Урок "Київська держава у др. половині XI--пер. пол. XIII ст". Презентація до уроку

Про матеріал

Пояснювальна записка

Цей урок завершує Розділ №.3 «Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII століття» і є уроком узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок. Тема цього уроку є важливою, так як вона несе велике виховне навантаження необхідне для сьогодення, коли Україна втягнута у військове протистояння із сусідньою державою. Розробка даного уроку відповідає сучасній меті історичної освіти: формування вільної особистості, виховання засобами історії громадянської свідомості, патріотичних почуттів, прищеплення толерантності, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей. Через урок проходить інтегрована змістовна лінія «Громадянська відповідальність». Використано міжпредметні зв'язки з географієї, літературою, інформатикою, математикою,мистецтвом.

В основу уроку покладено діяльнісний підхід, спрямований на досягнення предметних компетентностей відповідного навчального курсу. Предметні компетентності поєднано із ключовими: спілкування рідною мовою, інформаційно-цифровою компетентністю, ініциативністю та підприємливістю, соціальною та громадянською. Визначено результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. Під час мотивації поставлено проблемне питання

Використано сучасні цифрові прилади: комп'ютер, телевізор, DVD; підібрано цікавий мультимедійний продукт; задіяні цифрові технології пов'язані з онлайн оцінюванням. Розроблено три інструкції для проходження онлайн-тестування. Для розвитку умінь необхідних для тестування, використано і паперові збірники по відповідній темі. Підібрано список доступної літератури, яку можна використати під час уроку для розвитку умінь та навичок, необхідних для узагальнення та дослідницької діяльності. Урок є одним із етапів підготовки учнів до ЗНО з історії України в 11 класі. Учні 7 класу під час заняття вчаться розвивати свої навички різними засобами. Використано наступі педагогічні технології: інноваційно-інформаційні та інтерактивні. Серед інтерактивних технологій можна виділити такі методи: «Рух по колу», «Асоціативний кущ». Залучено візуальні джерела: відеофрагмент «Історія українських земель» фільм «Донбас» 1 серія, настінна карта, електронна карта, репродукція картини В. Васнецова. Для домашньої роботи запропонова творче завдання з використанням цифрових технологій.

Перегляд файлу

Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII століття

(урок узагальнення по розділу 3. Історія України 7 клас)

Соколова Ганна Іванівна,

учитель суспільних дисциплін

Черкаської ЗОШ I-II ст. Черкаської селищної ради Черкаської ОТГ Слов'янського району Донецької області

 

Пояснювальна записка

    Цей урок завершує Розділ №.3 «Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII століття» і є уроком узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок. Тема цього уроку є важливою, так як вона несе велике виховне навантаження необхідне для сьогодення, коли Україна втягнута у військове протистояння із сусідньою державою. Розробка даного уроку відповідає сучасній меті історичної освіти: формування вільної особистості, виховання засобами історії громадянської свідомості, патріотичних почуттів, прищеплення толерантності, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей. Через урок проходить інтегрована змістовна лінія «Громадянська відповідальність». Використано міжпредметні зв'язки з географієї, літературою, інформатикою, математикою,мистецтвом.

   В основу уроку покладено діяльнісний підхід, спрямований на досягнення предметних компетентностей відповідного навчального курсу. Предметні компетентності поєднано із ключовими: спілкування рідною мовою, інформаційно-цифровою компетентністю, ініциативністю та підприємливістю, соціальною та громадянською. Визначено результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. Під час мотивації поставлено проблемне питання

    Використано сучасні цифрові прилади: комп'ютер, телевізор, DVD; підібрано цікавий мультимедійний продукт; задіяні цифрові технології пов'язані з онлайн оцінюванням. Розроблено три інструкції для проходження онлайн-тестування. Для розвитку умінь необхідних для тестування, використано і паперові збірники по відповідній темі. Підібрано список доступної літератури, яку можна використати під час уроку для розвитку умінь та навичок, необхідних для узагальнення та дослідницької діяльності. Урок є одним із етапів підготовки учнів до ЗНО з історії України в 11 класі. Учні 7 класу під час заняття вчаться розвивати свої навички різними засобами. Використано наступі педагогічні технології: інноваційно-інформаційні та інтерактивні. Серед інтерактивних технологій можна виділити такі методи: «Рух по колу», «Асоціативний кущ». Залучено візуальні джерела: відеофрагмент «Історія українських земель» фільм «Донбас» 1 серія, настінна карта, електронна карта, репродукція картини В. Васнецова.  Для домашньої роботи запропонова творче завдання з використанням цифрових технологій.

   Результати навчально-пізнавальної діяльності:

  • Учень має знати: дати Любецького з'їзду князів, битви на річці Альті, укладання «Повісті минулих літ», походу новгород-сіверського князя Ігоря Святославовича, появу назви «Україна», написання літопису «Слово о полку Ігоревім», князювання Ярослава Осмомисла в Галицькому князівстві;
  • Учень має вміти: розташовувати події в хронологічній послідовності, показувати на карті територію князівств колишньої Київської держави за часів роздробленості та половецькі землі, словесно пояснювати розташування об'єктів на карті, визначати особливості політичного та соціально-економічного життя князівст, складати історичний портрет видатних особистостей, розпізнавати пам'ятки культури цього періоду;
  • Учень має розуміти: передумови політичної децентралізації, процес перетворення централізованої держави на децентралізовану, відмінності між елітарною та народною культурою.

 

Мета:

  • Узагальнити та систематизувати знання учнів по розділу 3 «Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII ст.»;
  • Розвивати хронологічні, просторові, інформаційні, логічні, аксеологічні компетентності; розкривати місце та роль даних подій в історії української держави;
  • Виховувати почуття повагу до історичного минулого своєї держави.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок

Обладнання:

    1. Власов В. Історія України 7 клас. Підручник для 7 класу    загальноосвітніх          закладів (Рекомендований Міністерством освіти і науки України) К.: Генеза,—2015р.  192 с. параграф 12—16 с.86—115 : пар.12 с.86—93; пар.13 с.93—99;    пар.14 с.99—106; пар.15 с.106—111; пар.16 с.112—115.

    2. Україна. Історичний атлас. 7 клас. Видавництво «МАПА» К.:2000—2005 р. с.11, с.14.

  3. Тематична карта «Київська держава в XIXIII ст.»

  4. Історія України. Збірка тестів і завдань для підготовки до зовнішнього     незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти. Частина 1.: у двох частинах/ Укладач А. І. Сарри.—2-е видання перероблене.—Донецьк: Витоки, 2011.—ч.1.—232  2.3 Роздробленість Київської Русі. №1—31.

   5. Історія України: відповіді до збірки тестів і завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти з історії / Уклад. Г. І. Соколова, О. О. Негода.—Донецьк : Витоки, 2011.—114с. с.21—22

     6. Ноутбуки—3 штуки

7. Телевізор—1

8. DVD—1

9. Відеоматеріали: Проект «Країна» телеканалу Інтер фільм «Донбас» 1 серія 2 хв. 30 сек.

10. Плакати «Давньоруські воїни» Видавництво Інституту Української Національної Пам'яті: Київський дружинник, Русь XI ст., Київський дружинник, Русь XIII, Київські дружинники, Русь XIII

 11. Картина В. Васнецова «Після побоїща Ігоря Святославовича з половцями» https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE_%D0%BE_%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%BA%D1%83_%D0%98%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B5#/media/File:Igorsvyat.jpg

    12. Електронна карта «Правління Ярославовичів» http://history.ucoz.ua/photo/22

         

     13.  Книжкова виставка:

              1) Власов В., Кульчицький С. Історія України: Комплексне видання.                                        ЗНО.—К.: Літера ЛТД,—2016.—352 с.  3. Київська держава с.21—24 

             2) Давня історія України: У 2 кн. / Толочко П.П. (керівник авт.                                            колективу).— К.: Либідь, 1995.—кн.2—224 с. с.111—124          

3) «История родного края (часть первая). Учебное пособие для 6—9классов / Авторы: А.В. Колесник, В.А. Пирко, С.М.Нестерцова, Е.В. Щербинина. —Донецьк : Издательство «Фирма «Кардинал» 1998, —с.320  с. 64—72

4)  Історія України. Додаток до програми ЗНО. Пам'ятки архітектури та образотворчого мистецтва / Укладач О. Буштрук, Н. Горошко,—Харків : ТОВ «Українська книжкова мережа».—2012 .—80 с.  с.6—1

5) Історія України. 7—9 кл. Документи. Матеріали. / Упоряд. І.М. Скирда.—Харків : Вид-во «Ранок», 2010.—256 с . с.47-50

6) Історія України: Джерельний літопис. Упоряд. Червінський В., Обушний М. та ін. К.: ДП «Дирекція ФВД».—2008 .—800 с. Р.2 с.62—71

7) Капнинский А. Первые киевские князья. (Рисованая книга). —Харьков: Око, 1994.—88 с.

8) Потоцький В.П. Битви за українські землі. —Харків : ВД «Школа», 2010.—160 с.  с.12—23

9) Потоцький В.П. Хто є хто в українській історії.—Харків: ВД «Школа»,—2010.—160 с.  с.29—32

10)  Р. Лях, Н. Темірова  Історія України. З найдавніших часів до сер. XIV ст.: Підручник для 7 класу. —К.: Генеза, 1998.—320 с. Тема 6. с.165—198

11) Свідерський Ю.Ю. та ін. Історія України: Підручник для 7 класу.—К.: Генеза, 2007.—272 с. с.100—144

12)  Слово  о полку Ігоревім (Фотокопія видання 1800 р. та переклад дійсного члена АН УРСР М.Т. Рильського.—К.: державне видавництво художньої літератури, 1952.—120 с.

13) Хімченко В. Заповідними стежками Донеччини—Фотоальбом –путівник.—Донецьк,—  «Донбас», 2012.—168 с.  с.140—145

14) Хрестоматія з історії України. Практичний довідник / Уклад. Воропаєв В, В, .—Харків: ФОП Співак В,Л., 2010.—464 с.  с.25—54

 

Структура уроку

I.Організаційний момент  2 хв.

II.Актуалізація опорних знань Метод «Рух по колу» 5 хв.

III.Мотивація Постановка проблемного питання . окреслення плану уроку, оголошення теми, окреслення результатів навчально-пізнавальної діяльності 3 хв.

IV.Узагальнення 30 хв.

1.Оголошення інструкцій для онлайн-тестування.

2. Проходження онлайн-тестування.

3.Тестуванння з допомогою збірки тестів.

4.Метод «Асоціативний кущ».

5.постановка завдання перед переглядом відео-фрагменту.

6. Перегляд відео-фрагменту фільму «Донбас» 1 серія.

7. Аналіз картини В.Васнецова «Після побоїща Ігоря Святославовича з половцями».

8. Вправа «Як зробити анотацію книги».

9. Повернення до проблемних питань.

V.Підведення підсумків 3 хв.

VI.Домашнє завдання 2 хв.

 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент уроку

Зайняття учнями робочих місць, повідомлення теми уроку, визначення прогнозованих результатів навчально-пізнавальної діяльності.

  1. Актуалізація опорних знань

Метод «Рух по колу»

  1. Який розділ закінчили вивчати?
  2. Яку подію запам'ятали найбільше?
  3. Які поняття характерні для цього розділу?
  4. Поясніть наступні поняття: політична роздробленість,  династія, князь, князівський з'їзд, вотчина, монархія, централізована монархія, федеративна монархія, триумвірат, удільні князівства.
  5. Опишіть зовнішній вигляд воїнів даного періоду, використовуючи плакати, оцініть обладунки з точки зору практичності.

 

  1. Мотивація

Постановка проблемного питання: чому Київська держава не змогла залишитися централізованою монархією? Чи були подібні процеси в інших державах? Як вплинули процеси роздробленості Київської держави на подальший розвиток князівств?

  1. Узагальнення

Розподіл завдань та виділення часу на підготовку до озвучення:

  1. Робота з підручником В. Власова Історія України 7 клас с.115 №1 і №2 (виконати історичну задачу та позначити події на лінії часу)
  2. Робота з настінною  тематичною картою «Київська держава в XI-XIIIст.: коментований показ на карті географічних об'єктів та історичних подій, пов'язаних з цим розділом.
  3.  Он-лайн тестування згідно інструкцій:

 

           Інструкція для виконання онлайн- тестування.

                                       Перший варіант.

  1. Зайти в Google. http://lv.testportal.gov.ua:8080/
  2. Ввести: тренувальне он-лайн-тестування.
  3. Зайти на сторінку Тренувальне on-line тестування (Львівський регіональний центр оцінювання якості освіти).
  4. Вибрати предмет: Історія України.
  5. Вибрати тему: "Від найдавніших часів—перша половина XVI ст.."
  6. Продовжити.
  7. Почати тестування.
  8. Ок.
  9. Виконати завдання №6, 7, 8 ,10 ,11, 15 .
  10. Натискати відповідь.
  11. Відправити на перевірку.

 

Другий варіант.

1. Зайти в Google. https://test.izno.com.ua/

2. Ввести: тренувальне он-лайн-тестування.

3.Вибрати: Тренувальні тести з Історії України.

4.Оберіть тему: Київська держава.

5. Почати тест.

6.Виконати завдання №21--32.(всього 12тестів)

 

 

                                    Третій варіант.

1.Зайти в Google. https://onlinetestpad.com/ua/testview/87039-kiivska-derzhava-u-drug%D1%96j-polovin%D1%96-11-persh%D1%96j-polovin%D1%96-13-st

2..Ввести он-лайн-тестування 7 клас « Київська держава у другій половині 11 першій половині13 ст».

3.Вибрати  «Київська держава  у другій половині 11- -першій       половині13 ст.»

4.Пройти тест.

5.Далі.

6.Проходження тесту.

7. Завершити .

                      8.Завершення проходження тесту. Да.

                9.Результат.

Учні проходять тестування в режимі он-лайн по черзі, фіксуючи свої результати в спеціально підготовленому бланку.

4. Пройти тестування з допомогою Збірника тестів і завдань для підготовки до ЗНО №7, 8, 12, 15, 21, 22, 27, 28, 30, 31.

(.Історія України. Збірка тестів і завдань для підготовки до зовнішнього     незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти. Частина 1.: у двох частинах/ Укладач А. І. Сарри.—2-е видання перероблене.—Донецьк: Витоки, 2011.—ч.1.—232 с.  2.3 Роздробленість Київської Русі. №1—31.)

Учні проходять тестування  по черзі, фіксуючи свої результати в спеціально підготовленому бланк

5.Метод «Асоціативний кущ» «Рюриковичі»: учні складають кущ із прізвищ членів династії Рюриковичів в період роздробленості. Ярославовичі, Ізяслав, Володимир Всеволодович, Мстислав Володимирович, Олеговичі, Давидовичі, Ізяславовичі, Ростиславовичі, Ярослав Осмомисл, Ігор Святославович

6.Пергляд  відео-фрагменту про похід новгород-сіверського князя Ігоря Святославовича в половецькі степи. Завдання перед переглядом: з якими сучасними територіями пов'язані події в даному відео. В яких сучасних географічних та історичних назвах збереглися згадувані події та дійові особи.

( Відеоматеріали: Проект «Країна» телеканалу Інтер фільм «Донбас» 1 серія 2 хв. 30 сек.)

7. Аналіз картини В.Васнецова «Після побоїща Ігоря Святославовича з половцями».

8.Вправа «Як зробити анотацію книги?»: учні беруть з виставки ту книгу, яка їм сподобалася, знайомляться зі змістом, титульною сторінкою, анотацією і одним- двома реченнями роблять свою анотацію книги. Особливий акцент роблять на літопису «Слово о полку Ігоревім».

9. Повернення до проблемних питань. Учні висловлюють свої думки про процеси децентралізації в XIXIII ст. пробують провести паралелі із сучасними процесами децентралізації в Україні.

  1. Підведення підсумків:

  1.Чи досягли під час уроку поставленої мети?

  2. Оцініть свою діяльність під час уроку? Яких результатів особисто досягли в ході уроку?

  3. Які знання, уміння та навички ви зможете використовувати на наступних заняттях, в наступному навчальному році, в недалекій перспективі, в майбутньому дорослому житті.

 4. Чи пов'язані вказані події з рідним краєм? 

  1. Домашнє завдання.    Підготувати повідомлення про одного із князів періоду роздробленості  або пам'ятку культури у формі  електронної презентації або письмового повідомлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
5 січня 2019
Переглядів
1097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку