Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок-коментар „ Промисловий переворот та сяйво просвітництва “

Про матеріал

Формувати уявлення учнів про добу Просвітництва та промисловий переворот; з'ясувати передумови, причини, перебіг і наслідки промислової революції в Англії, визначити її суть і наслідки; вплив ідей Просвітництва на життя суспільства та початок промислової революції;

Перегляд файлу

   Урок-коментар „ Промисловий переворот та сяйво просвітництва “

Мета:

  • формувати уявлення учнів про добу Просвітництва та промисловий переворот; з'ясувати передумови, причини, перебіг і наслідки промислової революції в Англії, визначити її суть і наслідки; вплив ідей Просвітництва на життя суспільства та початок промислової революції;
  • розвивати в учнів уміння здобувати нові знання, використовуючи різні джерела інформації, висловлювати власну думку; удосконалювати вміння працювати в групах з різними джерелами інформації;
  • виховувати повагу та толерантність до різних  думок, поглядів, релігій та культур.

Тип уроку: засвоєння знань.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: визначати передумови, суть й наслідки промислового перевороту в Англії; пояснювати значення понять: „промисловий переворот“, „енциклопедисти“, „Просвітництво“, „класицизм“; наводити приклади; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, визначати суть історичних явищ і подій, працювати з леп- буком.

Через реалізацію наскрізних ліній: громадянської відповідальності, екологічної безпеки та сталого розвитку, підприємливості формувати компетенції: інформаційно-цифрову, соціальну та громадянську; обізнаність у сфері культури та вміння вчитись впродовж життя.

Основні поняття: промислова революція, фабрика, Просвітництво,  енциклопедисти,  класицизм.

Обладнання: підручник, історичний атлас, портрети діячів Просвітництва, заготовка та матеріали для лепбука, мультимедійна дошка й проектор. 

На дошці написана тема уроку, в кутку на листі паперу – звертання до учнів ( знаходиться там постійно).

Мій розумний учню,  великий досліднику,   співавторе уроку:

  • Май гарний настрій!
  • Сприймай зацікавлено, вдумливо.
  • Цінуй набуті знання, час, наполегливість, уважність.
  • Продемонструй грамотність у виконанні поставлених завдань.
  • Не бійся помилятися.
  • Повір у свої сили.
  • Досягай успіху!

                              Зміст уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, діти!Протягом  свого навчання, ви побували на багатьох різноманітних уроках – у вас були уроки-подорожі, уроки-семінари ,уроки-суди  та інші незвичайні уроки. Сьогодні я запрошую вас на урок-коментар. Усі ми вже маємо чималий життєвий досвід, володіємо певним багажем знань та навичок,який  постійно поповнюємо, та власну позицію щодо конкретних подій та явищ. Тож сьогодні я закликаю вас, під час чергового занурення в історію, вдумливо та критично сприймати матеріал, аналізувати отриману інформацію, ділитися власними висновками-коментарями із класом. Та пам’ятайте, ми маємо бути взаємно ввічливими та толерантними. Тож, успіхів нам.

Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке „промисловий переворот“, якими були його передумови, суть та наслідки, яким був вплив ідей Просвітництва на життя суспільства.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Тема, яку ми будемо розглядати є для вас новою. Та ми ж знаємо, що розвиток держави – це послідовний процес. Тож  давайте спробуємо пригадати деякі ключові факти, які підведуть нас до сьогоднішньої нашої теми.

Запитання на повторення.

  1. Які основні події відбулися в політичному та суспільному житті Європи в ХVІ – ХVІІ століттях?

(Орієнтовна відповідь учнів: В ХVІ – ХVІІ ст. у Європівідбулися такі суспільно-політичні події, як: Реформація в Німеччині, Швейцарії, Англії, Франції; буржуазна революція 1566 – 1579 років у Нідерландах; громадянські війни ( 1562 – 1594 рр. ) та встановлення абсолютизму я у Франції; Тридцятилітня війна       ( 1618 – 1648 рр. ); „ славна революція “ в Англії ( 1688 – 1689 рр. )

  1. Яку форму державної влади заклав „ Білль про права “ 1689 року в Англії?

 ( Орієнтовна відповідь учнів: „ Білль про права “ заклав фундамент нової форми державності - конституційної монархії)

  1. Які суспільні стани прийшли до влади після „ славної “ революції в Англії? ( Під час „ славної “ революції влада остаточно перейшла до рук торгово-промислової буржуазії і „ нового дворянства “ в союзііз земельною аристократією )
  2. Які технічні винаходи  з’явилися в ХVІ – ХVІІ століттях?

( Учні перелічують технічні винаходи ХVІ – ХVІІ ст..  :  мушкет, маятник, підзорна труба, ткацький верстат, мікроскоп, термометр  (  ХVІ ст.. ); телескоп, барометр,парова машина. )

ІІІ. Засвоєння нових знань.

Мине випадково розпочали розмову про Англію та технічнівинаходи. Адже саме в цій країні почався промисловий переворот.

    Отже, сьогодні мидослідимо тему „ Промисловий переворот та сяйво Просвітництва “.                     

  Організувати та спрямувати нашу роботудопоможе маршрут          ( план ) уроку ( наінтерактивній дошці ):                        

  1.   Промисловий переворот та його  наслідки.
  2. Сяйво Просвітництва.
  3. Література та мистецтво доби Просвітництва.

Попередньо ви були поділені на 3 групи: „ Соціологів “,                    „ Філософів“ та „ Мистецтвознавців “. Кожна група отримала випереджальне завдання: підготувати доповідь за відповідним питанням, коментар презентованого матеріалу  й заготовки ( по своїй доповіді )  для лепбуку. Отож, розпочинаємо!

Розповідь учителя.

В другій половині  ХVІІІ ст. відбулася подія величезної ваги: були винайдені машини і почалося широке впровадження їх у виробництво. Ця подія ознаменувала промислову революцію ( або промисловий переворот ) - перехід від ручної праці до машинної і від мануфактури до фабрики. На капіталістичній фабриці, як і на мануфактурі, працювали наймані робітники, але на мануфактурі переважала ручна праця, а на фабриці застосовувалися машини.

Запитання.

Чому промислова революція почалася в Англії раніше, ніж в інших країнах?

Розповідь учителя.

Саме так. В Англії склалися передумови промислової революції:

  • ліквідація феодального ладу;
  • нагромадження величезних коштів ( переважно за рахунок пограбування колоній і работоргівлі );
  • наявність розвиненої мануфактурної промисловості;
  • наявність в країні найманої робочої сили;
  • швидке розширення внутрішнього ринку.

Також, зверніть увагу, крім соціально-економічних передумов, важливу роль у промисловій революції відіграв і високий рівень розвитку англійської науки. А про науковців та їх винаходи нам розкаже група соціологів.

Виступ „ Соціологів “.

Учні виступають з повідомленнями про Ісаака Ньютона, Джеймса Уатта, Роберта Фултона, Джорджа Стефенсона. Учням під час доповіді пропонується заповнити таблицю „ Найважливіші винаходи в період промислового перевороту в Англії “. Виступи супроводжуються демонстрацією портретів винахідників та картинками із зображенням винаходів, які прикріплюються на магнітній дошці тароботою з картою.

Слово вчителя.

Пропоную переглянути та прокоментувативідеоролик „ Як промислова революціявплинула на життя людей

Для глибшого розуміння соціальних наслідків промислової революції  пропоную розглянути документ та прокоментувати яким було становище англійських робітників.

 

Робота з історичним текстом

Паровий двигун змінив життя багатьох з них. Раніше в Англії тканини, наприклад,  виготовляли  у невеликих майстернях,  вручну. Дуже часто  у  майстерні  працювала  одна  сім’я.  Тепер  на  нових  фабриках тканини  почали  робити  на  устаткуванні, що  працювало  від  парового двигуна. Робота була нескладною  і не вимагала великого вміння, тому робітників-чоловіків  замінили  жінки  і  діти.  З’явилося  багато  нових робочих  місць.  Люди  почали  стікатися  до  промислових  міст,  де  їм доводилося  жити  у  страшенній  тисняві.  У  той  же  час  промисловості було  потрібне  все  більше  і  більше  вугілля, шахтарям  доводилося  все глибше  опускатися  під  землю,  і  їхня  праця  ставала  дедалі  небезпечнішою.

Текст. Робітники на фабриці

Фрагмент із «Журналу для джентльменів» за 1782 р., який повідомляє своїм читачам про умови життя фабричних робітників: «Вони задихаються від шкідливих  газів у шахтах  і рудниках або стають жертвами отруйних випаровувань під час обробки металів, масел, порошків... та ін.

На фабриках вони являють собою сумну галерею сліпих, кульгавих,

передчасно одряхлілих, астматичних і покалічених інвалідів або напівінвалідів, в яких ледве жевріє життя...»

А ось  і  свідчення  очевидців  про  фабричних  дітей:  «Батіг  пускали в хід з ранку до ночі не тільки для покарання учнів за найменшої провини,  але й  для  того, щоб підстібати  їх  до  роботи, щоб підтримувати  їх у безсонному стані, коли втома хилила їх до сну... Якщо жертви цих жорстокостей намагалися тікати, то їм надягали на ноги кандали». І далі про

зовнішній вигляд працюючих дітей: «...безкровні та кволі особи, ненормально малого зросту, роздутий живіт..., викривлений хребет; кінцівки, понівечені рахітом або покалічені внаслідок нещасних випадків на виробництві».

Далі йшов лист з описом фабрики: «Щоб не залишати невикористаного місця, фабрики будують у декілька поверхів, по можливості невисоких. Більшість приміщень зайнята машинами. Фабрики часто працюють вдень  і вночі. Для цього використовують велику кількість  свічок, але майже ніщо не робиться для вентиляції».

У вас на столі давно вже лежала виписка зі статті вченого-економістаАдама Сміта, написаної ним ще у 1776 р.: «Не може бути визнано процвітаючим суспільство, значна частина якого перебуває у бідності та убозтві.

Крім  того,  сама  справедливість  вимагає, щоб  ті,  хто  годують, одягають і доставляють житло всьому суспільству, отримували таку частину витворів своєї праці, якої буде досить для забезпечення їх належною мірою їжею, одягом, житлом»

(Юдовская А. Я., Баранов П. А., Ванюшкина Л. М. Рабочаятетрадь  по  новойистории  1500–1800.  7 класс. —  Вып. 2

Учні коментують вплив промислового перевороту, виокремлюючи його позитивні та негативні наслідки, записують їх у зошити.

Наслідкипромислового перевороту

1.Англіяперетворилась на «фабрику світу», ставши своєріднимрозсадникомтехнічних новинок для інших країн.2. Замістькупців й банкірівголовну роль в економіцікраїнипочаливідіграватипідприємці-фабриканти.3. Післязавершенняпромислового перевороту значнозрослакількістьміськогонаселенняАнглії й кількістьпромисловихробітників. 4. Масове залучення у виробничий процес жінок і дітей внаслідок відсутності необхідності застосування фізичної сили у виробництві.5. Збільшенняконкуренціїнаринкупраціпризвело до масовогобезробіття, подовженняробочого дня, падінняреальнихдоходівнаселення.6. Загостреннясуперечностей в англійськомусуспільстві і рухлудитів (руйнівників машин).7. Посиленняексплуатаціїколоній і відсталихкраїн.8. Перехіддовільноїторгівлі.

Дякую всім за плідну роботу. А зараз пропоную узагальнити вивчене й попрацювати творчо. Із заготовок, які підготувала група соціологів, створіть тематичну сторінку у лепбуці під назвою          „ Промислова революція та її наслідки “. Щоб ваша робота стала не тільки цікавою, а й приємною, пропоную послухати мелодію відомого композитора доби Просвітництва Йогана Себастьяна Бахаммммм…….

Учні систематизують матеріал й наклеюють у кишеньки лепбука.

Слово вчителя.

Молодці! Хороша командна робота. Наше перше питання вичерпане, тож рушаймо далі за маршрутом.

Прийом „ Ромашка Блума “.

Скажіть, які асоціації викликає у вас слово „ просвітництво “?

Вчитель записує і прикріплює на дошку слова-асоціації, названі учнями.

 

Внаслідок промислового перевороту відбувалися зміни в різних сферах життя. З’явилися філософи та мислителі, які пропагували ідеал раціонального суспільства та вірили в безмежні можливості людського розуму. Отже, запрошуємо до слова групу філософів, які працювали над питанням „Сяйво просвітництва “ .

Доповідь групи супроводжується мультимедійною презентацією, демонстрацією портретів діячів доби Просвітництва, роботою з картою. Учні під час доповіді занотовують у зошити прізвища просвітників, назву країни та основні ідеї.

Слово вчителя.

Група „ філософів “ отримала додаткове завдання – вибрати цікаві крилаті фрази просвітників та записати їх на шаблонах-птахах. Тож пропоную на дошці відтворити так званий „ політ філософських  думок “.

Учні по черзі зачитують крилаті фрази просвітників та прикріплюють шаблони птахів на дошці.

Коментарі учнів.

Спільна робота учнів над створенням наступної сторінки лепбука „ Сяйво просвітництва “під мелодію Вольфгана Амадея Моцарта ……………..

Слово вчителя.

Ідеї просвітників щодо суспільства рівних, захоплення безмежними можливостями людського розуму та формування ними нової,  активної людини, що прагне особистого та суспільного щастязнайшли своє відображення в літературі та мистецтві. Про стилі та жанри, правила та закони в царині мистецтва нам доповідатимуть наші „ Мистецтвознавці “.

Завдання. Під час доповіді занотовуйте в зошити прізвища діячів літератури та мистецтва, назвикраїн, де вони проживали та їх твори.

Доповідь учнів супроводжується мультимедійною презентацією, демонстрацією портретів письменників та художників, репродукцій картин, робота з картою.

Коментарі учнів.

Колективна робота учнів над оформленням останньої сторінки леп- бука „ Мистецтво доби Просвітництва “.

ІV. Підсумок.

Бесіда за питаннями.

  1. Як ви думаєте, чи всі ідеї доби Просвітництва вдалося б реалізувати?
  2. Які саме? Прокоментуйте одну зних.

Коментар вчителя.

Буржуазна революція в Англії розчистила шлях до нового суспільного ладу – обмеженої ( конституційної ) монархії. Політична революція спричинила революцію технічну: відбувся промисловий переворот, Англія перетворилась на „ майстерню світу “. Промислова революція створила умови для переходу від аграрного до індустріального суспільства.

Однак, ми живемо в інформаційному суспільстві й дуже залежимо від інформації. Світ динамічний, він постійно змінюється. Тому, щоб за ним встигати і бути конкурентоздатними, ми повинні постійно вчитися. Адже, людина, озброєна знаннями, непереможна!

Оцінювання учнів.

Учні ставлять оцінки в оціночний лист і передають вчителю.

Оціночний лист

    Прізвище та ім’я учня                                   

Оцінка учня

Оцінка керівника групи

Оцінка вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання.

  1. Опрацювати текст підручника.
  2. Вивчити конспект.
  3. Скласти сенкан на слово „ Просвітництво “.

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого
Переглядів
319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку