Урок. Казки маленькі, а розуму в них багато. Українська народна казка «Іван Побиван»

Про матеріал
Тема: Казки маленькі, а розуму в них багато. Українська народна казка «Іван Побиван» Мета: Розширювати знання дітей про українські народні казки, ознайомити з ознаками чарівної казки. Удосконалювати навички виразного читання. Формувати уміння читати в особах, виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб. Виховувати інтерес до чарівних казок, повагу до сміливих людей, любов до рідної землі. Розвинути навички та компетентності методом критичного мислення.
Перегляд файлу

Урок читання у 3 класі.

 

 

Тема:

Казки маленькі, а розуму в них багато. Українська народна казка «Іван Побиван»

Мета:

 Розширювати знання дітей про українські народні казки, ознайомити з ознаками чарівної казки.

Удосконалювати навички виразного читання.

Формувати уміння читати в особах, виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб.

Виховувати інтерес до чарівних казок, повагу до сміливих людей, любов до рідної землі.

Розвинути навички та компетентності методом критичного мислення.

Очікуваний результат: діти вміють відповідати на запитання за змістом прослуханого тексту, застосовують різні види читання під час опрацювання змісту текстів, самостійно визначають персонажів твору; пояснюють, які вчинки персонажів є позитивними, а які – негативними, висловлюють оцінні судження морального й естетичного характеру про події, вчинки персонажів, особисте ставлення до прочитаного.

Обладнання: ноутбук, різні ілюстровані видання казки ,виставка чарівних казок, картки, макети капелюшків.

                                                   Хід уроку

І. Організація класу. Вправа «Вітання»

 Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі пташки!

Доброго ранку, зелені дубки!

Доброго ранку, люди привітні!

Я всім бажаю, щоб посмішки квітли.

- Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь одне одному. Мабуть у вас добре серце? Ну ж бо примножимо радість та доброту, привітавшись одне з одним словами-подарунками.

 Наприклад:

-Я хочу подарувати тобі щастя.

- Прийми від мене в подарунок гарний настрій.

- Мій подарунок для тебе-цікаві хмаринки у небі.

- Я дарую тобі міцне здоров’я.

- Я хочу подарувати тобі красу.

А тепер, давайте привітаємось усі разом, доторкнувшись до екранів ваших моніторів долонькою.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1. Робота із загадкою

- До нас завітав один гість. Відгадаймо про нього загадку П.Воронька.

- Прочитаймо “дощик’’ з картки.

Невеличка, сніжно-біла,

що її в небесну шир

люди радісно пускають

сповістити всіх про мир.

Кожен з нас цю пташку знає,

Її назву відгадає.                        П.Воронько

 

- Так, це голуб. (Розгляд малюнків-відгадок голуба, яким він може бути).

- Яку звістку приносить людям ця пташка? (Мирну, про мир).

-Доведіть. (Кольоровий рядок). Напишіть мені в коментарях, з яким поняттям у вас асоціюється «голуб» (по можливості різним кольором).

Висновок. Мабуть, саме ось такий казковий голуб ніс людям радісну звістку про мир. ( Показати великого білого голуба).

2. Робота над деформованими прислів’ями.

- Під крильцем у нашого голубка завдання із скарбнички народної мудрості: знайти правильні кінцівки прислів’їв, з’єднати за змістом.

                                                   На картках

1. Казки маленькі, та                     щось повчальне зрозумій.

2. Казка вигадка, та в ній             за добро і проти зла!

3. В казці сила немала                   розуму в них багато.

 1. Казки маленькі, та розуму в них багато.               

 2. Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.

 3. В казці сила немала за добро і проти зла!    

а) робота над значенням прислів’я (по черзі)        

- Поясніть зміст прислів’я.

- Яке слово об’єднало всі прислів’я? (Казка)

б) мовленнєві вправи над третім прислів’ям

 - читання у різному темпі ( повільно, пришвидшено, швидко. По рядках).

- читання з різною силою голосу ( тихо, напівголосно, голосно).

Висновок. Отже, голубок нагадав нам про значення казки у житті кожної людини і пропонує заглянути у казковий світ.

III. Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, хто з вас не любить казок? Книжок, у яких багато барвистих малюнків, гарних розповідей? Розгорнеш сторінку-опинишся у далекій казковій країні.

А в тій країні живуть добрі та кумедні веселі маленькі чоловічки чи просто твої однолітки. Ростуть там велетенські ріпки, такі, що цілий гурт їх із землі не вирве. Відважні герої б’ються там за правду з лютим ворогом.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні у нас цікавий урок:

  •               Познайомимося із ознаками чарівної казки.
  •               Потрапимо у таку казку «Іван Побиван».
  •               Дізнаємося, чия сила допоможе подолати зло.

V. Робота над темою уроку.

1. Ознайомлення з інформацією про ознаки чарівної казки..

- Чим незвичайна чарівна казка?

Крім  казок  про  тварин є  ще  інша  група  казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, ступають у двобій із злом та брехнею. У таких казках описані незвичайні пригоди, які обов'язково пов'язані з чарами і дивовижними перетвореннями.

-Сьогодні ми з вами вирушаємо у далеку мандрівку до країни Чарівних казок. Запитаєте, чому чарівних? Бо саме в них  відбувається все найчарівніше та найнеймовірніше: живуть багатоголові змії; дивовижні птахи, дерева, кущі, річки –вміють розмовляти, а люди та тварини наділені надзвичайно великою силою. (Показ збірок чарівних  казок)

- Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Іван Побиван»

Прогнозування

- Коли відбулися події? Хто головний герой казки? Чому він має таке прізвище? Прослідкуйте, чи підтвердяться ваші очікування.

а) лексичне значення слова «Кожум’яка».

- Поміркуємо, що ж може означати  слово «Побиван»?

3. Словникова робота.

а) читання слів-пірамід ( на картках, «Луною за вчителем»)

І стовпчик                                                    ІІ стовпчик

Дід                                                                Змій

Ка зан                                                           Юш  ка

Мис  ник                                                       Че  ре  да

Сло  бо  да               Во  ро  чок

Си  ро  ват  ка                                               При  во  ло  чу

Кри  ни  ця                                                     На  до  ку  чи  ло

- Які слова незрозумілі?

б) тлумачення значень слів з опорою на тлумачний словник в кінці тексту

Пояснення значення інших слів учителем(за потреби)

Читання казки дітьми(Учні сканують QR-код, слухають аудіозапис казки.)

 Читання видом «дощик» ( з олівцем 2 рази по 1 хв).

- Візьміть олівець. Почніть читати до зупинки «Стоп». Поставте риску.

- Другий раз знову спочатку. Поставте риску.

- Порахуйте слова від 1 до 2 рисочки.

-  На скільки більше прочитав?

- Знайдіть на с. 67 абзац зі словами «Та тут же взяв з мисника…»

- Дочитуємо до цих слів і зупиняємося.

 Гра «Бджілки»

- Дочитуємо с.67

4.3 Гра «Котиться клубочок»

- Продовжуємо читати казку до кінця.

 VІ. Перевірка первинного сприймання.

- Де відбувалися події?

- Коли відбувалися події, описані у казці?

- Хто головний герой?

VIІ. Аналіз змісту казки.

  1. Метод «Шість капелюшків мислення»

У вас на партах лежать кольорові капелюшки. Об’єднайтеся в групи за їх кольором.

-В кого білий капелюшок?

  •         За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
  •         За допомогою білого капелюшка ми дізнаємось які факти та події були в казці. Перший одягає капелюшок і розповідає «що було спочатку?».
  •         Наступний, за годинниковою стрілкою, «що було потім?».
  •         Наступний – «що сталось на кінець?».
  •         Команда білого капелюшка, правильно записано на дошці? (Де сила не візьме, там розум допоможе). Кого стосується це прислів’я?-Івана
  •         В кого чорний капелюшок?
  •         За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
  •         За допомогою чорного капелюшка дізнаємось що поганого було в казці.
  •         Тепер на тобі -  чорний капелюх. Будь-ласка, розкажи, що для тебе найнеприємніше в цій ситуації.
  •         Наступний. Спробуй подивитись в майбутнє і сказати, які негативні наслідки тебе можуть після цього очікувати.
  •         Останній в команді чорних капелюшків. Що найстрашніше може відбутися?
  •         З ваших слів записала вірно?(До булави треба голови) Кого стосується це прислів’я?-Змія
  •         В кого жовтий капелюшок?
  •         За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
  •         Але у будь-якої події  завжди є позитивні сторони. Тепер на вас жовтий капелюх, він допоможе тобі подивитись на цю ситуацію з позитивного боку. Отже, що хорошого в тому, що відбулося?
  •         Наступний. Що хорощого в тому, що змій випробовував Іванові сили??
  •         Передай капелюшок далі. А чи має щось позитивне, змій? Що саме?
  •         Червоні капелюшки, відгукніться!
  •         У червоних капелюшків інша робота. Ми разом обговорили вже погане, позитивне і факти, ще прочитали казку. Ми даємо вам одну хвилинку, а ви обговоріть, які почуття та емоції у вас були, під час прослуховування казки.
  •         Хвилину вичерпано. Хто в вас відповідає?
  •         То які почуття були?
  •         Залишились не менш легкі завдання. Зелені капелюшки, даємо вам дві хвилини. Подумайте, обговоріть який висновок можна зробити до нашої казки чи її героїв.
  •         І так, презентуйте нам свої висновки разом.
  •         Всі великі молодці, але в нас без роботи були команда синіх капелюшків. Поки ми приміряли всі капелюшки і ваш, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній і погані, і хороші миті. Чи знаєш ви, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає.
  •         Тепер ви одягнеш синій капелюх і він допоможе нам дізнатися який життєвий урок подала вам ця ситуація і чому для вашого життя буде важливий цей досвід. Хвилинку вам на обговорення і слухаємо.
  •         Час вичерпано. Отже– ваш результат.

Класифікація прислів’їв на сніжинках – якого героя вони стосуються.

VІІІ. Узагальнення і систематизація знань.

 Характеристика дійових осіб твору. (робота з картками)

  1.  Вправа «Мозкова атака». Хто з героїв казки є позитивним, а хто негативним персонажем? Обгрунтуйте свою думку. (застосовуємо тематичні павутинки)

 

  1. Вправа «Розвідники».

— Скільки в тексті окличних речень? (Вісім окличних речень.)

— Скільки в тексті питальних речень? (Дев’ять питальних речень.)

  1.  Вправа «Фотограф».

Учитель проєктує на екран початок речення  (або читає), учні запам’ятовують його, відшукують у тексті, читають повністю.

Та тут же взяв з мисника…                    Пішов хлопець, та куди…

Дід розказав йому, що…                          Взяв хлопець шкуру, …

От як почали їсти…                                Змій зажмурив, а Іван…

3. Розвиток мовлення. Характеристика персонажів за алгоритмом (с. 55).

Робота в групах.

4. Робота з ілюстраціями.

— Що зображено на малюнках?

— Які частини казки проілюстровано? Прочитайте.

Складання сенкану в групах.

1.Іван

2. Розумний, відважний.

3.Не боїться, робить, перемагає.

4. Шукає вихід із скрутної ситуації.

5. Мудрість.

1. Змій

2. Дурний, не мудрий.

3.Поспішає, не думає,  не передбачає.

4. Хизується своєю силою.

5. Недотепа

ІII. Заключна частина.

1. Рефлексія.

— Чи справдилися ваші очікування від уроку?

2. Домашнє завдання.

Стисло переказати казку «Іван-Побиван».

     2. Закінчіть речення.


Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Я виконував завдання...
Я зрозумів, що... 
Я навчився...
У мене вийшло...
Я зміг...
Мене здивувало...
Мені захотілося...

Я  дякую…


X. Домашнє завдання.

- Читати і стисло переказувати казку.

- Дякую за роботу на уроці.

 

 

doc
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
2770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку