Урок "Класифікація неорганічних сполук. Склад, номенклатура і класифікація оксидів, їх фізичні властивості "

Про матеріал

На уроці формуються знання про класифікацію неорганічних сполук, поняття про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру на прикладі оксидів - закріплюються знання через складання опорних схем


Перегляд файлу

1

 

Конспект уроку

Урок № 39/1 Клас 8 Дата_______Вчитель Алхімова О. О.

Тема: Класифікація неорганічних сполук. Склад, номенклатура і класифікація оксидів, їх фізичні властивості

Навчальна мета: формувати знання про класифікацію неорганічних сполук, поняття про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру на прикладі оксидів; формувати вміння складати формули оксидів та давати їм назви .

Розвивальна мета: розвивати хімічну мову.

Виховна мета: формувати інформаційну компетентність; виховувати інтерес до вивчення хімії.

Базові поняття і терміни: прості і складні речовини, метали, неметали, органічні та неорганічні речовини, оксиди.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи форми та прийоми роботи: словесні (фронтальна бесіда), індивідуальні, практичні (виконання вправ), інтерактивні, методи контролю.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.

Структура уроку з хронометражем:

  1.                 Організаційний етап (1 хв)
  2.                 Актуалізація опорних знань (11 хв)
  3.                 Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
  4.                 Вивчення нового матеріалу (15 хв)
  5.                 Закріплення нового матеріалу (10 хв)
  6.                 Підбиття підсумків уроку (4 хв)
  7.                 Домашнє завдання (диференційоване) (1 хв)

Хід уроку

  1.                 Організаційний етап

Привітання, перевірка присутніх.

  1.                 Актуалізація опорних знань
    1. Об’єднайте речовини у дві групи:

Mg, O2, BaO, C, FeSO4, CuO, H2CO3, NaOH, Al, H2, Fe2O3.

  1. На які два класи поділяються всі хімічні речовини? (Прості і складні)
  2. Що таке прості речовини?
  3. Прості речовини, у свою чергу, поділяються ще на дві групи. Які саме? (Метали й неметали. Наведені на дошці прості речовини розподіляємо на метали й неметали)

  1. Що таке складні речовини?
  2. А на які групи можна розподілити складні речовини? (З наведених на дошці вибираємо органічні й неорганічні)
  3. Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, а такі, як органічні, —з різної кількості тих самих елементів: CH4, C2H8 та ін.)
  4. А за якою ознакою можна класифікувати складні речовини? (За складом,будовою, застосуванням, властивостями)
  1.                 Мотивація навчальної діяльності
  • Проблемні питання:
    1. Як дати назви складним речовинам?
    2. Як правильно скласти їх формули?

Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, що познайомить вас не лише зі способами класифікації складних речовин, але й дозволить дізнатися, як склад і будова речовин впливають на їхні властивості, способи одержання й застосування. Ознайомимося з основними класами складних неорганічних речовин.

  1.                 Вивчення нового матеріалу

Робота з опорною схемою

За складом неорганічні сполуки поділяються на чотири класи: оксиди, основи, кислоти, солі.

Згадайте, де ми зустрічалися з оксидами в процесі вивчення хімії.

У 7 класі під час вивчення простої речовини кисню. Унаслідок згоряння різних речовин у кисні утворюється продукт їх взаємодії – оксид. Тому невід’ємна частина будь-якого оксиду – Оксиген.

Оксиди – це складні речовини, що складаються з атомів двох хімічних елементів, один із яких – Оксиген.

Наводимо приклади оксидів. СаО, К2О.

Основи – це складні речовини, що складаються з атомів металів та однієї чи кількох гідроксильних груп −OH.

Наприклад: Ca(OH)2, Mg(OH)2, NaOH, Fe(OH)3.

Кислоти – це складні речовини, що складаються з атомів Гідрогену й кислотних залишків. (Гідроген у кислотах записується перед кислотним залишком.)

Наприклад: HNO3, H2SO4, H3PO4, H2SO3.

Солі – складні речовини, що складаються з атомів металів і кислотних залишків.

Наприклад: K2SO4, CuSO4, MgSO4.

Сьогодні детально ми розглянемо оксиди.

Оксиди – це складні речовини, що складаються з атомів двох хімічних елементів, один із яких – Оксиген.

СОЛЕТВОРНИЙ ОКСИД – оксид, якому відповідає певна кислота, або сіль.

НЕСОЛЕТВОРНИЙ ОКСИД – оксид, який не утворює відповідної кислоти, або солі.Не виявляють ні кислотних, ні основних властивостей, тобто не утворюють солей, кількість таких оксидів незначна. Приклади: N2O (нітроген (І) оксид), CO(карбон (ІІ) оксид) та ін.

КИСЛОТНИЙ ОКСИД – оксид, якому відповідає певна кислота (декілька кислот). Кислотні оксиди здатні реагувати з основними оксидами та основами. Оксиди неметалічних елементів та оксиди металічних елементів у вищому ступені окиснення, яким відповідають кислоти. Приклади: SO2 (сульфур (IV) оксид), CrO3 (хром (VI) оксид), CO2 (карбон (IV) оксид).

ОСНОВНИЙ ОКСИД – оксид, якому відповідає певна основа. Основні оксиди здатні реагувати з кислотними оксидами та кислотами. Оксиди металічних елементів у ступені окиснення +1, +2, яким відповідають основи. Приклади: Na2O (натрій оксид), BaO (барій оксид), CrO(хром (ІІ) оксид).

АМФОТЕРНИЙ ОКСИД – оксид, який здатний взаємодіяти як з кислотами, так і з основами. Оксиди металічних елементів, яким відповідають амфотерні гідроксиди; здатні виявляти як кислотні, так і основні властивості. Приклади: Al2O3 (алюміній оксид), ZnO (цинк оксид), Cr2O3 (хром (ІІІ) оксид), Fe2O3 (ферум (ІІІ) оксид), BeO (берилій оксид).

Демонстраційний дослід 1. Зразки оксидів

Учні розглядають оксиди в запаяних ампулах, на яких написані формули оксидів та їх назви, розділяють їх на три класи.

Оксиди металів (основні)

Оксиди неметалів (кислотні)

Амфотерні оксиди

CaO, CuO, FeO, K2O

SiO2, P2O5, SO2

Al2O3, ZnO, Fe2O3

 

Оксиди металів основні оксиди.

Оксиди неметалів кислотні оксиди.

Амфотерні оксиди це оксиди, що проявляють властивості й кислотних,і основних оксидів.

Назви оксидів за сучасною українською номенклатурою складаються за схемою:

Назва елемента (валентність, якщо вона змінна) + oксид.

Наприклад: CaО – кальцій оксид, SiO2 – силіцій оксид.

Далі по ланцюжку учні називають оксиди, написані на дошці:

  •       барій оксид;
  •       фосфор(V) оксид;
  •       ферум(II) оксид;
  •       сульфур(IV) оксид;
  •       калій оксид;
  •       сульфур(VI) оксид.
  1.                 Закріплення вивченого матеріалу

Заповнюємо таблицю самостійно в зошиті й коментуємо запис на дошці.

Елемент

Формула оксиду

Назва оксиду

Клас оксиду

Li

 

 

 

C (IV)

 

 

 

Mg

 

 

 

N (III)

 

 

 

Pb (II)

 

 

 

Fe (III)

 

 

 

 

  1. Підбиття підсумків уроку

Для підбиття підсумків уроку можна використати інтерактивну технологію колективного групового навчання «Незакінчене речення». Пропонуємо  учням продовжити речення: «Найважливішим відкриттям на цьому уроці для мене було…»

  1. Домашнє завдання

Підручник П. П. Попель, Л.С. Крикля Хімія 8 клас

Опрацювати § 23, с.122 – 125, виконати завдання №170, 171, 172, 174, *178, с.126;  § 27, с.140 – 142.

*Скласти формули оксидів елементів ІII періоду з вищою валентністю, дати назви, зазначити клас.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
1747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку