Пояснювальна записка
Цей урок завершує Розділ №.3 «Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII століття» і є уроком узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок. Тема цього уроку є важливою, так як вона несе велике виховне навантаження необхідне для сьогодення, коли Україна втягнута у військове протистояння із сусідньою державою. Розробка даного уроку відповідає сучасній меті історичної освіти: формування вільної особистості, виховання засобами історії громадянської свідомості, патріотичних почуттів, прищеплення толерантності, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей. Через урок проходить інтегрована змістовна лінія «Громадянська відповідальність». Використано міжпредметні зв'язки з географієї, літературою, інформатикою, математикою,мистецтвом.
В основу уроку покладено діяльнісний підхід, спрямований на досягнення предметних компетентностей відповідного навчального курсу. Предметні компетентності поєднано із ключовими: спілкування рідною мовою, інформаційно-цифровою компетентністю, ініциативністю та підприємливістю, соціальною та громадянською. Визначено результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. Під час мотивації поставлено проблемне питання
Використано сучасні цифрові прилади: комп'ютер, телевізор, DVD; підібрано цікавий мультимедійний продукт; задіяні цифрові технології пов'язані з онлайн оцінюванням. Розроблено три інструкції для проходження онлайн-тестування. Для розвитку умінь необхідних для тестування, використано і паперові збірники по відповідній темі. Підібрано список доступної літератури, яку можна використати під час уроку для розвитку умінь та навичок, необхідних для узагальнення та дослідницької діяльності. Урок є одним із етапів підготовки учнів до ЗНО з історії України в 11 класі. Учні 7 класу під час заняття вчаться розвивати свої навички різними засобами. Використано наступі педагогічні технології: інноваційно-інформаційні та інтерактивні. Серед інтерактивних технологій можна виділити такі методи: «Рух по колу», «Асоціативний кущ». Залучено візуальні джерела: відеофрагмент «Історія українських земель» фільм «Донбас» 1 серія, настінна карта, електронна карта, репродукція картини В. Васнецова. Для домашньої роботи запропонова творче завдання з використанням цифрових технологій.
Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII століття
(урок узагальнення по розділу 3. Історія України 7 клас)
Соколова Ганна Іванівна,
учитель суспільних дисциплін
Черкаської ЗОШ I-II ст. Черкаської селищної ради Черкаської ОТГ Слов'янського району Донецької області
Пояснювальна записка
Цей урок завершує Розділ №.3 «Київська держава у другій половині XI—першій половині XIII століття» і є уроком узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок. Тема цього уроку є важливою, так як вона несе велике виховне навантаження необхідне для сьогодення, коли Україна втягнута у військове протистояння із сусідньою державою. Розробка даного уроку відповідає сучасній меті історичної освіти: формування вільної особистості, виховання засобами історії громадянської свідомості, патріотичних почуттів, прищеплення толерантності, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей. Через урок проходить інтегрована змістовна лінія «Громадянська відповідальність». Використано міжпредметні зв'язки з географієї, літературою, інформатикою, математикою,мистецтвом.
В основу уроку покладено діяльнісний підхід, спрямований на досягнення предметних компетентностей відповідного навчального курсу. Предметні компетентності поєднано із ключовими: спілкування рідною мовою, інформаційно-цифровою компетентністю, ініциативністю та підприємливістю, соціальною та громадянською. Визначено результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. Під час мотивації поставлено проблемне питання
Використано сучасні цифрові прилади: комп'ютер, телевізор, DVD; підібрано цікавий мультимедійний продукт; задіяні цифрові технології пов'язані з онлайн оцінюванням. Розроблено три інструкції для проходження онлайн-тестування. Для розвитку умінь необхідних для тестування, використано і паперові збірники по відповідній темі. Підібрано список доступної літератури, яку можна використати під час уроку для розвитку умінь та навичок, необхідних для узагальнення та дослідницької діяльності. Урок є одним із етапів підготовки учнів до ЗНО з історії України в 11 класі. Учні 7 класу під час заняття вчаться розвивати свої навички різними засобами. Використано наступі педагогічні технології: інноваційно-інформаційні та інтерактивні. Серед інтерактивних технологій можна виділити такі методи: «Рух по колу», «Асоціативний кущ». Залучено візуальні джерела: відеофрагмент «Історія українських земель» фільм «Донбас» 1 серія, настінна карта, електронна карта, репродукція картини В. Васнецова. Для домашньої роботи запропонова творче завдання з використанням цифрових технологій.
Результати навчально-пізнавальної діяльності:
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок
Обладнання:
1. Власов В. Історія України 7 клас. Підручник для 7 класу загальноосвітніх закладів (Рекомендований Міністерством освіти і науки України) К.: Генеза,—2015р. 192 с. параграф 12—16 с.86—115 : пар.12 с.86—93; пар.13 с.93—99; пар.14 с.99—106; пар.15 с.106—111; пар.16 с.112—115.
2. Україна. Історичний атлас. 7 клас. Видавництво «МАПА» К.:2000—2005 р. с.11, с.14.
3. Тематична карта «Київська держава в XI—XIII ст.»
4. Історія України. Збірка тестів і завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти. Частина 1.: у двох частинах/ Укладач А. І. Сарри.—2-е видання перероблене.—Донецьк: Витоки, 2011.—ч.1.—232 2.3 Роздробленість Київської Русі. №1—31.
5. Історія України: відповіді до збірки тестів і завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти з історії / Уклад. Г. І. Соколова, О. О. Негода.—Донецьк : Витоки, 2011.—114с. с.21—22
6. Ноутбуки—3 штуки
7. Телевізор—1
8. DVD—1
9. Відеоматеріали: Проект «Країна» телеканалу Інтер фільм «Донбас» 1 серія 2 хв. 30 сек.
10. Плакати «Давньоруські воїни» Видавництво Інституту Української Національної Пам'яті: Київський дружинник, Русь XI ст., Київський дружинник, Русь XIII, Київські дружинники, Русь XIII
11. Картина В. Васнецова «Після побоїща Ігоря Святославовича з половцями» https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE_%D0%BE_%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%BA%D1%83_%D0%98%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B5#/media/File:Igorsvyat.jpg
12. Електронна карта «Правління Ярославовичів» http://history.ucoz.ua/photo/22
13. Книжкова виставка:
1) Власов В., Кульчицький С. Історія України: Комплексне видання. ЗНО.—К.: Літера ЛТД,—2016.—352 с. 3. Київська держава с.21—24
2) Давня історія України: У 2 кн. / Толочко П.П. (керівник авт. колективу).— К.: Либідь, 1995.—кн.2—224 с. с.111—124
3) «История родного края (часть первая). Учебное пособие для 6—9классов / Авторы: А.В. Колесник, В.А. Пирко, С.М.Нестерцова, Е.В. Щербинина. —Донецьк : Издательство «Фирма «Кардинал» 1998, —с.320 с. 64—72
4) Історія України. Додаток до програми ЗНО. Пам'ятки архітектури та образотворчого мистецтва / Укладач О. Буштрук, Н. Горошко,—Харків : ТОВ «Українська книжкова мережа».—2012 .—80 с. с.6—1
5) Історія України. 7—9 кл. Документи. Матеріали. / Упоряд. І.М. Скирда.—Харків : Вид-во «Ранок», 2010.—256 с . с.47-50
6) Історія України: Джерельний літопис. Упоряд. Червінський В., Обушний М. та ін. К.: ДП «Дирекція ФВД».—2008 .—800 с. Р.2 с.62—71
7) Капнинский А. Первые киевские князья. (Рисованая книга). —Харьков: Око, 1994.—88 с.
8) Потоцький В.П. Битви за українські землі. —Харків : ВД «Школа», 2010.—160 с. с.12—23
9) Потоцький В.П. Хто є хто в українській історії.—Харків: ВД «Школа»,—2010.—160 с. с.29—32
10) Р. Лях, Н. Темірова Історія України. З найдавніших часів до сер. XIV ст.: Підручник для 7 класу. —К.: Генеза, 1998.—320 с. Тема 6. с.165—198
11) Свідерський Ю.Ю. та ін. Історія України: Підручник для 7 класу.—К.: Генеза, 2007.—272 с. с.100—144
12) Слово о полку Ігоревім (Фотокопія видання 1800 р. та переклад дійсного члена АН УРСР М.Т. Рильського.—К.: державне видавництво художньої літератури, 1952.—120 с.
13) Хімченко В. Заповідними стежками Донеччини—Фотоальбом –путівник.—Донецьк,— «Донбас», 2012.—168 с. с.140—145
14) Хрестоматія з історії України. Практичний довідник / Уклад. Воропаєв В, В, .—Харків: ФОП Співак В,Л., 2010.—464 с. с.25—54
Структура уроку
I.Організаційний момент 2 хв.
II.Актуалізація опорних знань Метод «Рух по колу» 5 хв.
III.Мотивація Постановка проблемного питання . окреслення плану уроку, оголошення теми, окреслення результатів навчально-пізнавальної діяльності 3 хв.
IV.Узагальнення 30 хв.
1.Оголошення інструкцій для онлайн-тестування.
2. Проходження онлайн-тестування.
3.Тестуванння з допомогою збірки тестів.
4.Метод «Асоціативний кущ».
5.постановка завдання перед переглядом відео-фрагменту.
6. Перегляд відео-фрагменту фільму «Донбас» 1 серія.
7. Аналіз картини В.Васнецова «Після побоїща Ігоря Святославовича з половцями».
8. Вправа «Як зробити анотацію книги».
9. Повернення до проблемних питань.
V.Підведення підсумків 3 хв.
VI.Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
Зайняття учнями робочих місць, повідомлення теми уроку, визначення прогнозованих результатів навчально-пізнавальної діяльності.
Метод «Рух по колу»
Постановка проблемного питання: чому Київська держава не змогла залишитися централізованою монархією? Чи були подібні процеси в інших державах? Як вплинули процеси роздробленості Київської держави на подальший розвиток князівств?
Розподіл завдань та виділення часу на підготовку до озвучення:
Інструкція для виконання онлайн- тестування.
Перший варіант.
Другий варіант.
1. Зайти в Google. https://test.izno.com.ua/
2. Ввести: тренувальне он-лайн-тестування.
3.Вибрати: Тренувальні тести з Історії України.
4.Оберіть тему: Київська держава.
5. Почати тест.
6.Виконати завдання №21--32.(всього 12тестів)
Третій варіант.
1.Зайти в Google. https://onlinetestpad.com/ua/testview/87039-kiivska-derzhava-u-drug%D1%96j-polovin%D1%96-11-persh%D1%96j-polovin%D1%96-13-st
2..Ввести он-лайн-тестування 7 клас « Київська держава у другій половині 11 першій половині13 ст».
3.Вибрати «Київська держава у другій половині 11- -першій половині13 ст.»
4.Пройти тест.
5.Далі.
6.Проходження тесту.
7. Завершити .
8.Завершення проходження тесту. Да.
9.Результат.
Учні проходять тестування в режимі он-лайн по черзі, фіксуючи свої результати в спеціально підготовленому бланку.
4. Пройти тестування з допомогою Збірника тестів і завдань для підготовки до ЗНО №7, 8, 12, 15, 21, 22, 27, 28, 30, 31.
(.Історія України. Збірка тестів і завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти. Частина 1.: у двох частинах/ Укладач А. І. Сарри.—2-е видання перероблене.—Донецьк: Витоки, 2011.—ч.1.—232 с. 2.3 Роздробленість Київської Русі. №1—31.)
Учні проходять тестування по черзі, фіксуючи свої результати в спеціально підготовленому бланк
5.Метод «Асоціативний кущ» «Рюриковичі»: учні складають кущ із прізвищ членів династії Рюриковичів в період роздробленості. Ярославовичі, Ізяслав, Володимир Всеволодович, Мстислав Володимирович, Олеговичі, Давидовичі, Ізяславовичі, Ростиславовичі, Ярослав Осмомисл, Ігор Святославович
6.Пергляд відео-фрагменту про похід новгород-сіверського князя Ігоря Святославовича в половецькі степи. Завдання перед переглядом: з якими сучасними територіями пов'язані події в даному відео. В яких сучасних географічних та історичних назвах збереглися згадувані події та дійові особи.
( Відеоматеріали: Проект «Країна» телеканалу Інтер фільм «Донбас» 1 серія 2 хв. 30 сек.)
7. Аналіз картини В.Васнецова «Після побоїща Ігоря Святославовича з половцями».
8.Вправа «Як зробити анотацію книги?»: учні беруть з виставки ту книгу, яка їм сподобалася, знайомляться зі змістом, титульною сторінкою, анотацією і одним- двома реченнями роблять свою анотацію книги. Особливий акцент роблять на літопису «Слово о полку Ігоревім».
9. Повернення до проблемних питань. Учні висловлюють свої думки про процеси децентралізації в XI—XIII ст. пробують провести паралелі із сучасними процесами децентралізації в Україні.
1.Чи досягли під час уроку поставленої мети?
2. Оцініть свою діяльність під час уроку? Яких результатів особисто досягли в ході уроку?
3. Які знання, уміння та навички ви зможете використовувати на наступних заняттях, в наступному навчальному році, в недалекій перспективі, в майбутньому дорослому житті.
4. Чи пов'язані вказані події з рідним краєм?