Мета:
НАВЧАЛЬНА:
довести дітям, що вогонь може бути корисним і небезпечним;
продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожеж в побуті та їх наслідки.
навчати установлювати зв'язок: «причина – наслідок»;
вчити викликати пожежно-рятувальну службу.
РОЗВИВАЛЬНА:
розвивати здатність передбачати й уникати небезпечних ситуацій у побуті;
розвивати вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті;
формувати здоров׳язберігаючу компетентність учнів, а саме, здатність піклуватися про своє здоров'я;
формувати соціальну компетентність учнів, а саме, здатність співпрацювати, самостійно приймати рішення;
ВИХОВНА:
виховувати:
- дбайливе ставлення до свого здоров'я,
- вміння робити висновки,
- повагу до професії пожежного,
«Основи здоров’я», 2 клас
Тема: «Вогонь – друг, вогонь – ворог.
Причини виникнення пожеж.»
Мета:
НАВЧАЛЬНА:
РОЗВИВАЛЬНА:
ВИХОВНА:
- дбайливе ставлення до свого здоров’я,
- вміння робити висновки,
- повагу до професії пожежного,
Обладнання:
І. Створення емоційного фону.
А тепер за парту
Всі сідайте рівно.
І до роботи
Візьмемось сумлінно.
Всім присутнім ми зичимо здоров’я й добра!
У мене прохання до вас:
На уроці -
Не просто слухати, а чути.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань, чуттєвого досвіду.
1. Фронтальне опитування.
Учитель:
- Пригадайте, які корисні справи ви зробили протягом минулого тижня?
- Як це вплинуло на здоров’я оточуючих, на ваше здоров’я та настрій?
- А як ви дбаєте про свою небезпеку? Наведіть приклади, що підтверджують цю думку!
- Доведіть, що батьки можуть довіряти вам, залишаючи самих удома?
*усні відповіді дітей.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:
- Сьогодні ми продовжимо розмову про небезпеку, яка очікує на дітей, що залишаються наодинці вдома.
Подумайте, про що будемо говорити.
***
Коли його не було в людей, то люди були безсилі, вони не варили їжі, не грілися біля вогнища, усього боялись. Життя тих людей було злиденним
животінням. Пожалів їх Прометей* й подарував людям те, що стало одночасно і другом, і ворогом людини. Що це? (Вогонь*) (Додаток 2)
Газплита
Запальничка Небезпека
Сльози Страх Тепло Піч
Рятувальники Сірники
Руїни
Горе
Біда Полум’я
Учитель:
- Для вас вогонь - це друг чи ворог?
Висновок: вогонь може бути і другом, і ворогом.
III. Повідомлення теми, мети.
Сьогодні на уроці ви з’ясуєте:
Учитель:
- На малюнку палає вогнище, але хмарка допоможе нам уникнути лиха. На крапельках стисло напишіть, що ви очікуєте від уроку.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Вогонь прийшов до людей ще в сиву давнину, коли вони жили в печерах. Люди не вміли користуватись вогнем. Холодною зимою вони не могли зігрітись, а їжу споживали сирою. Та коли люди навчились приборкувати цю природну силу, то вони отримали зразу і світло вночі, і тепло взимку, і смачну їжу.
Без вогню неможливе життя на землі. Він потрібен всюди: вдома, в школі, на заводах і фабриках. Навіть польоти реактивних лайнерів і космічних кораблів стали можливими лише тоді, коли людина освоїла і уміло стала використовувати могутню силу вогню.
Вогонь допомагає людям багатьох професій.
А ще вогонь може бути символом. 3 гордістю і шаною дивляться люди на Вічний вогонь біля пам'ятників героям, які віддали своє життя за Батьківщину. Вогонь, запалений від променів сонця в далекій Олімпії, несуть у факельній естафеті бігуни, велосипедисти, гребці, віддаючи шану мирним традиціям.
Навіть маленькі свічечки, запалені від пасхальної свічки, символізують світло воскреслого Христа і надію на вічне життя.
Висновок: Вогонь – друг людини.
Пожежа – це
3. - Вогонь - супутник війни. Він залишив свої криваві сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли в полум'ї вогню.
Вогонь називають ворогом, тому що він спопеляє, знищує, забирає життя, спричиняє лихо.
Послухайте про ці жахливі цифри:
Щороку у світі стається 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине 1 людина, кожен третій загиблий – дитина. Щодня в Україні виникає до 120 пожеж, в яких гине в середньому 7 чоловік.
- Вогонь ніколи не гасне сам. Його треба гасити вогнегасником, водою, накривати мокрим простирадлом. А коли він набрав сили, то з ним можуть впоратися лише пожежники.
(Перегляд відеоматеріалів)
ФІЗХВИЛИНКА
4. Визначення причин пожежі.
Учитель:
Давайте з’ясуємо причини пожеж в побуті, у випадку, коли діти залишаються вдома наодинці.
- Діти! Послухайте історії, назвіть причину пожежі, сформулюйте правило пожежної безпеки.
Група №1
а) На роботі мама й тато.
Сірники знайшли малята.
І не знає дітвора,
Чим скінчитись може гра.
(Недбале поводження з сірниками).
Група №2
б) Електропраска – кожен знає –
У побуті допомагає.
Та пам’ятати має кожний:
Лишать без нагляду її не можна.
(Залишені без нагляду працюючі електроприлади).
Група №3
в) Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати,
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
І від того дім згорить.
(Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки).
Група №4
г) У світі безліч речовин:
І спирт, і газ, і керосин.
Вони загальну рису мають:
Від іскри навіть вибухають.
Про це ви завжди пам’ятайте
Й подалі від вогню ховайте!
(Вибуховонебезпечні речовини).
Група №5
r) Новий рік! Зійшлись малята,
Щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам – прикрасам – зась!
Глиця щоб не зайнялась.
(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди).
- Молодці! Ви правильно назвали причини пожеж та правила пожежної
безпеки.
5. Робота за підручником стор. 66 ( читати до слова ЯКЩО..)
1. Вибіркове читання.
- Прочитайте причини виникнення пожеж, які ми не назвали.
А які ви ще знаєте причини виникнення пожеж?
- ігри дітей з вогнем;
- недотримання правил користування електроприладами і печами ;
- непогашені сірники,багаття;
- підпали;
- несправність побутового обладнання;
-порушення правил поводження з легкозаймистими та вибухонебезпечними речовинами і предметами;
- не правильне використання свічок, піротехнічних засобів;
- просушування білизни над піччю, плитою, каміном.
Утворіть і запишіть речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
|
а не в лісі, а ні в хаті. |
|
умикати нам не слід. |
|
то вимкни всі електроприлади. |
|
це небезпечно. |
|
користуйся ліхтариком. |
|
жар в собі вогонь таїть. |
|
сірників ти не бери. |
7. Опрацювання алгоритмів дій дітей під час пожежі в побуті.
а) створення проблемної ситуації:
Учитель:
- Що робити, якщо пожежа вже сталася?
Діти:
- Треба знати, як правильно діяти в таких ситуаціях.
б) складання алгоритму дій під час пожежі в побуті. (3 блоки)
- У житті трапляються різні ситуації. Але запам’ятай!
Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий – відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька.
Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
(Додаток 6)
8. Колективне складання правил виклику пожежників (Додаток 5)
Інсценівка « Виклик пожежних».
– Черговий пожежно – рятувальної служби слухає.
- Алло, пожежні! Негайно приїздіть сюди. Пожежа! Горимо!
- Назвіть адресу. Куди їхати?
- Як куди? Сюди!
- Правильно викликала пожежних дівчинка?
- Яких помилок вона припустилася ?
Правила виклику пожежників
Учень. Через пустуна, який навмисне викличе пожежників, може згоріти якийсь будинок, бо вони не встигнуть туди вчасно приїхати.
Висновок: Пам’ятайте! Даремно пожежників не турбуйте!
9. Розповідь про пожежних, про пожежну машину.
18 секунд, через 30 секунд він займає місце в машині. Пожежній машині за Правилами дорожнього руху дозволено проїжджати на червоне світло світлофора, тому вона відрізняється від інших машин.
V. Первинне застосування знань.
1. - Існує Закон України про пожежну безпеку. Забезпечення пожежної безпеки є невід'ємною частиною державної діяльності щодо охорони життя та здоров'я людей.
У нас в школі також забезпечено пожежну безпеку відповідно до Закону України про пожежну безпеку.
2. Виберіть прислів’я, які відповідають темі уроку.
Пожежі легше запобігти, ніж її загасити.
Біда з вогнем, але і без вогню — біда.
Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн.
Від злодія хата останеться, а від вогню і хата не останеться.
З водою та вогнем не жартуй.
Вогонь – біда, і вода – біда, а без вогню і без води ще більше біди.
Гаси вогонь, поки не розгорівся.
Чим більше дров, тим більший вогонь.
Коли дрова горять, тоді і кашу вари.
Вода з вогнем не товариші.
Криком вогню не згасити.
Від вогню багато користі і багато шкоди.
Від іскри до пожежі – один крок.
Якщо висловлювання правильне, діти кажуть:« Так!»,
неправильне – « Ні!»:
- Діти, скажіть вогонь-друг чи ворог?
- Для чого потрібно дотримуватись правил пожежної безпеки?
- Чим загрожує пожежа?
- Що найголовніше,коли виникла пожежа? (не панікувати, зберегти життя).
2. Підсумок за вправою «Очікування»:
- Проаналізуйте свої очікування на крапельках. Якщо вони справдилися, то загасіть вогонь. Якщо – ні, то приберіть їх, вони просто випарувалися.
3. Аналіз відповідей учнів на уроці.
4. Заключне слово.
- Я бажаю, щоб ви не забували правила пожежної безпеки і тоді вогонь вам буде помічником і другом.
Література
1.Володарська М.О. Усі уроки з курсу «Основи здоров’я». 1-4 класи.
2-ге вид. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.
2. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Сащенко Л. В.Основи здоров'я. 2 клас: Посібник для вчителя. — К.: Видавництво «Алатон», 2013.
3.О.Я.Савченко, М.С.Вашуленко, Н.М.Бібік. Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів 1-2 класів: посібник. – К.: Педагогічна думка, 2012.
4.О.В. Гнатюк. Охорона життя і здоров’я учнів.Посібник для вчителів початкових класів. – Х.: «Скорпіон», 1998.
5. Божко О.В. Формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. – Х.: Вид.група «Основа», 2014.
6.Н.О.Будна, Ж.А.Голінщак. Уроки з курсу «Основи здоров’я». 2 клас.
Посібник для вчителя. – Т.: Навчальна книга – Богдан,2007.
7.Г І.Білоус. Казковий лабіринт і я. – Х.: Вид. група «Основа», 2012.
8.Основи здоров’я: підручник для 2 класу. Гнатюк О.В.: - К.: Генеза, 2012.
9.Зошит з основ здоров’я для 2 класу. Гнатюк О.В.: - К.: Генеза, 2013.
Додаток 1
Пожежа – полум’я, яке знищує все, що може горіти.
Прометей (із грецької перекладається як «той, хто передбачає») – давньогрецький міфологічний герой.
Додаток 2
ВОГОНЬ |
План роботи Додаток 4
Вправа «Очікування» Додаток 5
Додаток 6
Алгоритм
Додаток 6
Додаток 7
Не можна:
Правила виклику пожежників Додаток 8
Література:
– М., ГУУ, 2000.
1