Урок "Вогонь – друг, вогонь – ворог. Причини виникнення пожеж"

Про матеріал

Мета:

НАВЧАЛЬНА:

довести дітям, що вогонь може бути корисним і небезпечним;

продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожеж в побуті та їх наслідки.

навчати установлювати зв'язок: «причина – наслідок»;

вчити викликати пожежно-рятувальну службу.

РОЗВИВАЛЬНА:

розвивати здатність передбачати й уникати небезпечних ситуацій у побуті;

розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті;

формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів, а саме, здатність піклуватися про своє здоров'я;

формувати соціальну компетентність учнів, а саме, здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;

ВИХОВНА:

виховувати:

- дбайливе ставлення до свого здоров'я,

- вміння робити висновки,

- повагу до професії пожежного,

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Основи здоров’я», 2 клас

Тема: «Вогонь – друг, вогонь – ворог.

Причини виникнення пожеж.»

 

Мета:

НАВЧАЛЬНА: 

 

  • довести дітям, що вогонь може бути корисним і небезпечним;
  • продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожеж в побуті та їх наслідки.

 

  •        навчати установлювати зв'язок: «причина – наслідок»;

 

  •        вчити викликати пожежно-рятувальну службу.

 

РОЗВИВАЛЬНА:

  • розвивати здатність передбачати й уникати небезпечних ситуацій у побуті;

 

  • розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті;

 

  • формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів, а саме, здатність піклуватися про своє здоров’я;

 

  • формувати соціальну компетентність учнів, а саме,  здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;

 

ВИХОВНА:

  • виховувати:

- дбайливе ставлення до свого здоров’я,

- вміння робити висновки,

- повагу до професії пожежного,

 

Обладнання: 

  • сюжетні та предметні малюнки,
  • алгоритми,
  • картки з прислів’ям,
  •  пам’ятки,
  • модель уроку,
  •   комп’ютер, відеозаписи

І.  Створення емоційного фону.

А тепер за парту

    Всі сідайте рівно.

     І до роботи

    Візьмемось сумлінно.

Всім присутнім ми зичимо здоров’я й добра!

У мене прохання до вас:

На уроці -

Не просто слухати, а чути.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань, чуттєвого досвіду.

1. Фронтальне опитування.

Учитель:  

    - Пригадайте, які корисні справи ви зробили протягом   минулого тижня?

 -  Як це вплинуло на здоров’я оточуючих,  на ваше здоров’я та настрій?

- А як ви дбаєте про свою небезпеку? Наведіть приклади, що підтверджують  цю думку!

-  Доведіть, що батьки можуть довіряти вам, залишаючи самих  удома?

*усні відповіді дітей.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Спонукально-репродуктивна бесіда.

Учитель:

  - Сьогодні ми продовжимо розмову про небезпеку, яка очікує на дітей, що  залишаються наодинці вдома.

Подумайте, про що будемо говорити.

***

Коли його не було в людей, то люди були безсилі, вони не варили їжі, не грілися біля вогнища, усього боялись.  Життя тих людей було злиденним

животінням. Пожалів їх Прометей* й подарував людям те, що стало   одночасно і другом, і ворогом людини.  Що це?  (Вогонь*)  (Додаток 2)

  1. Вправа «Асоціативний кущ»
  • Ваші асоціації до слова «Вогонь».

 

                                                             Газплита

                         Запальничка                                      Небезпека

 

                           Сльози            Страх         Тепло                Піч

 

          Рятувальники                                                                         Сірники

 

                                                                                                        Руїни

                            Горе                   

                                                   Біда                 Полум’я

  1. Створення проблемної ситуації . Дискусія «Обери позицію».

Учитель:  

- Для вас вогонь - це друг чи ворог?

Висновок: вогонь може бути і другом, і ворогом.

III. Повідомлення теми, мети.

Сьогодні на уроці ви з’ясуєте:

  • Коли вогонь – друг, а коли – ворог.
  • Причини виникнення пожеж.
  • Працювати будемо за планом:

 

  1. Планування роботи за моделлю.          (Додаток 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа «Очікування»   (Додаток 5)

Учитель:  

-  На малюнку палає вогнище, але хмарка допоможе нам уникнути лиха. На крапельках стисло напишіть, що ви очікуєте від уроку.

  1.         Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Вогонь прийшов до людей ще в сиву давнину, коли вони жили в печерах. Люди не вміли користуватись вогнем. Холодною зимою вони не могли зігрітись, а їжу споживали сирою. Та коли люди навчились приборкувати цю природну силу, то вони отримали зразу і світло вночі, і тепло взимку, і смачну їжу.

Без вогню неможливе життя на землі. Він потрібен всюди: вдома, в школі, на заводах і фабриках. Навіть польоти реактивних лайнерів і космічних кораблів стали можливими лише тоді, коли людина освоїла і уміло стала використовувати могутню силу вогню.

Вогонь допомагає людям багатьох професій.

А ще вогонь може бути символом. 3 гордістю і шаною дивляться люди на Вічний вогонь біля пам'ятників героям, які віддали своє життя за Батьківщину. Вогонь, запалений від променів сонця в далекій Олімпії, несуть у факельній естафеті бігуни, велосипедисти, гребці, віддаючи шану мирним традиціям.

Навіть маленькі свічечки, запалені від пасхальної свічки, символізують світло воскреслого Христа і надію на вічне життя.

 

Висновок: Вогонь – друг людини.

 

  • Чому люди його бояться?

 

  • Якщо він потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Наслідком неправильного і необережного поводження з вогнем, газовими і електроприладами є пожежі.

 

  1. Робота зі словничком с.                 (Додаток 2)

Пожежа – це

 

  • Вона знищує будинки і заводи, хлібні поля і ліси. Під час пожеж гинуть люди.

 

3. - Вогонь - супутник війни. Він залишив свої криваві сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли в полум'ї вогню.
 

     Вогонь називають ворогом, тому що він спопеляє, знищує, забирає життя, спричиняє лихо.  

Послухайте про ці жахливі цифри:

Щороку у світі стається 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине  1 людина, кожен третій загиблий – дитина. Щодня в Україні виникає до 120 пожеж, в яких гине в середньому 7 чоловік.

- Вогонь ніколи не гасне сам. Його треба гасити вогнегасником,  водою, накривати мокрим простирадлом. А коли він набрав сили, то з ним можуть впоратися лише пожежники.

 (Перегляд відеоматеріалів)

     ФІЗХВИЛИНКА

4. Визначення причин пожежі.

Учитель:

  • Але пожежі не виникають самі по собі.

 Давайте з’ясуємо причини пожеж в побуті,  у випадку, коли діти залишаються вдома наодинці.

 - Діти! Послухайте історії, назвіть причину пожежі,  сформулюйте правило пожежної безпеки.       

Група №1

а) На роботі мама й тато.

Сірники знайшли малята.

І не знає дітвора,

Чим скінчитись може гра.

(Недбале поводження з сірниками).

 

 Група №2

 б)    Електропраска – кожен знає –

        У побуті допомагає.

        Та пам’ятати має кожний:

         Лишать без нагляду її не можна.

(Залишені без нагляду працюючі електроприлади).

 

 

 

 

 

 

Група №3

      в) Наказали мама й тато

          Всі електроприлади разом не вмикати,

          Бо нагріється розетка,

          Спалахне вогнем умить,

          І від того дім згорить.

(Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки).

 

Група №4

     г) У світі безліч речовин:
І спирт, і газ, і керосин.
Вони загальну рису мають:
Від іскри навіть вибухають.
Про це ви завжди пам’ятайте
Й подалі від вогню ховайте!

(Вибуховонебезпечні речовини).

 

Група №5

r) Новий рік! Зійшлись малята,

Щоб ялинку прикрашати.

Та свічкам – прикрасам – зась!

Глиця щоб не зайнялась.

(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди).

 

- Молодці! Ви правильно назвали причини пожеж та  правила пожежної

безпеки.

 

5. Робота за підручником стор. 66 ( читати до слова ЯКЩО..)

1.  Вибіркове читання.

- Прочитайте причини виникнення пожеж, які ми не назвали.

 

А які ви ще знаєте причини виникнення пожеж?

- ігри дітей з вогнем;

- недотримання правил користування електроприладами і печами ;

- непогашені сірники,багаття;

- підпали;

- несправність побутового обладнання;

-порушення правил поводження з легкозаймистими та вибухонебезпечними речовинами і предметами;

- не правильне використання свічок, піротехнічних засобів;

- просушування білизни над піччю, плитою, каміном.

 

 

  1. Об’єднання у групи: « Правила протипожежної безпеки»

         Утворіть і запишіть речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.

  • Для розваги і для гри

а не в лісі, а ні в хаті.

  • Не розпалюй сам багаття,

умикати нам не слід.

  • З грубки жару не беріть

то вимкни всі електроприлади.

  • Плитку, праску

це небезпечно.

  • Коли йдеш з квартири,

користуйся ліхтариком.

  • Не грайся з вогнем -

жар в собі вогонь таїть.

  • Не грайся запальничкою,

сірників ти не бери.

 

7.   Опрацювання алгоритмів дій дітей під час пожежі в побуті.

а) створення проблемної ситуації:

Учитель:

- Що робити, якщо пожежа вже сталася?

Діти:

 - Треба знати, як правильно діяти в таких ситуаціях.

б) складання алгоритму дій під час пожежі в побуті. (3 блоки)

- У житті трапляються різні ситуації. Але запам’ятай!

Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий – відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька.

Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?

 

 

 

 

 

 

 

                                (Додаток 6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.  Колективне складання правил виклику пожежників (Додаток 5)

Інсценівка « Виклик пожежних».                                     

– Черговий пожежно – рятувальної служби слухає.                                     

 - Алло, пожежні! Негайно приїздіть сюди. Пожежа! Горимо!      

  - Назвіть адресу. Куди їхати?

  -  Як куди? Сюди!

 

- Правильно викликала пожежних дівчинка?

- Яких помилок вона припустилася ?

 

 

 

 

Правила виклику пожежників

  • Жарти у викликах пожежної команди неприпустимі. Як ви думаєте, чому?

Учень. Через пустуна, який навмисне викличе пожежників, може згоріти якийсь будинок, бо вони не встигнуть туди вчасно приїхати.

Висновок:    Пам’ятайте! Даремно пожежників не турбуйте!

9. Розповідь про пожежних,   про пожежну  машину.

  •         Пожежні – захисники життя та  здоров’я людей. Їх називають бійцями «вогняного фронту», адже щоразу вони вступають в бій з вогняною стихією. Якщо виникла пожежа – рахунок часу йде на секунди і робити все треба дуже швидко.Тому пожежний одягає спорядження за

18 секунд, через 30 секунд він займає місце в машині. Пожежній машині за Правилами дорожнього руху дозволено проїжджати на червоне світло світлофора, тому вона відрізняється від інших машин.

 

V. Первинне застосування знань.

1. -  Існує Закон України про пожежну безпеку. Забезпечення пожежної безпеки є невід'ємною частиною державної діяльності щодо охорони життя та здоров'я людей.

У нас в школі також забезпечено пожежну безпеку відповідно до Закону України про пожежну безпеку.

  • Як в нашій школі сповіщають про небезпеку? (4 дзвоника)

2. Виберіть прислів’я, які відповідають темі уроку.

Пожежі легше запобігти, ніж її загасити.

Біда з вогнем, але і без вогню — біда.

Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн.

Від злодія хата останеться, а від вогню і хата не останеться.

З водою та вогнем не жартуй.

Вогонь – біда, і вода – біда, а без вогню і без води ще більше біди.

Гаси вогонь, поки не розгорівся.

Чим більше дров, тим більший вогонь.

Коли дрова горять, тоді і кашу вари.

Вода з вогнем не товариші. 

Криком вогню не згасити.

Від вогню багато користі і багато шкоди.

Від іскри до пожежі – один крок.

 

  1. Гра «Так! Ні!»

Якщо висловлювання правильне, діти кажуть:« Так!»,

 неправильне –  « Ні!»:

  1. сірниками гратись можна, якщо обережно;
  2. користуватися пошкодженими електроприладами не можна;
  3. виходячи з квартири, залишати увімкненим світло та електроприлади не можна;
  4. користуватися газом без нагляду дорослих можна;
  5. гратися бенгальськими вогнями та петардами можна;
  6. не можна сушити білизну над газом;
  7. сірники дітям – не іграшка;
  8. треба знати план евакуації.

 

  1. Підсумок. Оцінювання.
  1. Бесіда:

- Діти, скажіть вогонь-друг чи ворог?

  - Для чого потрібно дотримуватись правил пожежної безпеки?

- Чим загрожує пожежа?

 - Що найголовніше,коли виникла пожежа?  (не панікувати, зберегти життя).

2. Підсумок за вправою «Очікування»:

- Проаналізуйте свої очікування на крапельках. Якщо вони справдилися, то загасіть вогонь. Якщо – ні, то приберіть їх, вони просто випарувалися.

3. Аналіз відповідей учнів на уроці.

4. Заключне слово.

- Я бажаю, щоб ви не забували правила пожежної безпеки і тоді вогонь вам буде помічником  і другом.

 

Література

 

 

1.Володарська М.О. Усі уроки з курсу «Основи здоров’я». 1-4 класи.

2-ге вид. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.

2.  Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Сащенко Л. В.Основи здоров'я. 2 клас: Посібник для вчителя. — К.: Видавництво «Алатон», 2013. 

3.О.Я.Савченко, М.С.Вашуленко, Н.М.Бібік. Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів 1-2 класів: посібник. – К.: Педагогічна думка, 2012.

4.О.В. Гнатюк. Охорона життя і здоров’я учнів.Посібник для вчителів початкових класів. – Х.: «Скорпіон», 1998.

5. Божко О.В. Формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. – Х.: Вид.група «Основа», 2014.

6.Н.О.Будна, Ж.А.Голінщак. Уроки з курсу «Основи здоров’я». 2 клас.

Посібник для вчителя. – Т.: Навчальна книга – Богдан,2007.

7.Г І.Білоус. Казковий лабіринт і я. – Х.: Вид. група «Основа», 2012.

8.Основи здоров’я: підручник для 2 класу. Гнатюк О.В.: - К.: Генеза, 2012.

9.Зошит з основ здоров’я для 2 класу. Гнатюк О.В.: - К.: Генеза, 2013.

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

Пожежа – полум’я, яке знищує все, що може горіти.

 

 

 

Прометей (із грецької перекладається як «той, хто передбачає») – давньогрецький міфологічний герой.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

ВОГОНЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

                                     План роботи                                           Додаток 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Очікування»                              Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Алгоритм

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

 

 

          Не можна:

  •        панікувати, ховатися;
  • гасити полум’я в синтетич-ному   одязі;
  • заливати жир, що спалахнув, водою;
  • відчиняти вікно, якщо не загасили полум’я;
  •        бігти, якщо загорівся одяг;
  • рухатись на повний зріст у задимленій кімнаті.

 

 

 

                   Правила виклику пожежників               Додаток 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1. О.Я.Савченко. Навчання і виховання учнів ( 1, 2, 3, 4 кл.). Методичний посібник для вчителів. – К. : «Поч. школа», 2002.
  2.  М.С.Гончаренко, Г.М.Іванова / Валеологічне розвантаження школярів протягом навчального процесу: Методичний посібник для вчителів загальноосвітніх шкіл. - Харків, 1997. - 28 с.
  3. М.С.Гончаренко / Валеологический словарь.- Х., 1999. - 316 с.
  4. Паспорт здоров'я школяра.// Гр. авт|. - Харків, 2000. - 16 з|із|.
  5. Уроки з валеології.// Укл. Г.М.Іванова ; Під редакцією д-ра біол. наук проф. М.С.Гончаренко - Харків, 2000. - 103 с.
  6. "Безпека в надзвичайних ситуаціях: під ред|. Н.К. Шишкіна.

– М., ГУУ, 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку