Урок-казка за темою" У царстві черепахи Тортили"за темою"Болота"-гідросфера

Про матеріал
Тема: У царстві черепахи Тортили Мета: ознайомити учнів з природою утворення боліт та їx географією; визначити роль боліт; розвивати аналітичне мислення, навички роботи з картою; виховувати почуття прекрасного через казку та розвивати екологічну свідомість учнів. Обладнання: фізична карта України, фото та картини боліт, таблиця «Причини виникнення боліт на Поліссі», аудізапис «Звуки природи в музиці», музика із кінофільму «Пригоди Буратіно». Тип уроку: формування нових знань. Форма уроку: нестандартний, урок- казка.
Перегляд файлу

                      

 

 

Урок-казка

«У царстві черепахи Тортили»

6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: У царстві черепахи Тортили

Мета: ознайомити учнів з приро­дою утворення боліт та їx географією; визначити роль боліт; розвивати аналітичне мислення, навички роботи з картою; виховувати почуття прекрасного через казку та розвивати екологічну свідомість учнів.

Обладнання: фізична карта України, фото та картини боліт, таблиця «Причини виникнення боліт на Поліссі», аудізапис «Звуки природи в музиці», музика із кінофільму «Пригоди Буратіно».

Тип уроку: формування нових знань.

Форма уроку: нестандартний, урок- казка.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання (активізація асоціативного мислення)

Учитель. Що ви уявляєте, коли чуєте слово «болото»?

Висновок: Слово болото викликає у нас не зовсім позитивні емоції. Недарма народна мудрість увіковічнила слово «болото» в цілому ряді афоризмів, приказок, прислів'їв. Наші лінгвісти напередодні добре попрацювали й вибрали ряд прислів'їв i приказок:

• На кожне болото чорт знайдеться.

• Без чорта болота не буває.

• У тихому болоті чорти водяться.

• У болоті доброї  води не напитися.

• У болото влізти легко, а вилізти важко.

• Хто шукає болото, той його знайде.

• Кожна жаба своє болото хва­лить.

Звучить музика iз кінофільму «Пригоди Бу­ратіно».

Учитель. Мабуть, кожному з нас ця музика нагадала знайому з дитинства казку про Буратіно. Сьогодні герої цієї  казки завітали до нас у гості.

Інсценізація.

До класу входить Буратіно.

Буратіно. Привіт всім! Я бачу, що вам тут гарно й весело, а я все ніяк не можу дійти до школи: то одне трапиться, то інше.

Хотілося б мені з вами теж повчитися. Може, дозволите? Я тут дещо знаю i можу вам розповісти. Я чув, що тема вашого уроку «Болота», це цікаво. Але я ще не вмію добре читати, тому не зможу скористатися вашим підручником.

III. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Діти! Прочитайте Бypaтiно визначення болота з підручника та запишіть у зошити.

Буратино. Ого! Та ви вже такі розумні — аж страшно! То чому ж ви тут сидите — ви ж усе знаєте? Ходімо гуляти!

Учитель. Та нi, Буратино! Всього знати не може ніхто. Ми ж хочемо дізнатися, як саме утворюються болота. Якщо хочеш,— залишайся з нами — не пожалкуєш.

Буратіно. З радістю! Я навіть зможу стати вам у пригоди, бо я ж був на болоті і в гостях у черепахи Тортили теж був, дещо знаю. А з Дуремаром ми ледь-ледь не стали друзями. Давайте запросимо черепаху Тортиллу i запитаємо в неї, як же з'являються болота та які вони бувають.

Тортилла. Я дуже стара та мудра черепаха. Але болота старіші за мене. На минулому уроці ви гово­рили про озера. Так от, озера, як і люди, народжуються, старіють, умирають. Їх життевий шлях вимірюється тисячоліттями. На дні чистого та прозорого озера поступово відкладається мул, пісок, рештки рослин, риб. Озеро міліє. З'являється надводна вологолюбна рослинність, що вкриває поверхню озера, й воно перетворюється на болото. А ще болота можуть утворюватися внаслідок за-болочування суходолу. Уявіть: у болоті лише 5—10 % сухої речовини, а решта — вода!

Але болота бувають різними. Я склала для вас невеличку схему «Типи боліт», але деяку інформацію вже «забула». Тому, будь ласка, запишіть її в зошити i, використавши пщручник (с. 96), закінчіть.

 

Типи боліт

 

За джерелом живлення та рослинністю

 

 

 

 

 

осока,…,…

 

 

різні мохи

 

Один учень виконує завдання на закритій дошці. Потім учитель та учні перевіряють та коригують виконання завдання.

Учитель. Оскільки у нас з вами з'явився гість, який може дещо розповісти про болота, то з поваги до нього ми почнемо наше дослідження боліт, а ти, Буратіно, сідай i уважно слухай: будеш нам допомагати.

Для України характерна невисока заболоченість (приблизно 1 млн га). Це пояснюється тим, що більша частина території України розташована у несприятливих для утворення боліт широтах.

Проблемне завдання:

• Давайте прослідкуємо за картою в атласі чи є якась закономірність поширення боліт по території України.

Учні працюють з картою.

• Де зосереджена найбільша  кількість  боліт? Чому саме там?

Робота в мікpoгрупах — мозкова атака.

Гіпотези перевіряються за таблицею на дошці, де записані причини виникнення боліт на Поліссі.

Учитель. Але болота (як ми бачимо з карти) розташовані не тільки на Поліссі. Багато боліт утворилося в долинах річок. Так, у нашому краю переважаючим є саме такий тип боліт.

Буратіно. О! Саме в такому болоті я i шукав свій золотий ключик, i там мене щиро приймала Тортилла. Це таке чудове місце! Рослинність там представлена осокою, рогозою, очеретом. Шановна Тортилло! Розкажи нам легенду про латаття.

Тортилла (на фоні ayдіo запису «Зву­ки природи в музиці» розповідає легенду про латаття). В одному селі росли й розцвітали красиві вродою i станом, чорноокі, працьовиті красуні.  Ніжні, непорочні, як білий цвіт лілій.

Одного разу на село налетіли татари. Дівчата, щоб не йти в неволю, втопилися у бистрій i глибокій річці. I в тому місці, де темна вода сховала від ворогів красунь, на світанку з'явилися білі пуп'янки невідомих квітів. Коли зійшло сонце, проміння освітило згарище на місці села, невідомі квіти розцвіли яскравим, сліпучим цвітом. Здавалось, що ніжні руки дівчат тягнуться до сонця, вітають світло. А ввечеpi, iз заходом сонця, ховалися від чорної ночі. З того часу ці чудові квіти, яких прозвали ліліями, про-синаються з сонцем i ховаються з його заходом.

Буратіно. I ще черепаха розповідала мені, що там дуже багато торфу. Але останнім часом болота чомусь висушують. Для чого? Цього вона мені пояснити не змогла.

Учитель. Молодець, Буратіно! Бага­то знаєш. I відповідь на твоє запитання ми тoбi дамо. Але спершу мені б хотілося поговорити з учнями про нашу біду, наш сором — нашу «Болотоношку».

Колись це була річка, а тепер — бо­лото. Забруднене, заросле й... нікому не потрібне. Один Дуремар міг би порадіти за нього — скільки корисних п'явок тут можна зловити.

Діти, а хто іще, крім п'явок, мешкає на болотах?

Учні відповідають.

Буратіно.  А яка користь від боліт?

(За однією з учнівських версій, боло­то начебто губка, яка всмоктує во-логу, щоб nomiм, у разі потреби віддати оточуючим землям.)

Учитель доповнює відповідь учнів, розповідаючи про значення та роль боліт.

IV. Закріплення вивченого (бесіда)

• Що таке болото?

• Які бувають болота?

• Яку роль відіграють  болота у природі?

V. Підбиття підсумків уроку

Отже, Буратіно та шановна Тортил­ло, чи сподобалося вам з нами пра-цювати? Ми сьогодні вже закінчуємо роботу нашої  експедиції, i далі на нас чекає опрацювання матеріалів, зібраних протягом чотирьох уроків. А відповідь на твоє запитання, Буратіно, учні  дадуть вдома письмово.

VI. Домашнє завдання

Дати відповідь на питання Буратіно: «Чи доцільно людям осушувати болота?». (Форма відповіді — довільна, на вибір: твір-мініатюра, наукове повідомлення, усна промова за заздалегіть підготовленим планом).

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Яценко Инна
Додано
27 січня 2020
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку