Тема уроку: Казки народів світу, види, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність
Очікувані результати: Розуміє значення термінів фольклор, народна казка;виокремлює різновиди народної казки, знає характерні ознаки; розуміє національну самобутність казок, загальнолюдські ідеали; виразно читає й сприймає на слух незнайомий текст, визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному/почутому тексті, стисло переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного тексту, акцентує увагу на окремих деталях, відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного повідомлення; відтворює усно (частково), коментує, інтерпретує почутий та/або прочитаний текст, учиться складати й оформлювати власне висловлення згідно з усталеними нормами сучасної української мови (усно)
Обладнання: збірки казок народів світу, ілюстрації до них; зразки читацьких щоденників; виставка улюблених творів зарубіжної літератури.
Теорія літератури: казка.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів.
II. Організаційний етап.
Утворимо коло, беремо в руки мікрофон, передаємо по колу: «Всі знають, що я … , і ніхто не знає, що я….»
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
IV. Актуалізація опорних знань.
Кластер
Худо́жня літерату́ра, також кра́сне письме́нство — складова літератури, сукупність ………. І …….. творів певного народу, епохи, людства; різновид мистецтва ……, який описує дійсність художніми образами. Читання книг стимулює ……. діяльність людини, покращує …….. і підвищує творчий потенціал
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
— У сиву давнину, коли люди ще не знали письма, існувала усна народна творчість — казки, легенди, загадки, прислів’я, приказки, пісні тощо.
Так люди намагалися описати навколишню красу, прагнули передати дітям свої мрії та сподівання, моральні закони та правила співжиття, врешті-решт, вироблену віками життєву мудрість. Усну народну творчість називають ще англійським словом фольклор.
2. Робота над темою уроку.
Фольклор (усна народна творчість) — художня колективна творча діяльність народу, що відображає його життя, погляди, ідеали.
Фольклор – найдавніший етап словесного мистецтва, який передував виникненню літератури.
Запис у зошити
«Фольклор — усна народна творчість, яка передавалася усно з покоління в покоління і втілювала в собі мудрість, кмітливість, мрії та сподівання народу, його фантазію й потяг до краси».
Прочитаємо в підручнику визначення народної казки
Казка — один із жанрів фольклору, розповідний твір про вигадані, фантастичні події, які сприймаються як реальні.
Структура казки
Зачин – вступ («Жили-були дід та баба…»)
Основна частина – події розвиваються швидко, наявні потрійні повтори (3 сестри, 3 роки, з битви, 9 скринь).
Кінцівка – заключні слова («Щастя – тут, горе – там, солодких снів вам і нам»).
Види казок
- для полегшення праці;
- для прискорення польотів у повітрі.
Колективно створюється схема «Народна казка та її різновиди»
Народні казки
Казки про тварин Чарівні казки Соціально-побутові казки
«Курочка Ряба» «Чарівна лампа Аладдіна» «Язиката Хвеська»
Казки про тварин вважаються найдавнішими, адже раніше люди жили серед природи і їхнє існування часто залежало від вдалого чи невдалого полювання на диких звірів. Тварин навіть обожнювали, складали про них легенди й казки. Звірі в казках уособлювали людські риси характеру.
Робота в парах
- Додайте означення, якими характеризують казкових персонажів. Хто більше
Лисиця – (хитра), Ведмідь – (незграбний),
Вовк – (жорстокий), Соловей – (майстер співу),
Заєць – (боягузливий), Сова – (мудра)
Осел – (упертий), Черепаха – (повільна).
Алегорія – це художній засіб, коли ознаки одного образу передаються за допомогою іншого.
- Як ви знаєте, казки складалися в народі не лише для розваги слухачів, а й для їхнього виховання. Фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, переінакшувалися, доповнювалися. З часом вони могли загубитися, забутися.
- Хто допоміг донести до наших часів цей неоціненний скарб? (Фольклорости, збирачі фольклору)
- Потім казками зацікавилися й інші письменники, стали писати свої власні казкові твори.
Гра «Хто більше казок знає?»
Впізнай казкового героя Клас ділиться на групи, малюють казкового героя. Інші групи відгадують
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Продовжіть речення
— Фольклором називають…?
— Слово "фольклор " можна замінити словосполученням …
— Мені відомі такі жанри фольклору…
— Всі ці жанри можна поділити на такі дві групи…
— До великих жанрів відносяться…
— Малі жанри фольклору – це…
— Літературу та фольклор називають скарбницею … багатств людства?
VII. Підсумок уроку
Кольоровими олівцями намалюйте сонечко настрою після сьогоднішнього уроку,
VIIІ. Домашнє завдання
Прочитати статтю з підручника про фольклор і народну казку, намалювати ілюстрації до улюбленої казки.