Урок "Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення"

Про матеріал
Урок "Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення" складений відповідно до чинної програми; матеріал уроку тематичний, спрямований сприяти осмисленню учнями краси рідної землі.
Перегляд файлу

Урок

Тема: Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення

Мета: навчальна: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми і крапки з комою в безсполучникових складних реченнях;

розвивальна: сформувати вміння визначати доцільність уживання крапки з комою між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності;

виховна: на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями краси рідної землі.

Тип уроку: формування умінь та навичок

Епіграф:

Я не знаю, чи там угорі

наді мною є життя,

але я добре бачу,

що вся краса тут на землі.

Григорій Тютюнник

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Фронтальне опитування

  • Яке речення називають безсполучниковим?
  • За допомогою чого поєднуються частини складного безсполучникового речення?
  • Які смислові звязки характерні для безсполучникового речення?
  • Які розділові знаки ставляться в безсполучниковому складному реченні?
  • Яка інтонація буває в безсполучниковому складному реченні?

3. Завдання: утворіть логічну пару (речення – вид інтонації)

  1. Небо було суцільно чорне, його розривали блискавки ( Л. Первомайського).
  2. Дивлюсь у воду – місяць у воді сміється (О.Довженко)
  3. Тіні довшають та й довшають, наче кажуть: скоро ми станемо ніччю (Гр.Тютюнник)
  1. Зіставлення
  2. Пояснення
  3. Перелік

Відповідь: 1 – в, 2 – а, 3 – б.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя.

2. Дослідження-спостереження з елементами характеристики синтаксичних конструкцій

  • Виразно прочитати уривок із вірша В. Симоненка «Квіти». Дослідити, яку функцію виконують коми (що вони відділяють, окрім частин безсполучникового складного речення).

                                        КВІТИ

Слів на описи не трачу, словом не передаси

Їх земної, безсловесної, дивовижної краси.

Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,

Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.

Ними кожен свою радість, власне щастя назива,

Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.

                                                                В. Симоненко

  • Виписати безсполучникові складні речення. Схарактеризувати їх за поданою схемою.

Схема характеристики безсполучникового складного речення

1. Виділити в тексті безсполучникове складне речення

2. З’ясувати, яка інтонація характерна цій синтаксичній конструкції

3. Визначити смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

4. Дослідити, якому сполучниковому складному реченню воно синонімічне

5. Пояснити вживання розділового знака між його частинами

3.Робота за підручником

  • Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 124
  • Вправа 231, 232

4.Пунктуаційний практикум

  • Записати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкреслити граматичні основи.
  1. Пішов сніг на сливи яблука бурувато-зелені груші пурпур осіннього згасання спалахнув новими відтінками (Є. Гуцало).
  2. Навкруги тиша; скрізь ясно; з поля вітерецт віє; з гаїв холодок дише (Марко Вовчок)
  • Назвати орфограму у виділених словах. З’ясувати, у якому слові відбувається подвоєння на межі морфем, а в якому — подовження.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Пунктуаційний аналіз висловлювання

  • Прочитати. З’ясувати належність висловлювання до типу мовлення. Пояснити вживання коми і крапки з комою в безсполучникових складних реченнях. Визначити в них смислові відношення.

Будинок схожий на таємничий замок. Оздоблений він скульптурами з бетону. З кутів даху спускають свої вуса-щупальця потворні дельфіни, їхні хвости,  ереплітаючись, моторошно виглядають на тлі неба. На спинах дельфінів сидять жіночі фігури з тризубцями в руках; уздовж карнизів розмістилися величезні жаби; до стовбурах колон, обабіч парадного входу, вилазять ящірки; в орнамент горішньої частини колон уплетені голови носорогів (С. Цалик).

2.Творче конструювання

  • Скласти безсполучникові складні речення за поданими схемами-моделями. Виділити в них граматичні основи.

1. [ ], [ ].                                2. [ ], [ ].                                        3. [ ]; [ ]; [ ].

одночасність                     послідовність                                   одночасність

VІ. Підсумок уроку

1.Дати обґрунтовані відповіді на запитання:

1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається кома чи крапка з комою?

2. За яких умов між частинами безсполучникового складного речення ставиться не кома, а крапка з комою?

3. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, у яких уживається кома чи крапка з комою?

4.Як граматично з’ясувати, що частини безсполучникового складного речення виражають одночасність чи послідовність?

2. Обговорення епіграфа уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VІІІ. Домашнє завдання

Повторити § 23, виконати вправи 235, 236*, описати визначну пам’ятку архітектури вашої місцевості, використовуючи безсполучникові складні речення зі смисловими

відношеннями одночасності й послідовності**

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
2637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку