Урок "Кількість речовини. Моль. Число Авогадро"

Про матеріал
В матеріалі міститься необхідна інформація щодо теми "Кількість речовини" з демонстрацією речовин 1 моль(вода, залізо)
Перегляд файлу

Тема: Кількість речовини. Моль — одиниця кількості речовини. Число Авогадро.             

Мета : Освітня :

 1.Забезпечити в ході уроку закріплення понять та введення нових понять " кількість  речовини ", " моль - одиниця кількості речовини "; з'ясувати значення сталої Авогадро.

2.Формувати вміння користуватися набутими   знаннями при розв'язуванні розрахункових  задач ( на визначення кількості речовини, числа структурних частинок).

Розвиваюча:

 1.Розвивати абстрактне та образне мислення  учнів.

2.Розвивати самостійність та творчість учнів при  розв'язуванні задач.

3.Розвивати пізнавальний інтерес учнів, включаючи в зміст уроку елементи нових знань та зв'язок їх з життям.

Виховна :

 1.Сприяти в ході уроку формуванню світоглядних  ідей про матеріальність світу на основі кількісної   характеристики речовини.

Засоби навчання: підручник, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; зразки різних речовин кількістю речовини 1 моль: 18мл води, 56г залізних ошурок (можна замінити іншим металом), 58,5г кухонної солі, 342г цукру, куб об'ємом 22,4л із повітрям (грань куба = 28см).

Базові поняття та терміни: атом, молекула, кількість речовини, моль, стала Авогадро.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи та методичні прийоми: пояснювально-ілюстративні; репродуктивні, частково пошукові, практичні.

                                                         Хід уроку:

  1.     Організаційний момент.
  •                 Привітання вчителя.
  •                 Перевірка відсутніх та готовності учнів до уроку (наявність підручників,  робочих зошитів, ручок тощо).
  •                 Привернення уваги учнів.
  1.     Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Учитель зазначає, що на наступних уроках мова піде про кількісні відношення в хімії і, наголошуючи на їх важливості, наводить висловлю­вання

Д. І. Менделєєва щодо діяльності алхіміків: «Ошибка их исследования состояла в том, что они не мерили і не весили».

У побуті ми часто не розрізняємо  поняття кількості і маси речовини. Проте це різні величини. Якщо вам купили 1 кг цукерок, то йдеться про що ? ( Про масу)

А якщо вам купили 5 шоколадок, то про що? (про кількість)

Але макаронні вироби чи сірники рахувати  складно та недоцільно, тому їх продають   пакетами  та  коробками, тобто порціями. 

Оскільки  розміри сірників приблизно однакові, то  у всіх коробках їх буде  однакова кількість.

Розміри атомів і молекул дуже маленькі, порахувати їх кількість у певній порції речовини можна, але це буде де велике число. Тому у хімії та фізиці використовують особливу величину «кількість речовини»

Не завжди важливо знати масу чи об'єм речовини. Часто набагато важливіше для визначення кількості речовини знати число окремих атомів чи молекул. У хімії, крім використання таких величин, як «маса» й «об'єм», застосовують величину «кількість речовини».

Кількість речовини — це фізична величина, яка показує, скільки найменших частинок (структурних одиниць) даної речовини — атомів, молекул, йонів, електронів тощо — міститься в тому чи іншому зразку речовини.

  1.     Актуалізація теоретичних знань.

Бесіда.

Як ви пам'ятаєте, хімія вивчає речовини і їхні перетворення. Склад речовин виражають хімічними формулами, а суть хімічних перетворень - рівняннями реакцій.

  Яку інформацію про склад речовини надає хімічна формула?

  Як виражається кількісний склад речовини?

  Яку інформацію надає рівняння хімічної реакції?

  Як визначаються кількісні співвідношення по рівнянню хімічної

реакції?

У хімічних перетвореннях беруть участь окремі атоми або молекули речовин. Тому при вивченні хімічних перетворень важливо знати кількісні співвідношення між реагуючими речовинами.

  1.     Виклад нового матеріалу.

Розповідь учителя.

Позначається кількість речовини :   n  - ( ню )

Одиницею вимірювання кількості речовини є моль( це моль, як грам для маси, літр для об’єму ). Моль – це кількість речовини, яка містить стільки структурних частин, скільки атомів міститься в 12 г Карбону.

Назва одиниці вимірювання кількості речовини походить від латинського слова " moles ", що в перекладі значить " маленька маса".

Поняття моль з’явилось значно пізніше, завдяки німецькому хіміку В.Оствальду, який тлумачив це слово як «велику масу»

Встановлено, що в 1 моль будь-якої речовини міститься 6,02٠10²³ структурних частин

 

 1моль води - 6,02٠10²³ молекул H2O

 

 1моль міді - 6,02٠10²³ атомів Сu

 

 1 моль кисню - 6,02٠10²³ молекул O2.

Число 6,02٠10²³ назвали на честь відомого італійського вченого Амедео Авогадро ця величина називається " стала Авогадро " й позначається N а.

 

 Nа = 6,02٠10²³ моль ˉ 1.

Число Авогадро – це дуже велике число. Наприклад, якби всю поверхню Землі (включаючи річки, озера, моря й океани ) вистелити рівномірним шаром такої кількості однодоларових купюр, то утворився б шар заввишки 2 метри. Проте молекули, які ми лічимо за допомогою сталої Авогадро, є дуже маленькими часточками. Якщо ми візьмемо 6٠10²³ молекул води, то навіть не зможемо наповнити склянку.

1 моль — це кількість речовини, в якій число частинок (атомів, молекул, іонів) дорівнює числу атомів Карбону, що містяться в 12г вуглецю.

 Запитання вчителя до учнів:

Як ви гадаєте, якщо ми візьмемо один моль двох різних речовин, чи будуть це однакові кількості за зовнішнім виглядом? (Ні. Об'єм або маса, який буде займати 1 моль речовини, буде залежати від об'єму або маси, який займає молекула цієї речовини. Оскільки в різних речовинах різні молекули, то й об'єм, і маса 1 моль речовин будуть різні.)

  Демонстрація.

Учитель демонструє різні речовини кількістю в 1 моль. Увага учнів звертається  на те, що маса й об'єм 1 моль різних речовин відрізняються.

  Запитання вчителя до учнів:

— Який висновок про співвідношення розмірів і мас молекул (або ато­мів) води, заліза, кухонної солі, цукру й газу можна зробити?

Знаючи сталу Авогадро, можна будь-яку кількість речовини виразити в молях. Якщо речовина містить N молекул (або структурних одиниць), то кількість речовини дорівнює:      n= N/ NA

Навпаки, знаючи кількість речовини в молях, можна знайти число частинок:

                                                        N = n * NA

V. Первинне закріплення з коментуванням

Мета: засвоєння нового  способу дії

1. Обчисліть кількість речовини в порції води, що містить 12,04 · 1023 молекул води.

 

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

  •           Самостійна робота.    

   Виконайте  завдання.  Заповніть таблицю:

 

 

Речовина

n

N

Са

1,9 моль

?

О3

0,5 моль

?

КОН

?

0,9 • 1023

НI

6 моль

?

Н2

?

21 • 1023

 

VІІ. Рефлексія.

Мета: самооцінка результатів діяльності та усвідомлення нового знання

1. Назвіть основні фізичні величини, які вивчаються в темі.

2. Назвіть основні формули теми.

3.Яке значення має ця тема для вивчення хімії.

Виставлення оцінок та їх мотивація.

VІІI. Домашнє завдання.  Інструктаж з домашнього завдання.

Опрацювати §.

Виконати завдання   с. . (Письмово)

Підготувати повідомлення на тему: «Амедео Авогадро і його вклад в науку - хімія»

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
3684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку