Тема. Китайська народна казка «Пензлик Маляна. Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із казкою, допомогти
дітям усвідомити головну думку твору про чарівну силу мистецтва; розвивати вміння
оцінювати вчинки персонажів, висловлювати власну думку щодо прочитаного твору,
формувати уміння вчитися: актуалізувати навички виразного читання, виховувати
гуманізм, цілеспрямованість, почуття захоплення прекрасним, справжнім мистецтвом;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну
діяльність та творче й асоціативне мислення учнів; комунікативної: формувати навички
спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та закохань інших
інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;
загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак,
толерантність; розширювати кругозір школярів.
Теорія літератури: народна казка, герой, художні та національні особливості казки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: ілюстрації до казки, схеми, презентації, завдання, таблиці.
Хід уроку
Хіба, коли бідний, то й
малювати не дозволяється.
(казка «Пензлик Маляна»)
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Наша віртуальна подорож казками народів світу триває. Сьогодні ми познайомимося з Китаєм – країною з найбільшою кількістю населення, з багатою та своєрідною культурою, із працьовитими людьми, які вміють виробляти все.
Казка «Пензлик Маляна», з якою ми познайомимося, підкреслює велику силу мистецтва та його роль у житті людей.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Назвати нерозлучні пари казкових героїв.
Молода царівна – сім богатирів
Пасербиця – дванадцять місяців
Попелюшка – принц
Роботяща дочка – пані Метелиця
Кай – Герда
Соловей – імператор
Руслан – Людмила
Хлопчик-зірка – жебрачка
Щасливий принц - ластівка
Учні по черзі відкривають пелюстки і дають розгорнуті відповіді.
Слайд 1
-Що називають народною казкою?
(Усна народна оповідь про вигадані події)
- Які є типи фольклорних казок?
(Чарівні, про тварин, соціально – побутові)
- Які частини містить казка?
(Зачин, основна частина,кінцівка)
- Що таке сюжет?
(Послідовність подій у художньому творі)
- Що таке мандрівний сюжет твору?
(Усталені, сюжети, що повторюються в казках різних народів, дещо змінюючись від місцевих умов)
(Перегляд слайдів про Китай, звичаї, уміння, характер його народу, мистецькі традиції та надбання)
Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно-Китайського і Південно-Китайського морів Тихого океану. Її площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 1,5 мільярда чоловік. Столиця – Пекін. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино-Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.
Тут вирощують рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.
У давні часи країну називали Піднебесною. Китайський народ збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями. Китайці першими винайшли компас, порох, папір, налагодили книгодрукування. Вперше почала виходити урядова газета.
Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили в інші країни. Китайці прорили Великий китайський канал, який і сприяв розвитку торговельних зв’язків, розширив площу зрошувальних земель. А ще китайці чудові будівельники. І свідченням цьому є їх дивовижні архітектурні споруди. Одна з найвидатніших споруд у Китаї – Велика китайська стіна (221 -207рр. до н.е.).
Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тис. до н.е. збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя.
Китайський фольклор надзвичайно багатий та різноманітний. Особливою цінністю в ньому є казки. Сьогодні ми познайомимося із чудовою китайською перлинкою – казкою «Пензлик Маляна.
Слайд 2
Слайд 3
Слайд 4
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Виразне читання казки.
2. Постановка проблемного питання.
3. Словникова робота.
Обійстя, садиба – житло
Баский – швидкий, рвучкий, сильний
Фенікс – фантастичний птах
Дракон – фантастична істота
Паскудити - бруднити
4. Евристична бесіда за змістом казки «Пензлик Маляна».
- Про що мріяв Малян? Чому його мрія була нездійсненою?(Бідний, злидар)
- Чому Малян незатишно почувався у школі? Чим пояснюється поведінка вчителя?
(Очевидно, школа була для дітей із заможних сімей. Вчителя розлютила поява бідного хлопця і здивувало його бажання. Так у казці відображається світ бідних і світ багатих).
- Що означають слова Маляна «Хіба коли бідний, то й малювати не дозволяється»?
- Чи залежить талант художника від соціального стану?
5.Робота з епіграфом.
- Що означають слова Маляна «Хіба коли бідний, то й малювати не дозволяється»?
(Ці слова виражають здивування, обурення, протест Маляна, який так хотів навчитися малювати).
- Чи залежить талант художника від соціального стану?
(Справжній талант творить дива,не дивлячись , хто він за соціальним походженням).
- Що допомогло Маляну втілити мрію і хто подарував йому чарівного пензлика?
(Природа допомогла втілити мрію хлопця, а сивобородий дідусь подарував йому чарівного пензлика).
- Чому Малян малював реманент саме бідним?
(Він був добрий і прагнув допомогти незаможним).
- З якою метою поміщик захопив хлопця?
(Поміщик прагнув до особистого збагачення)
- Яким зображений у казці імператор? Чому він не отримував задоволення від того, що малював?
(Імператор жадібний і не отримував задоволення)
6. Складання карти пригод Маляна.
К а р т а п р и г о д М а л я н а
Мрія Маляна Школа Сон Маляна Зустріч з сивобородим дідусем (навчитися ( зневага до (можливість (чарівний пензлик) малювати) простих потрапити до дітей) казкового світу)
Чарівна сила пензлика Зустріч з поміщиком Імператор
(чудодійне (світ зла) (зажерливість, мистецтво) яка веде до самознищення)
|
Висновок. Талановиті люди здатні творити добро і красу без грошей. Три умови потрібні для краси: цілісність, гармонія, сяяння. Якщо людина втрачає це по життю, вона перестає бути людиною. Приклад цьому поміщик та імператор.
7. Інтерактивна вправа «Сонечко».
Охарактеризуйте Маляна.
бореться зі злом
талановитий наполегливий
сміливий чесний
кмітливий відкритий
гідний гордий
доброзичливий працьовитий
готовий допомогти
8. Самостійне опрацювання рубрики «Коментарі».
9. Інтерактивна вправа: «Кола Вена».
Характеристика образів поміщика та імператора (із цитуванням тексту твору) як втілення зла у казці.
злий гнобитель людей
зухвалий жадібний
жорстокий злий
грубий ненаситний
Висновок. І поміщик, і імператор представляють світ зла, де панують жорстокість, знущання над бідним людом, а головне – жадібність, прагнення до збагачення.
10. Фізкультхвилинка «Млин».
Ноги на ширині плечей, руки притиснуті до боків. Повільно починайте обертати руками вздовж тіла – вперед- вгору-назад-вниз, поступово збільшуючи темп.
11. Задача «Для чого вигадка у казці?».
Вирішіть комплексну компетентнісно зорієнтовану задачу.
Характеристика завдання. Казка «Пензлик Маляна». Реальне і фантастичне у казці.
Компетентність: комунікативна.
Аспект: письмова комунікація (складання таблиці).
. Артем стверджує, що у казці лише одна вигадка та фантастика, а Антон переконаний, що там чимало й справжнього. А як думаєте ви?
Запишіть свої міркування у вигляді таблиці «Реальне та фантастичне».
Реальне Фантастичне
. Мрія хлопця навчитися . Сон Маляна, який перетворює
малювати. мрію на дійсність.
. Школа для дітей заможних . Сивобородий дідусь, який
родин та зустріч з учителем. дарує чарівний предмет.
. Природа та предмети побуту . Чарівний пензлик, що оживляє
Китаю. картини.
. Поміщик та його маєток. . Чарівні перетворення.
. Життя та побут бідних селян.
. Недомальовані картини
на продаж.
. Імператорський двір з
імператором, придворними та
слугами.
Висновок. У казці реальний, фантастичний світи поєднуються між собою, відображаючи дійсність і мрію - культуру і побут китайського народу, його прагнення до добра, краси, справедливості. Цей народ вірив у велику силу мистецтва. Чудодійна сила чарівного пензлика в тому, що картини намальовані ним оживали. Чари пензлика допомагають усвідомити, як влаштований світ, і що добро завжди перемагає зло.
12. Вибери правильну відповідь.
- Що заставило Маляна втекти від поміщика?
1) злякався;
2) не довіряв поміщику;
3) не хотів підкорятися силі зла;
4) не хотів ділитися чарівним предметом.
13. Бесіда:
- Яким повинен бути справжній митець?
- Чи вірите ви у велику силу мистецтва?
- Який фінал казки?
Висновок. У казці «Пензлик Маляна» прославляється образ справжнього талановитого митця, який своїм хистом творив дива: допомагав простим бідним людям та карав жорстоких і жадібних
ІV. Підбиття підсумків уроку.
1. Складання реклами до казки «Пензлик Маляна».
Р А
Е М
К А
Л
2. Метод «Мікрофон».
Імператор прагнув купу золота, золоту цеглину, а отримав каміння, величезного удава, тому що...
3. Поради головному герою та усім читачам.
Будьте уважними та терплячими.
Любіть не за щось, а незважаючи ні на що.
Завжди даруйте талант людям.
V. Домашнє завдання.
1.Намалювати ілюстрації до казки «Пензлик Маляна».
2. Продовжити речення: «Якби мені до рук потрапив чарівний пензлик, я б намалював (- ла).
Вивчивши тему «Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів», оформлюємо отримані знання у вигляді лепбука, куди вміщуємо все, про що учні дізналися.
Лепбук