Тема. Кімнатні рослини.
Мета: розширити знання дітей про кімнатні рослини, формувати загальне уявлення про значення кімнатних рослин у житті людини; збагачувати знання учнів про вплив кімнатних рослин на здоров’я людини; розвивати вміння розрізняти кімнатні рослини за зовнішніми ознаками, уміння описувати їх, упізнавати й називати за описом; підвести до розуміння того, що кімнатні рослини - це живі організми, що вимагають певного догляду; виховувати дбайливе ставлення до рослин.
Обладнання: кімнатні рослини, фото кімнатних рослин, картки з рослинами, малюнки кімнатних рослин та листочків з них, горщики з цифрами, атрибути до дидактичних ігор, відеоролик «Кімнатні рослини».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент.
1) Вітання.
- Ви сьогодні вже проснулись? - Мамі зранку посміхнулись? - Клас наш радо вас вітає! - Настрій кожен гарний має? - Станьте разом в дружнє коло! - Привітай нас рідна школо! - Треба всім нам привітатись! - Добрий день! - Дружно й голосно сказати: Добрий день!
2) Вітання учнів між собою.
(Діти в колі. Починає вчитель)
- Діти, я пропоную стати всім в коло і взяти один одного за руки. Хай це коло стане «колом добрих друзів». А друзі, зустрічаючи один одного, з радістю вітаються і називають ім’я тих, до кого вони звертаються. Давайте і ми почнемо цей день з такого привітання.
- Я вітаю тебе… Бажаю тобі доброго дня! (Передаючи квітку настрою,діти вітають один одного по колу, називаючи імена тих, до кого звертаються. Вчитель звертає увагу, щоб діти вчилися дивитися один одному у вічі.)
Вчитель. Я також рада бачити всіх вас та бажаю всім гарного настрою, цікавих уроків.
2. Щоденнні новини.
- Доброго ранку! Сьогодні з прогнозом погоди ознайомлю вас я – головний синоптик Вікторія.
Зараз пора року – осінь. Третій осінній місяць – листопад.
Сьогодні вівторок – другий день тижня.
На вулиці холодно, похмуро, вітер слабкий. Вранці ми спостерігали іней.
Дитина заповнює календар погоди.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
1) Читання вірша вчителем «Квіти»
- Діти, послухайте вірш і подумайте, про що ми будемо говорити на
сьогоднішньому уроці.
Які дивовижні ці квіти,
У кожній чарівність своя:
Всі різні, та що й говорити –
У квіти закохана я…
Н. Красоткіна
- Чи здогадалися, ви про що піде мова на сьогоднішньому уроці? Так ми будемо говорити про квіти. В кожній квітці прихована краса, натхнення, безмежна любов до рідної землі та прекрасного. Квіти - це емоції, цікавість і радість. Вони вчать нас бути уважнішими, відповідальнішими, ніжнішими та добрішими.
- А де ростуть квіти? ( На полях, луках, у лісах, на озерах, в будинках, в
нашому класі).
- Як називаються квіти, які ростуть у нашому класі? (Кімнатні рослини).
- Кімнатні рослини – це живі організми, частинка природи.
- А до якої природи належать квіти? (Живої) Чому?
- Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про кімнатні рослини, їх значення для людини.
ІІІ. Основна частина
1. Вивчення нового матеріалу.
1) Читання вірша вчителем «Кімнатні квіти»
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені –
Вони – живі, красиві…
2) Гра «Де чий дім».
Учитель демонструє картки із зображенням різних рослин, а діти піднімають руки: праву – ростуть у лісі, ліву – на луках. Залишаються картки з кімнатним рослинами.
- Подивіться уважно на дошку. Назвіть рослини, що залишилися.
3) «Асоціативний кущ»
- Діти, а для чого потрібно вирощувати кімнатні рослини, витрачати на них свій час?
Прикрашають Лікують
Кімнатні рослини
Очищають повітря Збирають пил
2. Розповідь вчителя.
Квіти з давніх часів прикрашають наше життя. Доглядаючи за ними, ми отримуємо задоволення. У домашніх умовах рослини почали вирощувати ще в давній Греції. Спочатку це були лікарські рослини, потім їх почали використовувати для окраси приміщень. Більшість кімнатних рослин – жителі тропічних країн, які були привезені до нас майже 200 р. тому.
Висновок. Кімнатні рослини прикрашають житло, роблять його затишним, очищаютьповітря.
3. Робота за підручником (с.65)
- Розгляньте фото кімнатних рослин. Чи бачили ви ці рослини? Де?
- Які з них є у нашому класі? (драцена, орхідея, фіалка, каланхое).
- Які кімнатні рослини ростуть у вас удома?
Фізкультхвилинка.
4. Перегляд відеоролика.
- Назви яких квітів ви запам’ятали?
- Які квіти є на дошці? 5. Робота у групах. Дидактична гра «Назви квітку»
- У вас на партах є картки з зображенням квітів та справжній листочок. Завдання: дослідіть, з якої квітки , що є на картці, цей лист. Знайдіть та опишіть цю квітку.
6. Ознайомлення з кімнатними рослинами.
- Різні кімнатні рослини потребують різного освітлення. Одні добре
ростуть на сонці, інші світлолюбні, але яскравого сонця не виносять, треті
добре ростуть у затінку. З урахуванням цього і розташовують кімнатні рослини.
Давайте розглянемо деякі з них (Вчитель демонструє кімнатні рослини).
Сансев’єра (тещин язик) – вічнозелена багаторічна
рослина з довгим прямим гладеньким листям, що росте
вгору. Їй скрізь дуже добре, тільки потрібно трішки
світла, трішки тепла і трішки водички. Ця кімнатна
рослинка – генератор кисню, сприяє підвищенню
імунітету. Захищає від токсинів.
Фіалка (сенполія). Це одна з квітучих кімнатних рослин, яка завждинагадує нам про весну. Її квітка схожа на метелика. Фіалки бувають усіх кольорів веселки. Головна умова успішного догляду за фіалками: багато світла і ніякого сонця. Поливати фіалку потрібно знизу, 2-3 рази на тиждень. Кожен рік потрібно пересаджувати. Садити в той самий горщик, помінявши ґрунт. Правильно доглянуті фіалки
будуть радувати вас квітами упродовж усього року.
Алое (столітник) – кімнатна рослина, що володіє рядом цілющих властивостей. Листя і сік алое
використовуються в народній медицині, дерматології, косметології, при простудних захворюваннях. Рослина не вимоглива, швидко росте.
Кактус. Кактуси не мають листя і їх функцію виконує потовщене зелене стебло, що має найрізноманітнішу
форму: циліндричну, колоновидну, кулясту, тригранну та ін. Стебла кактусів бувають гладкі, ребристі, горбкуваті, зморшкуваті. Кактуси поглинають випромінювання від
телевізорів, комп’ютерів. Тому потрібно розводити ці кімнатні рослини та розташовувати їх біля цих приладів.
Це кімнатна Герань (пеларгонія). Вона любить багато світла. Герань належить до лікарських рослин. Пахучі речовини в листочках цієї рослини підвищують працездатність людини, знімають напругу, нормалізують сон, заспокоюють нервову систему. Листочки можна додавати до чаю від застуди, грипу, прикладати до ран. Цю кімнатну рослину можна поставити в кухні, спальні.
Хлорофі́тум – яниста рослина. Її довгі лінійні листя зібрані в прикореневі пучки. Квітки у хлорофітума дрібні. Стебла дуговидної форми після цвітіння утворюють на своїх кінцях пучки листків з повітряними коренями. Інколи замість пучків листя утворюється насіння.
Монстера – кімнатна рослина з великим, темно-зеленим, розрізаним листям. Довгим, досить тонким стеблом, яке потребує опори. Виростає до чотирьох метрів. Невимоглива, нормально переносить знижену вологість, недостатній полив. Листя монстери виділяє речовину, яка здатна знімати головний біль.
Орхідея. Цвітіння орхідей – найпрекрасніший період у їх вирощуванні. Орхідеї досить вимогливі до температурного
режиму і поливу. Догляд за ними – нелегка справа. Виконуйте її відповідально. І ця красуня віддячить вам своїми квітами.
ІV. Первинне застосування нових знань.
1. Вправа «Зайва рослина».
Учитель зачитує назви рослин, учні називають, яка поміж них зайва.
Наприклад:
Алое, орхідея, черешня, фіалка.
Кактус, верба, каланхое, драцена.
Калина, традесканція, калатея, монстера.
2. Робота в зошиті з друкованою основою.
3. Вправа «Доповни речення».
- Якби ви перетворився(лася) кімнатною рослиною, то був (була) би...
V. Заключна частина. Рефлексія
1. Вікторина «Чи знаєш ти кімнатні рослини?».
- У якої рослини гіркий сік, але використовується, як ліки? (Алое) - У якої рослини запашне листя? (Пеларгонія) - У якої рослини замість листків колючки? (Кактус) - Яка кімнатна рослина не має листя? (Зігокактус). - Які рослини пристосувалися берегти вологу від випаровування? (Товстянка, алое).
- Які кімнатні рослини ви запам’ятали?
- Яку користь приносять кімнатні рослини?
- А яка ваша улюблена кімнатна рослина? (Відповіді учнів).