Кір Буличов. Ідеальне майбутнє у фантастичному творі «Навколо світу за три години»
Мета: коротко познайомити учнів з особистістю та творчістю письменника-фантаста Кіра Буличова; учити вирізняти ключові епізоди художнього твору, характеризувати героїв та їх вчинки, розивати навички словесного малювання, виразного читання; сприяти вихованню кращих людських якостей.
Обладнання: портрет Кіра Буличова; ілюстрації до твору; виставка книг письменника; кінострічка «Гостя з майбутнього»
Тип уроку: позакласне читання
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
І щоб не було мороки,
Всі готові до уроку!?
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
Дитяча література радянського періоду представлена багатьма відомими іменами письменників, з деякими із них ви вже знайомі. Розглянемо нашу книжкову виставку.
ІІ оголошення теми, мети, завдань уроку
ІІІ формування нових знань, умінь і навичок
Сьогодні ми познайомимся з творчістю Кіра Буличова. Одного з найпопулярніших письменників-фантастів ХХ ст. І саме сьогодні він завітав до нас на урок, щоб дати інтерв`ю і розповісти про своє життя та про пригоди Аліси.
2.Інтерв`ю з письменником
Кореспондент: Кір Буличов – ціла епоха. Гріх не познайомити читача з тим, як все починалося.
Автор: Моє справжнє ім`я ігор Всеволодович Можейко. Народився 18 жовтня 1934 року в Москві, у районі Чистих ставків, і при першій же можливості переїхав на романтичний Арбат.
Кореспондент: Що ви можете розповісти про шкільні роки?
Автор: Шкільні роки пам`ятаю погано. Бо був середнім учнем, зате всі літні канікули глибоко запали в пам`ять. Та, коли закінчував школу, був упевнений, що вивчуся на палеонтолога, проте волею долі потрапив на перекладацький факультет Інституту іноземних мов. Поки вчився, змінилося політичне становище, настала нова ера, і виявилося, що за кордоном є інші країни.
Кореспондент: У 1957 році, коли Ви успішно покінчили з вищою освітою, появилася потреба в перекладачах у всіх віддалених куточках Землі. І тоді всіх випускників, які встигли до того часу одружитися. Розіслали в віддалені країни. Де побували ви?
Автор: я потрапив на будівництво в екзотичну Бірму. Власне, екзотичною була тільки Бірма, але не будівництво. Пробув я там 2 роки, потім повернувся на Батьківщину і продовжив навчання.
Кореспондент: Як виникло захоплення фантастикою?
Автор: У 60-х роках захопився читанням фантастики, але сам не
Наважувався щось написати. І ось, у 1965 році створив перші казкові історії про дівчинку Алісу з ХХІ століття. Шлях до дитячих сердець було важко знайти. Але мені це вдалося.
Кореспондент: Як нам відомо, ви були не лише науковцем, письменником, а й сценаристом.
Автор: Так, я написав сценарії до 20 фільмів, навіть отримав Державну премію за сценарії до фільмів «Таємниця третьої планети», «Через терни до зірок».
Кореспондент: Дітей завжди цікавить питання, чому письменники беруть псевдоніми і як вони їх собі обирають.
Автор: Мій псевдонім був скомпонований з імені дружини і дівочого прізвища моєї матері. Згодом ім`я «Кирило» на обкладинках книг стали писати скорочено «Кир». А потім скоротили і крапку, так і вийшов письменник «Кір Буличов».
А своє справжнє прізвище зберігав у таємниці до 1982 року, оскільки вважав, що керівництво Інституту Сходознавства, де я на той час працював, не вважатиме фантастику серйозним заняттям, і боявся, що після розкриття псевдоніма буду звільнений.
На щастя, у директора було досить розвинене почуття гумору (і почуття совісті, і, напевно, безліч інших дуже хороших якостей), тому він вимовив історичну фразу : « План виконує? Виконує. От нехай виконує його і далі». З тих пір я продовжував виконувати план і створювати цікаві книги.
Кореспондент: Дякую вам за цікаві відповіді. Можливо, ви б хотіли побажати щось нашим читачам?
Автор: Я хочу побажати, щоб діти, читаючи художні твори, вчилися аналізувати вчинки героїв, розмежовувати добро і зло, прагнули лише прекрасного.
3.Слово вчителя
Ось такий цікавий у нас сьогодні був співрозмовник. Діти, а чи були під час інтерв`ю не знайомі вам слова?
4. Словникова робота
Пелеонтологія-наука про яка вивчає вимерлі організми, намагається реконструювати за знайденими останками їхній зовнішній вигляд, біологічні особливості, способи живлення, розмноження і тому подібне. Палеонтологи досліджують не тільки останки власне тварин і рослин, але і їх сліди, що окам'яніли, відкинуті оболонки і інші свідоцтва їх існування.
Фантастика – неіснуюче у дійсноті, створене фантазією, уявою; екпресивний спосіб вираження художньої думки.
5. Слово вчителя
На цьому уроці ми познайомимося з однією із пригод Аліси Селезньової у творі «Навколо світу за три години».
Як ви вже зрозуміли, події твору відбуваються у далекому майбутньому, де поряд із вигаданими приладами та дивними творіннями існують справжні людські почуття: дружба, довіра, порядність, а також відповідальність за вчинки.
6. Повідомлення учня-дослідника
Пригоди Аліси відбуваються у вигаданому комічному просторі. Земля майбутнього змальовується як добре технічно розвинена, з повною автоматизацією виробництва. Роботи виконують за людей домашні справи і небезпечну роботу. Люди дбають про природу і оточуюче середовище. Не воюють, соромляться брехні і дуже легкі у спілкуванні. Населення планети 5 міліардів.
7.Беісда за змістом твору «Навколо світу за три години»
- Яке враження справив на вас прочитаний твір?
- Назвіть головних героїв?
-Чому діти опинилися в лісі?
-Що здивувало Павла?
-Які почуття побачене викликало у Аліси?
8. Словникова робота
У творі наявні елементи детективу.
Детектив – різновид пригодницької літератури; прозовий твір, у якому розкривається певна таємниця, пов`язана із злочином.
9. Робота у зошиті
Записати ланцюжок доказів та розслідування злочину.
Згасле багаття-розкидані банки з-під консервів – сміття- мішок із зображенням міста і написом «Вашингтон»- брудна миска з написом «Підводна база Морсбі. Новозеландський океанографічний центр»
10. Бесіда за змістом твору
- Чи були ще друзі у Аліси, окрім Павла?
- Як звали товариша Аліси, у якого було 6 рук?
- чи можлива дружба між представниками різних планет і націй?
- Яке населення було в Австралії та Новій Зеландії?
- За який час Аліса дісталася аеропорту Внуково?
-Завдяки якому виду транспорту Аліса здійснила переліт з лісу до аеропорту?
11. Словесне малювання
Детально опишіть флаєр.
12. Перегляд фрагменту фільму «Гостя з майбутнього» (Космодром)
- Чи схожими виявилися флаєра, які створила ваша уява і уява режисера?
13. Робота з текстом
- На чому Аліса полетіла в Сідней? І За який час?
-На чому вона полетіла до підводної бази?
Зачитайте виразно опис підводної бази
-Якої помилки припустилася Аліса під час розслідування і переслідування злочинця?
- Що люди говорили про С. Іванова?
- Де Аліса знайшла злочинця?
- Як пояснив Іванов свій злочин?
- Чи можна Іванова назвати відповідальною людиною?
- Яке покарання чекало на С. Іванова, якби діти повідомили патрулю про злочин?
-Чому діти не повідомили патрулю про злочин?
-Чи справедливе таке покарання?
-Яке існує нині покарання тим, хто забруднює природу?
- Чи хотіли б ви , аби закони майбутнього існували в наш час?
-Чи вважаєте ви майбутнє ідеальним?
14. Робота в зошиті
-Назвіть та запишіть у таблицю реальні та фантастичні елементи твору
Підсумок уроку
15. Слово вчителя.
Як бачимо, у майбутньому люди відповідально ставляться не тільки до своєї роботи, а й до того, що їх оточує. Вони вміють відстоювати правду та бути вдячними за добро.
Домашнє завдання
На вибір:
Список використаних джерел
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%96%D1%80_%D0%91%D1%83%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BE%D0%B2
http://calendate.com.ua/person/2673
http://royallib.com/author/bulichev_kir.html
http://www.litmir.co/a/?id=564
http://chtyvo.org.ua/authors/Bulychov_Kir/Podorozh_Alisy/
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F
``