М.Вінграновський «Сіроманець». Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.
Тема. М.Вінграновський «Сіроманець». Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.
Мета. Ознайомити дітей із змістом повісті «Сіроманець». Дослідити різні світи психології людей і звірів; розвивати культуру зв’язного мовлення, бажання читати твори письменника; виховувати духовні цінності особистості, любов до тварин, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і формування умінь правильно висловлювати власну думку.
Обладнання: портрет М.Вінграновського, книжкова виставка творів письменника, відеофільми про Одесу, Єгипет, документальний фільм «Вовки».
Хід уроку
І.Організаційний момент (вітання учнів із вчителем, перевірка готовності до уроку).
ІІ. Перевірка домашнього завдання (учні попередньо читали текст і малювали малюнки до повісті, тому робиться виставка малюнків).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
«Літературна газета», де були надруковані 15 його віршів)
добраніч»)
ІV. Оголошення теми та мети уроку
V. Основний зміст уроку
(діти згадують і вписують назви творів у ромашку «Лисиця, вовк і заєць», «Як вовк задумав хліба напекти», «Лисичка-сестричка та вовк-панібрат», «Семеро козенят», Вовк війтом»
Коли ми вперше знайомимось із вовком? на початку повісті можуть зачитати уривок).
(тому, що вовк був сліпий , а в Одесі створено інститут очних хвороб імені В.П.Філатова АМН України. Про цей інститут говорить вчителька Надія Петрівна. – Перегляд фільму про Одесу та інститут очних хвороб -4 хв.; про Єгипет згадується тому, що Давній Єгипет – країна, в якій, поряд із розвиненою математикою, архітектурою, астрономією була розвинена медицина; головними богами лікування в Давньому Єгипті вважалися бог мудрості Тот і богиня материнства і родючості Ісіда. Єгиптяни вважали: для того, щоб лікувати людей, потрібно бути наділеним мудрістю. Тот започаткував писемність, математику, астрономію, релігійні обряди, музику, систему лікування хвороб природніми засобами. Йому належать медичні трактати;.
В Єгипті вперше відбувся поділ медицини; Особливу увагу надавали єгиптяни лікуванню очних хвороб. Лікарі очних хвороб були відомі всьому світу. Правителі багатьох країн запрошували на службу до палацу саме єгипетських лікарів;
Відтак Єгипет зазначається як країна з розвиненою медициною в царині лікування хвороб очей. Перегляд фільму про Єгипет – 3 хв.).
(учні зачитують уривок із тексту твору с. 243-244)
(с. 244- можна зачитати із підручника)
(бо всю його зграю перебив Василь Чепіжний)
(житель села, який убив усіх вовків і полював за Сіроманцем)
(можна переказати близько до тексту с.244-245)
(щоб допомогти впіймати Сіроманця)
(читання у ролях розмови Сашка з мамою с. 247-248).
(лісом)
(він не пішов до школи, а шукав вовка і зустрів його у лісі с.248-249).
(у Київ, купляє вовкодавиху).
(у глинищах)
(щоб вовк жив у них дома).
(дозволу копати ями у чагарях).
(Сіроманця зловили).
(пробрався у кузню і розрізав зав’язки).
(приїхали кореспонденти, вовк утік).
(хвилювався за Сіроманця; читання у ролях с.258-259).
(тому що Сашко був сміливим і добрим).
( на полігон).
(льотчики і хлопчик Андрій).
(щоб вовк жив у гаражі).
подивимось фільм про життя вовків.(Перегляд документального фільму «Вовки»).
(він подружився із Андрієм і чекав на нього зі школи).
(вони заблудились).
(дуже сумував, навіть вчитись перестав ).
(із районної газети).
( ні, вовк утік до Сашка).
(завести його до Одеси в лікарню).
(вовк утік).
пелюстках ромашки, а риси характеру Чепіжного на колючках будяка).
Сашко – чуйний, добрий, щирий, любить ліс і все що в лісі, товариський, турботливий, сміливий, наполегливий. Кожна риса характеру підтверджується епізодом із тексту;
Чепіжний – жорстокий, користолюбний, пихатий, обманює, схильний до крадіжок,
злий, не любить тварин).
4. Виконання тестових завдань за підручником с. 260,278.
VІ. Оцінювання
VІІ. Підсумки
VІІІ. Домашнє завдання Напишіть власне закінчення повісті.