Урок позакласного читання О.Бєляєв. "Людина-амфібія"

Про матеріал

Розробка уроку позакласного читання у 6 класі за романом О. Бєляєва "Людина-амфібія" має ознайомити учнів із творчістю російського письменника О.Бєляєва; зацікавити їх фантастичним романом «Людина-амфібія»; виховувати вдумливого читача.

Перегляд файлу

Урок 1.

Тема. Олександр Бєляєв «Людина-амфібія».

Мета: ознайомити учнів із творчістю російського письменника О.Бєляєва; зацікавити їх фантастичним романом «Людина-амфібія»; формувати вміння характеризувати образи героїв через їхні вчинки; виховувати вдумливого читача; формувати критичне ставлення до жаги збагачення.

Обладнання: додаток (9 слайдів): портрет письменника, ілюстрації до твору, роман «Людина-амфібія», карта світу, роздруковані запитання до твору, учнівські ілюстрації.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Форма уроку: урок-мандрівка.

Хід уроку

Випереджальне завдання.

  • Прочитати твір О.Бєляєва «Людина-амфібія».

Індивідуальні завдання.

  • Створюються творчі групи. «Географи» готують повідомлення про Аргентину; «Океанографи» – про Атлантичний океан та Ла-Платську затоку; «Біографи» складають візитку письменника.

І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку (слайд 1).

 

Слово вчителя. Сьогодні ми вирушаємо у дивовижну подорож до Аргентини, щоб зустрітися з героями науково-фантастичного роману Олександра Бєляєва «Людина-амфібія». Подорожуючи сторінками твору, ви спробуєте виконати роль шукачів перлин Ла-Платської затоки. Сподіваюсь, що подорож буде цікавою (слайд 2).

 

І

 

ІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.

  1. Повідомлення учнів.

 

  • Група «Географи». Презентація країни Аргентини (слайд 3).
  • Офіційна назва – Аргентинська Республіка (Republica Argentina).
  • Географічне положення – займає південно-східну частину Південної Америки.
  • Площа території – 2,8 млн. кв. км.
  • Населення – 40,9 млн. осіб (2010 р.).
  • Столиця – Буенос-Айрес.
  • Офіційна мова – іспанська.

 

  • Група «Океанографи». Презентація повідомлень про Атлантичний океан та Ла-Платську затоку (слайд 4).
  • Ла-Плата – затока Атлантичного океану біля південно-східного побережжя Південної Америки, естуарій (розширення) річок Парана і Уругвай.
  • Довжина - 320 км, ширина до 220 км, глибина - 10–20 м.
  • На побережжі великі міста: Буенос-Айрес, Ла Плата (Аргентина), Монтевідео (Уругвай).

 

 

  • Група «Біографи». Презентація візитки письменника (слайд 5).
  • Олександр Бєляєв – відомий російський письменник-фантаст.
  • Основоположник науково-фантастичної літератури.
  • Найбільш відомі його романи : “Голова професора Доуеля”, “Людина-амфібія”.
  • Іноді його називають “російським Жюлем Верном”.

 

 

Слово вчителя. Науково-фантастичний роман «Людина-амфібія» Олександр Бєляєв написав у 1928 році. Джерелами для написання роману «Людина амфібія» слугували:

  • спогади про прочитаний у Ялті під час хвороби роман французького письменника-фантаста Жана де ля Іра «Іктанер і Моїзетта»;
  • газетна нотатка про судовий процес, який відбувся в Буенос-Айресі над лікарем, що проводив«святотатственні» експерименти над тваринами і людьми.

 

3. Складання сюжетного ланцюжка подій твору.

Завдання: стисло переказати зміст твору.

 

 

4. Літературний диктант «Уважний читач».

1. Власник шхуни «Медуза»…(Педро Зуріта).

2. Замолоду Бальтазар міг пробути під водою, добуваючи перлини,… секунд (дев’яносто-сто секунд).

3. Вороги ловців перлин…(акули).

4. Із черепашок виготовляли на фабриці…(ґудзики та запонки).

5. Індіанці називали Іхтіандра «морським богом», бо він допомагав…(бідним).

6. Лікар Сальватор став багатим завдяки…(лікарській практиці й земельним спекуляціям).

7. Крісто прагнув віддячити лікареві Сальватору за…(порятунок своєї онуки).

8. «Морський диявол» урятував життя та закохався в…(Гуттіере).

9. Крісто зустрічався з братом і Зурітом з однією метою - …(щоб розповісти їм про Іхтіандра).

10. Ольсен допомагав Гуттіере, бо хотів виїхати з нею з…(з Буенос-Айреса) до…(Північної Америки).

11. На новому розкішному автомобілі до будинку Бальтазара під’їхав…(Педро Зуріта).

12. «Долорес» – це назва…(гасієнди Педро Зуріти та ім’я його матері).

14. «Незвичайного в’язня» посадили в бак, наповнений…(морською водою).

15. Останній наказ дістав Іхтіандр від…(лікаря Сальватора).

15. Майбутнє Гуттіере склалося так…(розлучилася з чоловіком та одружилася з Олсеном).

16. Єдиною людиною, яка не змогла забути Іхтіандра був…(старий Бальтазар).

 

5. Робота в групах.

Складання схеми-характеристики героїв твору.

Методичний коментар:учні попередньо вибрали групи, у яких мають бажання працювати (тут вони одержують завдання, добираючи цитати, коментують їх, складають схеми, презентують результати роботи).

 

Завдання для груп:

І група – Досьє лікаря Сальватора.

ІІ група – Шукач перлин – Педро Зуріта.

ІІІ група – Інформаційне гроно «Індіанець Бальтазар».

ІV група – «Людина-амфібія».

 

Презентація роботи в групах:

І група – Досьє лікаря Сальватора (слайд 6).

  • Ім’я та прізвище – Сальватор.
  • Дата й місце народження – Аргентина, Буенос-Айрес.
  • Рід занять – хірург.
  • Звання – професор.
  • Захоплення – наукова робота, лікування людей.
  • Риси характеру – розумний, працьовитий, відповідальний, потайний.

ІІ група – Шукач перлин – Педро Зуріта (слайд 7).

ІІІ група – Інформаційне гроно «Індіанець Бальтазар» (слайд 8).

 

ІV група – «Людина-амфібія» (слайд 9).

  • Ім’я персонажа – Іхтіандр (із грецької мови - людина-риба).
  • Батьки – невідомі, але вважає лікаря Сальватора батьком.
  • Особливості світу, що оточує героя,  - любить землю, підводний світ; закоханий у дівчину Гуттіере.
  • Друзі – Ольсен, Крісто, Гуттіере, дельфін Лідінг, маленькі рибки.
  • Вороги – Педро Зуріта, акули, спрути, морські хижаки.

6. Складання сенкана.

Складіть сенкан до образів Педро Зуріти, Іхтіандра, Бальтазара, Гуттіере (для кожної творчої групи по герою).

Зразки сенкана

  1. Педро Зуріта.
  2. Сміливий, наполегливий.
  3. Оцінює, відбирає, продає.
  4. Прагне заволодіти перлинами океану.
  5. Капітан.

 

  1. Іхтіандр.
  2. Вродливий, сором’язливий.
  3. Відчуває, сміється, кохає.
  4. Захоплюється чудовим підводним світом.
  5. Амфібія.
  1. Бальтазар.
  2. Старий, досвідчений.
  3. Пильнує, попереджає, страждає.
  4. Відомий ловець перлин моря.
  5. Арауканець.

 

  1. Гуттіере.
  2. Вродлива, блакитноока.
  3. Працює, відмовляє, одружується.
  4. Наречена іспанця Педро Зуріти.
  5. Героїня.

7. «Лабіринт-схованка». Про кого йде мова?

  • «Ніби це не…, а кондор схилився над маленькою пташкою… (Лікар Сальватор).
  • «…вони зчиняють такий галас, курять жахливі сигари, погано пахнуть»… (Люди).
  • «Чи в тебе немає серця? Чи ти не людина, а скорпіон, тарантул, чи тобі зовсім чужі батьківські почуття!»… (Дон Флорес-де-Ларра).
  • «…смаглявий чоловік з вусами та еспаньйолкою в критому капелюсі»… (Педро Зуріта).
  • «У неї очі сині, а волосся золоте»… (Гуттіере).
  • «Якась дивна істота,… зі сріблястою лускою, величезними виряченими очима і жаб’ячими лапами»… (Іхтіандр).
  • «…була опасистою, пухкою старою бабою із закарлюченим носом і випнутим підборіддям. Густі вуса надавали її обличчю дивного й непривабливого вигляду»… (Мати Педро Зуріти – Долорес).

8. «Мозковий штурм».

  • Доведіть, що твір О.Бєляєва є науково-фантастичним романом. (Лікар Сальватор не тільки лікує, він оперує, займається дослідами на тваринах з пересадки тканин, створює новий тип людини, яка зможе жити на землі та під водою. Автор розповідає про потужну силу океану, пропонує наукові методи його дослідження та використання на благо людства. Вказує Іхтіандру маршрут подорожі, розкриваючи географічні особливості шляхів досягнення мети).
  • Як ви вважаєте, чому старий індіанець Крісто погодився стати шпигуном у лікаря Сальватора? (Крісто був розумним, хитрим, любив гроші, а робота шпигуном у будинку Сальватора обіцяла шалений прибуток. Пізніше він зрозумів, що «таємниця» Іхтіандра може зробити його найбагатшою людиною в Аргентині, якщо юнак одружиться з донькою-приймачкою брата).
  • Які негативні риси характеру людства розкриває лікар Сальватор у промові підсудного? Як це звучить у творі? («Біда не в тому, що людина походить від тварини, а в тому, що вона не перестала бути твариною… Брутальною, злою, нерозумною». «Ні, я не міг зробити Іхтіандра й іхтіандрів суспільним надбанням країни, де боротьба й зажерливість обертають вагоміші винаходи на лихо, помножуючи людські страждання»).
  • Чи повірили ви в історію «новоявленого батька» – Бальтазара? (Я повірив у те, що Бальтазар є справжнім батьком Іхтіандра. Героя охопили справжні батьківські почуття, він вирішує обстоювати свої права в суді, але недосконалість юридичного процесу, хабарництво в судовій справі не дають можливості здійснити його задум. Бальтазар залишається наодинці з морем, у якому шукає сина).
  • На вашу думку, Педро Зуріта – звичайний ловець перлин чижорстокий «завойовник» скарбів моря? (Я вважаю, що Педро Зуріта - жорстокий «завойовник» скарбів моря , а не звичайний ловець перлин. Єдина його мета – стати найбагатшою людиною в Аргентині, для її досягнення Зуріта використовує «морського диявола»).
  • Чому Ольсен стає другом Іхтіандра? (Я вважаю, що Ольсен намагається допомогти Гуттіере змінити її долю. Юнак розповідає «морському дияволу» історію життя дівчини, вказує адресу, попереджає про небезпеку «Пташку спіймали і посадили в клітку, тепер лишається рибку зловити!». А ще він допомагає утекти Іхтіандру з тюрми. На мою думку, так вчиняють тільки справжні друзі).

9. «Чарівний пензлик читача».

  • Використовуючи цитати з твору, намалюйте портрет Гуттіере.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання діяльності учнів.

  • «Інтерв’ю з автором».
  • Уявіть, що у вас з’явилася можливість взяти інтерв’ю в О.Бєляєва. Про що б ви його запитали?
  • Прийом «Мікрофон».
  1. Якою є доля «людини-риби», на вашу думку? Виразіть її дієсловами. (Народився, навчався, переніс, допомагав…)
  2. На що пішов Іхтіандр, щоб бути поруч із коханою?
  3. Як ви ставитесь до експерименту, якій провів лікар Сальватор над Іхтіандром?
  • Яку «таємницю» море ще досі не відкрило старому Бальтазарові?
  • Прийом «Формулюємо висновок». Збирання «перлин» власних скарбів.

Уявно пройшовши шлях шукачів перлин і розв’язавши всі завдання, давайте спробуємо зібрати «перлини» власного життя. (Учні пишуть на паперцях-перлинах про свої справжні скарби, те, що найцінніше в житті людини і прикріплюють їх на дошці до намальованого океану).

  • «Кольорова феєрія»:
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

Червоний – так

 

Помаранчевий – ні

 

Зелений – не зовсім

  • «Реклама».

Розгорни фантастичний роман Олександра Бєляєва «Людина-амфібія» – й хвилі глибин Атлантичного океану відкриють тобі незлічені скарби й дива. Ти разом з героями поринеш у світ пригод, знайдеш справжніх друзів, вдихнеш радощі життя та небезпеку моря.

ІV. Домашнє завдання.

Для всіх.

  1. Написати лист від імені Гуттіере Іхтіандру.
  2. Представити одяг Іхтіандра в салоні «Океанської моди».
  3. Продовжити історію про Іхтіандра. Як, на вашу думку, склалася його доля?
  4. Скласти доповідь-спостереження від імені лікаря Сальватора про майбутню долю океану й людини.

На вибір.

  1. З’єднайте долі справжнього батька та сина.
  2. Підготуйте розповідь екскурсовода про півострів Тарханкут, де проходили зйомки художнього фільму «Людина-амфібія», використовуючи фотографії півострова й кадри з фільму.
  3. Створіть проект «Різноманітний світ Атлантичного океану».
  4. Нанесіть на контурну карту світу подорож Іхтіандра з Аргентини до островів Туамоту.

Шестак Олександра Григорівна

вчитель зарубіжної літератури КЗ «Ясногородська гімназія – освітній центр»

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Чорна Н. І.Бєляєв Олександр Романович // Українська літературна енциклопедія. — Т. 1. — К., 1988. — С. 160–161.
  2. Александр Беляев. Книги [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.yakaboo.ua/ru/catalog/value/306076gclid=CNiHhvre5roCFUNe3godx1kACg. – Назва з екрана.
  3. Бєляєв Олександр. Людина-амфібія: Вибр. Твори:[Для серед. та ст. шк. віку] / Іл. Є.М.Рибальченка. – К.: Школа, 2009. – 216 с.: іл. – (Моя улюбл. книжка).
  4. Кравчук, С. Ф. Наукова фантастика як засіб виховання гуманізму  [Текст] : урок-зіставлення романів Г. Уеллса «Невидимець» та О. Бєляєва «Людина-амфібія» / С. Ф. Кравчук // всесвіт. літ. в серед. навч. закладах України. – 1997. – № 11. – С. 48–50.
  5. Соколова М. Поэт научных предвидений [Текст] // Беляев А. Р. Человек-амфибия. – Одесса, 1981. – С. 3–6.
  6. http://www.alexandrbelyaev.ru/
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Прокопенко Зоя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
3868
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку