Шевченківська ЗОШ
Основні класи неорганічних сполук
(урок – подорож)
8 клас
Вчитель: Корнієнко Ю. М.
Оснoвні класи неoрганічних спoлук
Мета: Узагальнити й закріпити oдержані знання прo оснoвні класи неoрганічних спoлук та їх хімічні властивості; вміння класифікувати неорганічні речовини; прищеплювати інтерес до хімії; виховувати почуття само- та взаємопoваги за умов рoботи в малих групах.
Тип уроку: перевірка і корекція знань.
Форма уроку: урок – подoрож.
Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.
Б. Шоу
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Ми з вами закінчили вивчати тему «Основні класи неорганічних
речовин» і сьогодні вирушимо в захоплюючу подорож країнами, що входять до складу союзу Хімія. Але спoчатку перевіримо вашу готовність і для цього проведемо розминку.
Клас поділяється на команди за кількістю рядів у класі (2 команди). У кожній команді призначається командир.
Конкурс №1. Розминка
Протягом хвилини кожна команда має відповісти на максимальну кількість запитань. Кожен учень по черзі відповідає на запитання.
Пропоновані запитання
1. Які речовини називаються простими?
2. Які речовини називаються складними?
3. Дайте визначення поняттю «оксид».
4. Дайте визначення поняттю «кислота».
5. Дайте визначення поняттю «основа».
6. Дайте визначення поняттю «луг».
7. Дайте визначення поняттю «основний оксид».
8. Дайте визначення поняттю «кислотний оксид».
9. Що таке індикатор?
10. Яка класифікація характерна для основ?
11. Які класифікації характерні для кислот?
12. Назвіть речовини (демонструються таблички): Mg(OH)2, HCl, CaO, H2S, H2O, CuSO4, Ca(NO3)2, H2SiO3, MgCO3, NaOH, SO3, H3PO4, Fe(OH)3, SiO2, Ba(OH)2.
Конкурс №2
Команди готові до подорожі! У добрий путь!
Ми приземлилися з вами в столиці держави Оксид – Аш – Два – О. Для проходження митного контролю ми з вами повинні заповнити анкету. Виберіть двох представників команди, що цим займуться.
Завдання команді 1.
1. Знайдіть у грі «Хрестики – нулики» оксиди.
CaO |
CO2 |
H3PO4 |
HCl |
SO2 |
NaOH |
Fe(OH)3 |
N2O5 |
FeO |
2. Чому ці речовини є оксидами?
3. До яких оксидів їх можна віднести? Чому?
4. Назвіть ці оксиди.
Завдання команді 2.
1. Знайдіть у грі «Хрестики – нулики» оксиди.
CuO |
HCl |
Mg(OH)2 |
CaCO3 |
FeO |
CO2 |
H2SO4 |
SO3 |
MgO |
2. Чому ці речовини є оксидами?
3. До яких оксидів їх можна віднести?
4. Назвіть оксиди.
Команди благополучно пройшли митний огляд. Швидше за всіх впоралася команда…
Починаємо екскурсію столицею чудової держави Аш – Два – О.
Екскурсовод познайомить нас із прекрасним містом.
Жителі нашої держави нашої держави називають нашу столицю Во – Да, що в перекладі означає «еліксир життя». Це найпопулярніша та найзагадковіша рідина. Без неї немає життя. Вода є обов’язковим компонентом кожної живої клітини. Для підтримки життя людина повинна одержувати близько 2,5 л води на добу. Без води людина не може прожити більше трьох днів.
Усі життєво важливі елементи потрапляють до організму людини, тварин і рослин за допомогою води. Тому всі жителі нашої держави дбайливо ставляться до чистоти нашої столиці.
Конкурс №3
Команди вибирають двох учнів для участі в конкурсі.
Завдання команді 1.
Ви опинилися на незаселеному острові, де є небагато прісної води, але вона дуже брудна: в ній плавають листя, гілочки, метелики, часточки глини… Чи зможете ви одержати чисту воду.
Завдання команді 2.
Ваш друг випадково всипав у питну воду замість цукру крейду. Що робити?
Продовжуємо нашу подорож. Наступна країна Кислоти.
Конкурс №4
Завдання команді 1, 2.
З наведених речовин випишіть формули кислот: ZnS, H3PO4, Na2CO3, HPO3, NaOH, CaO, HCl, CuSO4,, CuO, HBr, KI, P2O5, HI, CO2, H2CO3, Mg(OH)2, H2SO4.
Конкурс №5
Участь беруть капітани команд.
Капітан першої команди говорить назву складної речовини. Другий капітан називає формулу цієї речовини і задає назву складної речовини. Хто швидше зіб’ється . Перемагає той, хто довше втримається. Переможець приносить команді 2 бали, переможений – 1 бал.
Остання країна, яку ми відвідаємо, - Основи.
Конкурс №6
Завдання для команди 1.
Напишіть рівняння взаємодії натрій гідроксиду із запропонованими речовинами (де це можливо).
P2O5 + + H2SiO3
H2SO4 + NaOH + HBr
SO3 + + MgCl2
Завдання для команди 2.
Напишіть рівняння взаємодії натрій гідроксиду із запропонованими речовинами (де це можливо).
SiO2 + + CaO
HNO3 + NaOH + H3PO4
FeSO4 + + HCl
Конкурс №7. Практичний
У пронумерованих пробірках №1, 2, 3 містяться розчини лугу, кислоти й дистильована вода. Запропонуйте метод розпізнавання речовин.
Продовжуємо нашу подорож.
Конкурс №8. Гра «Третій зайвий»
BaO H2O Na2SO4
HCl H2SO4 Al (OH)3
Ca (OH) 2 P2O5 CO2
SO2 CaO HNO3
BaCl2 Al (NO3)3 MgO
Завдання для команди 1, 2
У кожній лінійці викреслити формулу речовини, що належить не до того класу, до якого відносяться два інші. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
А зараз розгадаємо загадки
1. Речовина ця – складна,
Є рідкою як вода.
Якщо сіль зустріне, враз
Осад випаде чи газ?
А метали попадуть –
Гази вгору знов підуть!
Індикатор в ній відразу
Червоніє по заказу,
Колір швидко він міняє,
Нас усіх попереджає:
Щоб не трапилось біди
Будь завжди обачним ти!
(Кислота)
2. Речовина ця теж їдка,
Але це не кислота,
Хоч із сіллю осад є,
Малиновим індикатор в ній стає,
Кислота її боїться,
Разом їм ніяк не вжиться.
Та й оксид кислотний в ній
Перетвориться на сіль.
(Луг)
3. Речовина ця була б тверда,
Якби поряд не вода.
Може в ній вона скупатись
Й рідиною теж зостатись.
І тоді кислоти, солі
Тай луги вже мимоволі
Осад в ній дадуть чи газ,
А метал активний
Як у неї попадає
Потихеньку пропадає.
Що це за речовина?
(Сіль)
4. Я до всього справу маю:
Грунт у полі удобряю,
Урожай оберігаю,
Я перу і прибираю,
Я годую й одягаю,
І метал я добуваю,
Я лікую й зберігаю,
Я будую й освітляю,
І у космос я літаю.
(Хімія)
5. Струму добрий провідник,
У світі третій мандрівник,
З букви «А» я починаюсь,
Срібно – білий я й згинаюсь.
(Алюміній)
6. Важчий я від Гідрогену,
Вдвічі важчий Оксигену,
В господарстві я згожуся.
Відгадайте, як я звуся?
(Сульфуру)
7. У пробірці в класі
Зустрілися «кумасі»:
Не шуміли, не кипіли,
А миттєво поблідніли,
І повільно сіли.
«Білизна» та є міцна,
Їй і нітратна не страшна.
(Аргентум хлорид)
От і завершується наша подорож. Ми згадали й закріпили знання про основні класи неорганічних речовин.
Підіб’ємо підсумки: перемогла команда…
Природа, частинками якої є кислоти, основи, солі і оксиди, оточує нас загадками і спроба розкрити їх належить до найбільшої радості життя.
Человек рождается на свет,
Чтоб творить, дерзать, а не иначе,
Чтоб оставить в жизни добрый след
И решить все трудные задачи.
Человек рождается на свет…
Для чего? Ищите свой ответ!
І якщо під час розв’язання загадок ваша думка відрізнятиметься від моєї,
то це не означає, що ви помиляєтесь. Можливо, ви підходите до істини з іншого боку і бачите інший її бік.