Тема уроку. Класифікація солей, їхні склад і номенклатура. Фізичні властивості середніх солей. Поширеність у природі та використання середніх солей.
Мета уроку. Сформувати поняття про солі та їх склад, вміння складати формули та назви солей. Вивчити фізичні властивості солей, їх поширеність в природі, значення в житті людини. Розвивати логічне мислення. Виховувати спостережливість, допитливість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: Таблиці, проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа : “Психологічна настанова”
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте уважними та старанними.
ІІ. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
(Роздатковий матеріал: карточи з завданнями)
1.Оксид |
А. Містить Гідроген, який може заміщуватись на метал |
2.Основи |
Б. Містить гідроксильну групу -ОН |
3.Кислоти |
В. Містить два елементи один з яких Гідроген |
|
Г. Містить два елементи один з яких Оксиген |
2.Намалюйте «хімічний» орнамент кислотних залишків з використанням умовних позначок.
Назви залишків кислот позначте символами : сульфати ▲ хлориди ► карбонати ► нітрати▼ сульфіти ◊ сульфіди● ортофосфати ☼ силікати ☺
Формули речовин: H2S, HСІ, HNO3, H2SO4, H3PO4, H2SiO3, H2CO3, Н2SO3, .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Що в «Чорному ящику»?
ІV . Повідомлення теми, мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося про склад солей, фізичні властивості, поширення їх в природі, практичне застосування. (запис теми в зошит) Солі,їх склад і назва, фізичні властивості, поширення в природі та практичне застосування. Колективне формування мети та завдань уроку.
V. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
План уроку
(запис на дошці)
1. Поняття «солі», їх приклади
2. Алгоритм складання формули солі
3. Склад та назви солей
4. Види солей
5. Фізичні властивості солей
6. Поширення і застосування солей в природі та житті людини
Індивідуальна робота з підручником. Виділити ключові слова у визначенні "Солі – це…", використовуючи підручник ст. 138 (П. П. Попель, Л. С. Крикля)
(Солі, сполуки, катіони металів, аніони кислотних залишків).
Складання алгоритму написання формул солей (користуємось матеріалом с. 139 та 75)
1.Складаючи формулу солі, треба на першому місці ставити хімічний символ металу, а потім – кислотний залишок .
2.Визначити заряди катіона і аніона (можна використати таблицю розчинності неорганічних сполук).
3.Визначаємо НСК.
4. Ділять НСК на валентність металу і кислотного залишку.
5. Числа, що знайшли, проставляють індексами справа біля металу й кислотного залишку.
Самостійна робота з контролем на дошці
Вправа 183 с. 142.
Назви солей.
Робота з таблицею №8 с. 140
Виконання вправи 182 с. 142.
Випереджаюче завдання: повідомлення учня "Поширення солей в природі».
Перегляд відеофільму "Фізичні властивості солей".
https://drive.google.com/file/d/1v4o0-HWNz1PYQPRavLNSu_dflpdlPDYh/view?usp=share_link
Використано фрагмент навчального відео уроку хімія 8 клас Тема: Солі. Фізичні властивості солей. Автор Tetiana Chychkovska
https://www.youtube.com/watch?v=rAQ52CaI9No
VІ. Узагальнення й систематизація знань
Самостійна робота. Використовуючи символи катіонів металів та аніонів кислотних залишкі , скласти формули солей та назвати їх: К+, Ва2+, Са2+, Nа+, СІ-, РО43-
Вправа «Редактор»
Завдання: виправити помилки в тексті (змістові та орфографічні)
Текст: Солі – це безбарвні кристали, солоні на смак. Мають молекулярну будову, тому всі солі, за звичайних умов, твирді кристалічні речовини з високими температурами плавленя. Всі солі добре розчині у воді.
Самостійна робота
Задача. Щоб пізнати людину, потрібно з нею "пуд (16 кг) солі з'їсти". Скільки для цього потрібно років, якщо в середньому за добу людина споживає( 12–15 г солі).
VIІ. Підведення підсумків уроку
Рефлексія
Продовжити думку: Я на уроці
- зрозумів…
- навчився…
VIIІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф № 25 ст. 138-142.
Виконати №181,с. 142.
Творчі завдання:
Підготувати повідомлення «Український фольклор про сіль ».
Скласти сенкан поняття "Сіль".