Урок " Клімат Пн. Америки"

Про матеріал
Урок розроблений відповідно до сучасних вимог із використанням інтерактивних технологій. До уроку додається презентація , що містить матеріал про рослинний та тваринний світ материка.
Перегляд файлу

Тема: Природні зони та висотна поясність на території Північної Америки.            Рослинний та тваринний світ .

Мета: сформувати в учнів систему знань про особливості природних комплексів Північної Америки, рослинний та тваринний світ кожної з природних зон; закріпити навички учнів складати характеристики природних зон; удосконалити вміння учнів працювати з картографічним матеріалом; виховувати в учнів зацікавленість до вивчення природи різних материків світу.

Обладнання: карта природних зон світу, фізична карта Північної Америки, картини природних комплексів материка, атласи, підручники, картини тварин та рослин Північної Америки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

І  . Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Рослинний і тваринний світ Північної Америки має багато спільного з Євразією. Ця подібність пояснюється існуючими раніше сухопутними зв’язками між цими частинами світу. На цей зв’язок указує наявність цілої низки спільних родів і навіть видів ссавців (північні олені, лосі, ведмеді, рисі, росомахи, вовки, лисиці, горностаї, ласки, бобри). Але тут є й унікальні представники флори й фауни. Північна Америка — батьківщина секвої, що є найдавнішим представником рослинного світу. Окремі дерева живуть близько 4000 років. Один вид секвої — мамонтове дерево — досягає у висоту 100—150 м.
(Оголосити тему й очікувані результати уроку.)
III. Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда за запитаннями
1. Що таке вічна (багаторічна) мерзлота?
2. Які кліматичні області формуються в помірному поясі? субтропічному? тропічному?
IV. Вивчення нового матеріалу

План

1.Слайд1.Вступ

Як і кожен материк, Північна Америка має багатий світ флори і фауни. Природні зони Північної Америки, як і на всіх материках підпорядковані закону географічної зональності. Однак тут, чим далі у глиб континенту, тим більше вони витягнуті вздовж меридіанів.

2. Слайд 2. Арктичні пустелі, тундра.

Зона арктичних пустель займає більшу частину Гренландії і Канади, Арктичного Архіпелагу. Рослинний і тваринний світи тут надзвичайно бідні, що пов∙язано із суворими кліматичними умовами. З рослин можна побачити плями мохів та лишайників. Життя більшості тварин пов*язано з океаном. На суходолі зустрічаються невеличкі гризуни, лемінги, якими живляться хижаки (песці, вовки).

У зоні  тундри, яка розміщена на крайній півночі материка тепла трохи більше, але його не вистачає для випаровування вологи. Тому на заболоченій території ростуть мохи та лишайники, поряд з ними різноманітні трави і чагарники, зустрічається карликова береза. Такою рослинністю харчуються північний олень Карібу, вівцебик, влітку багато птахів, які утворюють цілі пташині базари.

3.Слайд3. Лісотундра, тайга.

З просуванням на південь тундру змінює лісотундра (перехідна зона). Їй притаманні чагарники з верби та вільхи, у долинах річок ростуть ялина й модрина.

Зона тайги, або хвойних лісів, розташована південніше лісотундри. Зима тут сувора й тривала, літо – тепле й коротке. Притаманне надлишкове зволоження. Хвойні ліси багаті на чорну та білу ялини, зустрічається ялиця, декілька видів сосни й модрини. Водиться бурий ведмідь, Грізлі , вовки, рисі, лисиці, олені, лосі , зайці, єноти, ондатри.

4. Слайд 4. Мішані ліси.

Перехідна зона від тайги до широколистих лісів. Тут на дерново – підзолистих грунтах ростуть дуб, бук, липа, осика, береза, клени, хвойні дерева.

5. Слайд 5. Широколисті ліси, лісостеп.

Широколисті ліси переважно ростуть в Апалачах. Їм характерна велика різноманітність дерев. На бурих грунтах ростуть бук, каштан, липа, тюльпанове дерево, декілька десятків видів дубів. Для тваринного світу характерні олені . ведмідь. Опосум. Проте фауна збіднена людиною.

Лісостеп пролягає меридіональною смугою та повністю розораний через родючий чорнозем.

6. Слайд 6. Степи , напівпустелі, пустелі.

Зона степів займає досить великі простори у центрі континенту. Тваринний світ порівняно небагатий (койоти, полівки, плазуни, бабаки, птахи степові). Зона напівпустель і пустель охоплює внутрішнє плоскогір*я Кордильєр. Основна рослина – чорний полин.

7. Слайд7. Субтропічний і тропічний пояси.

Відрізняються великою кількістю тепла. Відбувається зміна зон із сходу на захід. Крім хвойних порід , тут трапляються карликові пальми та чагарникові види вічнозелених дубів. Зустрічаються зарості дуба і магнолій перевитих ліанами. На болотах ростуть кипариси. У сухіших місцях – сосна і пальма Сабаль. З тварин – алігатори, черепахи, птахи. Явної межі між субтропічними і тропічними пустелями немає. Рослинний світ складається з колючого терену, кактусів, юк, агав, які ростуть на сіроземних грунтах.

8. Слайд 8. Субекваторіальний пояс.

Природні зони змінюють одна одну меридіально. Субекваторіальний пояс вкритий тропічними лісами. Інколи ліси поступаються непрохідними болотами.

9. Слайд 9. Висотна поясність.

Висотна поясність чітко проявляється в Кордельєрах. На заході снігова лінія розташована дуже низько, тому хвойні ліси піднімаються майже до льодовиків. Південніше схили гір вкриті лісами, вище поступаються тундрі, яку змінює пояс субальпійських та альпійських луків.

10. Слайд 10. Підсумок.

Природні зони в арктичних і субарктичних поясах мають широтне простягання. Природні зони степів, прерій, та мішаних лісів простягаються в меридіальному напрямку. Зміна природних зон у субтропічному та тропічному поясах відбувається у двох напрямках: з півночі на південь, і від океанічних окраїн до внутрішніх районів. Висотні пояси Кордельєр змінюються з  півночі на південь, різні на західних і східних схилах.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в групах
Об’єднати клас у дві групи. Завдання першої — визначити переваги освоєння природної зони степів у Північній Америці, другої — недоліки цього процесу.
Вправа «Подорож»
Складіть маршрут руху із крайньої північної до крайньої південної точки материка. Опишіть рослинний і тваринний світ природних зон, розміщених на маршруті.
VI. Підсумки уроку

VII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте § 37—38 підручника.
2. Ознайомтеся з матеріалом про вертикальну поясність Північної Америки.
3. Підготуйте повідомлення про стихійні явища Північної Америки.
4. У зошиті для практичних робіт виконайте завдання дослідження «Розробка і обґрунтування маршруту, що проходить через об’єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО».
Інтернет-ресурси
Джерела

http://мапа.net/html/north_amerika.htm
http://tourlib.net/statti_ukr/pylypenko.htm
https://sites.google.com/site/podorozkraienamisvitu/home/cikavi-ob-ekti-pivnicnoie-ameriki - цікаві об'єкти Північної Америки
http://infotour.in.ua/smal25.htm - Все о туризме
https://www.youtube.com/watch?v=cQ4SbMMt_lE
 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Третяк Тетяна
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
2948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку