Урок "Компаративний аналіз жіночих образів (за творами М. Булгакова «Майстер та Маргарита», Й. Гете «Фауст» та Тараса Шевченка «Катерина»)"

Про матеріал
Навчати навичкам компаративного аналізу, допомогти учням розкрити ідейно-художні особливості образів жінок; розвивати вміння висловлювати свої думки й обґрунтовувати їх, працювати в групах; виховувати кращі людські якості.
Перегляд файлу

Тема: Компаративний аналіз жіночих образів (за творами М. Булгакова «Майстер та Маргарита», Й. Гете «Фауст» та Тараса Шевченка «Катерина»)

Мета: навчати навичкам компаративного аналізу, допомогти учням розкрити ідейно-художні особливості образів жінок; розвивати вміння висловлювати свої думки й обґрунтовувати їх, працювати в групах; виховувати кращі людські якості.

Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, ілюстрації до творів, портрети письменників.

Тип уроку: робота в групах, з елементами інтеграції.

                                                   Хід уроку.

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Учитель. Цей образ хвилює і бентежить, зачаровує і дивує, розбиває серця, загубив не одне життя. Це образ жінки. Неможливо перелічити скільки створено шедеврів у музиці, живописі, літературі, де зображено жінку в усіх її проявах. Скільки прекрасних слів сказано про неї. О. Пушкін у віршах писав: «Чистейшей прелести, чистейший образец», або «Гений чистой красоты». Не менш відомий російський письменник ХІХ ст. І. Тургенєв сказав: «Жінка не лише здатна зрозуміти самопожертвування: вона сама уміє пожертвувати собою». Саме цей вислів письменника буде епіграфом до нашого уроку.
  2. Робота над епіграфом.
  • Як ви розумієте цей вислів?
  • Заради чого або кого може пожертвувати жінка?         

           3.        Оголошення теми і мети уроку.

  1.  Учитель. Отже, прочитавши твори трьох великих письменників різних епох, спробуємо дослідити і дізнатися, якими були жінки, порівняти їхнє життя, долю, чим схожі і чим вони різні. Працювати ми будемо в групах, кожен має право на свою власну думку.
  2. Перевірка домашнього завдання

( Презентація домашніх робіт кожної групи)

1) група. Презентація вірша про жінку (з використанням мультимедійної дошки).

2) група. Жінка у живописі.

3) група. Жінка у скульптурі.

(Учні коментують свої презентації).

  1. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Кожен із людей має своє уявлення про ідеал, виділяє певні риси в людини.

  • Яким ви уявляєте ідеал жінки?

 1 завдання групам. На листках, у вигляді серця, записати риси, які вважають ідеальними в жінці. (Учні зачитують і вішають на дошці).

Слово вчителя. Дослідивши образи жінок, наприкінці уроку з’ясуємо, чи є ідеальними жінки, яких зобразили у своїх творах М. Булгаков, Й. Гете та Т. Шевченко.

2 завдання. Характеристика образів.

1) група – Маргарита (М. Булгакова)

2) група – Катерина (Т. Шевченка)

3) група – Маргарита (Й. Гете)

1) – Характеристика образу Маргарити (М. Булгакова).

Маргарита заступниця покараних, захисниця і месниця за коханого. Зруйнувала свою сім’ю. До того ж відьма. Дещо цинічна у своєму ставленні до людей. Вона прототип реальної жінки. Єдина опора для коханого. З’єдналася з коханим у потойбічні. Продала душу дияволу. Дітей своїх не мала, але материнські почуття Маргарити були великі – пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди.

2 – Характеристика образу Катерини (Т. Шевченка)

Бідного селянського роду. Не слухалася ні батька, ні неньки. Боялася осуду людей, крадькома виходила вночі, співаючи. Покохала чоловіка, довіривши йому свою честь. Люди глузували, сміялися, що сина породила. Мати проклинає час-годиноньку, коли народилася її донька. Батьки виганяють доньку з дому із її дитиною, щоб шукала свого коханого. З відчаю Катерина кинула дитину, втопилася в річці.

3 – Характеристика образу Маргарити (Й. Гете)

По-іншому її називали Гретхен. Виросла в бідній родині. Отримала традиційне релігійне виховання. Вищими авторитетами для неї були – мати, брат і приходський священик. Звикла приймати життя таким, яким воно є.

Дівчина в усьому покладається на боже милосердя і захист святих. Вона вбиває народжену дитину. Залякана прокляттями церкви, змучена пересудами. Звинувачує себе в неіснуючих злочинах. Її кидають до в’язниці і засуджують до страти. Вона любила і нікому не хотіла зла. А міра страждань перевищує її провину. Заради кохання переступає через загальноприйняті норми, умовності. Кохання змусило побороти страх осуду і стало причиною душевних мук і божевілля. Юна, працьовита, віруюча.

3 завдання групам. Характеристика за репродукціями (на мультимедійній дошці вчитель показує картини відомих художників різних епох)

Питання:

  • Кого зображено на картинах?
  • Що об’єднує цих жінок? Яка риса? (материнство)
  • Як поєднується ця риса із героїнями, яких ми порівнюємо?

1) група – Поєднання з Катериною.

2) група – Поєднання з Маргаритою (Булгакова)

3) група – Поєднання з Маргаритою (Гете)

4 завдання «Створи образ» (Із слів, словосполучень, речень записаних на карточках, або на мультимедійній дошці, діти повинні вибрати відповідне до образу).

1 група – Маргариті (Гете),

2 група – Катерині,

3 група – Маргариті (Булгакова)

(Обговорення завдання, висловлення своєї точки зору.)

5 завдання. Охарактеризувати образ за частинами мови.

1) група – Катерина (слова іменники (Хто? Що?)).

2) група – Маргарита (Гете) (слова прикметники (Яка?)).

3) група – Маргарита (Булгакова) (слова дієслова (Що робить?)).

6 завдання. Порівняльна характеристика. Спільне та відмінне.

1) група – Маргарита (Гете) – Катерина.

Очікувані відповіді.

Спільне: покохали, стали матерями, страждали через кохання та зазнали горя,вірили в Бога, боялися прокляття та осуду людей, нікому не хотіли зла, соціальний статус( бідність).

Відмінне: родинні цінності, материнські інстинкти( Катерина не наважилася знищити свого сина, порівняно з Маргаритою,яка вбила дитину), Маргариту  засудили до страти за скоєний злочин, Катерина засуджує себе сама, створивши самосуд.

2 група – Маргарита (Булгакова) – Маргарита (Гете).

Очікувані відповіді.

Спільне: імена, безмежне кохання, втручання у долі жінок нечистої сили, тра-

гічний кінець.

Відмінне: Маргарита( Булгакова) була заміжня, але не мала дітей, Маргарита  (Гете) навпаки. У жінок різні релігійні погляди ( Булгаков писав роман у часи радянської влади: релігію забороняли будь – яку), героїня Гете була вірую –

чою і покладалася на боже милосердя, а булгаківська – вірила в сили неземні і ставилася до людей дещо цинічно,була прототипом реальної жінки, воз`єд-

налася із душею свого коханого у потойбічні. Гете описав риси реальної жін –

ки, тому страждання Маргарити були земними.

3) група – Катерина – Маргарита (Булгакова).

Очікувані відповіді.

Спільне: жінки,які пізнали радість кохання.

Відмінне: заради кохання Катерина продала свою честь, Маргарита – душу дияволу. Оскільки Булгаков писав образ жінки свого часу,то Маргарита прогресивніша, сміливіша: не боїться осуду людей, її не цікавить думка близьких. Катерина набожна, боїться лихих людських осудів, але не послухала батька й неньку, покохавши, порушує моральні цінності та норми своєї бідної селянської родини. У творі Шевченка події реальніші, у Булгакова – фантастичні.

Висновки. Питання: Що об`єднує жінок? Назвіть спільну рису.

Слово вчителя. На уроці було зроблено багато роботи по характеристиці трьох літературних героїнь. Тож питання: Чи змінили ви думку щодо ідеалу жінки? (діти коментують свої перші слова, які вони залишили на дошці).

  • Якщо «Так», то чому?
  • Якщо «Ні», то чому? Чи є ці образи позитивними чи негативними?

Повернемось до епіграфа.

  • Чим пожертвували жінки?
  • Заради кого, чого? Чи вважаєте ці жертви гідними?
  1. Домашнє завдання: Повторити зміст розділів «московської» частини роману. Підготувати інсценівки.
  2. Підсумки уроку.

Розробка уроків із зарубіжної літератури вчителя Новозбур`ївського ЗБДО Голопристанської районної ради Херсонської області  Єфімової Валентини Василівни

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
19 вересня
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку