Матеріал уроку - великий «Кобзар». Вступ до розділу «Поетична світлиця». «Тарас Шевченко". Т. Г. Шевченко „ За сонцем хмаронька пливе", „Садок вишневий коло хати"; ілюстраціі О.Шупляка
Мета * ознайомити дітей із життям та творчістю Т. Г. Шевченка
* допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезії Т.Г.Шевченка, розвивати навички відтворення настроїв пейзажних поезій; виховувати почуття естетичної насолоди від твору мистецтва;
* учити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну;
*формування предметних компетентностей:
навчально-пізнавальної;
власне читацької;
продуктивної;
комунікативно-мовленнєвої.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: портрет Т.Г.Шевченка, анімаційний проект поезії „Садок вишневий коло хати" («Квінтет»), виставка книг, мультимедійна презентація уроку.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-кластер-телепрограма.
Форми роботи: фронтальна, парна, групова, індивідуальна.
Інтерактивні технології: робота в групах; робота в парах; вправа «Очікування», «Передбачення», «Мозковий штурм», «Мікрофон», рефлексія - складання сенкану, «Асоціативний кущ».
1
Тернопільська Українська гімназія ім.І.Франка
Урок-кластер-телепередача
«У світі поезії Тараса»
(за творомТ.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати»)
Підготувала
учитель української мови та літератури
вищої категорії
Гарматюк Любов Іванівна
Тернопіль
5 клас
Урок-кластер-телепередача
«У світі поезії Тараса»
(за твором «Садок вишневий коло хати»)
Матеріал уроку - великий «Кобзар». Вступ до розділу «Поетична світлиця». «Тарас Шевченко". Т. Г. Шевченко „ За сонцем хмаронька пливе", „Садок вишневий коло хати"; ілюстраціі О.Шупляка
Мета * ознайомити дітей із життям та творчістю Т. Г. Шевченка
* допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезії Т.Г.Шевченка, розвивати навички відтворення настроїв пейзажних поезій; виховувати почуття естетичної насолоди від твору мистецтва;
* учити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну;
*формування предметних компетентностей:
навчально-пізнавальної;
власне читацької;
продуктивної;
комунікативно-мовленнєвої.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: портрет Т.Г.Шевченка, анімаційний проект поезії „Садок вишневий коло хати" («Квінтет»), виставка книг, мультимедійна презентація уроку.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-кластер-телепрограма.
Форми роботи: фронтальна, парна, групова, індивідуальна.
Інтерактивні технології: робота в групах; робота в парах; вправа «Очікування», «Передбачення», «Мозковий штурм», «Мікрофон», рефлексія - складання сенкану, «Асоціативний кущ».
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи (етап орієнтації)
(*навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій;
*описуватимемо власні відчуття, викликані художнім словом;
*знаходитимемо в поезіях порівняння, персоніфікацію;
*виховуємо в собі почуття прекрасного; *усвідомлюємо етичну насолоду від твору мистецтва;
*спонукаємо до оптимістичного, життєствердного погляду на світ;
*розвиваємо вміння висловити власні відчуття, емоції;
*розглядаємо твір у контексті зіставлення сучасного з минулим.
УЧИТЕЛЬ: Подаруймо настрій одне одному…ВЕСНИ -СОНЦЯ-ЕМОЦЙ- УСМІШОК- ДИТИНСТВА- ГІЛКИ ВИШНІ- ...Звучить фон-релакс «Весняний вальс» Ф.Шопена
«Садо́к вишне́вий ко́ло ха́ти…» — вірш Тараса Григоровича Шевченка із циклу «В казематі». Вважається перлиною української та світової ліричної поезії. За словами дослідниці Шевченкової біографії та творчості Н. П. Чамати:
Зміст і тональність вірша — світлий, життєствердний опис весняного вечора в українському селі, мрія про красу людських стосунків, про родинне щастя в гармонії з розкішною природою... Навіяна спогадами, ймовірно часів власного дитинства, ідилія має явний підтекст, відтворюючи образ райського саду, Едему, що ним в уявленні Шевченка одвічна глибинна сутність України. |
» |
Також, за словами Ніни Чамати, Шевченко поставив вірш у збірці «В казематі» на «центральну за значенням позицію».
ІІ. Цілепокладання
Родина…Яка вона… Любов до Батьківщини, рідного краю, до родини відчувають усі…. Саме це почуття підтримує в скрутні хвилини. Тисячі воїнів АТО нині в молитвах згадують власну домівку, рідне деревце, мамині руки, щебіт пташок навесні...Уявіть Тараса Шевченка в засланні (як, до речі,і багатьох нинішніх полонених) :його вивели на прогулянку з камери. Поет глибоко вдихає весняне повітря, пахощі вишняку, добре знані ще з далекого дитинства. Раптом зринає перед Тарасовими очима до щему в серці мила картина: садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть,,, У таких драматичних умовах Шевченко творить надзвичайної краси поезію – «Садок вишневий коло хати», яку вважають світовим шедевром пейзажної лірики.
Учитель знайомить із творчістю О.Шупляка…
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим …
Ну, шо б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого…
А серце б»ється – ожива
Як їх почує!Пропоную записати тему уроку, епіграф:
Усе відцвітає, і жовкне, і гине,
Вітром розноситься, ніби сміття,
Тільки родина – як вічна зернина
На невмирущому полі життя
В.Крищенко
Урок – телепередача , на уроці ми усі братимемо участь у різних телевізійних проектах, станемо героями справжніх реаліті-шоу.
Повідомлення учня:
Реа́літі-шо́у або реаліті-телебачення (від англ. reality — дійсність, реальність) — телевізійний жанр, різновид розважальної телевізійної передачі та онлайн-трансляції. Сюжетом є показ дій групи (або груп) людей у наближеній до життя обстановці. Реаліті-телебачення дуже розвинене в США і Великобританії, а відсоток реаліті-програм в мережі мовлення цих країн набагато вищий, ніж в Україні, проте термін «реальне телебачення» існує тільки в західній типології жанрів, в Україні в тому ж значенні вживається менш точний — «реаліті-шоу».
Цей телевізійний жанр об'єднує безліч телевізійних програм, початкова ідея жанру передбачала відповідність передачі такими ознаками:
Упродовж довгого часу в передачі показується ніби природне життя і взаємодія ізольованої групи персонажів у тій чи іншій обстановці. Декларується свобода поведінки учасників — вважається, що події розвиваються вільно, без попередньо визначеного сценарію, в чім і полягає звабинка реаліті-шоу. Глядача переконують, що він стає свідком не розіграної вистави, а реальних сцен із життя.
Учитель: Подаруймо настрій одне одному
Отже, анонс телепередач на сьогодні: (роздруковано і вивішено на дошці)
6. «Поетична світлиця»
7.«Про найголовніше»
8.«У картинній галереї»
9.«Підсумки дня» (рефлексія)
10.«Від першої особи» (самооцінювання)
КЛАСТЕР-СХЕМА уроку
- - - -*- - - - - - -- - - - -- - - - - - -
- - -- - - -
1 Рубрика «Очікування»
Що ж ви очікуєте від нинішнього уроку?
( Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи:
"Я очікую…" Використовую метод «Мікрофон»)
- Чи є у вас якісь побоювання ? ( Діти відповідають ).
Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й відверто висловлювати свої думки; злагоджено працювати в групах, підсумовувати висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими і старанними. У кожного з вас на парті анонс телепередач протягом кожної рубрики передачі ставте + тоді, коли ви відповідали на питання. Наприкінці уроку цей анонс перетвориться на картку самооцінювання.
Ш. Мотивація навчальної діяльності учнів («Проектування»)
2.1 Робота над деформованим реченням (ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ)
Щоб все минуло добре на уроці, потрібно розшифрувати і виразно прочитати уривки зі творів Т.Шевченка:
Реве та стогне Дніпр широкий сердитий вітер завива додолу верби гне високі горами хвилю підійма реве свище завірюха по лісу завило як те море біле поле снігом покотилосьза сонцем хмаронька пливе червоні поли розстилає
Учитель:
Діти, сьогодні на уроці ми потрапимо до музичної різнобарвної країни поезії Т. Г. Шевченка. Зараз ми подивимось фрагмент документального фільму, присвяченого життю і творчості великого українського митця(КІНОРЕЖИСЕРИ)
ІУ. Актуалізація опорних знань. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т.Г. Шевченка.
4.1 Діалог між маленьким Тарасом і його мамою
УЧИТЕЛЬ: Між ким відбувався діалог?
Сьогодні збагнемо епізоди життя і творчості Т.Г.Шевченка…
4.2 Уривок з фільму «Т.Г.Шевченко - мандрівник Долі» (показ фрагмента)…
- Чому так не щастило дитині?
- Чи знаєте ви про Шевченка як про художника?
4 Рубрика «Спецвипуск ТСН з …..» (біографічні відомості) (ІСТОРІОГРАФИ)
(завдання на випередження - діти-журналісти розповідають про поета)
1-ий учень - 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки йому дали ім’я Тарас.
2-ий учень-
- Прізвище Шевченко пов’язане із назвою професії швець.
Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця – шевченко – Шевченко.
1-ий учень
- Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім’єю до села Кирилівка. Велика була сім’я: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестрички (Катря, Ярина, Марія), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев’ятеро.
Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в’ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та старша сестра Катерина.
2-ий учень- Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на панщину, і всі були в хаті. Збирались тоді довкола дідуся. Слухали його розповіді про те, як вороги руйнували Січ, як у людей землю відбирали, як ляхи над народом знущалися, про гайдамаків – борців за правду і волю, про високі могили, в яких спочивають славні лицарі-запорожці.
1-й учень:- Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, Життя в сім'ї стало нестерпним, коли батько одружився з удовою, яка мала трьох своїх дітей. Хлопчина змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В одинадцять років став Тарас круглим сиротою.Батько застудився і раптово помер, а перед смертю сказав пророчі слова
2-й учень:- Після батькової смерті почалося поневіряння хлопця по чужих людях. Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.
1-й учень:- На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії мистецтв. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар».
2-й учень:- Пани і цар злякались його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суворою забороною малювати і писати! Але не скорився Тарас і потайки писав і малював.
-3-й учень: А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавлівської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.
Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав
„У казематі".
І серед них - „ Садок вишневий коло хати"
Тарас Григорович написав вірш протягом 19 — 30 травня 1847 року, коли перебув у казематі ІІІ відділу Імператорської канцелярії в Санкт-Петербурзі. Вперше вірш «Садок вишневий коло хати…» був надрукований 1859 року в журналі «Народное чтение», а в журналі «Русское чтение» вийшов під назвою «Вечір»…
1-й учень:- Дуже хотілося поетові мати в Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав і безплатно відправив на Україну 1000 «Букварів». Було це незадовго до смерті.
2-й учень:- Помер Т.Г.Шевченко в Петербурзі, пізніше його було перезахоронено у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою.
«Садок вишневий коло хати».
4.1.1. Виразне читання твору або прослуховування його в аудіозаписі.
4.1.2. Історія написання.
Ув’язнений за ґратами каземату Т. Шевченко не схилив покірно голови перед жандармами і катом–царем. Поет не каявся на допитах. Не виявляв ні краплі каяття і в віршах, написаних у ІІІ відділі тюрми. Крім допитів були ще довгі дні й ночі в одиночній камері майже півтора місяця. Що пережив, передумав поет у тій похмурій самотині, ми б так ніколи й не довідалися, якби не поезія.
Контрастом до реальності каземату і майбутньому вироку для поета стає цей дивовижно світлий і радісний вірш «Садок вишневий…», у якому втілено спогади і мрії автора про Україну. Це 8-ий вірш з циклу «В казематі», написаний у 1847 році.
4.1.3. Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.
4.1.4. Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.
4.1.5. Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією.
4.1.6. Жанр: пейзажна лірика; цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику Я. Степовим.
4.2.7. Сюжет.
Вірш містить опис мальовничої краси весняного надвечір’я на Україні. Тихі сутінки віддзеркалюють гармонію почуттів, спокійну радість буття простої селянської родини.
Певне місце у творі займає зображення гармонії материнства, у поетичних рядках автор змальовує жінку, радість її материнських обов’язків: вона вечерю зготувала, доньку навчала, дітей спати повкладала. І все це овіяне спокоєм і гармонією з природою.
4.1.8. Ідейно-художній аналіз твору. Бесіда за питаннями.
*Як на вашу думку, з якою виразністю слід читати дану поезію?
*Яким чином цей твір впливає на настрій читача?
*Що змальовує Т. Шевченко на лоні вишневого садка?
*Завдяки чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської родини?
*Який час зображений у вірші? Свої міркування доведіть, посилаючись на зміст твору.
*Чому пісня підбадьорює втомлених селян?
*Як ви вважаєте, саме чому «мати хоче научати» дочку?
*Опишіть уявний образ матері з твору?
*Що бентежить нічну тишу?
*З яким піднесенням ставиться Т. Шевченко до співу солов’я?
*Що свідчить про належність вірша до пейзажної лірики?
*Які зорові, слухові, дотикові образи містить дана поезія?
*Як на вашу думку, чи буде щасливою життєва доля малих діточок, яких мати поклала спати? Свої міркування обґрунтуйте.
*Чим зумовлена така назва твору Т. Шевченком?
УЧИТЕЛЬ: за питаннями утворіть кластер:
Мікрофон: «Висловіть побажання дітям, героям поезії Тараса Григоровича, щодо їх подальшого життя».
4.1.9. Рубрика «Поміркуй. Обґрунтуй. Доведи».
-Чи милуються люди в поезії красою садка? Чому? Власну думку обґрунтуйте.
-Дослідіть за допомогою яких слів письменник змальовує красу української природи? Чим вона вражає читача?
-Яким було життя селян за часів кріпацтва? Чи впливає це соціальне явище на родину з твору?
-Чим пов’язана життєва доля Т. Шевченка з однією з таких родин, про яку він зазначає у своєму програмовому творі? Відповідаючи, посилайтеся на біографічні дані письменника про його дитинство.
-Використовуючи власні спостереження, доповніть опис краси весняної природи, який зображує Т. Шевченко в поезії або відтворіть свою картину до даного вірша.
4.1.10 Міні-конкурс «Інтелектуал».
Установіть відповідність між образами вірша і їх особливостями.
1. «Садок вишневий коло хати» а) зоровий і дотиковий.
2. «А матері вечерять ждуть» б) слуховий і зоровий.
3. «Плугатарі з плугами йдуть» в) зоровий
4. «Співають ідучи дівчата» г) слуховий і дотиковий.
д) зоровий і слуховий.
Ключ: 1 — г; 2 — а; 3 — д; 4 — б.
Створення творчих груп
5 Рубрика «Для тих, хто вміє уважно читати…»
Робота над новим матеріалом
(Первинне сприйняття прочитаного – виразне читання – декламація)
Ліричний твір – віршований твір, у якому не розгортаються події, а виражається ДУМКИ, ПОЧУТТЯ, ПЕРЕЖИВАННЯ людини в певних обставинах, під впливом певних подій.
Особливість – нема сюжету, а є лише емоції, переживання… Опрацювання статті (читання мовчки):
*«Засоби виразного читання» (ст.52)
*«Ліричний твір»(ст.205)
«*Засоби образної мови» (ст.206)
Клоуз – тести
Р О З М І Т К А Т В О Р У
(під музичний супровід учні складають розмітку (партитуру)
Гронування (ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІ)
Читання статті мовчки.
- Що нового ви дізналися зі статей ?
Темп – …
Тембр звука - … характерне забарвлення …
Логічний наголос -…
Жести – внутрішній спів єства
Сила голосу –…
Дикція – чітка вимова звуків …
Пауза – зупинка в читанні …
Інтонація – засіб створення настрою…
Музика(завдання на випередження - (МУЗИКОЗНАВЦІ)
У 1875 Петро Ілліч Чайковський склав музичний твір на переклад вірша Шевченка російською мовою Львом Меєм. Музика мала назву «Вечір».Український композитор ХХ ст. Богдан Іванович Вахнянин написав хоровий твір на цей вірш У 1964 році білоруський композитор Анатолій Богатирьов написав романс для голосу з фортепіано.
У 1998 році з'явився «Садок вишневий коло хати» у виконанні музичного гурту «Мертвий півень» (альбом «Шабадаба»).Є ще композиція М.Лисенка
(МУЗИЧНА ПАУЗА)
РУХАВКА (ХОРЕОГРАФИ)
Танцюємо разом зі Світланою Весною «Квітуча Україна» – щирою українкою (відеоролик)
6 Рубрика «Поетична світлиця»5 (виразне читання віршів)
Опрацювання вірша Т. Шевченка: робота в групах, які об»єднуємо за кольорами; роздаємо завдання спікерам команд)
а) читання вірша за картинами;
б) складання партитур;
б) словникова робота: «Слова – блискавки та анаграми»
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні (почергово)
Садок вишневий (локо тиха) /
Хрущі над (нямивиш дунуть)/
Плугатарі / з плугами йдуть//
в)змалювання картин фарбами.
г) учні читають підготовані уривки улюблених творів Тараса (ДЕКЛАМАТОРИ)
7 Рубрика «Про найголовніше»
Опрацювання вірша Т. Шевченка „ Садок вишневий коло хати" - осмислення змісту поезії.
У майбутньому ми вивчатимемо віршові роміри і визначатимемо їх Такий розмір – ЯМБ. На мій погляд, партитура вірша, розмір – це є музика твору.
а) робота над заголовком (мотиваційна підготовка до сприйняття твору)
в)повторне читання вірша з використанням партитури
Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою в природі.
г) аналіз змісту вірша.
- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що - відчути слухом.
- Які почуття викликав у вас цей вірш ? Чому ?
д) вправи на розвиток швидкості читання.
Гра „ Знайди і прочитай"
Прочитайте рядочки вірша, в яких зустрічаються слова з першої колонки.
є) Виразне читання вірша.
- Які почуття треба передати інтонацією ?
- Прочитайте назву ще одного вірша Шевченка. Як ви думаєте, про що в ньому йдеться ?
б) слухання фонозапису „ Садок вишневий коло хати"
- Яка пора року описана ?
в) словникова робота.
Вправа для розвитку мовної здогадки
Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви
В_ШНІ Х_ТИ
ПЛ_ГИ ПОД_Є
В_Ч_РЯ 3_ТИХ
К-ЛО ЙД_ТЬ
- Яке слово „зайве" у кожній колонці ? (Коло, хати) Чому ?
- Яке значення може мати слово коло ?Які слова прикрашають іменники.
Які ще художні засоби пам»ятаєте
г) повторне читання вірша вголос.
- Зі скількох строф складається вірш ? (робота в групах)
- Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні ?
-Звідки повертаються дівчата?
- Як ви розумієте вислови вечірня зіронька встає; мати хоче научати ?
- Знайдіть у вірші пестливі слова. Які почуття викликав у вас вірш ? Як ви думаєте, що відчував поет, коли писав цей вірш ?
- Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а
які - відчуваєте слухом.
є) вправи на розвиток виразного читання.
Гра „Хто уважніший"- Доберіть з тексту спільнокореневі слова до іменників
Гра „ Знайди рими".Знайдіть рими, назвіть їх..
в) вивчення першої строфи напам’ять
г) розгадування кросворда «Найрозумніший»
1.Земельна ділянка з плодовими деревами та кущами
2. Птах, який співає ввечері та вночі.
3.Прийменник коло іншим словом
4.Що зробила мама разом з дітьми…
5. Крім соловейка кому ще не спалось…
6.Три роки живуть у землі і підгризають корінці дерев, багатьох рослин. Тільки на четвертий рік личинки перетворюються на лялечки, з яких вони й з’являються ?
- Що прочитали по вертикалі ? (Кобзар)
8 Рубрика «У картинній галереї»
Завдання на випередження – «ЖИВОПИСЦЯМ» (діти зачитують)
Діти працюють в групах, відтворюють назви відомих картин
Тарас Шевченко був чудовим знавцем народного побуту, про що свідчать його поезії і картини, зокрема "Селянська родина". На полотні бачимо куточок подвір'я та стареньку хату під солом'яною покрівлею. Тут наприкінці довгого літнього дня зібралася селянська сім'я. Малюк, мабуть, розбив горщика. Першим порухом батька було покарати сина за шкоду. Лагідним жестом мати заступилася за малого. Заспокоєний нею батько в одну руку бере люльку, а другою тягнеться до сина, щоб його приголубити. Під ногами у людей крутиться цікавий до всього дворовий пес. Неподалік на призьбі сидить і гріється у промінні призахідного сонця сивий дідусь. Він заглиблений у свої думки і не дослухається до того, що відбувається на подвір'ї. Картина "Селянська родина" знаходиться у Державному музеї Т. Г. Шевченка.
9 Рубрика- рефлексія «Підсумки дня»
Складання сенкану
С Х Е М А - зразок
Тема (1іменник) Садочок
Опис (2 прикметники )вишневий, зелений
Дія (з дієслова )Дрімає, солов»їнить і хрущить
Ставлення (речення з 4 слів) Люблю, ціную, возвеличую, плекаю,,,
Іншими словами - «Шевченко»
10 Рубрика «Від першої особи»
(самооцінювання - продовжіть речення):
Підсумувати урок нам допоможе метод "Асоціативна квітка"
(На паперових пелюстках діти пишуть, яке враження справила на них поезія Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати". Пелюстки прикріплюються на дошці, замість серединки такої квітки записана назва вірша. Вчитель коротко повідомляє про дитячі асоціації.)
ДОДАТОК 1
Анонс телепередач на сьогодні: