Урок "Коли повертаютьсяз вирію перелітні птахи? Влаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Охорона птахів"

Про матеріал

Дана розробка з природознавства для 3 класу на тему: "Коли повертаютьсяз вирію перелітні птахи? Влаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Охорона птахів".

Метою уроку є :з`ясувати, коли повертаються з вирію перелітні птахи, які зміни відбуваються в їхньому весняному житті, виявити причинно-наслідкові зв`язки між неживою природою і життям птахів навесні; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення,вміння працювати в групах; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання оберігати птахів, допомагати їм.

Дана розробка розрахована для вчителів початкових класів та студентів педагогічних вузів.

Перегляд файлу

Природознавство

Тема. Коли повертаютьсяз вирію перелітні птахи?  Влаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят. Охорона птахів.

Мета. З`ясувати, коли повертаються з вирію перелітні птахи, які зміни відбуваються в їхньому весняному житті, виявити причинно-наслідкові зв`язки між неживою природою і життям птахів навесні;  розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення,вміння працювати в групах; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання оберігати птахів, допомагати їм.

Обладнання. Ілюстрації та картки із зображенням птахів, презентація «Птахи», записи голосів птахів, таблиця «Птахи».

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Хвилинка синоптика.

-Яка зараз пора року?

- Який місяць настав?

- Який сьогодні день?

- Чи були зранку опади?

- Яка температура повітря?

ІІІ. Перевірка  домашнього завдання.

Фронтальне опитування

  • Коли починається період розмноження у риб?
  • Що таке нерест?
  • Чому майже всі риби викидають велику кількість ікринок?
  • Як риби піклуються про своє потомство?
  • Яка небезпека може чекати на мальків у водоймі?
  • Як люди піклуються про риб під час нересту?

IV.Актуалізація  опорних знань.

  • Про що ми  будемо говорити  сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь із завдання в конвертах.

1.Робота в групах. Складання пазлів. (Клас ділиться на 3-4 групи по 4 учні. В  конверті малюнок пташки розрізаний на декілька частин. За певний час учні викладають малюнки птахів. Наприклад: дятел, синичка, лебідь, лелека.)

- Який  малюнок вийшов?

- Які птахи зимують у нас?

- То про що ми будемо  сьогодні говорити на уроці?(Відповіді учнів )

V. Повідомлення  теми і мети уроку.

- Тема уроку – «Коли повертаються з вирію перелітні птахи?». На уроці ви дізнаєтесь, як птахи зустрічають весну, які будують гніздечка, як піклуються про потомство, які птахи занесені до Червоної книги України.

- Давайте пригадаємо, які ознаки відрізняють птахів від інших тварин?

1.Розгляд таблиці «Птахи».

2.Розповідь учителя з елементами бесіди із використанням наочності.

- Як тільки з’являються перші ознаки весни: потеплішає повітря, сніг почне танути, з’являться, закружляють роєм комахи, починається приліт птахів. Раніше за всіх повертаються птахи, які можуть живитись на таловинах. Найперші провісники весни –граки, шпаки.

Цікаве про життя птахів

(Окремі учні зачитують заздалегідь підготовлену інформацію про птахів)

Грак

Дуже поширений по всій Європі птах. Має чорне блискуче оперення. Навколо дзьоба шкіра гола, брудно-біла. Дзьоб і ноги чорні. Граки живуть великими колоніями, гнізда мостять на верхівках високих дерев. У березні в гніздах вже лежать 4-5 яєць. Пташенята вилітають на початку червня.

Граки — корисні птахи. Вони знищують чимало комах, черв 'яків, різні відходи, полюють на мишей.

У липні граки з місць гніздівлі переміщуються на поля, сіножаті, де живляться різними комахами та їхніми личинками.

Шпак

Прилітає в середині березня (на півдні України - осілий). Птахи займають одні й ті ж шпаківні, поки вони придатні для житла. Якщо шпаківень мало, птахи поселяються в дуплах дерев у парках, садах, лісах.

Дорослі птахи мають оперення чорного кольору з металевим блиском. На оперенні можна побачити дрібні цяточки. Це свіже оперення. З часом воно стирається. Дзьоб влітку жовтий, узимку бурий.

За день шпак з'їдає понад 600 різних комах та їхніх личинок. Щоб привабити шпаків, необхідно розвішувати для них більше шпаківень.

  • Водоплавні птахи прилітають тоді, коли водойми очищаються від криги, комахоїдні – коли з’являються комахи, якими вони живляться.

Весняний переліт птахів відрізняється від осіннього. Навесні птахи поспішають, летять часто з великою швидкістю, щоб вчасно зайняти гніздову галявину, починають будувати гнізда, різноманітність яких залежить від способу життя птахів.

Ось як описує значення гнізда для птахів письменник М. Сладков.

  Гніздо – це пташиний скарб. Він надійно схований у траві чи листі. Яєчко у ньому – як жменя сяючих коштовностей. А в яєчках- майбутні пташенята і тисячі тисяч майбутніх пісень. Одним відрізняється пташиний скарб від справжнього: його не можна торкатися. Тільки не займаний, тільки не знайдений принесе він радість.

  • Чому автор називає гніздо «скарбом»?
  • Якими бувають пташині гнізда? Роздивіться малюнки гнізд.

Фізкультхвилинка

VI. 1. Презентація «Зимуючі та перелітні птахи»

2. Гра «Чиї лунають голоси?»

- Діти слухають записи голосів птахів і відгадують чия це пісня.

3. Розповідь про охорону птахів навесні.

Навесні люди піклуються про птахів: перед прильотом шпаків розвішують шпаківні на деревах у садах і парках.

  • Навіщо треба вивішувати шпаківні?

Найбільша допомога, яку люди можуть надати пташкам навесні, - це зайвий раз не турбувати їх і дати можливість спокійно вивести пташенят.

4. Поділ птахів на групи: осілі, зимуючі, перелітні.

5.Ознайомлення з птахами, які занесені до Червоної книги України.

VII. Закріплення та осмислення знань.

  1. Робота з підручником, с. 112 – 113.

Прочитайте розповідь Синьокрилої Сойки про те, як птахи весну зустрічають. Дайте відповіді на запитання.

  • Яка головна турбота у птахів навесні?
  • Які птахи першими повертаються з вирію?
  • Як можна пояснити, що не всі птахи повертаються з вирію одночасно?
  • Як та із чого птахи будують гнізда?
  • Які птахи занесені до Червоної книги України?
  1. Робота в зошиті на друкованій основі с. 50.
  2. Діти загадують загадки про птахів, які підготували на урок.

VIII. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Вправа «Мікрофон»

Учитель зачитує початок речення, учні повинні закінчити його і пояснити чому?

Весною птахи будують … , і відкладають … .

Улітку вони виводять … .

У лісі ми повинні поводитися … . Чому?

З настанням осені відлітають в теплі краї … .

Їх змушує летіти у вирій … .

Залишаються зимувати … .

Вони живляться … .

IX. Підсумок уроку.

  • Що нового дізналися сьогодні на уроці?
  • Знайти на дошці перелітних птахів?
  • Осілих птахів?
  • Зимуючих птахів?

X.  Домашнє завдання.

Намалювати малюнок пташки і скласти  про неї розповідь.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
1156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку