Розробка уроку читання для 2 класу з використанням проектної діяльності на уроці, під час якої діти вчаться застосовувати отримані знання на практиці, є можливість розвитку творчих здібностей, самостійності мислення і почуття особистої відповідальності.
УРОК ЧИТАННЯ
2 КЛАС
Тема. Казки українських письменників. І.Я. Франко « Лисичка і Журавель»
Мета: Ознайомити учнів з жанром літературної казки, вчити визначати головну думку твору, давати характеристику героїв, складати цитатний план, збагачувати словниковий запас. Формувати читацькі навички. Розвивати усне мовлення, творчі здібності. Виховувати любов до казки, почуття дружби, гостинності.
Обладнання: малюнки, портрет письменника, аудіозапис казки, картки до уроку.
Хід уроку
Любі діти, підведіться.
Один одному приємно посміхніться.
Привітаємо гостей.
Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок.
Мотивація
Сьогодні на вашу думку, наш урок читання має бути …;
для цього ми разом будемо …;
на уроці я не буду …;
я вже вмію і зможу ...,
хочу навчитися ….
Я сподіваюсь, що наш урок пройде цікаво і творчо, ви станете моїми помічниками, порадниками, завдяки спільним зусиллям ми досягнемо поставленої мети.
Прошу вас ознайомитися з карткою роботи на уроці, оцінюванням своєї праці.
Після кожного етапу підводимо підсумки, виставляємо бали.
1. Тренувальні вправи для розвитку навичок читання.
Для правильної, чіткої вимови звуків, розвитку артикуляційного апарату робота над скоромовками ( картки , по групах)
Перша група починає, скоромовку промовляє
Жоржик-лежень, лежебока,
з лежебокою морока,
Женя каже: — не лежи,
жито жати поможи.
Лежень каже: — може, жалко,
жалко, Женечко, лежанки?
Що ж, як будете ви жати,
зможу в житі я лежати!
Друга група не дрімає, скоромовку нам читає
Джемпер, джинси та жакет.
ТРЕТЯ ТЕЖ ПІДГОТУВАЛАСЬ, ДО РОБОТИ ДРУЖНЬО ВЗЯЛАСЬ
Для розвитку читацьких навичок працюємо з текстами.
Приготували рамочку, замір сформованості техніки читання.
Підсумок, оцінювання роботи.
III . Повідомлення теми уроку. Вивчення нового матеріалу.
1.
- Назвіть твори, які ви самостійно тільки що прочитали. Як їх можна назвати одним словом? (Казки).
- У яких казках немає автора ?
Вони до нас дійшли із давніх – давен, переказувалися від одного покоління до іншого .І тому вони мають одну назву – .. . (Назву на дошку ).
Як називаються казки, які мають автора?
- А сьогодні ми з вами почнемо знайомство з новим розділом « КАЗКИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ» , казками , які мають авторів.
Перша казка цього розділу «Лисиця і Журавель», написав відомий український письменник Іван Франко. ( Портрет письменника на дошці).
Повідомлення про автора.
2.
Презентація роботи груп.
Для отримання нових знань про головних героїв казки ,ми провели підготовчу роботу до уроку , розбились на групи, отримали завдання . Пропоную групам презентувати свою роботу.
ГРУПА ХУДОЖНИКІВ.
Підготували малюнки тварин. Виставка малюнків.
УЧИТЕЛЬ. Фото пам’ятників Москви. Скульптура лисички і журавля із казки.
ГРУПА ДОСЛІДНИКІВ.
Лисиця – рід тварин. В Україні найчастіше зустрічається руда звичайна лисиця. Також лисиця є назвою села, річки в Росії.
Журавель – великий перелітний птах, живе в степових болотах. Журавель – довга жердина на колодязі, для витягування води. Журавель – назва народного танця.
ГРУПА ЛІТЕРАТОРІВ.
Про журавля складено пісні, легенди, оповідання, народні прикмети, казки, обряди.
Дуже багато казок, оповідань, у яких головна героїня – лисиця. Написані байки, складені загадки, прислів’я.
ГРУПА ЕКОЛОГІВ.
До третього видання Червоної книги потрапила лисиця – корсак. Цих лисиць, як і звичайних рудих, цілеспрямовано відстрілюють. По – перше, через хутро. По – друге, тому, що вони вважаються шкідниками сільського господарства.
Сірий журавель – рідкісний птах, їх кількість постійно зменшується. Тому вони занесені до Червоної книги України, потребують охорони.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Розпочинаємо роботу над казкою.
Словникова робота : тлумачення незрозумілих слів і виразів.
У тексті зустрічаються слова , значення яких ми розберемо разом.
Призволяйся — пригощайся; облизня спіймавши — залишитися ні з чим.
4. Грамзапис казки , виразне читання.
5. Робота над текстом казки. Театралізація першої частинки казки «Лисичка і Журавель » .
Запрошую вас до нашого класного лялькового театру. Ми не раз з вами ходили на театралізовані вистави . Веди себе тихо , не кричи , не заважай товаришу дивитися виставу . Пропоную чарівну казку , де ви зустрінетесь з головними героями казки.
Дійство –починається .
УЧИТЕЛЬ. Тут мораль вам непроста,
І для всіх дається.
Дружбу треба цінувати,
Ну, а друзів , поважати.
Виконували казку юні актори: автори ….., Журавель ….., Лисичка ….
Так якою була Лисиця ? А Журавель ?
( УЛЕСЛИВА ,ДОВГОНОСИЙ , ХИТРА ,ПУХНАСТА ,СІРИЙ ,РУДА ,НЕЩИРА
ДОБРИЙ ,ВИНАХІДЛИВА ,ДОВІРЛИВИЙ ,ЩИРИЙ ,ВВІЧЛИВИЙ ).
6. Робота над виразним читанням казки учнями. Читання другої частини
« ланцюжком».
7. Аналіз прочитаного. Робота з картками по групах.
Перевірка.
- Яка головна думка казки? Чому нас вчить ця казка? ( Дружити, не бути хитрими, а бути щирими).
IV. Узагальнення та систематизація знань.
Тестова робота.
*Цей твір є……
а) казка б) оповідання;
* Від чого нас автор застерігає у цій казці?
а) від лінощів б) від скупості;
* Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) Комусь можеш робити як не будь, аби тобі було добре.
*Який до казки підійде заголовок?
а) Яке частування, таке й дякування;
б) Бджола мала, а й та працює.
Перевірка.
V. Домащнє завдання.
1 група. Прямо підеш: Станеш казкарем. Прочитати казку І.Франка і народну казку, порівняти, знайти відмінності.
2 група. Наліво підеш: Підготувати переказ казки .
3 група.Направо підеш: Станеш актором, читання в особах.
VI. Підсумок уроку.
- Підрахуйте свої бали.
Оцінювання роботи учнів.
Уявіть собі, що вас після уроку зустрів репортер. Він хоче дізнатись вашу думку про прочитане і побачене . Дайте відповіді на запитання.
Не можна на світі без казки прожити.
Бо казка вчить нас, як потрібно дружити.
Як зло подолати,
Як хитрих провчити.
Як добрих і чуйних,
Й сміливих любити.
1