Мета. Розширити знання учнiв, розвивати мислення, увагу, пам'ять; виховувати зацікавленiсть, допитливість, інтерес до математики.
Обладнання. Ілюстрації до казки «Гуси-лебеді», записи на дошці, малюнок тварин з рослинами, таблиця з геометричним матеріалом.
Урок-казка «Гуси-лебеді»
з математики для 1 класу
Мета. Розширити знання учнiв, розвивати мислення, увагу, пам’ять; виховувати зацікавленiсть, допитливість, інтерес до математики.
Обладнання. Ілюстрації до казки «Гуси-лебеді», записи на дошці, малюнок тварин з рослинами, таблиця з геометричним матеріалом.
Хід заходу
1. Вступне слово вчителя.
— Дiти, чи любите ви слухати казки?
— А які казки ви вже знаєте?
— Яка казка є вашою улюбленою? Чому?
— Сьогоднi ми також потрапимо у вiдому вам казку «Гуси-лебеді», але будемо її не просто слухати.
ІІ. Основна частина уроку.
Розпочнемо казку.
Жили собi дід та баба. І були у них донька та синок маленький.
Якось дочка посадила братика на травичку під вiконцем, а сама побiгла гуляти на вулицю.
Налетіли тут гуси-лебеді, пiдхопили на крила хлопчика й понесли. Кинулася дiвчинка доганяти. Бачитъ — стоїтъ пiчка.
— Пiчко, пiчко, куди гуси-лебедi полетіли?
— Виконай моє завдання — тодi скажу.
— Дiти, допоможемо дiвчинцi виконати завдання?
Вставити потрібнi знаки дiй.
10...1= 9
2 ... 2 = 0
7... 1 = 6
5... 3 = 8
6... 2 = 4
3...2 = 1
7...3 = 10
1...1= 0
4...2 = 6
8...3 = 5
Пiчка сказала, що гуси-лебеді полетіли до яблунi.
Бiжить дiвчинка далі — стоїтъ яблуня.
— Яблуне, яблуне, куди гуси-лебеді полетіли?
— Виконай моє завдання — тоді скажу!
Що рахувала кожна тваринка?
(На малюнку тваринки тримають цифри: миша – 3, їжак – 2, білка – 7. На другому малюнку зображено 3 квітки, 2 яблучка, 7 горішків).
Яблуня сказала, що гуси-лебедi полетiли до молочної ріки. Бiжить дівчинка далi. Дивиться — тече лугом молочна річка з кисільними берегами.
— Рiчко, рiчко, скажи, куда гуси-лебедi полетiли?
— Виконай завдання — тодi скажу!
— Дiти, знову потрiбно допомогти дiвчинцi.
Треба розв’язати задачi.
1. У бiлочки було 5 горіхів i 2 гриби. Вона з’їла всi гриби i 3 горiхи. Скiльки горіхiв у неї залишилося? (2).
2. У квартирi було 3 кiмнати. З однієї кімнати зробили дві. Скiльки кімнат стало у квартирi? (4).
3. На подвiр’ї гралися 7 хлопчикiв i 3 дiвчинки. Петро, Галинка i Юрко пiшли у клас. Скiльки хлопчиків залишилося на подвір’ї? (5).
4. Щука важить бiльше від карася. А карась — бiльше від в’юна. Хто найлегший? (В’юн).
5. У Тані було 5 горiхiв. Один вона вiддала братовi, i горiхiв у них стало порівну. Скiльки горіхiв було в брата спочатку? (3).
6. У вазi було 6 бiлих i 7 оранжевих лiлiй. Дiвчинка взяла 4 оранжевi лiлiї. Скiльки оранжевих лiлiй залишилося? (3).
7. На заняттi танцювального гуртка було 7 хлопчикiв i 4 дiвчинки. Усi дiвчатка пішли танцювати в парах iз хлопчиками. Скiльки хлопчикiв не танцювало? (3).
8. На обiд запрошено 7 чоловiк. Нiна поклала на стiл 5 ложок і 3 виделки. Скiльки ще треба покласти ложок? Скiльки виделок? (2 ложки, 4 виделки).
9. Бабуся купила десяток яєць. Три пари вона вже поклала до кошика. Скiльки яєць їй ще треба покласти? (4).
10. У крамницi було 3 м’ячi. Продали м’ячiв менше, ніж залишилося. Скiльки м’ячiв було продано? (1).
Рiчка сказала, що гуси-лебедi полетiли до хатинки на курячих нiжках. Побiгла дiвчинка до хатинки на курячих нiжках. Бачитъ у вiкно — Баба Яга пряде кужiль, а на лавцi братик сидить, срiбними яблучками грається.
Дiвчинка ввiйшла у хатинку, привiталася i попросила дозводу вiдпочити.
ІІІ.Фізкультхвилинка.
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся,
Руки в сторони розвів –
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик той дістати,
Треба нам порахувати:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10!
Продовження казки.
Дала Баба Яга їй веретено, а сама вийшла. Раптом вибiгає мишка i говорить:
— Баба Яга пiшла лазню топити. Вона тебе вимиє, підсмажить i з’їсть, а сама на твоїх кiстках покатається. Але я тобi допоможу, коли ти виконаєш моє завдання.
— Діти, допоможемо дівчинці?
Потрiбно виконати такі завдання: (робота в групах)
1група: Збільшити на 4. 3 група: Збільшити на 3.
1, 6, 5, 4, 3, 2. 2, 4, 6, 7, 3, 1.
2 група: Зменшити на 4. 4 група: Зменшити на 3.
9, 8, 5, 6, 7, 10. 8, 7, 9, 10, 6, 4.
3. Розв’язати кругові приклади (самостійна робота).
5 + 5 4 + 4 7 – 2 2 + 5
3 + 6 9 – 5 10 – 7 8 – 6
4. Порівняти і поставити знаки > < =
7 – 3 ... 4 6 + 3 ... 10
7 – 2 ... 4 9 – 2 ... 6
7 – 4 ... 4 9 – 3 ... 6
5. Скiльки на малюнку квадратів? Прямокутників? Скільки трикутників?
Працюють за малюнком.
Дiвчинка схопила братика i добiгла, а мишка кужiль пряде. Баба Яга підiйде до віконця i запитує:
— Чи прядеш, дiвчино?
Мишка й вiдповiдає:
— Пряду, бабусю!
Витопила Яга лазню i пішла за дiвчинкою. Бачить — у хатинцi нікого.
Тоді вона послала навздогін гусей-лебедiв.
Добiгає дівчинка до пічки:
— Пiчко, пічко, врятуй нас!
— А з’їж мого житнього пиріжка!
Дiвчинка з’їла i спасибi сказала. Пiчка сховала їх.
Так само було i з яблунькою, i з рiчкою. Усе покуштувала дівчинка i за все подякувала.
Так i не наздогнали втікачiв гуси-лебедi.
А дiвчинка з братиком саме добiгли до будинку, а тут i батъко з матiр’ю прийшли.
Ось i все, казка закiнчилася. Дiвчинка знайшла братика. Але заслуга у цьому є i ваша, адже ми допомагали дiвчинцi виконувати завдання.
III. Підсумок уроку.
1