Урок. "Кір Буличов. Ідеальне майбутнє у фантастичному творі «Навколо світу за три години»

Про матеріал
Конспект уроку дає можливість коротко познайомити учнів з особистістю та творчістю письменника-фантаста Кіра Буличова; учити вирізняти ключові епізоди художнього твору, характеризувати героїв та їх вчинки, розивати навички словесного малювання, виразного читання; сприяти вихованню кращих людських якостей.
Перегляд файлу

Кір Буличов. Ідеальне майбутнє у фантастичному творі «Навколо світу за три години»

 

Мета: коротко познайомити учнів з особистістю та творчістю письменника-фантаста Кіра Буличова; учити вирізняти ключові епізоди художнього твору, характеризувати героїв та їх вчинки, розивати навички словесного малювання, виразного читання; сприяти вихованню кращих людських якостей.

Обладнання: портрет Кіра Буличова; ілюстрації до твору; виставка книг письменника; кінострічка «Гостя з майбутнього»

Тип уроку: позакласне читання

 

                                                Хід уроку

І  Організаційний момент

ІІ  Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку!?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

Дитяча література радянського періоду представлена багатьма відомими іменами письменників, з деякими із них ви вже знайомі. Розглянемо нашу книжкову виставку.

  • Які з творів, представлених на виставці, вам вже відомі?
  • ратура радянського періоду           Хід уроку
    а "й.
    оди художнього твору, характеризувати героїв та їх вчинки4 розивХто з героїв запропонованих книг справив на вас найбільше враження?

 

ІІ  оголошення теми, мети, завдань уроку

 

ІІІ формування нових знань, умінь і навичок

  1. Слово вчителя.

Сьогодні ми познайомимся з творчістю Кіра Буличова. Одного з найпопулярніших письменників-фантастів ХХ ст. І саме сьогодні він завітав до нас на урок, щоб дати інтерв`ю і розповісти про своє життя  та про пригоди Аліси.

2.Інтерв`ю з письменником

Кореспондент: Кір Буличов – ціла епоха. Гріх не познайомити читача з тим, як все починалося.

Автор: Моє справжнє ім`я ігор Всеволодович Можейко. Народився 18 жовтня 1934 року в Москві, у районі Чистих ставків, і при першій же можливості переїхав на романтичний Арбат.

Кореспондент: Що ви можете розповісти про шкільні роки?

Автор: Шкільні роки пам`ятаю погано. Бо був середнім учнем, зате всі літні канікули глибоко запали в пам`ять. Та, коли закінчував школу, був упевнений, що вивчуся на палеонтолога, проте волею  долі потрапив на перекладацький факультет Інституту іноземних мов. Поки вчився, змінилося політичне становище, настала нова ера, і виявилося, що за кордоном є інші країни.

Кореспондент: У 1957 році, коли Ви успішно покінчили з вищою освітою, появилася потреба в перекладачах у всіх віддалених куточках Землі.  І тоді всіх випускників, які встигли до того часу одружитися. Розіслали в  віддалені країни. Де побували ви?

Автор: я потрапив на будівництво в екзотичну Бірму. Власне, екзотичною була тільки Бірма, але не будівництво. Пробув я там 2 роки, потім повернувся на Батьківщину і продовжив навчання.

Кореспондент:  Як виникло захоплення фантастикою?

Автор: У 60-х роках захопився читанням фантастики, але сам не

Наважувався щось написати. І ось, у 1965 році створив перші казкові історії про дівчинку Алісу з ХХІ століття. Шлях до дитячих сердець було важко знайти. Але мені це вдалося.

Кореспондент:  Як нам відомо, ви були не лише науковцем, письменником, а й сценаристом.

Автор: Так, я написав сценарії до 20 фільмів, навіть отримав Державну премію за сценарії до фільмів «Таємниця третьої планети»,  «Через терни до зірок».

Кореспондент: Дітей завжди цікавить питання, чому письменники беруть псевдоніми і як вони їх собі обирають.

Автор: Мій псевдонім був скомпонований з імені дружини і дівочого прізвища моєї  матері. Згодом ім`я «Кирило» на обкладинках книг стали писати скорочено «Кир». А потім скоротили і крапку, так і вийшов письменник «Кір Буличов».

А своє справжнє прізвище зберігав у таємниці до 1982 року, оскільки вважав, що керівництво Інституту Сходознавства, де я на той час працював, не вважатиме фантастику серйозним заняттям, і боявся, що після розкриття псевдоніма буду звільнений.

На щастя, у директора було досить  розвинене  почуття гумору (і почуття совісті, і, напевно, безліч інших дуже хороших якостей), тому він вимовив історичну фразу : « План виконує? Виконує. От нехай  виконує його і далі». З тих пір я продовжував виконувати план і створювати цікаві книги.

Кореспондент: Дякую вам за цікаві відповіді. Можливо, ви б хотіли побажати щось нашим читачам?

Автор: Я хочу побажати, щоб діти, читаючи художні твори, вчилися аналізувати вчинки героїв, розмежовувати добро і зло, прагнули лише прекрасного.

3.Слово вчителя

Ось такий цікавий у нас сьогодні був співрозмовник. Діти, а чи були під час  інтерв`ю не знайомі вам слова?

4. Словникова робота

Пелеонтологія-наука про яка вивчає вимерлі організми, намагається реконструювати за знайденими останками їхній зовнішній вигляд, біологічні особливості, способи живлення, розмноження і тому подібне. Палеонтологи досліджують не тільки останки власне тварин і рослин, але і їх сліди, що окам'яніли, відкинуті оболонки і інші свідоцтва їх існування.

Фантастика – неіснуюче у дійсноті, створене фантазією, уявою; екпресивний спосіб вираження художньої думки.

5. Слово вчителя

На цьому уроці ми познайомимося з однією із пригод Аліси Селезньової у творі «Навколо світу за три години».

Як ви вже зрозуміли, події твору відбуваються у далекому майбутньому, де поряд із вигаданими приладами та дивними творіннями існують справжні людські почуття: дружба, довіра, порядність, а також відповідальність за вчинки.

6. Повідомлення учня-дослідника

Пригоди Аліси відбуваються у вигаданому комічному просторі. Земля майбутнього змальовується як  добре технічно розвинена, з повною автоматизацією виробництва. Роботи виконують за людей домашні справи і небезпечну роботу. Люди дбають про природу і оточуюче середовище. Не воюють, соромляться брехні і дуже легкі у спілкуванні. Населення планети 5 міліардів.

7.Беісда за змістом твору «Навколо світу за три години»

- Яке враження справив на вас прочитаний твір?

- Назвіть головних героїв?

-Чому діти опинилися в лісі?

-Що здивувало Павла?

-Які почуття побачене викликало у Аліси?

8. Словникова робота

У творі наявні елементи детективу.

Детектив – різновид пригодницької літератури; прозовий твір, у якому розкривається певна таємниця, пов`язана із злочином.

9. Робота у зошиті

Записати ланцюжок доказів та розслідування злочину.

Згасле багаття-розкидані банки з-під консервів – сміття- мішок із зображенням міста і написом «Вашингтон»- брудна миска з написом «Підводна база Морсбі. Новозеландський океанографічний центр»

10. Бесіда за змістом твору

- Чи були ще друзі у Аліси, окрім Павла?

- Як звали товариша Аліси, у якого було 6 рук?

- чи можлива дружба між представниками різних планет і націй?

- Яке населення було в Австралії та Новій Зеландії?

- За який час Аліса дісталася аеропорту Внуково?

-Завдяки якому виду транспорту Аліса здійснила переліт  з лісу до аеропорту?

11. Словесне малювання

Детально опишіть флаєр.

12. Перегляд фрагменту фільму «Гостя з майбутнього» (Космодром)

- Чи схожими виявилися флаєра, які створила ваша уява і уява режисера?

13. Робота з текстом

- На чому Аліса полетіла в Сідней? І За який час?

-На чому вона полетіла до підводної бази?

Зачитайте виразно опис підводної бази

-Якої помилки припустилася Аліса під час розслідування і переслідування злочинця?

- Що люди говорили про С. Іванова?

- Де Аліса знайшла злочинця?

- Як пояснив Іванов свій злочин?

- Чи можна Іванова назвати відповідальною людиною?

- Яке покарання чекало на С. Іванова, якби діти повідомили патрулю про злочин?

-Чому діти не повідомили патрулю про злочин?

-Чи справедливе таке покарання?

-Яке існує нині покарання тим, хто забруднює природу?

- Чи хотіли б ви , аби закони майбутнього існували в наш час?

-Чи вважаєте ви майбутнє ідеальним?

14. Робота в зошиті

-Назвіть та запишіть у таблицю реальні та фантастичні елементи твору

Підсумок уроку

15. Слово вчителя.

Як бачимо, у майбутньому люди відповідально ставляться не тільки до своєї роботи, а й до того, що їх оточує. Вони вміють відстоювати правду та бути вдячними за добро.

Домашнє завдання

На вибір:

  1. Написати листа Алісі і розповісти про своє сучасне життя
  2. Написати оповідання про нові пригоди Аліси

 

 Список використаних джерел

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%96%D1%80_%D0%91%D1%83%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BE%D0%B2

 

http://www.people.su/ua/18440

http://calendate.com.ua/person/2673

http://royallib.com/author/bulichev_kir.html

http://www.litmir.co/a/?id=564

http://chtyvo.org.ua/authors/Bulychov_Kir/Podorozh_Alisy/

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0

 

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F

 

 

 

``

ІІІІІІ

 

 

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
1548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку