» (діти по черзі висловлюються передають метелика із пластиковою пляшки)

5.2. Гра-вправа «Обіцянка»

(вчитель на екран виводить перелік обіцянок, а кожен учень по черзі виходить і вибирає три обіцянки, які буде виконувати)

Я буду….

    ….економити (зберігати) ресурси

  1. Використовувати папір більш бережливо
  2. Віддавати речі, в яких я більше не маю потреби
  3. Носити з собою пакети для відвідування магазину
  4. Буду пильнувати всі протікання у водопроводі та вказувати на них для подальшого від ремонтування
  5. Не залишати відкритими водні крани без потреби

....жити у «більшій гармонії» з природою

  1. Вибирати, де можливо, місцево вирощену їжу
  2. Взяти на себе відповідальність хоча б за одну вуличну рослину
  3. Посадити дерево
  4. Взяти за звичку прогулюватися на природі
  5.  Не смітити під час відпочинку на природі

....зберігати енергію

  1.  Вимикати світло в пустих кімнатах
  2.  Вимикати обладнання, що не використовується
  3.  Дізнаватися про лампи з низьким поглинанням енергії
  4.  Їздити на велосипеді або ходити пішки, коли можливо

….допомагати іншим

  1.  Розповісти друзям та родичам про обіцянку та запропонувати їм приєднатися
  2.  Робити щось гарне для когось щодня.

 

Коли ви вибрали свої дії, запишіть їх та повісьте обіцянку на стіну у своїй кімнаті або іншому місці є, де ви часто будете її бачити!

 Так ви приєднаєтесь до інших людей, які зробили свій вибір стосовно збереження чистоти природи. Більше двох мільйонів людей в 20 країнах світу – діти і дорослі – вже почали таку діяльність. Запрошую і вас у цю команду!

 Перегляд відео «Сміття»

V. Домашнє завдання:

Вивчити параграф 9, прочитати параграф 10 та підготуватись до практичної роботи.

Дотримуватись обіцянок.

docx
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку