Мета уроку: ознайомити учнів з основним комплексом вправ туриста, спрямованих на формування фізичних якостей спортсмена, навчити в'язати туристичні вузли для кріплення мотузок однакового та різного діаметру з метою їх подальшого використання на практиці, розвивати моторику рук, логічне мислення, увагу, витривалість, виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я
План-конспект уроку фізичної культури за розділом «Туризм»
Тема: «Комплекс вправ спортсмена-туриста. В’язання туристичних вузлів»
Мета: ознайомити учнів з основним комплексом вправ туриста, спрямованих на формування фізичних якостей спортсмена, навчити в’язати туристичні вузли для кріплення мотузок однакового та різного діаметру з метою їх подальшого використання на практиці, розвивати моторику рук, логічне мислення, увагу, витривалість, виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: мотузки однакового та різного діаметру для в’язання туристичних вузлів, інструктивні картки з назвами туристичних вузлів, фішки.
Тривалість уроку: 45 хвилин.
Місце проведення: спортивна зала.
Клас: 9 клас.
Хід уроку:
Учитель вітається з учнями, перевіряє присутність на уроці, наявність спортивної форми та взуття, цікавиться самопочуттям школярів та їх готовністю до уроку.
Для безпечної участі у туристичних змаганнях різного рівня та туристичних походах різної категорії і ступеню складності, кожному учаснику треба знати туристичні вузли та їх призначення, уміти їх використовувати на практиці, особливо якщо цього вимагає подолання природних перешкод.
Учні шикуються, виконують загально розвиваючі фізичні вправи та комплекс вправ спортсмена.
1. На початку виконання вправ учні виконують рух легкою ходьбою, біг підтюпцем упродовж 2-3 хв., вправи на «потягування» з глибоким диханням. При цьому важливо слідкувати за поставою та станом здоров’я школярів. Після виконання попередніх вправ посилюється дихання, зігрівається тіло, активізується діяльність кардіореспіраторної системи, підвищується загальний обмін речовин і створюються умови до виконання наступних вправ.
2. Виконанні вправ для м’язів шиї, плечового пояса і рук. Це впливає на зміцнення м’язів верхніх кінцівок і плечового пояса, покращання рухливості суглобів. Такий комплекс вправ рекомендовано проводити для того, щоб розігріти м’язи кисті для виконання рухів дрібної моторики.
3. Далі потрібно виконувати вправи для м’язів тулуба і ніг. Це призводить до збільшення еластичності й рухливості хребта, зміцнення м’язів тулуба, покращання умов для діяльності внутрішніх органів, а також зміцнення м’язів та збільшення рухливості нижніх кінцівок. Особливо такі вправи важливі для підготовки до виконання спортивних підйомів, спусків зі схилу, траверсів схилу.
До вправ 2 і 3 пунктів додаються силові вправи без обтяження або з невеликими обтяженнями для м’язів рук, тулуба і ніг (згинання та розгинання рук в упорі лежачи, вправи з легкими гантелями, з еспандером, резиновими амортизаторами.
4. Четверта серія вправ виконується на розвиток гнучкості з положень стоячи, сидячи та лежачи. Вони сприяють збільшенню еластичності, гнучкості та спритності. Це сприяє гарній підготованості туриста до подолання навісних переправ.
5. Легкі стрибки або підстрибування, махові рухи, що виконуються в середньому або швидкому темпі з рівномірним диханням, посилюють загальний обмін речовин, зміцнюють м’язи та суглоби ніг, покращують кровообіг. Тривалість цих вправ 20-30 с.
6. У заключній частині комплексу застосовують вправи, спрямовані на розслаблення м’язів, заспокоєння дихання, що в свою чергу, призводить до заспокоєння організму, досягнення психічної та фізичної рівноваги.
Використання туристичних засобів у процесі змагань і під час походів передбачає наявність у спортсмена-туриста високо-розвинутих умінь та навичок організації страхування. Особливо, якщо мова йде про командну роботу. Основою цих умінь є в’язання туристичних вузлів.
Для виконання технічних завдань під час роботи на дистанції учасники використовують вузли, рекомендовані «Правилами змагань зі спортивного туризму». Відповідно до призначення, усі вузли умовно поділяють на такі групи:
Правильно зав’язаний вузол не повинен мати зайвих перехрещень мотузок, його малюнок має відповідати зразкам вузлів, яких учать робити всіх учасників перед початком змагань. Усі вузли до того, як ними скористаються, мають бути відповідно затягнутими.
Грейпвайн (з англійської мови – виноградна лоза) – найбільше надійний вузол для зв’язування мотузок однакового діаметру та стрічок, витримує постійні та змінні значні навантаження. Не потрібні контрольні вузли. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з вузла, не менше 10 см. Рекомендується для зв’язування локальних петель (у тому числі для петлі схоплюючий вузол, тобто «прусік», блокування верхньої та нижньої системи учасника), відтяжок. Вузол знижує міцність мотузки на 20%.
Зустрічна «вісімка» – надійний вузол для зв’язування мотузок однакового та різного діаметру та стрічок, витримує постійні та змінні значні навантаження. Не потрібні контрольні вузли. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з вузла, не менше 10 см. Вузол знижує міцність мотузки на 33%.
Прямий – вузол для зв’язування мотузок однакового діаметру, два кінця мотузки, які виходять з вузла, повинні розташовуватися паралельно та з однієї сторони вузла. Обов’язково потрібні контрольні вузли з обох сторін. Довжина коротких кінців мотузок, які виходять з контрольних вузлів, не менше 5 см Рекомендується для зв’язування мотузок при в’язані нош (при прив’язуванні поперечин до жердин).
Брамшкотовий на провіднику «вісімка» – вузол для зв’язування мотузок різного діаметру, малюнок вузла повинен бути правильним, витки паралельні. На мотузці більшого діаметру в’яжеться провідник «вісімка». Потім мотузкою меншого діаметру в’яжеться на петлі мотузки більшого діаметру брамшкотовий вузол. Контрольний вузол полугрейпвайн в’яжеться тільки тонкою мотузкою. Довжина короткого кінця мотузки, який виходить з контрольного вузла, не менше 5 см. Чим більше різниця в діаметрі мотузок, тим більше обертів тонкої мотузки. При різниці 10/6 мм кількість обертів – 2. Вузол знижує міцність мотузки на 35%.
Учні у формі естафети переміщуються вздовж спортивної зали й на швидкість та правильність зав’язують вивчені туристичні вузли.
Учитель коментує уміння учнів зав’язувати туристичні вузли та використовувати їх на практиці.
Тренувати в’язання туристичних вузлів, виконати комплекс вправ на розвиток моторики рук.