Урок "В. Королів-Старий "Хуха-Моховинка". Добро і зло у казці"

Про матеріал
У даному конспекті представлено урок доброти, милосердя на прикладі твору маловідомого письменника В. Королева-Старого "Хуха-Моховинка"
Перегляд файлу

Тема. В. Королів-Старий "Хуха-Моховинка".   Добро і зло у казці.

Мета: заохочувати учнів до творчості, навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується, оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти повчальність казок, пишатися досягнутими результатами.

 

Хід уроку

Мотиваційна діяльність
Вчитель

  «Будь кришталем, коли ти з каміння,

  Будь фіалкою, коли ти рослина,

  Солов’єм, коли ти пташина,

  А любов’ю, коли ти людина», - сказав поет.

  Любов є найголовнішою рушійною силою в житті людини. Саме любов, якщо її вогник постійно палає в серці людини, спонукає творити добро, про яке ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

Вправа «Мікрофон»

  • Що ви вкладаєте в поняття «добро» ?
  • Зачитайте визначення слова «добро», взяте з тлумачного словника.

Добро. Усе позитивне в житті людини, що відповідає її інтересам, бажанням, мріям; благо, позитив; протилежне – лихо, зло.

Як бачите, ваші пояснення і тлумачення словника співпадають. Мабуть, ви звернули увагу, що і у ваших відповідях, і в тлумачному словнику поряд зі словом «добро» звучить інше, протилежне за значенням – «зло».

  Дві категорії: добро і зло – так само антагоністичні, як життя і смерть, любов і ненависть, світло і темрява. Споконвіку, скільки існує людство, між добром і злом триває протистояння. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати тільки як протиставлення одне одному. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, ведуть постійну боротьбу, розриваючи її на шматки. І кожен повинен прагнути, щоб добро перемагало в його серці. Тільки за такої умови світ стане прекраснішим і досконалішим.

  Письменник Л. Толстой з цього приводу зауважив: «Кожного разу, коли тобі чого-небудь дуже хочеться, спинись і поміркуй: чи добре те, чого тобі хочеться, для інших, чи не нашкодить воно оточуючим».
 Але від етики перейдемо до літератури.

  • В якому із вивчених жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло?
  • Чому, на вашу думку, в казці добро завжди торжествує над злом?

Ми перегорнули чимало сторінок народних казок і розпочали вивчення літературної, тобто авторської казки.

  На минулому уроці відбулося знайомство з В. Королевим-Старим. Майже століття тому цей український письменник на основі фольклорних творів написав збірку казок «Нечиста сила». У ній розповідається про міфічних істот, створених народною уявою.

Що це за істоти? До сьогоднішнього уроку частина учнів отримала індивідуальні завдання. Пропоную вашій увазі повідомлення про найвідоміших представників «нечистої сили».

Учнівські повідомлення
«Представники «нечистої сили», створені народною уявою».

1 учень. Дуже популярним персонажем українського фольклору була відьма. Упізнати її було важко: вона могла бути бабою і дівчиною, красивою і потворною, набувала вигляду тварин або речей, вміла проходити через стіну. Відьми псували чужих корів, забираючи в них молоко, накликали на людей хвороби, спричиняли неврожай. Люди вірили в шабаші, які вони влаштовували на Лисій горі в Києві, куди зліталися в ніч на Івана Купала.

2 учень. Вірили українці і в домовика, якого уявляли невеликим дідком, оброслим волоссям. Він жив у  кожній оселі, міг приймати подобу людини. Часто грюкав на горищі, лякав дітей і душив уночі господаря, коли той його розсердив. Якщо хазяїн домовика влаштовував, то він допомагав йому по господарству: примножував багатство родини, годував і доглядав коней. Домовика задобрювали залишками вечері на столі.

3 учень. Одним із найколоритніших персонажів української демонології була русалка. Русалки – це молоді дівчата, які живуть на дні річок. Коли сходить місяць, вони виходять на берег і чешуть свої зелені коси та водять хороводи.

Співом заманюють людей у воду й топлять. Польові русалки можуть залоскотати, лісові – завести у провалля. Оберегом від них був хрест і трава полин.

4 учень. Великої шкоди завдавали людям чорти. Вони насилали злидні й хвороби, крали небесні світила, ретельно охороняли скарби і папороть у час цвітіння. Але найголовніше їх заняття – полювання за людськими душами.

Не менш небезпечними були вовкулаки-перевертні, які під час повного місяця перекидалися на вовків. Щоб уберегтися від них, двори обгороджувалися осиковим частоколом, а кілками з осики пробивали могили упирів.

До «нечистої сили» належить і водяник. Має вигляд старезного діда, покритого водоростями. Був володарем ставків і річок, головував над русалками. Розгнівавшись, руйнував греблі і топив людей.

Вчитель

  Це  лише найвідоміші  персонажі «нечистої сили». За народними уявленнями, вони часто завдавали шкоди, тому наші пращури остерігалися їх. Крім того, серед людей існувала думка, що саме «нечиста сила» штовхає на погані вчинки.

  В. Королів-Старий заперечував це ствердження. Він був переконаний, що відповідальність за свою поведінку людина має покладати тільки на себе.

 Письменник вирішив стати на захист міфічних істот, створених народною уявою. Саме це підштовхнуло його до написання збірки «Нечиста сила».

  • Прокоментуйте слова письменника з цього приводу: «На мою думку, «нечиста сила» часто буває менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», які, на жаль, не зовуть «нечистими».

Аналізування твору

Вчитель

 До збірки «Нечиста сила» увійшла і казка В. Королева-Старого «Хуха -Моховинка», яку ви читали і переказували вдома. Запишіть у зошити тему уроку.

  • Виходячи з теми та всього того, про що ми говорили на початку уроку, сформулюйте ті завдання, які ми сьогодні повинні виконати.
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Назвіть головні та другорядні персонажі казки. 

Головною героїнею казки є Хуха-Моховинка. У процесі аналізування твору нам потрібно записати короткий план характеристики цього образу.

  • Як називається опис зовнішності дійової особи у творі?
  • З якою метою автор уводить у текст портрет?
  • Зачитайте портрет Хухи. Чи можна з портретної характеристики визначити ставлення автора до Хухи? Які слова допомагають це зробити?
  •  Які почуття він у вас викликає?
  • Зачитайте, як до неї ставилися всі її сестри.
  • Чому Хуху звали Моховинкою?

Хухи – доволі відомі  істоти в слов’янській міфології. Вони мали добру вдачу, допомагали мандрівникам, що заблукали.

  • Розкажіть, які бувають Хухи.
  • Якою Хухою була Моховинка?
  • Що вас вразило у поведінці Хух?
  • Прочитайте уривок від слів: «А це буває дуже, дуже тяжко» і до кінця абзацу.
  • Кому належать ці слова: Хусі чи оповідачеві?
  • Що вражає автора цих слів у людях?
  • Чому, на думку автора, люди дуже рідко можуть побачити Хуху?
  • Силам добра у творі протиставляються сили зла. Хто є носієм зла у казці?
  • Якої кривди зазнала Моховинка від діда?
  • Розповісти, як вели себе інші Хухи, коли дід рубав сосну.  Про що це свідчить?
  • Чому Моховинка не залишилась у цьому лісі, хоч її і кликали до себе інші Хухи?  
  • Що сталося з Хухою далі?

Вчитель

 Погляньте на екран. Зазвичай після теми уроку ми записуємо епіграф. Сьогодні я пропоную вам прочитати та прокоментувати два вислови, і лише в кінці уроку ви самі скажете, який із них може слугувати епіграфом до нашого уроку. Перший вислів: «Не будь переможений злом, але перемагай зло добром». Це слова з Біблії, і належать вони апостолу Павлу.

  • Прокоментуйте вислів.

А тепер давайте поглянемо на іншу точку зору.

  • Як ви розумієте слова відомого китайського філософа Конфуція: «За добро потрібно платити добром, а за зло – по справедливості»?

Як бачите,  погляди апостола Павла і Конфуція не збігаються.

Постановка проблемного питання

Отже, у нас виникла проблема: як вчинити, коли по відношенню до тебе проявили зло? Давайте повернемося до твору і простежимо, як у даній ситуації ведуть себе персонажі казки.

  У вирішенні проблеми нам стане у нагоді виступ учениці, яка отримала індивідуальне завдання. Вона підготувала переказ уривку із казки про подальше життя Хухи і передасть його від імені Моховинки. Не забувайте про план характеристики Моховинки.

Художнє перевтілення

  У хліві було тепло і затишно. До тварин приходили діти, годували кізок, доїли їх, залюбки гралися з Лискою та Оришкою. Тут, у хліві, я мала теплу постіль, запашне сіно, хліб і молоко. Але поряд не було жодної Хухи. Вдень і вночі я мріяла, щоб швидше відросла моя вовна, і я змогла повернутися до своєї батьківщини, бо немає нічого кращого за рідний край.

  Але одного разу трапилося лихо. Коза Лиска заплуталася в сітці й жалібно мекала. Я кинулася до хати, муркотіла і пищала, але мене ніхто не бачив. І тільки коли господарі вийшли, наважилася показатись дітям. Я кричала: «Хутчіш! Лиска потрапила в біду!» Так була врятована моя приятелька. З того часу я подружилася з дітками, часто гралася з ними, разом нам було весело.

Але сталось непередбачуване. Коли я показувала дітям, як по деревах скаче білка, у хату зайшов той самий страшний дід, який зруйнував мою оселю і змусив покинути рідний ліс. Углядівши мене, він закричав: «Тікайте, діти! То ж Хуха!», і кинув сокирою. Я стала невидимою. Однак не встигла відскочити, і гостряк сокири влучив мені по ніжці. Дітки плакали, шукали мене, але я вискочила через відчинені двері, забігла у хлів, попрощалась з козами і повернулася в ліс, де мене радо зустріли інші Хухи. Там я знайшла нове житло. Хухи називали мене кривенькою Моховинкою, слухали мої оповідання про те, як я цілу зиму прожила з козами і людьми.

 Як виявилось, мені і втретє судилася зустріч із лихим дідом. Ідучи одного разу лісом, я почула стогін. Коли пригледілась, то побачила у сніговому наметі того, хто завдав мені стільки горя. Він лежав, привалений сосною, і просив у Господа простити всі його гріхи. У ту мить мені стало шкода безпомічного діда. Я забула про всі кривди і швиденько покликала інших Хух. Ми огорнули його теплом і розгребли сніг. З нашою допомогою дід зумів вибратися з-під завалів. Але коли побачив мене, то страшно закричав з переляку, бо вирішив, що я буду мститися. Але я заспокоїла діда, сказавши, що не пам’ятаю зла і завжди допомагаю тому, хто потрапляє в біду.

  • Чи вдалося учениці перевтілитися в Хуху-Моховинку?
  • Які риси характеру Хухи запишемо в зошиті?

Повернімось   до нашої проблемної ситуації.

  • Чи правильно, на вашу думку, вчинила Моховинка у ситуації з дідом?
  • Отже, який із висловів може слугувати епіграфом до сьогоднішнього уроку?

Так,  Хуха вчинила,  як вчив апостол Павло: «Не будь переможений злом, але перемагай зло добром». Насправді це нелегко, але тільки так ми можемо перервати ланцюг зла, який призводить до ворожнечі й війни.

  • Зачитайте та прокоментуйте відповідь Хухи на дідове питання про подяку.
  • Як ви думаєте: чи дотримав дід своїх обіцянок? Чи став він добрішим, сердечнішим, людянішим? Обґрунтуйте свою думку.  

Підсумок уроку

Пропоную вам останнє завдання під назвою

     «Незакінчені речення»

  • Сьогодні я зрозумів…
  • Казка В. Королева-Старого вчить… 
  • На уроці мені було цікаво…

Вчитель

  Підходить до завершення урок, на якому ми проаналізували вражаюче світлу казку В. Королева-Старого, яка не скільки розповідає про цікаві пригоди міфічних істот, стільки змушує визначити кожного з нас, якою дорогою йти у житті – дорогою добра чи зла.

  Хочу побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро та любов, щоб життя кожного було схоже на казку, де зустрічаються тільки добрі герої.

  Даруйте добро і радість іншим! Нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичними!

Домашнє завдання

  1. Прочитати казку В. Королева-Старого «Потерчата».
  2. Написати продовження казки «Хуха-Моховинка» (за бажанням).

 

 

Мета уроку: проаналізувати казку «Хуха-Моховинка»,

оцінити    вчинки героїв з позицій добра і зла,  розвивати навички самостійного читання твору, переказу літературних казок; виховувати усвідомлення переваги добра над злом, прагнення до самовдосконалення, набуття кращих людських якостей.

Обладнання:  портрет письменника, малюнки учнів, збірка казок  В. Королева-Старого «Нечиста сила», презентація.

Тип уроку: урок засвоєноння нових знань, урок етики.

Епіграф уроку:

«Не будь переможений злом,

але перемагай зло добром».

Біблія. Апостол Павло 

 

docx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
1205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку