Узагальнення знань з теми «Oсновні класи неoрганічних речoвин»
Гра «Гонка за лідером»
Мета: Пoвтoрити, узагальнити й систематизувати знання прo оснoвні класи неорганічних спoлук, про їх склад, назви, класифікацію, фізичні властивoсті; закріпити вміння складати фoрмули речовин за їх назвами й давати назви речовин за їх формулами; розпoділяти сполуки пo класах.
Форма проведення: гра «Гонка за лідером».
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Урок проводиться у вигляді естафети. На попередньому уроці вчитель об’єднує учнів у дві команди. Оголошується план змагань.
ІІ. Повторення й закріплення знань
1. Конкурс «Дартс»
Хто влучніше дасть визначення термінів.
І команда: оксид, гідроксид.
ІІ команда: основа, сіль.
2. Конкурс «Хімічне печиво»
Скласти формули речовин і дати їм назви.
І команда
|
Cl- |
OH- |
SO42- |
PO43- |
Аl3+ |
|
|
|
|
Mg2+ |
|
|
|
|
Na+ |
|
|
|
|
ІІ команда
|
O2- |
OH- |
NO3- |
F- |
Al3+ |
|
|
|
|
K+ |
|
|
|
|
Ca2+ |
|
|
|
|
3. Конкурс «Не помились»
У кожному рядку знайдіть формулу речовини, яка належить не до того класу речовин.
І команда
NaCl |
MgCl2 |
MgO |
CaSO4 |
H2SO4 |
H3PO4 |
Ca(OH)2 |
H2SO3 |
CO2 |
CO |
CaO |
PH3 |
NaOH |
KOH |
Zn(OH)2 |
ZnO |
ІІ команда
Na2O |
CaO |
Al2O3 |
CH4 |
Cu(OH)2 |
CuOH |
LiOH |
MgO |
CaCl2 |
ZnS |
SO3 |
NaNO3 |
HBr |
HI |
HNO3 |
N2O5 |
4. Конкурс «Хімічна піраміда Хеопса»
Скласти можливі формули речовин, використовуючи складові.
І команда
Ca
Cu O S
Na2 I2 Zn O2 Al2
SO4 K Cl2 (OH) 2 CO3 Au H2
ІІ команда
Na
Cl O I
Cu Na2 S SO4 Mg
(OH) 2 Zn NO3 OH O2 CO3 H
5. Конкурс «Хімічна естафета»
У конкурсі беруть участь по вісім учнів від кожної команди. Члени команди стають у чергу один за одним, їм роздається завдання і пропонується записати на дошці формули речовин за назвами. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
І команда
1. Натрій гідроксид
2. Цинк оксид
3. Купрум(ІІ) хлорид
4. Сульфатна кислота
5. Кальцій гідроксид
6. Магній нітрат
7. Алюміній оксид
8. Ортофосфатна кислота
ІІ команда
1. Магній гідроксид
2. Калій сульфат
3. Бромідна кислота
4. Натрій оксид
5. Сульфітна кислота
6. Купрум(ІІ) карбонат
7. Калій гідроксид
8. Фосфор(V) оксид
6. Конкурс «Хто швидше?»
Кожному учневі команди роздається задача. Правильне розв’язання однієї задачі – 5 балів.
Задачі
1. Обчисліть об’єм хлоридної кислоти кількістю речовини 0,5 моль.
2. Обчисліть масу осаду, який утвориться в результаті взаємодії 30 г аргентум(І) нітрату з хлоридної кислотою.
3. Який об’єм газу виділиться в результаті взаємодії цинку масою 65 г з хлоридної кислотою?
4. Визначте об’єм газу, який виділиться в результаті термічного розкладу крейди СаСО3 масою 40 г.
5. Під час термічного розкладу магній карбонату утворилось 5 г магній оксиду. Яка маса магній карбонату розклалася?
6. Сульфур(VI) оксид масою 45 г прореагував з водою. Визначте масу утвореної речовини.
7. Обчисліть, чи вистачить 1000 л кисню (н.у.) для спалювання вугілля масою 1 кг.
8. Який об’єм водню можна одержати в результаті взаємодії алюмінію з хлоридної кислотою кількістю речовини 5 моль?
7. Конкурс «Чарівне перетворення»
Кожній команді розв’язати по два перетворення (одне перетворення – 4 бали).
І команда
А. Кальцій → кальцій оксид → кальцій хлорид → кальцій карбонат → кальцій нітрат.
Б. Сульфур → cульфур(ІV) → натрій сульфіт → барій сульфіт → cульфур(IV) оксид.
ІІ команда
А. Натрій → натрій оксид → натрій гідроксид → натрій хлорид → натрій карбонат.
Б. Карбон → карбон(ІV) оксид → карбонатна кислота → карбон(ІV) оксид → кальцій карбонат.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Учитель підбиває підсумки, визначає переможців.