Урок-конференція "Водойми- України"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з поняттями: водойми, джерела, річки, озера, болота, моря, ставки, водосховища та їх значенням в житті людини . Робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки.
Перегляд файлу

Урок-конференція

Тема : Водойми України

Мета уроку: Ознайомити учнів з поняттям водойми, джерела,річки, озера, болота, моря, ставки, водосховища та їх значенням в житті людини ; вчити спостерігати. Робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки; сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: фізична карта України, контурні карти, лепбуки, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І Організація класу. ( Слайд 1)

Запрошення на ранкову зустріч ( музична мелодія запрошує дітей зібратися у коло)

  1. Ігровий тренінг «Побажання» ( Висловити найкращі побажання однокласникам дивлячись в очі, передають квіточку добра та вітаються)
  2. Вправа «Комплімент»
  3. Вітання

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєте Ви, бажаю Вам я.

Хай плещуть долоньки,

Хай тупають ніжки,

Кивають голівки і сяють усмішки.

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєте Ви, бажаю Вам я!

Вчитель : Діти, подивіться скільки гостей до нас завітало. На Україні кажуть:  «Гість у дім, радість в нім». Дякуємо, що завітали до нас на гостину, у цю світлу та радісну днину. Давайте привітаємось із нашими гостями.

 Добрий день! Настрою, радості, сонця, квітів,

 Сьогодні Вам зичать волочиські діти!

 

ІІ Вправа «Очікування»

Цей урок буде ( веселим, цікавим, пізнавальним, повчальним, інформативним)

ІІІ Хвилинка «Фенологічних спостережень» ( Слайд 2)

Вчитель:Перед початком роботи послухаємо працівника синоптичної лабораторії.

Учень: За даними гідрометеоцентру сьогодні 14 березня 2019 року на території міста Волочиськ спостерігається:

Стан неба :

Температура повітря %

Опади:

Вітер:

Нехай проблеми та негода, не роблять на уроці нам погоди. До нових зустрічей!

IV Мотивація навчальної діяльності. ( Слайд 3)

Діти, послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері.  А підказкою вам буде ребус , який у вас перед очима. Подумайте і скажіть про що він міг так сказати?

«… у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти найбільше багатство у світі».

 

 

 

 

(Відповіді учнів)

Вчитель: Так, Ви правильно відгадали. Це –вода.

А зараз доповідають наші дослідники :

Без води життя неможливе.

Перші живі організми з’явилися на нашій планеті багато мільйонів років тому саме у воді.

Тіло тварин на 50% складається з води.

Новонароджене немовля на 75-80% складається з води.

В тілі людини,що має масу 70 кг, майже 50 кг води.

Рослини також постійно потребують води.

А ще вода - це джерело краси.

( Слайд 4)

(Слайд 5 )

Вчитель: Коли  ви виконаєте вправу «Дешифрувальник» то дізнаєтеся тему сьогоднішнього уроку:

О

И

Д

В

М

О

Й

4

7

3

1

6

2

5

А

И

Р

У

Н

К

Ї

4

7

3

1

6

2

5

 

 

ВОДОЙМИ КРАЇНИ

V Оголошення теми та мети уроку. ( Слайд 6, 7)

Вчитель: Сьогодні у нас не звичайний урок, сьогодні у нас урок науково-практичної конференції, яка присвячена темі «Водойми України». І ми дізнаємось :

  •  які водойми є на суші;
  • з яких частин складається  річка ;
  • будемо вчитися позначати частини річки на контурних картах,
  •  які водойми є на території України,  де вони розташовані;
  • спробуємо оцінити екологічну ситуацію навколо водойм України та надати рекомендації щодо проблеми водойм.

Розпочинаємо роботу нашої науково-практичної конференції.

 

Вчитель: - Погляньте на фізичну карту світу.

- Яким кольором на них позначено воду?

Вода займає 2/3 поверхні нашої планети, і лише 1/3 припадає на сушу.

Робота за логічно – опорною схемою

Вправа  «Асоціативний кущ»  ( Слайд 8)

Діти, давайте подумаємо і  назвемо, що ми відносимо до водойм

Річка                            Канал                                  Море

 

        Ставок                             ВОДОЙМИ                   Джерело

 

                            Озеро                               Водосховище                   

 

- В роботі конференції беруть участь:

1 група: Спеціалісти вивчення географії водойм України;

2 група: Головні спеціалісти з вивчення проблем екології ,флори і фауни водойм;

- Координувати роботу конференції та здійснювати фото супровід буду я, Алла Василівна.

Намалюйте річку власноруч.( Всі діти фарбують губки блакитним кольором і на ватмані роблять відтиски, щоб зафарбувати річку.

Протягом уроку ми будемо додавати до малюнку різні елементи та надписи, які будемо розглядати під час нашої наукової конференції.

 

VI Вивчення нового матеріалу

Вчитель:1) Ознайомлення з різними видами водойм України.

Слово для доповіді надається головному Спеціалісту з вивчення географії водойм України:

- Вода займає 70% поверхні земної кулі, а суша – 30%. Океани, моря, річки, озера, болота, джерела, ставки, водосховища, канали – це водойми суші. Всі водойми беруть свій початок із джерела.

(Слайд 9,10)

Джерело – це вихід підземної води на поверхню Землі На території України є всі водойми, крім океанів.

Спеціаліст з вивчення річок: ( Слайд 11)

Місце, де починається річка, називається витоком. Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом. Місце, де річка впадає в іншу  річку, озеро, море або океан називається – гирлом  .  Річка має правий і лівий берег. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки – це ріки, що впадають у головну річку. Річки течуть як на рівнинах так і вгорах.

Вчитель: В Україні налічується 70 тисяч річок, із них близько 160 річок - завдовжки понад 100км. Річки бувають рівнинні та гірські.

 

( Слайд 12)

Фізкультхвилинка : https://www.youtube.com/watch?v=k959FpplzlM

 

Про найбільші річки України розкажуть наші спеціалісти із вивчення річок.( захист проектів «Найбільші ріки України»)( Слайд 13,14)

Спеціаліст 1:Дніпро - найбільша в Україні і третя за розміром в Європі річка. Загальна довжина ріки – 2 285 км.

В межах України довжина Дніпра становить 1050 км.

Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.

Дніпро бере початок в Росії і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Усього в басейні Дніпра – 1424 притоки.

( Слайд 15)

Спеціаліст 2: Дністе́р - третя за довжиною ріка в межах України та дев'ята в Європі. Від Галича до Хотина річка утворює Дністровський каньйон, який з 2008 року внесено до списку семи природних чудес України. Довжина річки 1 362 км (в Україні — 705 км). У верхній частині в межах Українських Карпат — типова гірська річка. На рівнину виходить нижче міста Старого Самбора. Впадає у Чорне море.

 

( Слайд 16)

Спеціаліст 3 : Півде́нний Буг- бере початок на Поділлі і впадає до  Чорного море. Друга за довжиною річка після Дніпра, і найдовша з тих, що течуть територією України — довжина її 806 км..Південний Буг має велике господарське значення. Його води широко використовують для зрошення земель, водопостачання, на річці побудовано 13 малих гідроелектростанцій і багато водосховищ. На його берегах розташовані такі міста як Хмельницький, Хмільник, Первомайськ, Вознесенськ.

 

( Слайд 17)

Спеціаліст 4: Збруч — річка на заході України, ліва притока Дністра. Протікає на межі Тернопільської та Хмельницької областей. Бере початок з джерела поблизу села Щаснівка Підволочиського району на Авратинській височині. Тече Подільською височиною з півночі на південь.  Довжина 247 км.  Вздовж берегів — зони відпочинку. На берегах Збруча є  Медоборський заповідник і Маначинський заказник, а також м. Волочиськ, смт.  Підволочиськ, Гусятин і Скала-Подільська.

Вчитель: Назва виникла від слова «збруч» , яке означає «болото». Інша версія твердить, що назва р. Збруч бере початок з давньослов’янських часів, але тоді вона називалася  «Боруч». Коли в людей запитували, куди вони йдуть, чулося у відповідь: «За Боруч». Пізніше дві літери зникли й утворилася назва річки — Збруч.

(Слайд 18)

А зараз до доповіді запрошуємо керівника групи з питань екології водойм України.

Ріки України – це її багатство.  У них містяться значні запаси води, без якої не можливо уявити життя на Землі.

Водойми – відіграють ключову роль у житті людини. З давніх часів  їх використовують як  судноплавні шляхи для перевезення пасажирів та вантажів. На ріках побудовані гідроелектростанції.

Прісна водойма - джерело питної води. Воду використовують як і в домашньому господарстві, так і на виробництві та в сільському господарстві.

Водойми є окрасою землі та місцем відпочинку більшості людей.

Люди у сезон полювання ловлять рибу, полюють на птахів та тварин. Щоб це не призвело до зменшення чисельності тварин прийнято Закон про раціональне використання й охорону водойм.

(Слайд 19)

На превеликий жаль у  водойми часто викидають відходи виробництва.

Сильне забруднення рік призводить до загибелі великої кількості живих істот, що мешкають у водоймах.

До прикладу не раціональна господарська діяльність призвела до зменшення кількості птахів, таких як лебеді, гуси, орлани, які раніше гніздилися по берегах великих рік.

Вчитель: Матінка-природа сьогодні нам знову прислала ланцюжок, але не живлення ( консервна банка, чобіт, шина, кульки). Це ланцюжок забруднення. Про що вона попереджає?

Відповіді дітей.

Вчитель: Багато користі приносить вода людям, а ось як вони до неї відносяться.

 

СХЕМА ЗНАЧЕННЯ ВОДИ В ПРИРОДІ

 

                           купання   пиття    полив    робота підприємств 

 

Гра «Екологічна проблема»

Записати свої пропозиції щодо охорони водойм.

VII Закріплення вивченого матеріалу ( Слайд 20 контурна карта)

  1. Практична робота ( Робота з контурними картами. Знайти р. Дніпро та позначити частини річки);
  2. Виготовлення лепбука на тему «Водойми України».
  3. Сенкан (Річка : швидка, рівнина ,чиста, швидкоплинна. Біжить, летить, впадає. Ніби синя стрічечка. Водойма, чарівниця. )

 

VIIІ  Підсумок уроку ( Слайд 21,22)

Гра «Абетковий суп»

( Вчитель показує літери алфавіту, а учні будують речення що стосуються теми уроку. Перші слова у реченнях мають починатись з продемонстрованої літери )

Б – бережіть природу

В – вода джерело життя

Д – джерело –початок річки

Г- гирло, місце де річка впадає в іншу річку/ озеро/ море

 

  • Чи справдилися Ваші передбачення стосовно уроку?
  • Що було цікавого?
  • Оцініть результативність кожної групи за допомогою сигнальних жетонів. Зелений – високий рівень, синій – достатній рівень, червоний – середній рівень.
  • З яким настроєм закінчуєте урок?

Кажуть люди, скільки криниць на землі, стільки зірок на небі. Якщо вам доводилось бачити, як падає небесниця, знайте – десь замулилось джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте живі джерела, криниці !

Домашнє завдання

Скласти міркування « Екологічний портрет водойм нашого міста» або «Що я можу зробити для збереження водойм»?

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку