Урок-конференція
Тема : Водойми України
Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям водойми, джерела,річки, озера, болота, моря, ставки, водосховища та їх значенням в житті людини ; вчити спостерігати. Робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки; сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі; виховувати дбайливе ставлення до водойм.
Обладнання: фізична карта України, контурні карти, лепбуки, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І Організація класу. ( Слайд 1)
Запрошення на ранкову зустріч ( музична мелодія запрошує дітей зібратися у коло)
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте Ви, бажаю Вам я.
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки і сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте Ви, бажаю Вам я!
Вчитель : Діти, подивіться скільки гостей до нас завітало. На Україні кажуть: «Гість у дім, радість в нім». Дякуємо, що завітали до нас на гостину, у цю світлу та радісну днину. Давайте привітаємось із нашими гостями.
Добрий день! Настрою, радості, сонця, квітів,
Сьогодні Вам зичать волочиські діти!
ІІ Вправа «Очікування»
Цей урок буде ( веселим, цікавим, пізнавальним, повчальним, інформативним)
ІІІ Хвилинка «Фенологічних спостережень» ( Слайд 2)
Вчитель:Перед початком роботи послухаємо працівника синоптичної лабораторії.
Учень: За даними гідрометеоцентру сьогодні 14 березня 2019 року на території міста Волочиськ спостерігається:
Стан неба :
Температура повітря %
Опади:
Вітер:
Нехай проблеми та негода, не роблять на уроці нам погоди. До нових зустрічей!
IV Мотивація навчальної діяльності. ( Слайд 3)
Діти, послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері. А підказкою вам буде ребус , який у вас перед очима. Подумайте і скажіть про що він міг так сказати?
«… у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти найбільше багатство у світі».
(Відповіді учнів)
Вчитель: Так, Ви правильно відгадали. Це –вода.
А зараз доповідають наші дослідники :
Без води життя неможливе.
Перші живі організми з’явилися на нашій планеті багато мільйонів років тому саме у воді.
Тіло тварин на 50% складається з води.
Новонароджене немовля на 75-80% складається з води.
В тілі людини,що має масу 70 кг, майже 50 кг води.
Рослини також постійно потребують води.
А ще вода - це джерело краси.
( Слайд 4)
(Слайд 5 )
Вчитель: Коли ви виконаєте вправу «Дешифрувальник» то дізнаєтеся тему сьогоднішнього уроку:
О |
И |
Д |
В |
М |
О |
Й |
4 |
7 |
3 |
1 |
6 |
2 |
5 |
А |
И |
Р |
У |
Н |
К |
Ї |
4 |
7 |
3 |
1 |
6 |
2 |
5 |
ВОДОЙМИ КРАЇНИ
V Оголошення теми та мети уроку. ( Слайд 6, 7)
Вчитель: Сьогодні у нас не звичайний урок, сьогодні у нас урок науково-практичної конференції, яка присвячена темі «Водойми України». І ми дізнаємось :
Розпочинаємо роботу нашої науково-практичної конференції.
Вчитель: - Погляньте на фізичну карту світу.
- Яким кольором на них позначено воду?
Вода займає 2/3 поверхні нашої планети, і лише 1/3 припадає на сушу.
Робота за логічно – опорною схемою
Вправа «Асоціативний кущ» ( Слайд 8)
Діти, давайте подумаємо і назвемо, що ми відносимо до водойм
Річка Канал Море
Ставок ВОДОЙМИ Джерело
Озеро Водосховище
- В роботі конференції беруть участь:
1 група: Спеціалісти вивчення географії водойм України;
2 група: Головні спеціалісти з вивчення проблем екології ,флори і фауни водойм;
- Координувати роботу конференції та здійснювати фото супровід буду я, Алла Василівна.
Намалюйте річку власноруч.( Всі діти фарбують губки блакитним кольором і на ватмані роблять відтиски, щоб зафарбувати річку.
Протягом уроку ми будемо додавати до малюнку різні елементи та надписи, які будемо розглядати під час нашої наукової конференції.
VI Вивчення нового матеріалу
Вчитель:1) Ознайомлення з різними видами водойм України.
Слово для доповіді надається головному Спеціалісту з вивчення географії водойм України:
- Вода займає 70% поверхні земної кулі, а суша – 30%. Океани, моря, річки, озера, болота, джерела, ставки, водосховища, канали – це водойми суші. Всі водойми беруть свій початок із джерела.
(Слайд 9,10)
Джерело – це вихід підземної води на поверхню Землі На території України є всі водойми, крім океанів.
Спеціаліст з вивчення річок: ( Слайд 11)
Місце, де починається річка, називається витоком. Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом. Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан називається – гирлом . Річка має правий і лівий берег. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки – це ріки, що впадають у головну річку. Річки течуть як на рівнинах так і вгорах.
Вчитель: В Україні налічується 70 тисяч річок, із них близько 160 річок - завдовжки понад 100км. Річки бувають рівнинні та гірські.
( Слайд 12)
Фізкультхвилинка : https://www.youtube.com/watch?v=k959FpplzlM
Про найбільші річки України розкажуть наші спеціалісти із вивчення річок.( захист проектів «Найбільші ріки України»)( Слайд 13,14)
Спеціаліст 1:Дніпро - найбільша в Україні і третя за розміром в Європі річка. Загальна довжина ріки – 2 285 км.
В межах України довжина Дніпра становить 1050 км.
Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.
Дніпро бере початок в Росії і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Усього в басейні Дніпра – 1424 притоки.
( Слайд 15)
Спеціаліст 2: Дністе́р - третя за довжиною ріка в межах України та дев'ята в Європі. Від Галича до Хотина річка утворює Дністровський каньйон, який з 2008 року внесено до списку семи природних чудес України. Довжина річки 1 362 км (в Україні — 705 км). У верхній частині в межах Українських Карпат — типова гірська річка. На рівнину виходить нижче міста Старого Самбора. Впадає у Чорне море.
( Слайд 16)
Спеціаліст 3 : Півде́нний Буг- бере початок на Поділлі і впадає до Чорного море. Друга за довжиною річка після Дніпра, і найдовша з тих, що течуть територією України — довжина її 806 км..Південний Буг має велике господарське значення. Його води широко використовують для зрошення земель, водопостачання, на річці побудовано 13 малих гідроелектростанцій і багато водосховищ. На його берегах розташовані такі міста як Хмельницький, Хмільник, Первомайськ, Вознесенськ.
( Слайд 17)
Спеціаліст 4: Збруч — річка на заході України, ліва притока Дністра. Протікає на межі Тернопільської та Хмельницької областей. Бере початок з джерела поблизу села Щаснівка Підволочиського району на Авратинській височині. Тече Подільською височиною з півночі на південь. Довжина 247 км. Вздовж берегів — зони відпочинку. На берегах Збруча є Медоборський заповідник і Маначинський заказник, а також м. Волочиськ, смт. Підволочиськ, Гусятин і Скала-Подільська.
Вчитель: Назва виникла від слова «збруч» , яке означає «болото». Інша версія твердить, що назва р. Збруч бере початок з давньослов’янських часів, але тоді вона називалася «Боруч». Коли в людей запитували, куди вони йдуть, чулося у відповідь: «За Боруч». Пізніше дві літери зникли й утворилася назва річки — Збруч.
(Слайд 18)
А зараз до доповіді запрошуємо керівника групи з питань екології водойм України.
Ріки України – це її багатство. У них містяться значні запаси води, без якої не можливо уявити життя на Землі.
Водойми – відіграють ключову роль у житті людини. З давніх часів їх використовують як судноплавні шляхи для перевезення пасажирів та вантажів. На ріках побудовані гідроелектростанції.
Прісна водойма - джерело питної води. Воду використовують як і в домашньому господарстві, так і на виробництві та в сільському господарстві.
Водойми є окрасою землі та місцем відпочинку більшості людей.
Люди у сезон полювання ловлять рибу, полюють на птахів та тварин. Щоб це не призвело до зменшення чисельності тварин прийнято Закон про раціональне використання й охорону водойм.
(Слайд 19)
На превеликий жаль у водойми часто викидають відходи виробництва.
Сильне забруднення рік призводить до загибелі великої кількості живих істот, що мешкають у водоймах.
До прикладу не раціональна господарська діяльність призвела до зменшення кількості птахів, таких як лебеді, гуси, орлани, які раніше гніздилися по берегах великих рік.
Вчитель: Матінка-природа сьогодні нам знову прислала ланцюжок, але не живлення ( консервна банка, чобіт, шина, кульки). Це ланцюжок забруднення. Про що вона попереджає?
Відповіді дітей.
Вчитель: Багато користі приносить вода людям, а ось як вони до неї відносяться.
СХЕМА ЗНАЧЕННЯ ВОДИ В ПРИРОДІ
купання пиття полив робота підприємств
Гра «Екологічна проблема»
Записати свої пропозиції щодо охорони водойм.
VII Закріплення вивченого матеріалу ( Слайд 20 контурна карта)
VIIІ Підсумок уроку ( Слайд 21,22)
Гра «Абетковий суп»
( Вчитель показує літери алфавіту, а учні будують речення що стосуються теми уроку. Перші слова у реченнях мають починатись з продемонстрованої літери )
Б – бережіть природу
В – вода джерело життя
Д – джерело –початок річки
Г- гирло, місце де річка впадає в іншу річку/ озеро/ море
Кажуть люди, скільки криниць на землі, стільки зірок на небі. Якщо вам доводилось бачити, як падає небесниця, знайте – десь замулилось джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте живі джерела, криниці !
Домашнє завдання
Скласти міркування « Екологічний портрет водойм нашого міста» або «Що я можу зробити для збереження водойм»?