Розробка уроку 5 клас
Тема: Казкова тема у творчості професійних композиторів. П.І.Чайковський
балет «Лускунчик». Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю».
Мета навчальна :розширити уявлення учнів про музично-театральні жанри
мистецтва, вчитись співвідносити музичні образи з літературними;
вчити розрізняти елементи музичної мови,використані для створення
образу;
Мета розвиваюча:розвивати навички активного сприймання музичного твору;
працювати над вокально-хоровими навичками (дихання, звуковедення,
артикуляція); розвивати музичну пам’ять та спостережливість;
розвивати інтелектуальну гнучкість (виконання творчих завдань та
застосування музичних термінів).
Мета виховна:виховувати інтерес до мистецтва,любов до народної та
класичної музики, естетичні смаки; формувати потребу сприймати та
виконувати музичні твори.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: відео проектор,слайд-презентація, диски з навчальним
матеріалом.
Наочність:дошка з пересувними нотами,план з етапами уроку, плакати
«Літературні жанри», «Музичні жанри». Роздатковий матеріал:
метелики та дзвіночки для виконання практичного завдання, картки
«емоційна характеристика музики».
Хід уроку
• Організація учнів до уроку
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
• Розспівування
1. Вправа для активізації артикуляційного апарату.
2. Вправа для звуковедення (staccato,legato).
3. Вправа на рухливість голосу та динамічні відтінки.
4. Поспівка «Веселі ноти»
5. Поспівка «Тривалості нот»
• Актуалізація опорних знань
- Діти подивіться уважно на нашу нотно-квіткову галявину. Зараз ви допоможете метеликам знайти свою ноту. Але спочатку ми повторимо:
- Що таке нотний стан?
- Звідки ведеться відлік лінійок?
- що пишемо на початку нотного стану?
(Діти беруть по одному метеликові і розташовують на потрібну ноту).
- Ми продовжуємо подорож літературними жанрами. Подивіться уважно на плакат. Про які літературні жанри ми говорили на попередніх уроках? (вірш, повість) .
- Хто пригадає який композитор написав балет «Лускунчик» ?
- Що таке балет?
Сьогодні наша подорож,це подорож у казку.
У Музики-свої слова, слова яскраві і незвичні.
Почув їх хтось,зачарував
Перетворив в казки-музичні.
Вони струмлять як джерело,
І розповідь ведуть казкову
Про мудрість,відданість,добро
І силу музики чудову!
-Чарівний,приваблюючий світ казки…
Казками мабуть захоплюються усі-дівчатка і хлопчики,діти і дорослі.
Скільки прекрасної музики створено за казковими сюжетами. Але музика теж часто буває в гостях у казки і тоді народжуються дивовижні історії про майстерних музик. чарівні музичні інструменти і вражаючу силу музичного мистецтва. Відкрийте і ви для себе світ прекрасних музичних казок.
• Слухання музики
Вступна бесіда вчителя
Казкова тема завжди приваблювала професійних композиторів,які у своїх творах,засобами музичного мистецтва,розкривали образи казкових персонажів,їхні характери,почуття,переживання.
Зараз ми їх назвемо,та дамо їм визначення. А допоможуть нам у цьому казкові дзвіночки .(Діти вибирають дзвіночки на звороті яких написані засоби музичної виразності. Вони повинні кожному дати визначення).
Казку можна переповісти словами,показати на сцені чи в кіно,в ній все зрозуміло бо дійові особи спілкуються за допомогою діалогу. Але існує вид
мистецтва,в якому зміст передається шляхом поєднання музики,хореографії та сценічної дії.
- Як називається такий вид мистецтва?(Балет)
- А що є літературною основою балету?(Лібрето)
- Сьогодні ми ознайомимося з музикою відомого балету «Лускунчик» російського композитора П.І.Чайковського.
Балет створено за мотивами казки німецького письменника Е.Гофмана «Лускунчик та Мишачий король». В балеті є багато музичних номерів ,але сьогодні ми послухаємо два номера, це «Танець феї Драже» - володарки царства ласощів, та «Вальс квітів» який особливо запам’ятовується. Його танцюють всі артисти балету,одягнені у костюми різноманітних квітів. Вони дарують Кларі і Принцу розкішні букети квітів.
- Ви повинні дуже уважно слухати для того щоб відповісти на питання.
- Хто виконує?(симфонічний оркестр)
- Який настрій ?(робота з картками)
- Уявіть себе художниками. Які кольори використаєте у своїх малюнках до цього балету?
• Розучування пісні
Колядка «Добрий вечір тобі, пане господарю
Художній показ пісні (вчитель)
(Діти повинні визначити основний зміст тексту пісні)
(Розучування пісні по фразам. Звертаємо увагу на чистоту інтонування, дикцію).
• Підсумок уроку
- Ось і підійшла до завершення наша подорож у казковий світ. Ми пригадаємо чим займалися на сьогоднішньому уроці.
- Яку пісню сьогодні ми вчили?
- Які номери з балету «Лускунчик» слухали?
- Хто написав музику?
- Завершити підсумок уроку хочеться наступними рядками:
Хіба це не диво,хіба не цікаво,
Дізнатися як поєднались на славу
У музиці казка або навпаки
Ці подруги давні існують віки.
У світі прекрасних музичних казок
Знайшли ви моралі найкращий зразок.
Добро і хоробрість,любов та відвагу
Усе це дає нам життєву наснагу.
Лускунчик Чайковського хлопець завзятий
Він не дозволить дітей ображати.
Хоч мишачий цар і лихий не вразливий
Та хлопчик-лускунчик кмітливий,сміливий.
Музика в казці усім допоможе
І будь-яке зло назавжди переможе!
• Оцінювання учнів
• Домашнє завдання