Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему:"Урок зв’язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі"

Про матеріал

Урок зв'язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі.

-Сьогодні у нас незвичайний урок літератури, бо проводимо ми його не у класі, за партами, а на шкільному подвір'ї, на свіжому повітрі. Такі уроки любив проводити Василь Сухомлинський.

-Пригадайте, хто такий Василь Сухомлинський?

-Що ви знаєте про нього?

-Такі уроки, на свіжому повітрі ви вже проводили з образотворчого мистецтва. Можливо, пригадаєте, як вони називаються?

Пленер(фр. вільне повітря) - живопис на відкритому повітрі, що відтворює кольорове багатство природи, сонячне освітлення й повітряне середовище.

І сьогоднішній урок української літератури ми проводимо просто неба. Ми не будемо користуватися зошитами, підручниками, не будемо читати і писати, а будемо вчитися бачити, слухати й розуміти дерева, квіти й трави.

Коли людина вчиться бачити і розуміти природу, тоді вона стає красивою. А хто з нас не хоче бути красивим? І впевнена, що після нашого уроку ви станете ще красивішими. От побачите! Тож до праці!

Перегляд файлу

1

 

Українська література. 5 клас

Тема:

Урок зв’язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі

Мета:

Вчити бачити, чути і розуміти життя природи, її красу і неповторність;

дати поняття про етюд, навчити писати етюди про природу;

розвивати уміння спостерігати, робити власні замальовки природи;

виховувати через природу і у природі

Форма проведення:

Урок просто неба

Тип уроку:

Урок засвоєння нових знань

Міжпредметні зв’язки:

Природознавство, музика, образотворче мистецтво

Обладнання:

Дитячі малюнки про природу,  уявний мікрофон, корзина з весняними квітами, вінок із весняних квітів

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок літератури, бо проводимо ми його не у класі, за партами, а на шкільному подвір’ї, на свіжому повітрі. Такі уроки любив проводити Василь Сухомлинський.
  •         Пригадайте, хто такий Василь Сухомлинський?
  •         Що ви знаєте про нього?
  •         Такі уроки, на свіжому повітрі ви вже проводили з образотворчого мистецтва. Можливо, пригадаєте, як вони називаються?

Пленер(фр. вільне повітря) - живопис на відкритому повітрі, що відтворює кольорове багатство природи, сонячне освітлення й повітряне середовище.

І сьогоднішній урок української літератури ми проводимо просто неба. Ми не будемо користуватися зошитами, підручниками, не будемо читати і писати, а будемо вчитися бачити, слухати й розуміти дерева, квіти й трави.

Коли людина вчиться бачити і розуміти природу, тоді вона стає красивою. А хто з нас не хоче бути красивим? І впевнена, що після нашого уроку ви станете ще красивішими. От побачите! Тож до праці!

ІІІ. Основна частина

 1.Поетична п’ятихвилинка

Розпочнемо нашу розмову з загадки. Послухайте і відгадайте:

І весела, й яснолиця,

Дивна в сонечка сестриця.

Роботящу вдачу має,

Землю зелом засіває.

Заквітчає яр і поле,

Принесе у ліс обнову.

Відгадайте, хто вона?

Ну, звичайно, це... (весна).

  •         І ось сьогодні ми прославимо весну поетичними рядками. Домашнім завданням для вас було відшукати й вивчити вірші про весняні зміни у природі.
  •         Читців я запрошую по черзі підходити до мікрофона й прочитати виразно вивчений вірш напам’ять. А ми будемо дякувати  нашим артистам аплодисментами.

Діти читають вірші у мікрофон, називаючи авторів поезії.

  •         Молодці! Гарно справились із домашнім завданням. Завдяки вам ми багато дізналися про весну, про зміни, які вона принесла у природу.
  •         2. Інтерактивна гра «Віночок»
  •         Весна у народній творчості змальовується в образі дівчини, у якої має бути обов’язково на голові вінок. І зараз ми теж сплетемо своєрідний вінок зі слів. Подумайте, з чим асоціюється у вас слово весна.

   (Кожен учень називає «своє» слово. Один за одним, називаючи слова, діти беруться за руки і утворюють велике коло – «вінок»).

3. Гра «Розфарбуй слово»

  •         Великий вінок ми сплели з різних квіточок – слів. А ще потрібно прикрасити його. Ваше завдання - підібрати епітети до слова весна. Умова  гри: слова не можуть повторюватися.

(Діти по черзі називають епітети до слова весна ).

4. Гра «Відгадай риму».

 – Діти, а зараз ми спробуємо скласти вірш про весну. Я буду читати рядки, а ви добирайте риму. Пригадайте, що таке рима?


Йде весна, і все радіє:

Вона серденько наше /гріє/.

І пташечка весну стрічає,

Веселу пісеньку /співає/.

Які для весни є слова?

Вона красива і /жива/,

Тендітна, ніжна, як купава,

Весела, лагідна й /ласкава/

І скрізь весні лунає: «Слава!».

Вона квітуча і /яскрава/.

Весна іде, немов царівна,

Зелена, сонячна, /чарівна/

Захоплюється щастям світ:

Весна не йде, а вже /летить/.

Ви, діти, весну зустрічайте 

і їй веснянку /заспівайте


 

5.  Гра «Подоляночка»

Діти водять хоровод.

У центрі дівчина у вінку виконує відповідні рухи. Подоляночка роздає кожній дитині по одній квітці (кульбаба, черемха, барвінок ). 

6.  Творча робота в групах. Складання сенканів.

  •       Кожен з нас отримав в подарунок від Подоляночки квітку. Відповідно отриманих подарунків розділіться на групи.

Діти розділяються на групи.

  •       Ваше завдання: скласти синкан. Ключове слово: назва вашої квітки.

 7.Робота над етюдом В. Сухомлинського «Все в лісі співає».

- Побувавши на лузі, де ми спостерігали за квітами, подумки перекинемося до весняного лісу. Уважно прослухайте текст, який написав В.Сухомлинський, і уявіть собі таку картину.

Навесні ми пішли до лісу. Зійшло сонце, дихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню.             

Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її.

Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілося бути сильними, відважними.

Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться.

Горобина співала тривожну пісню. Ця пісня навіяла Думку про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту.

Ось які пісні почули ми в лісі.

  • Чи сподобалися вам пісні дерев?
  • Чия пісня сподобалася вам найбільше? Чому?
  • У якому стилі написано прослуханий твір? Доведіть свою думку.
  • Які художні засоби використовує автор?
  • Який за обсягом прослуханий твір?

8. Теорія літератури.

Твір В.Сухомлинського «Все в лісі співає» є етюдом. Що таке етюд, ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.

  • Що таке етюд?
  1. Образотворче мистецтво.

(Учень – художник демонструє виконані ним етюди).

  •         Етюд це твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури.)
  1. Музика.

(Учень - музикант виконує невеличкий етюд на музичному інструменті або прослуховування запису)

  • Етюд - невеликий музичний твір віртуозного характеру.
  1. Література.

У літературі етюд - це невеликий твір допоміжного характеру, який виконується безпосередньо з натури, з метою кращого її вивчення або начерк для майбутнього твору.

  • Основні ознаки етюду визначимо разом.
  1. Який за обсягом? / Коротка форма /
  2. Що описується? /Безпосередні враження від природи /
  3. Чи відчувається думка автора? / Висловлення своїх почуттів /
  4. Чи використовуються художні засоби? / Образність мови /

9. Колективне складання етюду

Робота над етюдом. Метод  кубування- це методична стратегія, яка дає змогу зрозуміти явище (предмет розмови) різнобічно, у шести різних площинах.

  • Дайте визначення поняття весна (Весна – це пора року, яка приходить після зими).
  • З якими словами, поняттями, образами асоціюється у вас весна (краса, чарівність, цвітіння дерев, приліт птахів, яскраве сонечко, різнобарв’я, теплий вітерець, дзюрчання струмків, прощання із зимою).
  • Порівняйте весну (наче чарівниця у білому вбранні, що своєю чарівною паличкою відмикає золоті ворота для сонечка, краси, тепла).
  • З чого зіткана весна ( теплого дощику, цвітіння вишні, абрикоси, яблуні, з легкого туману, з перших квітів, весняних свят - 8 Березня, Масляна, Пасха)
  • Які  барви та кольори ви використали б для весни (білий, рожевий, молочно-білий, зелений, блідо-блакитний, лимонний)
  • Знайдіть аргументи «За» і «Проти». «За» – прощання із холодом, тепле сонечко, перші квіти, радісний, веселий настрій, пробуджує природу, можна не так тепло вдягатися.  «Проти» - прощавай сніг, сніжки, морозець, що щупле щічки, зимові свята, довгі зимові канікули.

10. Фізкультхвилинка. Рухлива гра «Ми йдемо полювати на ведмедя».

Діти стають у коло.

  • Ми йдемо полювати на ведмедя (впевнений хід по колу).
  • Не боїмося ми нічого (показують руками).
  •         Ой, а що це? – Це болото! Чав! Чав! Чав! (обережний хід, високо піднімаючи ноги)
  •         Ой, а що це? Це море! Буль! Буль! Буль! (рухи, наче плавання)
  •         Ой, а що це? Це поле! Топ! Топ! Топ! (гучне тупотіння)
  •         Ой, а що це? Це ліс! Трісь! Трісь! Трісь! (імітація ходу між деревами)
  •         Ой, а що це? Такий великий (показуємо руками).
  •         Такий пухнастий ( рухи прогладжування).
  •         Ой, та це ж ведмідь! (показують як злякалися)
  •         Побігли додому (повернулися в протилежну сторону).
  •         Через ліс! Хрусь! Хрусь! Хрусь!
  •         Через поле! Топ! Топ! Топ!
  •         Через море! Буль! Буль! Буль!
  •         Через болото! Чав! Чав! Чав!
  •         Прибігли додому. Зачинили двері! (показують)
  •         Які ми молодці! (показують, які хоробрі)
  •         Похвалимо себе! (погладили по голові)

Опишіть картини, які з’являються перед вашими очима.  За допомогою яких художніх засобів вдалося так незвичайно описати прихід весни? (наведіть приклади)

  •    Хвилинка емоцій та вражень
  •          1. Радісно світить весняне сонечко. Впускає гаряче весняну душу свою в промінь. Летить тоді він довгою яскравою стрілою, вогнем палає. Знаходить довга яскрава стріла у сніговій красі зіроньку. Влуча  вона у кришталеве серце. А із серця ніжно та тихо розлітаються навкруги блакитні барви. Захоплюють у своїй красу зіроньки. Іскриться зіркова малеча, сяє коштовностями блакитний килим. Купає радістю весняна краса широчінь безмежну.
  •          2. Чути: «Дзюрк, дзюрк…» Це вирвався на поверхню із твердині сніговий струмок. Тяжко було малому народжуватись, але все ж народився і розлився. Він теплий, хапає у прозору глибочінь душі свіже повітря. Нарешті увійшло повітря у  дзеркальність води.
  •           Досягає хвиля швидка снігового берега. Викупала його, а пісню залишила співати. Співає весною навкруги. Тане сніг від співу теплого. Дзюрчать струмочки і впиваються і велику річку-матінку. Чекає річка-матінка струмків своїх. А тоді, дочекавшись, несеться хвилями щодуху. Чути річкову симфонію, дивну-предивну. Спів і шепіт весни народжує симфоніаду, бурхливу, швидку і радісну. Шумить, вирує симфоніада.                    
  •   ( Кобзар Сергій  «Симфоніада весни»)
  •          3. Тиша стоїть, закохана вона у красу. Течуть з гір струмки у теплий простір дихання снігів. Переливаються струмки сяючим небом. Кидає сонце у воду золоті ноти. Стає вода питною та цілющою.
  •          А там, у низині, квітне ромашковий килим трав’яний. Он і озеро вигулькнуло невеличке, як маленьке дзеркальце. Чути розмову озерця з дівою-берізкою. Прийшла діва-берізка глянути у дзеркальну воду, прийшла подивитись а свою вроду. Це диво природи і чарівність казки.                                                                                                      (Сергій Кобзар «Гірська краса»)

12. Екологічна хвилинка.

  •       Я переконалася, що ви вмієте бачити, слухати і розуміти природу. Але не всі це вміють, а, можливо, не хочуть. Дуже часто ми зустрічаємо випадки байдужого ставлення до природи. Як наслідок такої байдужості – наша річка. Напевне, не всі з вас знають, що це старе русло Турії. Колись тут шуміли води, чути було голоси птахів, а тепер...

IV. Закріплення вивченого. Оцінювання.

  • Що ви можете сказати про сьогоднішній урок просто неба?
  • Хто любив проводити такі уроки?
  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Що таке етюд?
  • Які вимоги до етюду?
  • Чи важко написати етюд?
  • А вам хочеться його написати?

 VІ.  Домашнє завдання.

Засій своє поле,

Свій сад посади.

Свій колос зрости

І склади свою пісню.

Написати етюд про природу.

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Порошенко Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 липня 2018
Переглядів
7444
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку