Розробка одного з уроків до проекту.
Об'єкт проектної діяльності "Серветка".
Основна технологія "Технологія виготовлення вишитих виробів початковими та лічильними швами".
Розробка уроку з трудового навчання
Клас 6.
Тема. Колір та кольорове поєднання в українській народній вишивці. Поняття про стилізацію.
Практична робота. Розробка композиції вишивки.
Мета уроку. Поглибити знання учнів про українську народну вишивку як вид декоративно- прикладного мистецтва.
Ознайомити з правилами створення композиції та поєднанням кольорової гами у візерунку.
Запезпечити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці й організації робочого місця.
Розвивати увагу, творчість, художні та естетичні здібності.
Зміцнювати бажання відроджувати традиції народу.
Виховувати наполегливість та заохочувати до вишивання.
Обладнання, матеріали та наочність: зразки вишиванок, презентація до уроку, інтерактивна дошка, комп’ютер, презентація «Фізкультхвилинка для очей», зразки вишитих виробів учнями школи.
Тип уроку. Комбінований урок.
Хід уроку
1.Організаційна частина
Перевіряю присутність учнів на уроці.
Готовність класу до уроку
2.Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Що таке вишивка?
Які орнаменти переважають в українській народній вишивці?
Назвіть види орнаментів.
Що таке «рапорт орнаменту»?
3.Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
Ще з прадавніх часів вишивка займала величезне місце у житті людини. Вона була незмінним оберегом родини і невід’ємним атрибутом кожного свята.
4.Повідомлення теми, мети та завдань уроку
І саме сьогодні ми дізнаємося яку роль відіграє колір в українській народній вишивці та які кольорові поєднання є найпопулярнішими на території нашої держави.
5.Вивчення нового матеріалу
Українська народна вишивка ще здавна зачаровувала своєми яскравими кольорами та оригінальними візерунками. Та кольори використовувалися не лише, щоб привабити а і є певними символами. Розглянемо значення кожного з кольорів:
Білий. Ще з давніх часів білий колір є символом непорочності, чистоти, енергії, життя та сили. Є оберегом від нещасть та хвороб.
Одяг, вишитий білими нитками, носили, зазвичай, молоді, незаміжні дівчата
Використовували білий колір як фон або для візерунків.
Чорний. Значення цього кольору й по сьогоднішній день не є однозначним. Адже саме «чорний» присутній в поховальних та поминальних обрядах. Але в той же час є символом родючості та мудрості.
В деяких регіонах України навіть на весільному одязі робили орнаменти в біло-чорних кольорах.
Червоний. Найпопулярніший колір української народної вишивки, який є символом роду, краси та кохання. Чи це святковий, чи повсякденний одяг на ньому завжди були червоні нитки. Адже саме він надає ошатності та пишності вбранню..
Жовтий колір є менш популярним, але не менш значимий. Жовто-золотавий є символом багатства та Сонця. Майстрині не виконували вишивки в лише жовтому, вони вміло поєднували його з іншими кольорами, щоб надати виробу яскравості та багатості.
Синій колір в наш час є дуже популярним. Переважна більшість чоловічих вишиванок зроблені саме з використанням ниток цього кольору. І це не випадково. Адже саме синій символізує воду та небо, захищає від негараздів та хвороб.
Зелений є символом молодості. Вважається, що саме цей колір є оберегом від природніх стихій.
Голубий, фіолетовий, оранжевий . . . українська народна вишивка багато на кольори та їх поєднання. І саме з допомогою них наші вмілі майстрині створюють незвичайні вишивки, які зачаровують увесь світ.
Пригадайте, що …
Спектр – це безперервний ряд кольорів з плавним переходом від найсвітлішого до найтемнішого.
Всі кольори поділяються на дві групи. Які?(Хроматичні та ахроматичні)
В свою чергу хроматичні поділяються на …?(теплі та холодні)
Стилізація – це це прийом образного вираження в якому виявляються найбільш характерні риси предмета і відкидаються непотрібні деталі.
При стилізації належну вагу приділяйте геометричним формам і правильності обраної техніки для вишивання.
6. Практична робота
6.1. Зміст завдання
Зараз ми з вами розробимо композицію вишивки. Для цього потрібно запам’ятати основні її правила та вимоги:
Дотримання пропорцій всіх елементів вишивки.
Деталі композиції повинні бути пов’язані між собою за темою і не перевищувати маштаб вишивки.
Спочатку визначаємо композиційний центр.
Малюнок повинен відповідати характеру переплетіння ниток і роду волокон тканини.
Вишивка доповнює виріб, а не заважаю його призначенню.
Вміло поєднуємо орнаменти.
А тепер до роботи. Спробуємо створити власні композиції вишивки, щоб в подальшій роботі відтворити їх на тканині.
6.2 Фізкультхвилинка для очей
https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM
6.3. Вступний інструктаж
Переглядаємо зразки композицій вишитих виробів. Звертаю увагу на технологічність та послідовність.
При вишивці хрестиком розробляти композицію зручно на звичайному листку в клітинку.
Наприклад:
Нагадую про дотримання правил з техніки безпеки.
6.4. Поточний інструктаж
Метод «Мозкового штурму»
Поділяю клас на групи по 4 чол, яка команда зробе більше композицій для вишивання.
Оцінюється в першу чергу оригінальність ідей та складність композицій.
Контролюю якість, виконаними учнями робіт. Вказую на недоліки і шляхи їх виконання.
6.5. Заключний інструктаж
Аналізую виконані роботи. Акцентую увагу учнів на робочі місця.
7. Заключна частина
Молодці! На сьогоднішньому уроці всі гарно потрудилися. Кожен створив цікаву та оригінальну композицію для вишивання.
(Аналізую роботи учнів).
Що вам сьогодні найбільше запам’яталося та сподобалося? Яку важливу роль відіграє поєднання кольорів в українській вишивці?
(Виставлення оцінок. Контроль за прибиранням робочих місць).
Дякую за увагу!