Складнопідрядне речення з одним підрядним. Будова складнопідрядного речення
Українська мова, 9 клас
Мета: ознайомити учнів із поняттям про складнопідрядне речення та з особливостями його будови; формувати вміння й навички розпізнавати складнопідрядні речення й визначати їх будову; виховувати культуру мовлення, прищеплювати любов до природи рідного краю, виховувати найкращі людські якості.
Очікувані результати: учні знаходять складнопідрядне речення в тексті, у тому числі з кількома підрядними частинами; визначають головну і підрядну частини, їх межі, кількість частин; правильно інтонують складнопідрядні речення.
Обладнання: підручник, таблиці, картки, дидактичний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Користуючись таблицею , розкажіть про сполучники підрядності.
Сполучники підрядності
Розряд |
Сполучники |
З’ясувальні |
що, щоб, як |
Порівняльні |
як, що, мов, мовби, наче, неначе, нібито |
Часові |
коли, як, після того як, як тільки, поки, доки, відтоді як |
Причини |
бо, тому що, через те що, затим що, оскільки |
Мети |
щоб, для того щоб, аби, з тим щоб |
Наслідку |
так що, тому, так що аж |
Допустові |
хоч, хай, нехай, дарма що, незважаючи на те що |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку
Прочитайте речення, визначте граматичні основи. Як пов’язані між собою частини складних речень? Поміркуйте, чи є вони синтаксично незалежними? Зробіть висновки.
Поет не боїться від ворога смерті, бо вольная пісня не може умерти.
Настрій у нього був такий, що він хотів обійняти весь світ.
Талант митця, якщо він справжній талант, не може стояти осторонь від долі свого народу.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
На відміну від складносурядних речень у складнопідрядних частини граматично залежні одна від одної: одна з них виступає головною, а друга — підрядною, тобто залежною від першої, підпорядкованою їй.
Отже, складнопідрядним називається таке складне речення, у якому одна частина за змістом і граматично залежить від іншої та з’єднується з нею за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова.
Головною частиною складнопідрядного речення є та, від якої ми ставимо запитання до підрядної. Залежно від того, яке запитання можна поставити від головної частини до підрядної, виділяють такі типи складнопідрядних речень: з’ясувальні, означальні та обставинні (місця, часу, умови, причини, мети, способу дії, міри і ступеня, допусту, наслідку).
Засобом зв’язку підрядної частини з головною можуть бути підрядні сполучники або сполучні слова. На відміну від складносурядних речень, у складнопідрядних сполучники і сполучні слова належать до підрядної частини речення. Підрядні сполучники не бувають членами речення.
Визначити головну й підрядну частини, накреслити схеми, поставити питання
Не скрізь там вода, де хилиться верба.
І вчувалося кленам і соснам, що над ними вже неба нема.
Я хотів би, ластівко, щоби ти була вісником щастя.
Тоді й кашу вари, коли дрова горять.
В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.
Де рідний край, там і під ялиною рай.
Допоки в серці жевріє надія, живе людина, думає і мріє.
Ми малими, щоб нарвати квіту, по найтонших дряпались гілках.
Тепла, що в пісні залишу вам, люди, стане на всіх!
Пояснити розділові знаки, накреслити схеми речень
Коли Оксен прийшов на подвір’я, все ще спало.
Де багато господинь, там хата неметена.
Мамо, мамо, вічна і кохана, Ви пробачте, що був неуважний.
З дороги видно було, як вився глибокий яр.
Люблю поле, що зеленіє навесні.
Таж океан до краю вкрився б кригою. Якби не мав тепла дочірніх рік.
Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.
І все росте в душі моїй надія, що для усміхнеться ще мені.
4.Вибіркова робота
Виписати складнопідрядні речення з одним підрядним, накреслити схеми
Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми.
Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо.
Де пахнуть у копицях трави, примруживсь явір кучерявий, підвів над обрієм чоло.
Тоді він починав мріяти, бо тільки мрій йому не вистачало, щоб дійти верховин радості, які відкривалися перед ним у ці години.
За селом, що розстелилося перед ними в буйній зелені, похмуро здіймалась, як величезний верблюд, двогорба висота.
Падає лист на чорну, напівзгнилу стерню, на розвержений перепрілий полукіпок, на розпухлі снопи, з-під яких півмісяцями проростає несіяне жито. Жарко й задушливо в кімнаті, дарма що вікно відчинене.
Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя.
Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому.
Щоб рибу з’їсти, треба в воду лізти.
5.Конструювання-доповнення
А) дописати підрядну частину
Ми довго слухали, …
Я піду у поле, …
Б) головну частину
Щоб пироги були красивими, а головне, смачними, …
Коли сонце кидає у вікно перший промінь, …
Якби в мене була чарівна паличка, …
6.Тест
Прості – п
Складносурядні – сс.
Складнопідрядні – сп
10-12) схеми
7.Самостійна робота
Підкреслити граматичні основи, позначити частини складнопідрядних речень, поставити питання, накреслити схеми
Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуємо, щоб луками дзвонів сягнути духовних вершин.
Пам’ятаймо, чиї ми сини.
Хоч ішов на спад вересень, сонце пекло немилосердно.
Розчарування – це та сокира, що часто відтинає людині крила.
Волошка синя, яка росте як бур’ян у посівах, має у флорі України понад шість десятків видів.
V. Домашнє завдання
§ 18, вправи 161, 163, 165 ( 1 на вибір учнів, письмово).
VI. Підбиття підсумків уроку
Заключна бесіда
— Яке речення називають складнопідрядним?
— Яка будова складнопідрядного речення?