Шевченківська ЗОШ
Вчитель: Корнієнко Ю.М.
Кислоти, їх склад, назви та класифікація
Мета уроку: познайомити учнів зі складом, формулами, назвами та класифікацією кислот; з’ясувати значення властивостей кислот і поширення їх у природі; сприяти розвитку творчого мислення, комунікативних умінь, грамотної хімічної мови.
Обладнання: таблиці «Кислоти»; розчини кислот.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація та коригування знань
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1. Що таке оксиди?
2. Як класифікують оксиди?
3. Що утворюється в результаті взаємодії кислотних оксидів із водою?
4. Що утворюється в результаті взаємодії основних оксидів із водою?
5. Назвіть речовини: CaO, CO2, SO2, SO3, P2O5, Fe2O3, BaO, K2O, N2O5, FeO, H2O, CO, SiO2, CuO.
2. Робота в парах
Складіть рівняння реакцій, що дозволяють здійснити такі перетворення:
Варіант І Варіант ІІ Варіант ІІІ
S →SO2 P → P2O5 C → CO2
↓ ↓ ↓
H2SO3 H3PO4 H2CO3
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1. Кислоти, їх назви, склад, визначення.
2. Класифікація кислот.
3. Фізичні властивості кислот.
З представниками класу кислот ви знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? (Кислий). Кислого смаку додає лимонна кислота. П’єте кефір, і він на смак ... (кислий), тому що в ньому міститься молочна кислота. Їсте щавель, і він ...(кислий) через щавелеву кислоту. Ми з вами можемо навести багато таких прикладів з нашого досвіду.
Отже, як ви вважаєте, чому цей клас неорганічних сполук названий кислотами? (Учні відповідають). Так, ви праві, переважно кислоти кислі на смак.
Кислоти та їх склад
Що ж являють собою кислоти?
Передусім, це складні речовини. Подібно до оксидів, вони мають дві складові частини, а об’єднати їх в одну групу дала змогу наявність такої складової частини, як атоми Гідрогену.
Ознайомимося з наведеними формулами кислот:
HCl, HNO3, H2SO3, H3PO4, H2S.
Якісний склад цих формул підтверджує наявність одного або кількох атомів Гідрогену.
Розділимо формули кислот рискою на дві частини так, щоб першу становили атоми Гідрогену:
H│Cl, H│NO3, H2│SO3, H3│PO4, H2│S.
Другу частину, що залишилася, називають кислотним залишком.
На відміну від першої частини друга частина формул кислот різниться за складом, бо у кожної кислоти він свій.
Атоми Гідрогену є і в складі амоніаку NH3, але він не належить до класу кислот. Адже кислотам властива ще одна загальна ознака – здатність атомів Гідрогену заміщуватися на атоми металів і утворювати солі.
Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал, та кислотний залишок.
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену.
Назви кислот
Ознайомтеся з таблицею 1 (ст. 40), до якої внесені неорганічні кислоти, з якими ви стикатиметеся найчастіше.
Як бачимо з таблиці, сучасна назва кислот відповідає назві кислотних залишків. Це варто пам’ятати, щоб надалі легко засвоїти назви речовин іншого класу сполук – солей.
Класифікація кислот
Подивіться на дошку. Я розподілила кислоти на дві групи.
HCl HNO3
H2S H3PO4
HBr H2SO4
Питання класу
Чим відрізняються ці групи кислот?
Подивимось на другу таблицю. Тут усі кислоти розподілені на три колонки. Що було взято за основу для цієї класифікації?
HNO3 H2S H3PO4
HC H2SO4 H3BO3
HBr H2CO3
Складаємо схему класифікації кислот:
________ Кислоти ________
↓ ↓
За складом За кількістю атомів Гідрогену
Оксигеновмісні Одноосновні
Безоксигенові Двоосновні
Трьохосновні
Фізичні властивості кислот
1. Демонстрація розчинів кислот
Учні складають таблицю
Кислоти |
Фізичні властивості |
||
Агрегатний стан |
Колір |
Запах |
|
HCl |
|
|
|
HNO3 |
|
|
|
H2SO4 |
|
|
|
H3PO4 |
|
|
|
2. Правила техніки безпеки й заходи першої медичної допомоги під час роботи з кислотами (повторити)
3. Поширення та застосування кислот (повідомлення учнів про хлоридну, сульфатну, нітратну та карбонатну кислоти)
V. Узагальнення й закріплення знань
Фронтальна бесіда
1. Які речовини ми будемо називати кислотами?
2. Що таке кислотний залишок і як визначити його валентність?
3. За якими ознаками можна класифікувати кислоти?
4. Яких правил техніки безпеки слід дотримувати під час роботи з кислотами?
5. Уявіть , що крапелька кислоти раптом потрапила вам на шкіру. Ваші перші дії?
6. Гра «Пасьянс»
На столи учнів даються картки, необхідно скласти формули кислот. Наприклад:
7. Гра «Хто зайвий?»
У кожному ряді знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили.
1. H2S, H2CO3, H3PO4, H2SO4, H2SO3.
2. HNO3, HCl, HBr, HI, HF.
3. H2CO3, H2SO4, HNO3, H2SO3, H2SiO3.
VI. Домашнє завдання: Прочитати §8 ст. 39 – 42, впр. 3 ст.43