Урок зв'язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі.
-Сьогодні у нас незвичайний урок літератури, бо проводимо ми його не у класі, за партами, а на шкільному подвір'ї, на свіжому повітрі. Такі уроки любив проводити Василь Сухомлинський.
-Пригадайте, хто такий Василь Сухомлинський?
-Що ви знаєте про нього?
-Такі уроки, на свіжому повітрі ви вже проводили з образотворчого мистецтва. Можливо, пригадаєте, як вони називаються?
Пленер – (фр. вільне повітря) - живопис на відкритому повітрі, що відтворює кольорове багатство природи, сонячне освітлення й повітряне середовище.
І сьогоднішній урок української літератури ми проводимо просто неба. Ми не будемо користуватися зошитами, підручниками, не будемо читати і писати, а будемо вчитися бачити, слухати й розуміти дерева, квіти й трави.
Коли людина вчиться бачити і розуміти природу, тоді вона стає красивою. А хто з нас не хоче бути красивим? І впевнена, що після нашого уроку ви станете ще красивішими. От побачите! Тож до праці!
1
Українська література. 5 клас
Тема: |
Урок зв’язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі |
Мета: |
Вчити бачити, чути і розуміти життя природи, її красу і неповторність; дати поняття про етюд, навчити писати етюди про природу; розвивати уміння спостерігати, робити власні замальовки природи; виховувати через природу і у природі |
Форма проведення: |
Урок просто неба |
Тип уроку: |
Урок засвоєння нових знань |
Міжпредметні зв’язки: |
Природознавство, музика, образотворче мистецтво |
Обладнання: |
Дитячі малюнки про природу, уявний мікрофон, корзина з весняними квітами, вінок із весняних квітів |
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Пленер – (фр. вільне повітря) - живопис на відкритому повітрі, що відтворює кольорове багатство природи, сонячне освітлення й повітряне середовище.
І сьогоднішній урок української літератури ми проводимо просто неба. Ми не будемо користуватися зошитами, підручниками, не будемо читати і писати, а будемо вчитися бачити, слухати й розуміти дерева, квіти й трави.
Коли людина вчиться бачити і розуміти природу, тоді вона стає красивою. А хто з нас не хоче бути красивим? І впевнена, що після нашого уроку ви станете ще красивішими. От побачите! Тож до праці!
ІІІ. Основна частина
1.Поетична п’ятихвилинка
Розпочнемо нашу розмову з загадки. Послухайте і відгадайте:
І весела, й яснолиця,
Дивна в сонечка сестриця.
Роботящу вдачу має,
Землю зелом засіває.
Заквітчає яр і поле,
Принесе у ліс обнову.
Відгадайте, хто вона?
Ну, звичайно, це... (весна).
Діти читають вірші у мікрофон, називаючи авторів поезії.
(Кожен учень називає «своє» слово. Один за одним, називаючи слова, діти беруться за руки і утворюють велике коло – «вінок»).
3. Гра «Розфарбуй слово»
(Діти по черзі називають епітети до слова весна ).
– Діти, а зараз ми спробуємо скласти вірш про весну. Я буду читати рядки, а ви добирайте риму. Пригадайте, що таке рима?
Йде весна, і все радіє:
Вона серденько наше /гріє/.
І пташечка весну стрічає,
Веселу пісеньку /співає/.
Які для весни є слова?
Вона красива і /жива/,
Тендітна, ніжна, як купава,
Весела, лагідна й /ласкава/
І скрізь весні лунає: «Слава!».
Вона квітуча і /яскрава/.
Весна іде, немов царівна,
Зелена, сонячна, /чарівна/
Захоплюється щастям світ:
Весна не йде, а вже /летить/.
Ви, діти, весну зустрічайте
і їй веснянку /заспівайте
Діти водять хоровод.
У центрі дівчина у вінку виконує відповідні рухи. Подоляночка роздає кожній дитині по одній квітці (кульбаба, черемха, барвінок ).
6. Творча робота в групах. Складання сенканів.
Діти розділяються на групи.
7.Робота над етюдом В. Сухомлинського «Все в лісі співає».
- Побувавши на лузі, де ми спостерігали за квітами, подумки перекинемося до весняного лісу. Уважно прослухайте текст, який написав В.Сухомлинський, і уявіть собі таку картину.
Навесні ми пішли до лісу. Зійшло сонце, дихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню.
Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її.
Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілося бути сильними, відважними.
Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться.
Горобина співала тривожну пісню. Ця пісня навіяла Думку про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту.
Ось які пісні почули ми в лісі.
8. Теорія літератури.
Твір В.Сухомлинського «Все в лісі співає» є етюдом. Що таке етюд, ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.
(Учень – художник демонструє виконані ним етюди).
(Учень - музикант виконує невеличкий етюд на музичному інструменті або прослуховування запису)
У літературі етюд - це невеликий твір допоміжного характеру, який виконується безпосередньо з натури, з метою кращого її вивчення або начерк для майбутнього твору.
9. Колективне складання етюду
Робота над етюдом. Метод кубування- це методична стратегія, яка дає змогу зрозуміти явище (предмет розмови) різнобічно, у шести різних площинах.
10. Фізкультхвилинка. Рухлива гра «Ми йдемо полювати на ведмедя».
Діти стають у коло.
Опишіть картини, які з’являються перед вашими очима. За допомогою яких художніх засобів вдалося так незвичайно описати прихід весни? (наведіть приклади)
IV. Закріплення вивченого. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
Засій своє поле,
Свій сад посади.
Свій колос зрости
І склади свою пісню.
Написати етюд про природу.