Урок. "Кислоти. Класифікація кислот, їхні склад та номенклатура. Поширеність у природі та використання кислот."

Про матеріал
Урок розроблений для дистанційного навчання з використанням програми для організації відеоконференцій Zoom, додатка для дзвінків і обміну повідомленнями Viber , інтерактивної дошкою Jamboard Google, сервісу інтерактивних вправ LearningApps.
Перегляд файлу

Казавчинська філія Комунального закладу "Хащуватський ліцей" Гайворонської міської ради   Кіровоградської області                                                                                                   

Вчитель Мацібора А.І.

8 клас

 Хімія

Тема уроку.  Кислоти. Класифікація кислот, їхні склад та номенклатура. Поширеність у природі та використання кислот.

Мета уроку 

       Освітня: ознайомити учнів з поняттям "кислота", формулами та назвами деяких кислот; сформувати вміння класифікувати кислоти за складом; розширити уявлення про поширення та використання кислот.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, хімічну мову, вміння порівнювати та  узагальнювати, користуватись   програмою для організації відеоконференцій  Zoom,  додатком  для дзвінків і обміну повідомленнями   Viber ,  інтерактивною  дошкою  Jamboard  Google,   сервісом інтерактивних вправ LearningApps.

      Виховна:  формувати науковий світогляд, виховувати інтерес до хімії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: комп’ютер з підключенням до  Інтернету, інтерактивна  дошка  Jamboard  Google,  сервіс інтерактивних вправ LearningApps,  освітній онлайн-портал для вчителів «На Урок», відеохостинг YouTube.

Підручник Л.С. Дячук, М.М. Гладюк Хімія 8 клас Тернопіль  Навчальна книга – Богдан  2016

      Етапи уроку

І.Організаційний етап  (1хв)

ІІ. Актуалізація і коригування опорних знань (4 хв)

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності (1 хв)

ІV. Повідомлення теми і цілей уроку (3 хв)

V. Сприймання та усвідомлення учнями фактичного матеріалу (20 хв)

VІ. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого (3 хв)

VІІ. Узагальнення і систематизація знань (8хв)

VІІІ. Підсумок уроку (4хв)

ІX. Домашня робота (1хв)

  Хід уроку

Учитель

Учні

І.Організаційний етап

     Приготуйте підручник, зошит, ручку, олівці та аркуш паперу А4( для створення ментальної карти). 

     Психологічне налаштування.  Я рада бачити вас всіх разом. Ми спокійні, зосереджені, уважні. Ми всі здорові! Усміхніться і подумки побажайте своїм однокласникам нових знань. Для цього на уроці потрібно чути, бачити, міркувати й активно працювати. Тож успіхів нам!

      Перейдіть за посиланням, розміщеним у Viber ,  на інтерактивну  дошку   Jamboard  Google.  На ній  розміщені різні матеріали до уроку, а також кожен має свій фрейм  (сторінку) , на якому зможете писати свої запитання до уроку.

Перевіряють свою готовність до уроку.

Переходять у Viber за посиланням:

 

https://jamboard.google.com/d/1hCdiDQY0fJyPVYD2NpE_qbmbN4AQrcKCieLg1cS14Wc/edit?usp=sharing

 

ІІ. Актуалізація і коригування опорних знань

 

1.Фронтальне опитування.

Назвіть відомі вам класи неорганічних сполук.

Що таке оксиди?

Які є оксиди?

Дайте визначення основам.

Як класифікують основи?

2. Запишіть у зошит дату.

 

 

Дають відповіді на запитання.

 

 

 

 

 

 

 

  Виконайте завдання  на інтерактивні дошці   Jamboard  Google фрейм №2

 Перевірка виконання вправи.

Зачитайте  формули оксидів.

Зачитайте  формули основ.

 

 

Записують дату, переходять за посиланням та виконують завдання.

При потребі інші учні виправляють, уточнюють відповіді.

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності

 

      У вас залишилось кілька сполук, які ви не підкреслили, бо вони не належать ні до оксидів, ні до основ. Але вони дуже важливі:  НСІ  сприяє нормальному травленню в шлунку, але може викликати  таке неприємне явище як печія; НNО3- поліпшує  грунти, але  випадаючи на землю у вигляді кислотних дощів, веде до серйозних екологічних проблем;  Н24 - використовують для виробництва барвників , ліків,  але  вона викликає дуже сильні опіки, які можуть призвести до смерті. До речі, ми "плачемо" саме через утворення цієї речовини, коли нарізаємо цибулю.

      Погодьтеся, ми повинні добре вивчити цей клас неорганічних сполук , щоб зменшувати його негативний вплив на людину і максимально використовувати  позитивні властивості.

       Ці речовини називаються кислотами.

 

 

 

ІV. Повідомлення теми і цілей уроку

     Відкрийте   фрейм № 3 на дошці, перепишіть тему уроку у зошит. (Кислоти. Класифікація кислот, їхні склад та номенклатура. Поширеність у природі та використання кислот).

     Сформулюйте цілі нашого уроку, виходячи з теми.

     Отже,сьогодні ви навчитеся розпізнавати кислоти серед інших речовин, давати назви, класифікувати їх.

Записують у зошит з дошки.

 

 

Формулюють цілі уроку.

 

V. Сприймання та усвідомлення учнями фактичного матеріалу

 

  1. Робота з визначенням "кислоти".

    Прочитайте кислоти, визначте,чим подібні їх формули.

      Складні речовини, до складу яких входить Гідроген,який в реакціях може заміщуватись на метал, та кислотний залишок називаються кислотами. 

Відкрийте фрейм №4, завдання 1.

     Робота з підручником

Які ключові слова ви підкреслили? (кислота,  складна,Гідроген, кислотний залишок).  Сформулюйте визначення, користуючись ключовими словами

     2. Номенклатура кислот.

 Відкрийте  фрейм №4, завдання 2 . (Прочитайте формули і назви кислот на с. 140. Запам’ятайте   п'ять формул)

 Звертаю увагу на валентність кислотних залишків та

число атомів Гідрогену. Встановлюємо закономірність: число атомів Гідрогену дорівнює валентності кислотного залишку.

 

 

Очікувані відповіді учнів: вони  містять Гідроген.

Читають завдання на фреймі

Відкривають підручник на с.139, переписують визначення. Підкреслюють ключові слова.

Проговорюють визначення(2-3 рази)

 Виконують 

завдання , яке вказано на фреймі.

Відкривають с.140 по черзі читають формули та назви. Вивчають хоча б п'ять. 

 

    3. Класифікація кислот.

 Зараз ви дізнаєтесь,  як класифікують кислоти .

 Відкрийте відеоролик за посиланням і подивіться перші 3хв.25 с. https://www.youtube.com/watch?v=SL8ZZ7GoFTY

      Якщо у складі кислоти є Оксиген, то кислота ---(оксигеновмісна), якщо не має, то – (безоксигенова)

Одноосновна, коли атомів Гідрогену - (1)

Двохосновна - Гідрогену -(2)

Трьохосновна - Гідрогену –(3)

    4. Вправа" Кислотні гірлянди».

Відкрийте  фрейм № 5 і виконайте вправу "Кислотні гірлянди». Перемістіть формули відповідно до назв класифікації.

Перевірка виконання вправи

 

Переглядають відеоролик ВШО за посиланням.

 

 

 

 

Закінчують речення

 

 

 

Відкривають  вправу, виконують її. Кожен учень по черзі зачитує формули кислот кожного виду, інші перевіряють.

 

    5.Поширення і використання кислот.

Кислоти дуже поширені речовини в неживій та живій природі. Лимонна кислота, мурашина, яка утворюється не тільки в тілі мурашок, а є в отруті бджіл, ос, є в кропиві; сильна,  ДНК (дезоксирибонуклеїнова кислота),  утворюється в ядрах клітин живих організмів  і  відповідає за спадкові ознаки. Це органічні кислоти. Про поширення та використання  неорганічних кислот  прочитайте  на  с.141 . 

     Самостійна робота з підручником.

     Виконайте  вправу   за посиланням  на інтерактивному  сервісі інтерактивних вправ LearningApps https://learningapps.org/display?v=per2oavg221

Неправильні відповіді буде показано червоним кольором, при необхідності  ви зможете виправити допущену помилку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійно працюють з підручником.

 

 

Виконують вправу, перевіряють правильність.

VІ. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого

 

    1.Складання ментальної карти.

Для кращого розуміння та запам’ятовування  вивченого матеріалу створіть  ментальну карту"Кислоти".

      Ви вже маєте досвід складання карт, і тому я вважаю, що для вас це не стане проблемою. Приготуйте папір та олівці.  Хто впевнений в своїх силах, може працювати самостійно.

      Якщо вам потрібна допомога, то попрацюємо разом. (Алгоритм складання ментальної карти повторюємо з учнями безпосередньо під час роботи ).

     Яке ключове слово нашої теми?

( Кислоти)

     Де  треба розмістити це слово? ( В основі нашої карти- це буде стовбур дерева).

    Скільки гілок буде відходити від дерева?

(4: "Склад", "Класифікація", "Поширення", "Використання").

     ( Малюють  4 гілки. Підписують їх.)

     Який склад кислот?  (На двох  тонших   гілочках , які відходять від слова  "Склад" , записують  слова  "Гідроген "і "Кислотний залишок").

          Друга гілка – це "Класифікація". Про які дві ознаки, що використовують при класифікації кислот,  ви дізнались? (записують на двох гілках "За наявністю Оксигену" та "Основністю".)

    Які є кислоти за наявністю Оксигену? Основністю?

(Від гілки "За наявністю Оксигену "малюють  тонші  дві гілочки : "Оксигеновмісні" і "Безоксигенові";від гілки "За основністю" -три  гілочки: "Одноосновні", "Двохосновні","Трьохосновні") .

     На кінцях гілочок наведіть приклади хімічних формул кислот  відповідно класифікації.

       Вдома оформіть до кінця ментальну карту: вам потрібно розшифрувати (записати на окремих гілках) поширення та використання кислот. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Деякі учні складають ментальну карту  самостійно.

Інші працюють під керівництвом вчителя

 

 Вимальовують стовбур дерева і вписують слово "кислоти"; далі працюють за підказками вчителя.

 

 

 

 

Відповідають на запитання та створюють карту

 VІІ. Узагальнення і систематизація знань

 

Щоб узагальнити, систематизувати та перевірити свої знання по вивченій темі,  зараз ви виконаєте тест в реальному часі. Зразу ж ви побачите свою оцінку.

На фреймі 6 ви бачите посилання та код доступу. Зайдіть на сайт "На Урок" та приєднайтеся.   Коли всі приєднаються, тоді розпочнемо тестування.

Успіхів вам!

Код доступу 7952762

Учнів використовують цей код, відкривши посилання https://naurok.com.ua/test/join                            та приєднуються  та виконують тест.

 

VІІІ. Підсумок уроку

 

     1.Рефлексія. Прийом "Приріст знань  і досягнень  "

 По черзі  назвіть 2 факти , продовживши відповідні фрази:   "Я не знав…",  "Тепер я знаю.."

    2.Оцінка за урок включає бал за тест та оцінювання  роботи на уроці.

Виконують вправу

ІX. Домашня робота

    Опрацювати п.27 с.139-144

Закінчити ментальну карту по темі.

 3,4 рівень. Скласти 5 тестових завдань по темі "Кислоти".

 

 

Використані  онлайн-ресурси

     Інтерактивна  дошка  Jamboard  Google https://jamboard.google.com/d/1hCdiDQY0fJyPVYD2NpE_qbmbN4AQrcKCieLg1cS14Wc/viewer?f=0

     Сервіс інтерактивних вправ LearningApps   https://learningapps.org/display?v=per2oavg221                                 

      Інтерактивні завдання для контролю знань та засвоєння вивченого матеріалу на сайті  "На Урок"    https://naurok.com.ua/test/kisloti-1126236.html

 

docx
Додав(-ла)
Мацібора Ася
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
26 січня 2022
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку