Історія. Мистецтво розв’язувати рівняння зародилося ще у ті стародавні часи, коли мудреці почали замислюватися про рівності, які містили невідомі величини і називали їх купами, горщиками, корзинами і т. і. Джерела, що до нас дійшли, свідчать про те, що стародавні вчені володіли якимись загальними прийомами розв’язання задач з невідомими. Однак у жодному папірусі на жодній цегляній табличці не надано опису цих прийомів. Виключенням є «Арифметика» грецького математика Діофанта Олександрійського (ІІІ ст.) – збірка задач на складання рівнянь із систематичним викладенням їх розв’язку.
У той же час, першим посібником що до розв’язання задач за допомогою рівнянь стала праця багдадського вченого IX сторіччя Мухаммеда бен Муси аль-Хорезмі. Слово «алгебра» виникло після появи його трактату "Кітаб аль-джебр валь-мукабала", що означає «Книга про відновлення та зіставлення». Термін «аль-джебр», який взято з назви трактату, у подальшому почали вживати, як «алгебра». Відновленням («аль-джебр») Хорезмі називав операцію виключення з обох частин рівняння членів, що віднімаються, шляхом додавання протилежних за знаком. Зіставлення («аль-мукабала») - це взаємознищення в обох частинах рівняння однакових членів. Хорезмі одним з перших почав використовувати рівняння так, як торговець використовує ваги важелів.
У творі аль-Хорезмі невідомі величини, так як і усі супутні викладки та перетворення рівнянь, виражалися словесно. А от традицією позначувати невідомі величини останніми літерами латинського алфавіту (х, у або z) ми зобов’язані співвітчизнику Вієта – Рене Декарту. У 1557 році уельський лікар і математик Роберт Рекорд запропонував використовувати у математиці знак рівності, пояснивши, що ніщо не може бути більш рівним, ніж два паралельних відрізка. Великий прорив у алгебрі пов’язаний з ім’ям французького вченого XVI ст. Франсуа Вієта. Він першим з математиків ввів літерне позначення для коефіцієнтів рівняння та невідомих величин. Винахід Вієта дозволив дуже легко знаходити загальні рішення для схожих задач.
Мета уроку: Розкрити технологію розв’язування текстових задач як математичної моделі. Скласти алгоритм розв’язання задач за допомогою лінійних рівнянь. Відпрацьовувати навички складання лінійних рівнянь за текстом задачі. Тема уроку: Розв'язання задач за допомогою лінійних рівнянь. Рівняння як математична модель задачі.
Зразок розв’язку задачіЗадача 1. Учень задумав число. Якщо від нього відняти 7, і результат поділити на 3, то дістанемо 5. Яке число задумав учень?Після того, як цю різницю поділити на 3, отримаємо. Отже можна скласти рівняння: Позбавимось знаменниках – 7 = 15;х = 15 + 7;х = 22. Відповідь: Учень задумав число 22. Розв’язання. Нехай учень задумав число х. Якщо від цього числа відняти 7,то отримаємо х – 7. Отримаємоstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Розв’язання задач за допомогою рівнянь. Задача 1 У кошику було в 2 рази менше яблук, ніж у ящику. Після того, як з кошика переклали в ящик 10 яблук, у ящику їх стало в 5 разів більше, ніж у кошику. Скільки яблук було в кошику?Задача 2 В одній касі кінотеатру продали на 86 квитків більше, ніж в другій. Скільки квитків продали в 1-й касі, якщо всього було продано 792 квитка?Задача 3 Периметр трикутника дорівнює 16 см. Дві його сторони рівні між собою і кожна з них на 2,9 см більше третьої. Знайдіть третю сторону трикутника?Задача 4 Сашко, Сергій і Олена разом зібрали в лісі 123 гриба. Сашко зібрав у 2 рази менше грибів, ніж Олена, але на 21 гриб більше, ніж Сергій. Скільки грибів зібрав Сашко?Задача 5 На вантажну машину завантажили в 5 разів більше вантажу, ніж на причіп. Скільки кг завантажили на причіп, якщо на ньому було на 148 кг менше, ніж на машині?
Задача 6 Один кг цукерок дорожче 1 кг печива на 2,6 грн. За 8 кг цукерок заплатили стільки, скільки за 12 кг печива. Скільки коштує 1 кг цукерок?Задача 7 Купили 14 листівок по 16 коп. і по 23 коп., заплативши всього 2 грн. 66 коп. Скільки купили листівок по 23 коп.?Задача 8 За три дні турист пройшов 128 км, причому за другий день він пройшов 3/7 відстані, пройденого за 1-й день, а за третій - 40% тої відстані, що за перший. Скільки км пройшов турист у перший день?Задача 9 В одній шафі було в 4 рази менше книг, ніж у другій. Коли в першу шафу поклали 17 книг, а з другої взяли 25 книг, то в обох шафах книг стало порівну. Скільки книг було в першій шафі спочатку?Задача 10 Човен плив за течією 3,4 год, а проти течії 4 год. Шлях, пройдений човном за течією, виявився на 4,4 км менше шляху, пройденого нею проти течії. Знайти швидкість човна в стоячій воді, якщо швидкість течії ріки становить 2 км/год.
Сумарну реакцію фотосинтезу пишуть щодо глюкози - найбільш поширеного продукту фотосинтезу:6 CO2 + 6 H2 O = C6 H12 O6 + 6 O2 процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів (хлорофіл у рослин), з виділенням кисню як побічного продукту. Фотосінтез -style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
ЕКОНОМІКАРівняння сукупного доходу в економіці держави. Y=YC +Yg +YG +N+A= ВНПYC - доходи домогосподарств;Yg - доходи бізнесу;YG - доходи державного сектора економіки;N - непрямі податки на бізнес;A - амортизаційні відрахування на відновлення капіталу в економіці;ВНП - валовий національний продукт. Рівняння сукупних витрат в економіці держави. R=C+Ig +G+Xn =ВНПC - витрати на споживання домогосподарств;Ig - валові приватні внутрішні інвестиції;G - державні закупівлі товарів та послуг;Xn - чистий експорт, або різниця між експортом і імпортом продукції;ВНП - валовий національний продукт. Y= R= ВНП
ГЕОГРАФІЯВизначення відстаней за допомогою масштабу. Географічний масштаб допомагає визначити, у скільки разів на мапі зменшили всі реальні розміри - площа території, окремих об'єктів, довжину річок, доріг і т.д- масштаб- відстань на мапі- відстань на місцевостіstyle.colorfillcolorfill.type
ГЕОГРАФІЯВизначення коефіцієнту зволоження повітря, кількості опадів, випаровуваностіГеографічне поширення опадів по земній поверхні залежить від сукупної дії багатьох чинників: температури, випаровування, вологості повітря, хмарності, атмосферного тиску, пануючих вітрів. О = В × КЯкщо відомі випаровуваність і коефіцієнт зволоження, то кількість опадів визначається за формулою:style.colorfillcolorfill.type