Урок-казка з математики у 1 класі Т е м а : Розв’язування прикладів і задач на вивчені арифметичні дії.

Про матеріал
Т е м а : Розв’язування прикладів і задач на вивчені арифметичні дії. Мета : Закріпити навички додавання і віднімання в межах 20.Розвивати швидкі та точні обчислювальні навички, математичне мовлення, увагу, пам’ять, логічне мислення, кругозір учнів. Вчити допомагати слабшим, дати поняття про значення слова добро. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

1

 

 

Конспекти уроків

 

 

 

Урок-казка з математики у 1 класі

Т е м а : Розв’язування прикладів і задач на вивчені арифметичні дії.

Слайд 1

Мета : Закріпити навички додавання і віднімання в межах 20.Розвивати швидкі та точні обчислювальні навички, математичне мовлення, увагу, пам’ять, логічне мислення, кругозір учнів. Вчити допомагати слабшим, дати поняття про значення слова добро. Виховувати  бережливе ставлення до природи.

Обладнання: електронна презентація по темуі уроку, комп’ютер, гербарій, малюнки весняних квітів, горішки для білочки, сонечка, виготовлені з горіхових шкарлуп, корзина з квітами.  

Тип уроку: повторення та закріплення знань.

Форма проведення: урок-казка

Хід уроку

І. Організаційна частина.

– Діти, чи любите ви казки? Сьогодні у нас не просто урок, а урок-казка. З ким ми будемо подорожувати, ви скажете самі, коли відгадаєте загадку.

Слайд 2

Старенька бабуся край лісу жила,

Гостинці для неї онука несла.

Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?

Як казка ця називається? Хто відповість?

Отже, ми з вами складемо математичну казку про Червону Шапочку”.

II. Закріплення  вивченого матеріалу.

1. Робота з геометричним матеріалом.

– Пригадайте, як починається казка? (Жили-були мама і донька).

Так. А де ж вони жили? (У будиночку).

  • А будиночка у нас немає. Побудуймо разом математичний будинок для Червоної Шапочки.

Слайд 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Назвіть, скільки в будиночку трикутників, чотирикутників.

2. Усні вправи.

- Продовжіть казку

(У неділю мама напекла пиріжків і попросила дівчинку, щоб вона понесла бабусі гостинець.)

Ось і пішла дівчинка. Доходить до лісу, а там напис. Дівчинка не вміла читати, бо ще не ходила до школи. Тож допоможемо їй.

Слайд 4

Багато лісу – не губи,

Мало лісу – бережи,

Нема лісу – посади

  • Діти, що ви зрозуміли з цього прислів’я?

Червона Шапочка вам дуже вдячна, вона тепер знає, що ліс треба оберігати

Йде далі Червона Шапочка, сонечко яскраво світить та щось у лісі неспокійно.

Дитяче серденько говорить: «Зупинись». То пташки так стурбовано кричали.

Уночі був сильний вітер, і гнізда попадали на землю. Пташки простять Червону Шапочку і нас із вами допомогти їм.

Але як нам дізнатися, де місце кожного гніздечка? Є номери гніздечок на дереві, а на гніздечку записано приклад. Треба обчислити приклад і прикріпити гніздечко, щоб воно не падало.

Слайд 5

Приклади

10-9,  6+3,  7-5,  9-6,  3+1,

4+2,  10-3,  4+4,  8+2,  8-3.

–Діти, а якби ми відмовилися допомогти, що сталося б з пташенятами?

Аж ось і вони, які гарненькі. Полічіть, скільки їх? (10)

Слайд 6

Повторюємо склад числа 10: 5і5, 9 і1, 8 і 2, 3 і 7, 6 і 4, 1 і 9, 2 і 8, 7 і 3, 4 і 6.

  • Йде далі Червона Шапочка наспівуючи:

Не стріляй горобчиків, сину, не стріляй.

Цвірінчать їм хочеться в цей зелений май.

Не стріляй горобчиків та усіх пташок.

Їм радіти хочеться, як тобі, синок. (В.Сосюра).

Коли чує,хтось ніби схлипує. Озирнулася довколо та побачила білочку. Та тікала від лисиці і розсипала горішки. Допоможнмо їх зібрати.

 

□ – 3 = 5                        4 + □ = 9

□ – 2 = 8                        10 – □ = 5

□ + 7 = 10                      3 + □ = 4

– Молодці діти, швидко допомогли білочці. А тепер вона хочу вас попрохати:

… Поводьтеся в лісі тихо

І не койте в ньому лиха.

Ліс не любить пустотливих,

Метушливих і крикливих.

Вітів, прошу, не ламайте

І травинок не займайте,

І тоді в казкове диво

Ви потрапите… Щасливо!!! (Л. В. Кондрацька)

  • Пообіцяємо білочці поводитися в лісі, як вона нас просить? От і добре.

Слайд 7

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а.

Засиділись в царстві казки,

Встали дружно,

Лапки в боки, вгору вушка

Скачуть білочки-подружки

1, 2, 3, 4, 5 –

По гілках вони летять.

Кожен ранок на галяві

Спритно роблять вільні вправи…

1, 2, 3, 4, 5 –

Люблять білочки стрибать.

3. Робота над задачами

– Відпочили. Тож продовжимо нашу казку далі.

Уже половину лісу пройшла Червона Шапочка. І тут нова пригода. На одному з дерев побачила дівчинка жучків. Спочатку хотіла їх подавити, а потім вирішила, краще їх порахувати. Почала рахувати, аж тут підійшов Їжачок. Ось що він розповів про цих жучків.

  • Це – сонечка, дуже корисні комахи. Вони знищують попелиць. Сонечок треба оберігати. До того ж, вони і погоду передбачають: перед дощем – дуже мляві, а погожого дня – рухливі. Червоній Шапочці соромно стало, що вона забула про сонечок. Мама ж її вчила: «Сонечко, сонечко, полети на небо…»

Слайд 8

І – 5

 

ІІ - ?, на 3 більше

З а д а ч а: На першій гілочці 5 сонечок, а на другій – на 3 більше. Скільки сонечок на другій гілочці?

  • Діти, хто повторить задачу?
  • Хто повторить умову задачі? Хто запитання?
  • Скільки сонечок було на першій гілочці? (5)
  • На другій? (Невідомо)
  • Що сказано в задачі про кількість сонечок на другій гілочці? (На 3 більше)
  • А що означає на 3 більше? (Стільки ж як на першій та ще 3)
  • Як же нам дізнатися, скільки сонечок на другій гілочці?

(5 + 3 = 8)

(Розв’язування задачі діти самостійно записують у зошити).

4. Задачі у віршах

– Ось і ліс закінчується. Вже недалеко й бабусина хата. Але увагу дівчинки привернула галявина, на якій росло багато квітів. Червона Шапочка підійшла

І вже хотіла нарвати їх для бабусі та її затримав знаєте хто? Зайчик. Він охороняв ці весняні квіти. Діти подумаймо, які квіти могли б рости на цій галявині? (Учні називають весняні квіти, я доповнюю ілюстраціями, гербарієм).

Зайчик запропонував Червоній Шапочці розв’язати задачі у віршах, а ми їй допомагатимемо

 

5 берізок, 2 смерічки

Зеленіють над потічком.

Біля них одна ожина

Скільки всіх дерев, скажи-но? (7)

 

Біля річки на галявці

Знайшли моркву сірі зайці

8 морквин – це немало,

1 зїли, скільки стало? (7)

 

Гляньте, білочка одна

Визирає із дупла.

Ще одна стрибнула з гілки,

А за нею ще три білки

Прошу вас, діти, милі,

Щоб всіх білок полічили. (5)

 

Зайчик подарував дівчинці для бабусі кошик з квітами, та написав листа

 

Не рвіть квіток, не убивайте,

Життя одне – не віднімайте,

Воно дано їм, як і нам,

Радіти сонцю і вітрам.

5. Розв’язування прикладів.

– Весела і радісна йде дівчинка до бабусі, Ще б пак. Адже два гостинці для неї має, стільки добрих справ зробила. І кого, ви думаєте  вона зустріла? (Вовка). Так. До того ж, він декілька днів нічого не їв. Але перше ніж зїсти дівчинку, він попросив її розвязати приклади, які йому задали в лісовій школі. Ви ж знаєте, що Червона Шапочка до школи ще не ходить і може припуститися помилок. А ми їй допоможемо. Прикладів дуже багато, тому ми їх поділимо

 

 

Слайд 9

                                         

7 - 4  12 – 10   17 – 7 + 1

2 + 6  9 – 5 + 4  4 + 3 - 2

10 – 8  6 + 2 - 3  13 – 10 + 5

5 + 3  4 + 3 + 3  7 + 3 – 4

 

 Вовк: Дякую і тобі, Червона Шапочко, і вам, діти, за допомогу. Ви такі розумні! І як я міг з’їсти таку гарну дівчинку разом з бабусею? Мені так соромно за себе. Я обіцяю, що більше цього не робитиму. А зараз я хочу виправити свою помилку і допомогти Червоній Шапочці віднести бабусі гостинці, бо вона так втомилася. Правда, діти?

  • О, вже й бабуся іде зустрічати онучку. Обидві веселі і щасливі.

III. Підсумок уроку

  • Наш урок закінчується. Якщо вас зацікавили пригоди Червоної Шапочки, то ми можемо продовжити з нею зустрічатися. Думаю, що мама і надалі відпускатиме її до бабусі.
  • Чи сподобався вам урок? Що саме?

Слайд 10

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-подорож з математики у 1 класі

 

Тема уроку: додавання і віднімання в межах 10

Мета уроку: удосконалювати навички розв’язування прикладів на додавання і віднімання в межах 10, розв’язування задач на збільшення, зменшення на кілька одиниць. Розвивати навички розпізнавати  геометричні фігури. Розвивати увагу, творчі здібності. Виховувати бережливе ставлення до тварин.

Ресурси:

матеріально-технічні: комп’ютер, слайди, дитячі малюнки, набір кольорових  паличок (індивідуальний)

інформаційні: Інтернет-ресурси, методична література, дитяча література, казка «Червона Шапочка», аудіо запис «Червона Шапочка»

Тип уроку: повторення та узагальнення знань.

Форма проведення: урок –подорож

Хід уроку.

І. Організація класу. Привітання гостям.

Вчитель.  Любі діти, до нас у клас

  Завітали гості щирі.

  Привітайте в добрий час

  Гостей усмішкою і миром.

Слайд 1

Діти.  Ми вам раді, добрі люди,

  І вітаєм щиро вас.

  І запрошуєм ласкаво

  На урок у перший клас

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Вступна бесіда вчителя.

  • Діти, чи любите ви слухати казки? Сьогоднішній урок математики – незвичайний. Ми з вами вирушаємо в казку. Тож уважно слухайте.

Слайд 2

Старенька бабуся край лісу жила,

Гостинці для неї онука несла.

Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?

Як казка ця називається? Хто відповість?

 – То хто, дітки, поведе до бабусі казковим лісом? Здогадались?

– Червона Шапочка.

– Заплющіть очі! Прислухайтесь!

(здалеку лунає чарівна казкова мелодія. На дошку вивішуються малюнки до казки.)

  • Діти, розплющіть очі. Де ми?
  • У казці.
  • З Червоною Шапочкою  та мешканцями казкового лісу ми зустрінемось і разом з ним виконаємо завдання сьогоднішнього уроку. Повторимо додавання і віднімання в межах 10, розв’язуватимемо задачі та інші завдання. При цьому слід виявляти старанність, кмітливість, бути організованими та уважними.

ІІІ. Узагальнення та розвиток математичних знань.

  • Першим нас зустрічає нас на дорозі Горобчик. Він нещодавно навчився рахувати. Перевіримо його знання. Ось як він рахував! Послухайте

-, 1, 2, -, 4, 5, 6, -, 8, -, 10

– А як же Горобчику виконати завдання, коли він не ходить в перший клас? Допоможемо йому.

Усний рахунок

Слайд 3

1. Чітко називаючи числа, полічити від 1 до 10.

2. Чітко називаючи числа, полічити у зворотному порядку.

3. Порахувати від 4 до 8, від 9 до 6.

4. Яке число має сусідів 5 і 7?

5. Дати характеристику числа 8.

– Покажемо Горобчику, як ми вміємо ще й красиво писати.

Конкурс «Цифри - красуні»

Прописати цифри від 1 до 10 і в зворотному порядку.

Розв’язування задач

  • За активну і старанну роботу Горобчик приготував вам подарунки – цікаві вправи на розвиток уваги і спостережливості – задачі про птахів (Розв’язання записати в зошитах).
  1. На березі біля криниці

Їли зернята 3 синиці,

Та ще 2 маленькі птиці.

Скільки птиць біля криниці?

3+2=5

  1. Каже мати - квочка:

В мене 2 синочка і 4 дочки.

Скільки діточок у квочки?

2+4=6

  • Залишимо Горобчика, нехай перепочине, а нам теж слід перепочити (фізкультхвилинка)

Слайд 5

  • Діти, Червона Шапочка несла, як ви вже знаєте, у кошику пиріжки для своєї бабусі.
  1. У кошику лежало 5 пиріжків з вишнями, а з яблуками на 1 пиріжок більше, ніж х вишнями. Скільки пиріжків з яблуками у кошику?
  • Крім пиріжків, Червона Шапочка несла ще й квіти. Послухайте уважно віршик і за допомогою лічильних паличок порахуйте, скільки квітів взяла Червона Шапочка для своєї бабусі. Одна квітка – 1 паличка.
  1. Я у лузі квіти рвала,

Для бабусі ромашку зірвала,

Мак червоний сюди ще додала,

Три дзвіночки в букет ще поклала,

Три троянди, що любить бабуся,

Ще волошку та ніжну фіалку,

Хай зрадіє бабуся Наталка

  • Порахуйте палички. Скільки?
  • 10
  • Отже, скільки квітів у букеті Червоної Шапочки?

Гра «Знайди «сусідів» чисел»

  • Нам треба швидко рухатись, тому що Червона Шапочка може запізнитися до бабусі. Але в казковому лісі ми зустріли веселого і доброго Вовка. Він пообіцяв не їсти бабусю в тому разі,  якщо ви виконаєте два його завдання.

Слайд 6.

 

    

 

 

Задача з логічним навантаженням

Слайд 7

  • Розгляньте уважно зображення і полічіть, скільки:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ну що ж, наша червона Шапочка дібралась до своєї бабусі, а допомогли їй у цьому ви, малята, і ваша старанність, кмітливість, уважність, спостережливість.

Тут і казочці кінець, а хто слухав – молодець. Вам казочка, а мені –  бубликів в’язочка.

ІV. Узагальнення знань учнів.

Слайд 8

  • Які казкові персонажі завітали сьогодні до нас на урок?
  • А хто з героїв казки приготував для нас найскладніші завдання, найлегші?

(До класу заходить Червона Шапочка з кошиком у руках)

  • За успішне вивчення чисел першого десятка Червона шапочка нагороджує всіх вас «золотими» медальками.

(Червона Шапочка пригощає всіх учнів і присутніх медальками-солодощами. Лунає музика до казки «Червона Шапочка»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проект «Геометрія – навколо!»

Тип проекту: кооперативний

Мета і завдання:

  • формування навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
  • формування у учнів уявлень про різноманітність геометричних фгур;
  • розвивати вміння знаходити геометричні фігури у навколишньому просторі;
  • з’ясовувати значення геометриї у житті людини;
  • формувати у учнів навички зорового розпізнавання геометричних фігур;
  • розвивати вміння знаходити відмінності та спільні ознаки геометричних фігур;
  • поглибити уявлення учнів про застосування відомостей з геометрії на практиці;
  • сприяти розвитку просторових уявлень, образного та логічного мислення, творчої уяви;
  • тренувати навички роботи в групі; учити шукати відповіді на цікаві запитання; розвивати вміння обмінюватися думками;
  • виховувати працьовитість, інтерес до геометрії.

Ресурси:

  •    матеріально-технічні: Наявність комп’ютера, фотографії, слайди, дитячі малюнки.
  •    інформаційні: Інтернет –ресурси, методична література, художня література, дитячі книжки, журнали

Хід презентації проекту

 

І. Організаційний момент

Слайд 1

Знову день почався, діти

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок.

Сьогодні в нас урок звичайний,

Та вчить багато нас чого.

Хай буде він в нас повчальний!

За це подякуємо йому!

ІІ. Спрямування до мети

  1. Технологія «Мікрофон»

Слайд 2

Робота над загадкою

  • Ця країна незвичайна:

Тут живуть фігури,

Крапки, лінії, криві

Трикутник, прямі.

  • Як називається ця країна?

Країною цікавою крокуємо

І про різні фігури міркуємо:

Прямокутники, трикутники, квадрати –

Треба добре  цю країну всім знати.

  • Діти, а ви любите подорожувати?
  1. Гра «Шифрувальник»

Слайд 3

  • У рядочку букв підкресліть кожну третю літеру і прочитайте слово

ДАГЗИЕЧООЦУМВІЕРЮТЖЕРСИІТАЯ

(ГЕОМЕТРІЯ)

  • Чи знайоме вам це слово?
  • Сьогодні на уроці ми помандруємо країною Геометрією.

ІІІ. Визначення проблеми проекту

  • Що таке геометрія?
  • Які геометричні фігури існують?
  • Якими геометричними фігурами є форми навколишніх предметів?
  • Як використовують геометрію  у науці і мистецтві.

ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми

  1. Читання додаткової та енциклопедичної літератури
  2. Дослідження «Що таке геометрія?»
  3. Дослідження «Які геометричні фігури існують?»
  4. Виконання практичних вправ, які вчать креслення геометричних фігур
  5. Виготовлення аплікації з геометричних фігур
  6. Випуск стіннівки «Геометрія навколо нас»

 

V. Формування груп для проведення дослідження

Слайд 4

Групи:

І група – «Історики»;

ІІ група – «Геометри»;

ІІІ група – «Інженери»;

ІV група – «Творча майстерня».

 

VІ. Обговорення та презентація проекту групами

І. Група «Історики»

1. Повідомлення учнів

 Батьківщиною геометрії є Стародавній Єгипет.

Слайд 5

 З найдавніших часів геометрію вважали однією із важливих компонентів будь-якої освіти взагалі.

 Слово ГЕОМЕТРІЯ грецького походження. Воно означає землемірство. Першими «землемірами» були стародавні єгиптяни. Сільське господарство могло розвиватися лише біля річки Ніл. Щороку Ніл розливався. Приносячи на землі, які були залиті водою, плодючий мул.

 Кожен селянин мав наділ землі певної площі, однак розливи ріки не дозволяли раз і назавжди визначити межі кожного наділу, тому після чергового розливу доводилося визначати земельну ділянку заново.

 Цю роботу виконували землеміри – люди, які за допомогою мотузки відміряли кожному селянину ділянку з площею, що була йому приписана.

 Греки називали староєгипетських геометрів, у яких вони навчалися геометрії, «натягувачами мотузки».

2. Цікаво знати, що….

 Мотузка була не тільки прообразом геометричної лінії, але і першим геометричним інструментом.

  • Натягнута мотузка відігравала роль лінійки;
  • Закріплюючи один кінець мотузки, другим її кінцем, як циркулем, описували коло;
  • За допомогою мотузки будували прямий кут;
  • За допомогою мотузки в’язали вузли.
  1. Практична гра «Чарівне коло»
  1. Пропозиції, припущення учнів.
  • За допомогою мотузки (шнурка, стрічки) та олівців спробуйте накреслити звичайне коло. Як це можна зробити? (Учні пропонують варіанти виконання завдання).
  1. Інструкція.
  •    Прив’яжіть мотузку (шнурок, стрічку) з обох кінців до олівців;
  •    На аркуші паперу позначте крапкою центр кола;
  •    Лівою рукою зафіксуйте один олівець у центрі кола;
  •    Правою рукою відтягніть мотузку (шнурок, стрічку) на повну довжину та спробуйте накреслити коло.
  • Як ви вважаєте, чи легко було креслити кола у цей спосіб?
  • Що таке геометрія?

Слайд 6

II група «Геометри»

 

  1. Робота над загадкою

 

● Брат маленький мій – Богдан,

Математик і кресляр –

На столі у баби Шури

Креслить всякі він…

 

  1. Слухання « Казки про точку»

Одного разу вночі до письмового стола архітектора…

Хто такий архітектор?

Архітектор – це людина, яка за допомогою олівця і лінійки креслить на папері чудові будинки, а потім будівельники будують їх.

Так, так. Знаю, про що ти хочеш запитати. Що ж будо далі?

…до письмового стола архітектора прилетіла Добра Фея. Покружляла над столом і вже хотіла летіти далі творити добрі справи, як почула тихий голосок:
– Добра Феє, я впізнав тебе!

  • Хто ти? – запитала Фея
  • Це я – маленький простий Олівець. Я дуже довго працював і служив своєму хазяїну, а тепер став таким маленьким, що більше не можу бути йому корисним.
  • А чим же я можу тобі допомогти? – Сумно запитала Фея.
  • Я за своє довге  життя вивчив дуже цікаву науку Геометрію, і тепер міг би поділитися своїми знаннями.
  • Гаразд! Я перетворю тебе на маленького чоловічка, і ти зможеш розказати про Геометрію дітям
  • Дякую тобі, Добра Феє! – Промовив Олівець і перетворився на ось такого живого маленького чоловічка,
  • Погляньте, який він! Дві ручки, дві ніжки, кругла голівка, а ніс?!
  • Та це ж не ніс, а олівець!

Олівець засумував, що має такий кумедний ніс, нахилився і вже навіть губки накопилив, щоб заплакати, як раптом… Що це? На аркуші паперу (а на столі в архітектора завжди багато різного паперу)  зявилася точка.

Побачив це Олівець і зрозумів, навіщо Фея зробила такий кумедний носик.

  • А ти як уважаєш?
  •  Саме так я зможу провести дітей до цікавої країни Геометрії! – зрадів Олівець
  • А ти хочеш туди потрапити? Тоді нам варто познайомитися з Королевою

Країни Геометрія. Це – Точка. Ось вона!

 

  • Хто такий архітектор?
  • Що таке точка? ( Геометрична фігура)

Точка – найпростіша геометрична фігура. Решта геометричних фігур складаються з точок, зокрема пряма.

  1. Лінії в математиці. Практична робота
  • Ви вже знаєте, що головною  в математиці є точка.
  • Намалюйте дві точки
  • Зєднайте їх.
  • Що утворилося? ( Вийшла лінія)
  • А можна лінію намалювати без точок. Ось так. («Геометр» малює лінію.)
  • Як ви вважаєте, ця лінія без точок? ( Ні, вона вся складається із точок.)
  • На лінії позначаємо кілька точок. А щоб лінія утворилася рівною, слід узяти лінійку, притиснути її до паперу і вести олівцем уздовж лінійки. Це пряма лінія. Прямі лінії бувають вертикальними, горизонтальними, похилими.
  • Накресліть прямі лінії.
  • Щоб намалювати криву лінію, лінійка не потрібна.
  • Накресліть криві лінії.
  • А ще лінії бувають ламаними. Чому їх так назвали? ( Їх начебто поламали.)
  • Ламана лінія – це лінія, що складається з кількох ланок.
  •  Бувають лінії замкненими та незамкненими. У замкненої лінії немає початку і кінця, її наче замкнули в замочок.
  • Накресліть замкнені та незамкнені ламані лінії

На дошці позначено точку. «Геометр» проводить через точку декілька прямих.

  • Скільки ліній проведено через  одну точку?
  • Чи можна ще провести лінії через цю точку? ( Можна провести безліч прямих.)

Висновок: прямі лінії можуть перетинатися.

«Геометр» креслить на дошці ще одну пряму лінію  і ставить на ній дві точки.

 

Між точками утворився відрізок. Відрізок це частина прямої лінії.

Він має початок і кінець, на відміну від прямої, що нескінченна.

  • Як ви вважаєте, чому «відрізок» назвали відрізком? (відрізали від прямої) – Частина прямої, яка з одного боку обмежена точкою називається променем
  • Промінь – це частина прямої, що тільки з одного боку обмежена точкою.

 

 

 

   Промінь 2

 

 

 

 

 Вершина   Промінь 1

  • Якщо з однієї точки накреслити 2 проміні, то це вже нова геометрична фігура – кут.

 

 

 

 

 

 

Кут – це фігура, утворена двома променями, що мають спільний початок.

  • Точка, пряма, промінь – геометричні фігури.
  1. Гра «Сонечко»

Слайд 8

  • Відгадайте загадки.
  •    За горами, за лісами.

Золотий кружок встає. (Сонце)

  •    Двері він не відчиняє,

А в кімнату потрапляє. (промінець сонця)

  •    Золотиста нитка в’ється,

Тільки в руки не дається (Сонячний промінь)

  • З чим порівнюється сонце у загадці?
  • З чим порівнюються сонячні промінці?
  • Розглянь малюнок.
  • Які геометричні фігури допомогли намалювати сонечко?
  • Спробуй поруч намалювати таке сонечко.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Фізкультхвилинка

Слайд 9.

Всі піднесли рука – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два! – присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз1 – і  вгору,

Два! – і вниз,

На сусіда подивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз – присіли, два – піднялись.

Хай міцніє наше тіло.

Хто старався присідати, може вже відпочивати.

 

Продовження презентації

  • Спробуйте відгадати ще одну загадку.
  •    Ось не стою і не стрибаю,

Жодного кута не маю. (Коло)

Сонечко на небі сяє –

Форму кола воно має.

І тарілка, і годинник –

Часу круглий він лічильник.

Круглий м’яч так бойко скаче

Круглий наш пиріг гарячий,

Круглий завжди колесо –

І у парку, і в авто.

  • І що можна утворити зі звичайного кола? Півкола? Пофантазуй.
  • А ось – наступна загадка.
  •    Маю я три сторони
  •    І три кути.
  •    Чи мене назвати
  •    Можеш ти? (трикутник)

Цікаво знати, що…

 Конструктор – професія людини, яка в результаті процесу конструювання створює проект певного об’єкта техніки.

  • Що можна конструювати з геометричних фігур?
  • З  геометричних фігур можна викладати нові геометричні фігури. (тільки вони будуть більшого розміру.)

 

 

Гра «Конструктор»

Слайд 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     ЧОТИРИКУТНИК (              ) ?

 

     

Наш квадрат – фігура вправна,

Кубик він, картина гарна,

Печиво смачне квадратне,

Без даху – квадратна хата.

Так, кутів всього чотири,

Сторони фігури рівні.

Два трикутники склади –

Так квадрат зробив вже ти.

  • Як із двох трикутників скласти прямокутник? Спробуйте!
  • Як із квадратів скласти прямокутник? Спробуйте!

Цікаво знати, що…

Многокутник – це геометрична фігура, що має більше три і більше кутів.

 

ІІІ група «Інженери»

Цікаво знати, що…..

Інженерія (від латинського – здібність, винахідливість)

Інженер – називає професію, означає особу, яка здійснює практичні і корисні винаходи.

2. Виконання геометричних завдань.

Завдання 1.

  • Скласти з паличок п’ятикутник. Назвіть його  ознаки.

Завдання 2.

  • Накресліть дві точки. Накресліть два промені.
  • Поставте точку. За допомогою лінійки з однієї точки накресліть два промені. (що утворилося? (кут)
  • Знайдіть та обведіть промені.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Які ще лінії ви бачите на малюнку?

 

Завдання 3

 

 

Слайд 11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що ви бачите на малюнках?
  • Назвіть геометричні фігури?
  • Яка фігура «зайва» у першому рядочку? (кут)
  • Яка фігура «зайва» у другому рядочку? (овал)
  • Яка фігура «зайва» у третьому рядочку? (відрізок та ламана лінія. Це незамкнені лінії)
  1. Завдання 4. Гра «Якої фігури бракує»?

На друкованій основі зображені геометричні фігури. Слід розглянуті, як розкладені геометричні фігури в клітинках у першому ряді.

  • Назвіть фігури у першому ряді? Скільки їх?
  • Які фігури у другому ряді?
  • Які фігури у третьому ряді?
  • Якої фігури бракує? Накресліть її

Завдання на другому і третьому малюнках діти виконують самостійно. Варто лише звернути їхню увагу на те, за якою ознакою відрізняються фігури.

Слайд 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV група «Творча майстерня»

  1. Створення композиції з геометричних фігур
  • Що ви можете конструювати із геометричних фігур?
  • Звісно, силуети тварин, людей, машин, рослин і візерунки і т. ін.
  • Спробуйте створити геометричне пано.

 

Слайд 13

 

Картинки по запросу картинки геометричних фігур для дітей

 

 

2.Створення стіннівка «Геометрія навколо нас»

У газеті розміщують роботи із завданнями групи «Творча майстерня».

3. Технологія «Мозковий штурм»

  Якими геометричними фігурами є форми навколишніх предметів7

  • Як використовують геометрію у науці і мистецтві?

VІІ. Підбиття підсумків

Технологія «Мікрофон»

  • Що ви нового дізналися, працюючи над проектом?
  • Яка діяльність на уроці вам найбільше сподобався?
  • Чого навчила робота над проектом?

Слайд 14

Дякую за плідну працю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Проект «ГОДИНА. ДОБА. ТИЖДЕНЬ»

Тип проекту: кооперативний.

Мета та завдання:

● формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;

● формувати в учнів уявлення про одиниці вимірювання часу, співвідношення між добою й тижнем, годиною і добою;

● зясувати значення часу у житті людини;

● формувати в учнів уміння орієнтуватись у часі;

● виробляти вміння розпізнавати частини доби;

● тренувати навички роботи в групі; учити шукати відповіді на цікаві запитання; розвивати вміння обмінюватися думками;

● виховувати самостійність, бажання берегти час.

Ресурси:

  •    матеріально-технічні: Комп’ютер, світлини, слайди, дитячі малюнки, дидактичні матеріали для групової та індивідуальної роботи.
  •    інформаційні: Інтернет –ресурси, методична література, художня література, дитячі книжки, журнали, художня література.

 

 

Хід презентації проекту

І. Організаційний момент

 Слайд 1

 

Сьогодні, як завжди, у нас буде цікавий урок.

До знань з математики зробимо ще один крок.

Ми будемо вчитися не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Чітко і плідно будем працювати.

Наш девіз: «Граючись – навчаємось!».

 

 

Слайд 2

ІІ. Спрямування до мети

  • Діти, відгадайте загадки.

● Дванадцять братів один за одним ходять, один одного не обходять. (місяці року)

– Ми вже знаємо, що люди для зручності розділили рік на 12 менших відрізків, що назвали місяцями.

  • Як називають місяці року?
  • Росте дуб, у нього 12 гілок, на кожній гілці – гнізда, у кожному гнізді – 7 пташенят. (Рік, місяць, тиждень.)
  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати з одиницями часу; з’ясуємо, що таке година, доба, тиждень.

ІІІ. Визначення проблеми проекту.

  • Що таке година?
  • Що таке доба?
  • Що таке тиждень?
  • Чому час – одна з найголовніших цінностей людини?
  • Чому час слід берегти?
  • Як в стародавні часи визначали час?
  • Які бувають годинники?
  • Чи можна за рослинами і поведінкою тварин визначати час?

IV. Визначення шляхів розв’язання проблеми

  1. Читання додаткової та енциклопедичної літератури
  2. Дослідження «Перші годинники»
  3. Дослідження «Живі годинники: тварини і рослини»
  4. Дослідження «Сучасні  годинники»
  5. Складання таблиці «Час»
  6. Складання кросворда «Час»
  7. Випуск міні-збірки «Історія годинника»

V. Формування груп для проведення дослідження

Учні об’єднуються у групи:

І група – «Кореспонденти»;

ІІ група – «Дослідники»;

ІІІ група – «Природознавці»

ІV група – «Годинникарі»;

V група «Розумники»;

VI група – «Математики»;

VІІ група – «Фольклористи»

 

VІІ. Обговорення та презентація проекту групами

 

І група «Кореспонденти»

  1. Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів)

 Час – головна цінність людини. Заощаджуючи його, люди отримують додаткові можливості творити та пізнавати. Інакше кажучи, час робить нас багатшими, сильнішими, розумнішими.

 І ось який цікавий взаємозв’язок – чим більше ми вимося берегти час, тим швидше зростають наші досягнення у навчанні, в праці. У нашому житті важлива кожна  година, і бавить, секунда.

 І тому кожен з нас повинен цінувати та економити час, не витрачаємо його дарма.

Слайд 3

  1. Гра «Інтерв’ю»
  • Як ви бережете час?
  • Чому час – одна з найголовніших цінностей людини?
  • Чому слід берегти час?
  1. Робота над загадками

Ніг не маю, а ходжу,

Рота не маю, а скажу:

Коли тобі пати,

А коли вставати. (Годинник)

 

Хто без ніг? (Час)

 

ІІ група «Дослідники»

  1. Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів)

 Ми звикли до годинника. Уже й не віриться, що в давнину люди не знали його. А такий час був. Наші далекі предки розпізнавали лише ніч, ранок, день і вечір.

 Пізніше час почали вимірювати довжиною тіні: подовжилася тінь людини на три ступні – незабаром вечір. Ти маєш прийти в гості «у 4 ступні» – не поспішай, бо ще рано.

 Незабаром було виявлено незручності цього способу: взимку тінь стає довшою, ніж улітку, та й ступні у людей не однакові, через що таке обчислення часу призводило до багатьох труднощів та непорозумінь.

 Край цьому поклали винахідники. На рівному, відкритому для сонця майданчику вони вкопали палицю, обвели її колом і почали уважно спостерігати за рухом тіні від неї. Так почалася історія годинника.

 Отже, першим був сонячний годинник.

 У стародавньому Вавилоні на вершині найбільшої піраміди поставали глиняний стовп. Рівний майданчик розкреслили лініями. Коли тінь від стовпа наближалася до однієї із ліній, жрець проголошував: «Знайте, вільні і  раби, все населення царства, волею бога минула ще одна година, п’ята година від сходу сонця!»

  1. Розглядання ілюстрації «Сонячний годинник»

ІІІ група «Природознавці»

Цікаво знати, що …

  • Послухайте уважно. Про кого ця загадка?

Годинника не має , а час знає. (Півень)

 Дізнавалися люди час і живим годинником. Цей годинник ходить по подвір’ю, махає крилами і кричить : «Ку-ку-рі-ку». Ще сонце не зійшло, а півень кричить, дере горло: «Скоро ранок! Досить спати!»

 За співом півника важко визначити точний час. То півень зі сну з жердини впаде – раніше часу піднімає крик, то лисиці злякається.

Демонстрування ілюстрації із зображенням півня.

 

Слайд 5

  • Давно люди помітили, що одні квіти розтуляють пелюстки вранці, а вдень стулюють, інші розтулюють під вечір, треті – тільки вночі, а вдень завжди закриті. Відкриваються квіти не тоді, коли вони захочуть, а у свій «власний час». Так з’явився квітковий годинник. Але «ходить» тільки в сонячну погоду.

Демонстрування ілюстрацій квіток, про які йдеться.

  • Уранці назустріч сонячному промінню підіймає свої голівки кульбабка, а за нею розтулює пелюстки гвоздика польова, льон та інші.
  • Відгадайте загадку

Квітка сонячна, красива,

Стане згодом сива-сива,

Вітерець її подмуха –

Стане миттю сивим пухом (кульбаба)

 Якщо  ти хочеш прокинутися дуже рано, наприклад о 4-5 годині ранку, то шипшина і мак тобі складуть компанію.

 Біле латаття – квіточка, яка любить  поспати довше. Вона розтулює свої пелюсточки о 7-8 й годині ранку.

 Стуляють пелюстки квіти теж у різний час доби. Уже після обіду, о 14 -15 годині закривають квіти цикорію, картоплі та маку. А далі один за одним: льон (16-17 годин), кислиця (17-18 годин), біле латаття (18-19 годин), шипшина (19-20 годин).

 Деякі квіти розкривають свої віночки не вранці, а ввечері. Наприклад, о 20-й годині розгортає квіти запашний тютюн, о 21-й годині – нічна фіалка.

 Квіти, які рано розтулюють пелюстки, удень починають «засинати». У похмуру погоду квітковий годинник, «не працює» зовсім. Квіти залишаються закритими у багатьох рослин. Тому люди їх використовують лише для прикрашання клумб.

 

ІV група «Годинникарі»

  1. Технологія «Мікрофон»
  • А якщо немає півня? Квітів? Як дізнатися час уночі, коли немає сонця і зірки не світять у похмуру погоду? І винайшла людина годинник надійніший: він із жердини не падає, і його лисиця не понесе.

 Дізнавалися люди час і за водяним годинником. У високий і вузький скляний посуд з діркою біля дна наливалася вода. Крапля за краплею вона текла із отвору. Води в посудині ставало все менше. На стінці посуди були зроблені рисочки – відмітки, які  показували, скільки часу минуло відтоді, коли в посуд налили воду. Водяний годинник був теж не зручним, адже потрібно було постійно доливати воду у порожній посуд.

 Почали люди сушити голову, як придумати годинник, щоб він однаково точно показував час і вдень, і вночі,  і взимку, і влітку, і в будь-яку погоду. І придумали. У цьому годиннику немає ані стрілок, ані кружка з цифрами, ані зубчатих коліщат усередині. Зроблені вони зі скла. Два скляних пузирчики з’єднані разом тонесеньким отвором. Усередині – пісок. Коли годинник працює, пісок з верхнього пузирчика сиплеться в нижній. Висипався пісок – це означає, що минуло 3,5,10 хвилин. Годинник перевертають, і рахунок часу продовжується. Пісковим годинником  люди користуються і тепер, наприклад у поліклініках. За цим годинником хворі одержують лікарняні процедури.

 Демонстрування зображень піскового годинника.

 Пізніше, за переказами, перший механічний годинник з’явився у 996 р. у німецькому місті Магдебурзі. Досі зберігся годинник на башті Вестмінстерського абатства в Лондоні. Ще в ХІІІ ст.. він показував час мешканцям цього міста  і показує і нині.

 На початку ХVІ ст.. нюрнберзький винахідник Петер Генлейн змайстрував кишенькового годинника. Через півстоліття винайшли хвилинну стрілку, а ще через 200 років – секундну..

 Антимагнітні, електронно-механічні та навіть атомні – яких тільки годинників не випускають у світі!! Прикладіть-но до вуха свій. «Тік-так», тік-так», – вицокує він. Якби  Скільки цікавого розповів би цей лічильник часу, якби міг»

Демонстрування зображень сучасних годинників.

  1. Упорядкування міні-збірки «Історія годинника»

 

V група «Розумники»

  1. Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів)

Слайд 6

Годинник цокає і в такт

Секунди відбиває:

За 60 таких «тік-так»

Хвилинка пропливає.

А 60 хвилин спливуть –

То пройде вже година,

В годині 60 хвилин, Запам’ятай, дитино!

  • Скільки годин триває доба? (24 години)
  • Тому на годиннику 12 поділок, позначених цифрами, адже 12і12 – це 24, тобто 12 годин – це лише півдоби.

Північ. Початок нової доби.

Спати потрібно мені і тобі.

Ранок настане – пора прокидатись,

Час до роботи  й навчання збиратись.

Стільки в нас планів на день, стільки  і справ!

Знайдемо час і для гри і забав!

Ввечері сонечко спати лягає,

Двадцять четверта година збігає.

Ніч нам усім колискову співа.

Північ. Надходить доба вже нова.

 За добу годинна стрілка (коротка) проходить циферблат двічі (демонстрування на моделі годинника).

 Тому на кожній годині за добу вона буває двічі, тож, буває, скажімо 9-та година ранку, коли вже в школі, а буває 9-та годин вечора, коли час лягати спати.

  • З яких частин складається доба?
  • Ранок, день, вечір, ніч – це доба.
  1. Практична робота

Слайд 7

  • Намалюйте на годинниках стрілки, зазначаючи частину доби.
  1. Робота над загадкою

Слайд 8

  • Відгадайте загадку

Нас сім братів, літати всі рівні, а іменем різні (Дні тижня)

 

 Тиждень складається із 7 днів: понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця, субота, неділя.

 

Їх в родині рівні сім,

І вони відомі всім.

Йдуть вони завжди по черзі,

За останнім – знову перший

Віком рівні всі  брати.

Спробуй їх назвати ти.

  1. Гра «Хвости»

Слайд 9

Вранці ми із добрим ділом

Привітали ….. (понеділок).

Ніченька минула скоро

Трудовий іде ….. (вівторок).

Спритна, вміла, молода

Вже настала …… (середа).

Йде четвертий день тепер,

Називається ….. (четвер).

Діло добре ладиться

Як настала …… (п’ятниця).

Дома скрізь кипить робота

Як почався день ….. (субота).

А субота з хлібом-сіллю

Привела сестру …… (неділю)

 

Цікаво знати, що….

Длі початку варто з’ясувати, чому тиждень називають «тижнем». Справа в тому, що раніше тижнем називали недільний день. І був він першим днем тижня. Проте пізніше неділю почали вважати останнім днем, що закінчує тиждень. Чому? Зараз дізнаєтесь.

Слово «Тиждень» походить від поєднання «не робити», тобто відпочивати. Розумніше все-таки відпочивати після роботи (згадай прислів’я «зробив діло – гуляй сміло!»). Тому вихідний день став останнім.

 У наші дні початок тижня з понеділка регламентується Міжнародною організацією стандартизації.

 Але спочатку саме «Тиждень» (день тижня, яким згодом став «неділею») починав семі денник. У давнину тиждень називали не «тижнем», а «седмицею» (болгарською, до речі, і зараз «тиждень» називається «седмицею»). А потім прозвали седмицю «тижнем» (сім днів від тижня до тижня – від неділі до неділі).

 

Походження назв тижня

 Чому понеділок називають понеділком». Слово «понеділок» утворено від «після тижня». Понеділок був першим днем після неділі, яка в давнину називалася «тижнем».

 Чому вівторок називають вівторком? Вівторок – від слова «другий». Другий день після «тижня». Зауважте – не другий день тижня, а другий після тижня.

 Чому середу називають середою? Це слово теж прийшло зі старослов’янської мови. Має спільний корінь зі словами «серце», «середина». Зверніть увагу: середа є серединою тижня лише у тому випадку, якщо тиждень починається з неділі. Цей день стоїть між першими трьома днями тижня й останніми. У наш час, коли тиждень починається з понеділка, «середа» не відповідає  своїй назві.

 Чому четвер називають четвергом? Слово «четвер» утворено відповідно до порядкового номеру дня тижня після неділі. «Четвер» утворено від слов’янського слова, яке  в свою чергу утворилося від слова «четвертий».. У результаті ми маємо день тижня під назвою «четвер».

 

 

 Чому п’ятниця називається п’ятницею? З трохи складніше. Звісно, слово утворене від цифри «п’ять» (п’ятий день від початку тижня). Але чому не «п’ятник» або «п’ятак»? Справа в тому, що ще до прийняття християнства шанували слов’янську богиню П’ятницю (що має відношення до п’ятого дня). Тому п’ятий день назвали на честь богині саме п’ятницею, а не п’ятником.

 Чому суботу називають суботою? Слово прийшло зі старослов’янської мови. Колись воно було запозичене з грецької мови. А до грецької воно потрапило з давньоєврейської мови. «Шабат» – так вимовляється це єврейське слово, що означає буквально «спокій», «відпочинок».

 Чому неділю називають «неділею»? Слово «неділя», як уже було сказано, прийшло на зміну «тиждень». Виникло воно, звісно, після прийняття на Русі християнства. Слово є похідним від «в’скресіті». Це день, коли, згідно зі святими писаннями, воскрес Ісус.

  1. Гра «Будь уважним!»
  • За чим визначають час? (Час визначають за годинником)
  • Скільки обертів за добу робить годинна стрілка? ( Два повних оберти)
  • Скільки обертів за добу робить хвилина стрілка? (Робить повний оберт за 1 годину, тобто 24 оберти.)
  • Які види годинників вам відомі? (механічні, електронні, піскові, сонячні, водяні, маятникові)
  • Скільки днів у тижні?
  • Як називається перший день тижня?
  • Як називається вихідний день?
  1. Складання таблиці «Час»

Слайд  10

1 доба =24 години

1 година = 60 хвилин

1 хвилина = 60 секунд

 

 

 

 

 VІ група «Математики»

  • Група «математики» підготувала добірку цікавих завдань, пов’язаних з нашими дослідженнями. Спробуємо їх розв’язати!

Завдання 1. Визначення часу за годинником.

  • Запишіть, скільки годин і хвилин показує кожний годинник

 

Слайд 11

 

 

 

Картинки по запросу картинки годинники для  часу

 

 

  • Чи можна за цими годинниками визначити час доби?
  • Яку добу показує кожний годинник?
  • Котру годину показуватиме кожний годинник через 10 хвилин; через 20 хвилин?

Завдання 2

Слайд 12

  • Послухайте вірш, що допоможе вам знайти відповідь.

Два тижні та ще й три доби

Йшли дощі й росли гриби

Доки Клим у гай пішов

І цих велетнів знайшов,

Їх не раджу їсти вам.

Скільки діб оцім грибам? (7 + 7 +3 = 17)

 

Тиждень і три дні – скільки це днів? (Тиждень складається із семи днів, а якщо ще три додати? Буде 10)

  • Запищіть пропущені слова.

Понеділок, ___________, __________, четвер, ________, субота, _________.

Завдання 3

Слайд 13

Зазначте міру часу в порядку зростання.

1 доба, 1 рік, 1 тиждень, 1 година, 1 секунда, 1 хвилина.

 

Назвіть одиниці вимірювання часу від найбільшої до найменшої: година, доба, століття, місяць , рік, тиждень, секунда, хвилина.

Завдання 4

Слайд 14

 Леву від страху лікар виписав 6 пігулок, які слід приймати через кожні 10 хвилин. На скільки часу їх вистачить? (60 хвилин = 1 година)

 Сашко заснув о 8.00, а 8.40 прокинувся. Скільки спав Сашко?.

Завдання 5 Робота з годинником

На партах у дітей – роздавальні годинники. Діти переводять стрілки відповідно до завдань

Слайд  15

Розпорядок дня Тарасика

  • Підйом – 0 7-й годині.
  • Зарядка та водні процедури тривають 40 хвилин.
  • Заняття у школі починаються о 9-й годині
  • Закінчуються о 13-й годині
  • Скільки тривають заняття? (4 години)
  • Обід і відпочинок – 3 години
  • О котрій годині Сашко починає готувати уроки? (о 16-й годині)
  • Він готує уроки до 6-ї години вечора.
  • Через 3 години лягає спати
  • Котра це буде година? (9-та година вечора)

Завдання 6

  • Розгадайте кросворд.

Слайд 16

По горизонталі:

  1. 7 ночей, 7 днів, 7 ранків, 7 вечорів. Що це разом? (Тиждень)
  2. 60 хвилин (Година)

По вертикалі:

  1. Проміжок часу, що триває більше ніж 23 години, але менше ніж 25 годин. (доба)

 

 

 

 

 

 

VІІ група «Фольклористи»

  • Поясніть, як ви розумієте прислів’я

Слайд 17

  •    Зроби діло – гуляй сміло
  •    Хвилина годину береже
  •    Бережи час, його за гроші не купиш
  •    Все добре у свій час
  •    Усякому овочеві свій час
  •    Згаяного часу і конем не доженеш
  •    На все свій час
  •    Не тим час дорогий, що довгий, а тим, що короткий.
  • Чому слід бережливо витрачати час?

 

VІІ. Підбиття підсумків

  • Що нового ви дізналися, працюючи над проектом?
  • Яка діяльність на уроці вам найбільше сподобалася?
  • Чого навчила робота над проектом?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Урок  математики , 2 клас

Тема. Письмове додавання  й віднімання двоцифрових чисел. Складені задачі на збільшення й зменшення суми на кілька одиниць.

Мета: удосконалювати навички письмового додавання і віднімання двоцифрових чисел; складати й розв’язувати задачі на збільшення й зменшення суми на кілька одиниць; розвивати математичну мову, обчислювальні навички, пам’ять, логічне мислення, світогляд учнів; формувати мотивацію до вивчення математики.

Обладнання: електронна презентація, комп’ютер, картки із завданнями, предмети для проведення усної лічби.

Тип уроку: повторення та закріплення вивченого матеріалу.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Серед записаних чисел – відповідей прикладів домашнього завдання знайдіть зайве число.
  • Серед записаних виразів знайдіть той, що є розв’язком задачі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів

  1. Вірш про математику (Слайд 1)

І сувора, й солов’їна

Математика країна

Праця тут іде завзята –

Вмій лиш спритно рахувати.

Вмій ділити й віднімати,

Множити і додавати.

Вмій кмітливо все збагнути,

Першим в відповіді бути.

Ледарів у нас немає.

Хто руки не піднімає?

Вирушаємо у путь –

Нас цікаві речі ждуть!

  • Про що йтиметься на уроці, ви дізнаєтесь, розв’язавши приклади.
  1. Асоціативний кущ

 

 

 

                         Математика

 

 

 

 3. Гра «Шифрувальники» (Слайд 2)

20+40 55-30                     15+18

56-24 100-92                   59-30

2+12 100-2                  40+4

 

О

О

Г

А

Р

И

З

І

В

И

З

М

В

47

47

25

8

60

32

29

14

33

32

29

44

33

 

З     И   М  О   В    І       Р    О    З   В  А   Г   И

29  32  44  47  33  14     60  47  29  33  8  25  32

 

  4. Каліграфічна хвилина (Слайд 3)

       - Для запису каліграфічної хвилини потрібно виконати завдання

 

 

4

 

1

 

1

10

1

 

      - Знайти суму чисел, що повторюються.

      - Знайти суму чисел, що не повторюються.

      - Утворити з цифр чотири двоцифрових числа, дати їм характеристику.

  5. Усна лічба.

   1) Гра «Гірка». (Слайд 4)

       - Багато різних розваг чекають на дітлахів взимку. А ось – одна з них. Покатаємось на санчатах?

       36 + 10 + 24 + 7 = 77 – 7 – 10 – 25 – 11

 

 

 

 

 

 

 

77

 

 

 

 

 

 

 

+7

 

-7

 

 

 

 

 

+24

 

 

 

-10

 

 

 

+10

 

 

 

 

 

-25

 

36

 

 

 

 

 

 

 

-11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 6. Гра «Замети» (Слайд 5)

       - Як ви гадаєте, що тут сталося? (Це сніжні замети.)

       - Давайте утворимо по два приклади з відповідями , які ви бачите на заметах.

 

                        35                                               17

 

            *                          *

                       *   *                     *   *

 

  •                   Молодці, гарно попрацювали! Продовжуємо далі.

 7. Розязання  задачі на повторення за коротким записом

    Дід Мороз складав свій великий мішок з подарунками. Він вже поклав 42 ляльки, машинок – на 14 більше, ніж ляльок, а конструкторів – на 15 менше, ніж машинок. Скільки конструкторів поклав Дід Мороз у свій мішок?

 8. Розвязання задачі (самостійно)

    Напередодні Нового року у магазині продали 27 зелених кульок і 15 червоних, а сріблястих – на 12 кульок більше, ніж зелених і червоних разом. Скільки сріблястих кульок продали у магазині?

 9. Фізкультхвилинка

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1.               Гра «Сніжинки» (Слайд 7)

     - Доповніть речення.

1) Периметр – це…

2) Щоб знайти невідомий доданок,…

3) Квадрат – це…

4) В 1 метрі… А як ще можна продовжити це речення?

5) Письмове віднімання починай з …

6) Щоб знайти периметр трикутника, потрібно…

2. Гра «Віднови приклади» (Слайд 8)

     - Граючись у сніжки, ми випадково влучили у числа. Давайте відновимо приклади.

         23                       72                   *2                  8*                    **

       + 3*                     +14                  +45                -  1*                               - **

         88                       *6                    97                 70                    99

 

 

  3.Геометричний матеріал (Слайд 9)

  1) «Сніговик»

      - З яких геометричних фігур складається сніговик ? (Коло, трикутник, прямокутник, промінь)

       - Скільки трикутників ви бачите на малюнку? (3)

        - На скільки блакитних кіл зображено менше, ніж рожевих і білих разом? (На 2)

   2) Розвязання задачі. (Слайд 10)

       Обчислити периметр льодового майданчика, якщо його довжина 12 м, а ширина – 7 м.

V. Підсумок уроку (Слайд 11)

  - Чи сподобалося вам сьогодні на уроці?

  - Що найбільше запамяталось?

  - Яким правилом потрібно користуватися при письмовому додаванні, відніманні?

  - Бажаю, щоб зимові розваги на канікулах були приємними та цікавими!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Урок математики, 3 клас

Тема. Вправи на засвоєння таблиці множення й ділення на 6. Задачі на зведення до одиниці. (Слайд 1)

Мета: формувати навички швидких обчислень, удосконалювати уміння розвязувати задачі на зведення до одиниці (І вид), розвивати логічне мислення, тренувати увагу.

Обладнання: індивідуальні картки із задачами; електронна презентація; таблиця для усної лічби.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу

Учитель

                Любі діти! У наш клас

                Завітали гості милі.

                Привітаймо в добрий час

                Гостей посмішкою й миром

Діти

                Ми вам раді, добрі люди,

                І вітаєм щиро вас,

                Та запрошуєм ласкаво

                На урок у 3 клас

Оголошення теми та мети уроку. (Тема уроку – на дошці)

Учитель. Урок проведемо під девізом:

                Математику ми любим,

                З математикою дружим! (Слайд 2)

  • Діти, до нас на урок сьогодні завітала ще одна незвичайна гостя – чарівна казкова яблунька.

        Їй  загрожує велика небезпека. Зла і підступна Баба Яга пообіцяла її зрубати, якщо вона не виконає математичних завдань.

        Скільки завдань дасть Баба Яга, стільки яблучок повинно з’явитися на яблуньці.

        Але ж яблунька не вчила математики. Вона благає нас їй допомогти.

  • Чи готові ви прийти їй на допомогу?
  • Для того щоб врятувати  її, нам всім потрібно дуже гарно і дружно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

І завдання. Усна лічба (Слайд 3)

  • Баба Яга перевіряє, чи вміє яблунька усно рахувати та розвязувати задачі.

          Отже, урок почнемо дуже хутко з цікавої усної лічби.

      Під час усної лічби троє учнів будуть розвязувати задачі за індивідуальними картками.

1.Індивідуальна робота

   Задача 1.В їдальню завезли 100 кг картоплі. 67 кг витратили. На скільки більше картоплі витратили, ніж залишилось?

   Задача 2.У трьох сувоях було 85 м тканини. В першому – 28 м, у другому – на 8 м менше. Скільки метрів тканини у третьому сувої?

   Задача 3.Один учень здав 25 кг макулатури. Другий – на 7 кг менше, ніж другий. А третій – на 9 кг менше, ніж перший і другий разом. Скільки кілограмів макулатури здав третій учень?

2. Мозкова атака

 - Згадаємо, як називаються числа при додаванні.

 -  Як знайти невідомий доданок?

 -  Як знайти третій доданок?

 -  Як називаються числа при відніманні?

 -  Як знайти зменшуване?

 -  Як знайти відємник?

∙ Гра «Мовчанка» (за таблицею)

∙ Задачі (Слайд 4)

  1.                На дереві 6 гнізд було.

               По 8 пташок в них жило.

                     Не полохайте Ви їх –

                     Полічите, скільки всіх. (40)

 2) Скільки ніжок у шести кішок? (24)

 3)                 48 карасів наловили ми усі.

                      А нас було усіх 6.

 Скільки кожний із нас зїсть? (8)

 4) З однієї берези зірвали 24 груші, а з другої – на 10 менше. Скільки груш зірвали з двох беріз? (Жодної груші не зірвали.)

 5) Що важче: кілограм заліза чи кілограм пір’я? (Важать однаково.)

 6) Скільки кілограмів яблук у трьох ящиках? ( Не можемо відповісти, тому що не знаємо, скільки кілограмів в одному ящику.)

 7) Скільки метрів тканини в двох сувоях?

 8) 1 м коштує 4 грн. Скільки коштує 6 м ?

      - Гарно ви, діти, впоралися із цими завданнями, і тому на яблуньці з’являється чотири яблучка.

ІІІ. Каліграфічна хвилинка. Перевірка задач за індивідуальними картками. Оцінювання

1.Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

         Подивіться: цифра 2.

         В неї кругла голова.

         Довгий хвіст, зігнута шийка,

         Отака, як бачте, двійка!

І рядок: 2 22 222 = 200+20+2

ІІ рядок: написати двійок у 2 рази більше, ніж у першому рядку.

ІІІ рядок: написати двійок у 6 разів менше, ніж у другому рядку.

2. Розв’язання прикладів (Слайд 5)

 

                  93 – 28                                          6 ∙ 9 – 20

                  37 + 45                                          48 + 6 ∙ 4

                  61 – 27                                           35 – 24: 6

 

На яблуньці з’являється ще одне яблучко.

ІV.Фізкультхвилинка

V. Вивчення нового матеріалу.

  •                   Діти, під час усної лічби ви мені не змогли відповісти, яка маса трьох ящиків яблук, скільки метрів тканини у двох сувоях, чому? (Відповіді дітей.)
  1.               Виконання №204-205
  2.               Колективне розв’язання задачі (Слайд 6)

6 м тканини коштує 30 грн. Скільки коштує 7 м тканини?

  •                   Про що йдеться в задачі?
  •                   Що відомо?
  •                   Що потрібно узнати?
  •                   Чи можемо одразу відповісти на питання задачі? Чому?

     Запис на дошці

  1.               30 : 6 = 5 (грн.) – коштує 1 м;
  2.               5 ∙ 7 = 35 (грн.) – коштує 7 м.

30 : 6 ∙ 7 = 35 (грн.)

Відповідь: 35 грн коштує 7 м тканини.

  1.               Усне роз’язання задачі

Маса двох однакових поросят 18 кг. Яка маса 6 поросят? (54 кг)

4.Самостійна робота

Задача. У шести банках 24 л молока. Скільки літрів молока у 8 банках?

Задачу розвязати числовим виразом.

            24 : 6 ∙ 8 = 32

 Відповідь: 32 л у 8 банках.

  На яблуньці з’являється ще одне яблучко.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1.Задача

Ведмідь ніс 3 вулики, маса яких 94 кг. Маса першого вулика – 48 кг, другого – у 6 разів менша. Яка маса третього вулика?

  • Скільки вуликів ніс ведмідь? Яка їх загальна маса?
  • Яка маса першого вулика?
  • Що сказано про другий вулик?
  • Про що запитується у задачі?

Один учень виконує біля дошки повний аналіз задачі.

На яблуньці зявляється ще одне яблучко.

2. Рівняння (з повним коментуванням) (Слайд 7)

 

          х + 6 = 90                х – 32 = 49                        44 - х = 23

 

На яблуньці зявляється ще три яблучка.

3.Робота з геометричним матеріалом (Слайд 8)

 1. Давній він знайомий мій,

     Кожний кут в ньому прямий.

                Всі чотири сторони

                Однакової довжини.

(Хто я? Знайдіть мій периметр.)

              2. Давно про мене знають всі.

                  Кути мої – прямі усі.

                  І маю я чотири сторони.

                  Причому протилежні рівні!

(Хто я? Знайдіть мій периметр.)

               3 Я – частина площини,

                  Маю три кути,

                  Три вершини й сторони.

(Знайдіть мій периметр.)

На яблуньці з’являється ще одне яблучко.

VІІ. Підсумок уроку

  •                                       Як ви гадаєте, чи врятована наша яблунька?
  •                                       Що ми робили, щоб врятувати яблуньку? (Відповіді дітей.)
  •                                       А що вам допомогло це зробити, вам підкаже сама яблунька. (Учитель перевертає  яблучка зворотною стороною, і діти читають напис: праця, дружба.)
  •                                       Отже, якщо ви будете дружно і гарно працювати, то завжди досягатимете своєї мети.

Я із яблунькою бажаємо вам успіхів і здоровя. (Слайд 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Урок  математики, 4 клас

Тема. Обчислення площі прямокутника

Мета: Закріплювати знання учнів про співвідношення одиниць вимірювання площі та периметра, вміння знаходити площу та периметр прямокутника; вправляти у побудові геометричних фігур; закріплювати вміння знаходити значення виразів на сумісні дії; розвивати мислення, пам’ять, увагу, фантазію; виховувати культуру спілкування, взаємодопомогу, любов до математики; ознайомити учнів з планетами Сонячної системи; виховувати інтерес до астрономії.

Обладнання: електронна презентація, компютер, картки з довідковою інформацією про планети, геометричні фігури, картки для усної лічби.

Тип уроку:  закріплення знань, умінь і навичок.

Форма проведення: подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент

                                  Дзвоник пролунав веселий,

                                  Дружно всіх він кличе в клас.

                                  Що ж цікаве на уроці

                                  Пропоную я для вас?

Учитель. Дружба з такою точною і необхідною наукою, як математика, допоможе здійснити нам космічний політ. Вашими вірними друзями сьогодні будуть…(діти відгадують ребуси і читають на зворотному боці). (Слайд 1 )

ві3ла – уважність

ві3на – кмітливість

р1а – взаємодопомога

7я – винахідливість

А девізом уроку стануть слова:

                                   Щоб у космос літати,

                                   Щоб до зірок дістати,

                                   Треба гарно нам всім

                                   Математику знати.

ІІ. Поділ на групи – екіпажі

      Діти беруть різні геометричні фігури й утворюють групи за кольором.

  • Будь ласка, екіпажі, займіть свої місця. Оберіть лідера - командира і складіть з геометричних фігур ракети, на яких ви будете здійснювати політ (Слайд 2)

 

 

 

 

 

 

 

- У  кожного космічного екіпажу є свій бортовий журнал. У ньому космонавти записують свої спостереження й результати досліджень.

       Вашим бортовим журналом буде зошит, а книжка – путівником.

       Для того щоб визначити порядок старту ракет, проведемо тестування (Слайд 3)

       Екіпажі отримують завдання:

(320 + 40) : 9

а) 400

б)  40

в) 500

(300 + 200) ∙ 2

б) 10

б)  1 000

в) 100

(640 – 20) + 80

а) 700

б)  800

в) 710

 

ІІІ. Каліграфічна хвилинка

                                 Вирушаймо в путь.

                                 Вас цікаві речі ждуть!

-  Я бачу, що екіпажі до злету готові. Відкривайте класні бортові журнали. Записуємо число, коли стартуємо.

    Щоб потрапити на першу планету, розвяжемо приклад. (Слайд 4)

    (25 ∙ 4 ∙ 5 – 300) : 100 = 2

На зображенні планети стоїть відповідь, виконується завдання цієї планети.

    - Пригадайте цифри, які були в ребусах на початку старту.

3 1 7

1)Запишіть трицифрові числа, використовуючи всі цифри.

2)Назвіть найменше число, найбільше.

    - Завітаємо до довідкового бюро.

Лідер читає повідомлення про планету – нераВе. (Слайд 5)

    -  Венера повільніша за Меркурій, тому що тільки двічі на рік обертається навколо Сонця. Зовні Венера дуже гарна, адже загорнута у пухнасті густі хмари, як у вату. Та крізь них не може пробитись жоден сонячний промінчик. І тому на Венері вічна ніч. Каміння тут дуже гладеньке, бо всюди господарюють урагани, які піднімають з поверхні пісок і кидають його на розпечені скелі.

     -  Наш політ триває. (Діти розвязують наступний приклад.) (Слайд 6)

(60 : 3 + 30) ∙ 10 : 100 = 5

Виконується завдання планети.

 

Математичний диктант

  Різниця чисел 65 і 45 збільшити у 6 разів.

  Суму чисел 27 і 23 зменшити у 5 разів.

  До добутка чисел 15 і 4 додати добуток чисел 10 і 3.

  Від частки чисел 100 і 20 відняти частку чисел 100 і 25.

  Взаємоперевірка.

  Лідер групи звертається до довідкового бюро і читає повідомлення про планету – терЮпі.

   - А от на Юпітері висадитися взагалі неможливо. Ця планета утворена суцільними хмарами, всередині яких – ядро. Отож не така вже й велика ця планета, як здається. А ще Юпітер дуже швидко обертається навколо своєї осі (кожні 10-годин). Напевно, так планета гріється, адже на Юпітері дуже холодно. Мов почесна варта, довкола Юпітера обертається 16 супутників.

ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності, актуалізація опорних знань.

- Наша подорож триває.

(320 + 40) : 4 – 70 – 14 = 6 (Слайд 7)

Виконується завдання планети.

    -  Під час космічної подорожі ви будете розвязувати приклади, обчислювати площу й периметр прямокутника. Але спочатку пригадаємо…

       Яку фігуру називаємо прямокутником? Серед свого геометричного матеріалу покажіть прямокутник.

                                Про прямокутник знають всі:

                                Кути у нього всі прямі.

     -  Як знайти периметр прямокутника?

     -  Як знайти площу прямокутника?

V. Робота над темою

-  Відкриваємо путівники № 482. Читаємо завдання й виконуємо усно. (Слайд 8)

       Лідер читає повідомлення про третю планету – турнСа.

      - Сатурн, як і Юпітер, швидко обертається навколо своєї осі, загорнувшись у хмари. Ця планета ще й ремінцем підперезана: це безліч дрібних уламків, які обертаються довкола. Товщина цього рухомого «поясу» - 20 км. Завдяки йому Сатурн чи не найкраща планета у Сонячній системі.

      - Політ триває. Нас супроводжує якийсь літаючий обєкт. Він пропонує нам зробити зупинку на Місяці.

Фізкультхвилинка (Слайд 9)

                                   Ми на Місяць прилетіли,

                                   На зручній площадці сіли,

                                   У скафандри одяглись.

                                   І гуляти подались.

                                   Як незвично нам ходити,

                                   Так і хочеться злетіти,

                                   Тут, на Місяці, в шість раз

                                   Легші стали ми ураз.

 - Робимо наступну зупинку на планеті.

       (120 + 130) : 10 : 25 = 1 (Слайд 10)

     Робота в парах (№483)

       Меркурій – найшвидша з-поміж планет, адже за рік вона «оббігає» довкола Сонця аж 4 рази! Дні тут страшенно жаркі і довгі (температура +400˙ С аж три місяці). Ночі ж незрівнянно холодні. Отож на Меркурії немає нічого живого. Одне лиш мовчазне та мертве каміння.

       Летимо далі!

    Учні розв’язують приклад.

       (40 + 24) : 8 ∙ 5 : 10 = 4 (Слайд 11)

    Групова робота  (№484)

        Лідер читає повідомлення про планету – арсМ.

       - Марс відрізняється від інших планет червонуватим кольором. Хмар на Марсі немає, хоча є сніг. Він з’являється зимою на полюсах, і тоді Марс видається одягнутим у білу шапочку. Влітку сніг тане. І різних напрямках планету перетинають напрочуд рівні канали. Через це Марс нагадує мячик, загорнутий у гамак. На Марсі часто бувають пилові бурі. Марс – піщана пустеля, всипана камінням. Є і гори, вкриті снігом, ніби полярна шапка Марса. Є два супутники – Фобос та Демос, що в перекладі означають «страх» і «жах».

       - Попереду – ще одна планета.

     ((91 – 21) : 7 + 690) : 100 = 7 (Слайд 12)

       - Ця планета має 5 супутників. Інопланетяни надіслали нам 5 завдань.

      Діти розвязують задачі-жарти.

1. Коли чапля стоїть на одній нозі, вона важить 3 кг. Скільки кілограмів буде важити чапля, якщо вона стане на дві ноги? (3кг)

2.Одне яйце може зваритись за 4 хвилини. Яка найменша кількість хвилин потрібна, щоб зварити 3 таких яйця? (4 хв)

3. Пара коней пробігла 20 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь? (20 км)

4. Брат зїв 2 цукерки, а сестра у 2 рази більше. Скільки цукерок з’їла їхня бабуся? (Бабуся не їла цукерок)

5. На дереві росло 67 груш. А на вербі на 23 груші менше. Скільки груш росло на вербі? (На вербі груші не ростуть)

    Лідер читає повідомлення про планету – ранУ. (Слайд 13)

         - Уран дуже схожий на Юпітер. Він майже у 4 рази більший за Землю. Температура на планеті -220-230˙С. В Урана є 5 супутників. Уран рухається навколо Сонця «лежачи на боці» та ще й обертається, як і Венера, у зворотному напрямку.

         - Ми потрапляємо у зону метеоритного дощу. Одна із зірок посилає нам свої імпульси. Час повертатися додому. Але для цього членам екіпажів потрібно виконати самостійну роботу. Знайдіть у книжках-путівниках завдання №488.

Учні виконують самостійну роботу.

VІ. Підсумок уроку (Слайд 14)

- Вам сподобалася наша подорож?

- Чим вона вам сподобалася?

- Ми з вами відвідали не всі планети, це ми зробимо під час наступної подорожі.

VІІ. Домашнє завдання

№489,490

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2019
Переглядів
2177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку