Урок "Клітинний цикл, мітоз та мейоз"

Про матеріал
Мета уроку: Освітня: розглянути особливості клітинного циклу; розкрити біологічне значення мітозу, мейозу, розкрити механізм рекомбінації ДНК; Розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уміння аналізувати інформацію та робити відповідні висновки та узагальнення; Виховна: формувати інтерес до науки біології, виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я на основі набутих знань.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з біології у 9 класі                        Дата:

Вчитель:   Попеску С.В.

Тема уроку: клітинний цикл, мітоз та мейоз

Мета уроку:

Освітня: розглянути особливості клітинного циклу; розкрити біологічне значення мітозу, мейозу, розкрити  механізм рекомбінації ДНК;

Розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уміння аналізувати інформацію та робити відповідні висновки та узагальнення;

Виховна: формувати інтерес до науки біології, виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я на основі набутих знань.

Основні поняття:  клітина, клітинний цикл, мітоз, мейоз, інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, рекомбінація, хромосоми, кросинговер.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Література:

1. https://www.rulit.me/books/vichnik-read-286208-1.html

2. Андрій Топачевський -  Майстерня флори. Київ «ВЕСЕЛКА», 1988

 

Структура уроку:

 

№ етапу

Етап уроку

Час (хв.)

1

Організаційний момент

2

2

Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

8

3

Вивчення нового матеріалу

28

4

Узагальнення і систематизація вивченого

5

5

Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок

1

6

Повідомлення домашнього завдання

1

 

Хід уроку

Епіграф до уроку:

«Варто тільки повірити, що ви можете – і ви вже на півдороги до цілі», -

Теодор Рузвельт

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель починає записувати тему уроку на дошці. Несподівано чути стук у двері. Прийшов листоноша і приніс листа. Учитель зачитує його.

Зміст листа

Дорогі діти, пише вам директор фантастичного театру опери і балету. В нашому театрі планується грандіозна прем’єра балету «Лебедине озеро» (балет на дві дії, що складається з чотирьох сцен). Даний балет був поставлений відомим балетмейстером, з яким ви можете познайомитись,  якщо знайдете наш театр. Якщо ви маєте бажання стати учасниками цього неймовірного дійства, ви повинні здійснити подорож у чарівне місто. Але потрапити туди нелегко. Його кордони охороняються сміливими солдатами, які розпізнають чужинців та знешкоджують їх. У даному місті, як і у Венеції, будиночки розташовані у воді. Щоб дістатися від одного будиночка до іншого, потрібно або переплисти водойму, або потрапити в особливий тунель, який окрім функції транспорту виконує ще й функцію величезного заводу. Він настільки великий та потужний, що забезпечує своєю продукцією не тільки місто, а й цілу країну. В центрі міста розташований наш театр.  Дорога до театру дуже небезпечна. Тому перш, ніж вирушити в подорож, вам потрібно отримати карту, яка приведе вас найбезпечнішою дорогою до вашої цілі.

Щоб отримати карту, потрібно дати відповіді на мої запитання:

1. Яке чарівне місто я вам описав?.. (Клітину)

2. Хто охороняє місто? Де розташовуються ці воїни? (Антитіла. Розташовуються на плазматичній мембрані)

3. Яка назва річки, на якій побудовано місто? (Цитоплазма)

4. Як називається завод, що  знаходиться в місті? (Ендоплазматична сітка)

5. Звідки в місті береться енергія? В чому вона акумулюється? (Її утворюють мітохондрії. Акумулюється в АТФ)

6. Як називається наш театр? (Ядро)

7. Хто танцюватиме в даному балеті? (Хромосоми)

Вчитель: Діти, ви молодці! Що ж, якщо в наших руках є карта, то давайте рушати. (Оголошення теми уроку)

 Під час нашої подорожі ми дізнаємося яке неймовірне перетворення відбувається з нашим містом. Які дві дії відбуваються в балеті. З яких сцен складається перша дія та друга дія. Рушаймо…

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Мандрувати ми будемо не всі разом. Поділимо наш клас на 3 команді. Кожна команда вирушить своєю дорогою і матиме свої завдання.

Завдання команді І: опрацювати параграф 23, пункт 1 (клітинний цикл)

Завдання команді ІІ: опрацювати параграф 23, пункт 2 (фази мітотичного поділу)

Завдання команді ІІІ:  опрацювати параграф 24 (мейоз)

Під час виконання роботи вчитель включає музику https://www.youtube.com/watch?v=5xTX7uTjaxs (Класична музика стимулює розумову діяльність. Відео дітям не варто показувати, тому що вони будуть відволікатися).

Збір команд в уявному театрі.

 Кожна команда презентує свою частину завдання.

Після виступу діти переглядають відеоролики.

https://www.youtube.com/watch?v=_133V5Ugyqw (Мітоз)

https://www.youtube.com/watch?v=lyDqE1lo5IU (Мейоз)

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

Вчитель: Діти, чи сподобалась вам подорож? (Учні відповідають). А з балетмейстером ви познайомились? Він справді відомий?

Відповідь: Директор театру сказав нам неправду. То був не балетмейстер, а король держави.

Вчитель: А який він?

Учні: унікальний.

А як звати короля?

Учні: ДНК. 

Вчитель: А що ви знаєте про нього? (Учні відповідають)

Вчитель доповнює:  Ми з вами живемо на чудовій планеті Земля. Але ми не єдині її мешканці. Навколо нас яскравими барвами квітнуть різноманітні квіти, шелестять листям кущі та дерева, тягнуться до сонечка трави, милують око сади,  ліси та луки, звідусіль линуть пташині мелодії. Куди не глянь, всюди буяє життя. Живі організми дуже різноманітні. І всі вони безцінні та унікальні. Саме завдяки їхньому ДНК. 

І всім їм приходиться пристосуватися до нових олюднених умов. Мабуть, наш обов’язок – подбати про те, щоб їхні втрати були не такими згубними. Бо рани природи – це і наші рани, докори совісті, пекучий біль.

Колись людське пізнання було спрямоване на вивчення світу з метою його пристосування до себе. Тепер ми повинні спрямувати власні зусилля на пізнання самих себе як органічної частини живого навколишшя. Як написано в одній дуже мудрій книзі: «Доки ти живий і живеш серед живого, то мусиш коритися сьому закону. Бо не вищий ти за дерево, не мудріший за ведмедя, не чистіший за рибину, не гарніший за косицю. Ти лише рівна серед рівних мала окришина живого світу, цятка таїни сокровенної, виплід роботи Великого Майстра».

V. Підбиття  підсумків уроку

VI. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати зміст 23, 24  параграфів, знати визначення термінів.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку