Урок " Конфлікти та способи їх розв’язання"

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити школярів із причинами та стадіями виникнення конфліктів; розвивати навички конструктивного розв'язання конфліктних ситуації; виховувати толерантне ставлення до думки інших людей.

Тип заняття: комбінований урок з елементами тренінгу.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Конфлікти та способи їх  розвязання

 

Мета уроку: ознайомити школярів із причинами та стадіями виникнення конфліктів; розвивати навички конструктивного  розвязання конфліктних ситуації; виховувати толерантне ставлення до думки інших людей.

 

Тип заняття: комбінований урок з елементами тренінгу.

 

План – схема заняття:

Етап

Тривалість

Примітка

 

  1. Організаційно – вступний етап:
  • вступне слово вчителя;
  • аналіз повчальної історії;
  • гра-знайомство «Всесвіт нашого класу».

 

5- 7хв.

 

  1.  Перевірка домашнього завдання:
  • вправа «Формула конфлікту».

     3-5 хв.

 

  1. Інтерактивна частина:
  • вправа «Стоп-кадр» (робота в групах);
  • вправи-мирилки  «Народні секрети дружніх відносин»;
  • валеологічна хвилинка «Калейдоскоп ситуацій» (руханка);
  • вправа «Світ протистоянь навколо мене» (робота в парах).

 

 

 

 

      20-25 хв.

 

 

4. Важливі висновки:

- підсумки гри-знайомства «Всесвіт нашого  

   класу»;

- психологічна  вправа « Надлишок емоцій»;

- виставлення оцінок з коментарем;

- повідомлення домашнього завдання;

- ритуал-прощання «Мирилка для друзів».

7-10 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи - мирилки «Народні секрети дружніх відносин»

 

1. Подивися просто в очі;
Я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив.
Просто в очі подивись
І зі мною подружись.

 

2. Ти не плач, не плач, не плач

І скоріш мені пробач,

І на мене ти не сердься,

Бо у тебе добре серце.

Будемо завжди дружити

І ніколи не тужити!

 

3. Дві подружечки зажурилися,

Дві подружечки посварилися.

Тобі яблучко, мені грушечка -

Не сварімося, моя душечка.

Тобі яблучко, мені зернятко -

Не сварімося, моє серденько.

 

4. Грались, грались, розважались,
Веселились і сміялись.
Потім раптом посварились,
Сіли, стихли, зажурились.
Годі, годі сумувати!
Соромно ворогувати!
Не злостуй і схаменись,
Та до мене посміхнись.
Дам тобі назустріч руку.
Проженемо сварку-муку.
Настрій радісний, веселий
Хай панує у оселі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Організаційно – вступний етап:

- вступне слово вчителя;

- аналіз повчальної історії;

-        гра-знайомство «Всесвіт нашого класу».

 

    - Доброго дня, я рада вітати вас на нашому занятті. Тема, яку ми сьогодні обговоримо, є актуальною незалежно ні від віку, ні від статі людини. Це конфлікти  та способи розв’язання конфліктних ситуацій. Адже без конфліктів, як відомо, не можлива жодна продуктивна діяльність людини. У конфліктах народжується істина, конструктивне розвязання конфліктів сприяє виконанню надважкого завдання. Потрібно лише навчитись конструктивно вирішувати конфліктні ситуації.

 

    - Наше заняття я пропоную розпочати із повчальної історії – притчі, що зясує для нас із вами значення конфлікту.

 

- Який висновок можна зробити, прослухавши повчальну історію?

 

- Я дякую вам за участь у обговорені  і пропоную  пригадати  слова відомого американського психолога, який говорив: «Жити – значить  мати  проблеми. Вирішувати  їх – значить  рости  інтелектуально.»                                                    

                                               Американський психолог   Джой Пол Гілфорд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Гра-знайомство «Всесвіт нашого класу».

 

  • - Вправа, яку я вам зараз пропоную виконати, називається «Всесвіт нашого класу».

 

  • Всесвіт – це  все, що нас оточує. Це величезний простір, який заповнений  зірками, планетами, галактиками, чорними дірами. Учені вважають, що він утворився 15 млрд років тому. Та складається із великої кількості елементів, а також має видимі (4%) та невидимі, темні (96%) матерій.

 

  • Наш клас, хоч утворився значно пізніше, приблизно півтора роки тому, складається із 31 особистості із притаманними їм  звичками, характерами, поведінкою. Оскільки ми всі є різними то і у нас, як у Всесвіті можуть виникати невидимі, темні для більшості учнів нашої школи і видимі для нашого класу проблемні  конфліктні ситуації.

 

  • Пригадайте причини,  через які у класі виникали суперечки, непорозуміння, конфліктні ситуації, запишіть їх на паперових фігурках, озвучте та розташуйте навколо Всесвіту класу.

 

Учні розташовують власні фігурки навколо Всесвіту.

 

  • Я дякую вам за участь у грі-знайомстві та пропоную долучитись до інформаційної хвилинки.

 

  • Група соціологів з Фінляндії дійшла висновку, що наш мозок працює так, що кількість знайомих і друзів, яких ми маємо, була не більше 150. І при цьому  це число охоплює й активні контакти і ті, які відбуваються від випадку до випадку.
  • Згідно з дослідженнями, які проводились з аналізу соціальних мереж, листування , sms, розмов по телефону, виділено три категорії контактів. Найактивніші – їх не більше п’яти – це люди, з якими ми спілкуємося щодня і перебуваємо в курсі їхніх життєвих подій. Найчастіше це члени родини. У звичайному розумінні «друзями» ми називаємо людей, з ким спілкуємося стабільно, але не кожен день, а від випадку до випадку. І їх небагато – до 15 чоловік. А всі інші, це близько 120 чоловік, входять до зовнішнього кола наших знайомих.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Перевірка домашнього завдання:

         - вправа «Формула конфлікту».

 

   - Зараз я пропоную вам уважно переглянути  один відеофрагмент, подумки поспостерігати за діями героїв , а по закінченню відповісти на деякі запитання.

 

Перегляд відео фрагменту __________________________________________

 

   - У чому , на вашу думку, причина конфлікту?

     ( У непорозумінні, у небажанні слухати один одного).

 

   - За яких умов може виникнути конфлікт ?

     ( Коли є учасники. Вчитель вивішує табличку «Учасники»).

 

   - Другою обовязковою складовою конфліктної ситуації є спільний предмет. Як Ви вважаєте, чим він був у наших героїв? ( Міст. Вчитель вивішує табличку «Спільний предмет»).

 

   - Якого компоненту ще бракує в нашій схемі, щоб створити формулу конфлікту? (Дії героїв , що були спрямовані не на розвязання конфлікту , а на його поглиблення. Вчитель розташовує табличку «Дії»).

 

   - Яким компонентом  підкріплювались дії наших героїв, що  загострювали сам  конфлікт? ( Кофліктогенами. Вчитель вивішує табличку «Конфліктогени».)

 

   - Які конфліктогени зустрічаються нам у історії? ( Образи, порушення правил етикету, бійка.)

 

   - А тепер подивіться уважно на схему та пригадайте визначення, що таке конфлікт? ( Учні відповідають.)

 

- Як можна допомогти нашим героям вирішити конфлікт конструктивно?  Використати теорії «Світлофора» та «6 кроків».

 

- Я вас вітаю тільки що ми з вами вивели формулу конструктивної поведінки під час конфлікту.

 

  • Підбиваючи підсумки вправи «Формула конфлікту»,  я пропоную вам пригадати слова американського письменника, педагога Дейла Карнегі, який говорив: «У конфлікті  не можна перемогти. Якщо ви програли — значить програли, якщо перемогли — теж програ­ли».

 

 

3. Інтерактивна частина

- вправа «Стоп-кадр» (робота в групах);

- вправи-мирилки «Народні секрети дружніх відносин».

 

  • Ми сьогодні уже говорили про те, що життя людини не можливе без конфліктів.  Корисно  пам’ятати, що  потрапивши у конфліктну ситуацію важливо не тільки усвідомити причину сутички, але скласти такий алгоритм дій, який допоміг би вирішити конфлікті із подальшим  збереженням стосунків.
  • Я пропоную вам взяти участь у грі «Стоп-кадр».

Кожній групі  буде запропонована одна і та ж конфліктна ситуація, але зупинена на певному етапі розвитку конфлікту. Завдання кожної групи вирішити конфлікт на певній стадії розвитку та визначити стадію конфліктного ескалатора.

 

   - Обєднатись у групи нам допоможуть кольори ваших паперових долоньок.

- 1. Червоні фігурки – отримують ситуацію №1.

- 2. Жовті фігурки -  отримують ситуацію №2.

- 3. Зелені фігурки – отримують ситуацію №3.

- 4. Сині фігурки – отримують ситуацію №4.

 

№1.

 Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель…

 (Стадія виникнення конфліктної ситуації).

 

  • Щоб трошки перепочити, я пропоную нам взяти участь у вправах-мирилках «Народні секрети дружних відносин», які підготували наші актори.
  • Я запрошую акторів вийти до нас, а всім глядачам пропоную взяти мізинчик свого сусіда і пошепки повторювати за учнями-акторами.

 

№2.

Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився  на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю…»

(Стадія усвідомлення конфлікту).

 

№3.

Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю.» Вислухавши цю промову вчитель заявив: «Якщо ти зараз не зупиниш цю суперечку, я викличу до школи твоїх батьків і тоді розмова набуде іншого характеру.»

( Стадія початку відкритого протистояння).

 

 

№4.

Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю.» Вислухавши цю промову вчитель заявив: «Якщо ти зараз не зупиниш цю суперечку, я викличу до школи твоїх батьків і тоді розмова набуде іншого характеру.» Учень спокійно, не продовжуючи далі суперечку, зібрав речі у рюкзак і сів чекати дзвінка. «Чому ти зібрав речі? Урок ще триває,- зауважив учитель.» «А навіщо мені працювати, коли Ви все одно викличете батьків,- промовив учень.»…

(Стадія ескалації конфлікту).

 

( Учні розігрують ситуації і пояснюють, на якій стадії конфлікт легше зупинити.)

 

  • Який висновок можна зробити із вправи «Стоп-кадр»?

 

  • Найлегше зупинити суперечку  на стадії виникнення конфліктної ситуації, коли ще не були застосовані  конфліктогени, тоді є можливість не тільки вирішити конфлікт,  а ще  зберегти партнерські стосунки. А це важливо при тривалій спільній діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Валеологічна хвилинка «Калейдоскоп ситуацій» (руханка)

 

  • А зараз я пропоную нам з вами взяти участь у валеологічній хвилинці «Калейдоскоп ситуацій».

 

  • На екрані будуть зявлятись слайди малюнки життєвих ситуацій, що можуть стати причинами конфліктів, а також ті, які допомагають уникати конфліктних ситуацій.
  • Я пропоную вам встати і якщо ситуація є сприятливою для виникнення  конфлікту присісти, а якщо навпаки допомагає уникнути конфлікту поплескати в долоньки.

 

Показ відео фрагментів ______________________________________

 

  • Я дякую вам за участь у валеологічній хвилинці і пропоную звернути увагу на слова фізика Бенціона Вула  «Життя – це процес вирішення

нескінченної кількості конфліктів. Людина не може уникнути їх. Вона може лише вирішити, брати участь у виробленні рішень або залишити це іншим».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • вправа «Світ протистоянь навколо мене» (робота в парах).

 

  • Я пропоную нам з вами переглянути наступний відеофрагмент, поспостерігати уважно за діями головного героя, а наприкінці дати відповіді на запитання.

 

Показ відеофрагментів __________________________________

 

  • Для виконання даного завдання нам необхідно обєднатись у пари та записати власні правила-поради до запропонованих ситуацій.

 

  • І Ряд

Як розвязати конфлікти, які виникають у родині між батьками та дітьми?

 

  • ІІ Ряд

Як розвязати конфлікти, які виникають у школі між учнями?

 

  • ІІІ Ряд

Як розвязати конфлікти, які виникають між друзями?

 

Обговорення результатів.

  • Розвязуючи конфлікти варто памятати про чотири способи вирішення конфліктних ситуацій.
  • Відсторонитись від конфлікту. Варто обрати тоді, коли:

всім необхідно заспокоїтись;

 треба продумати аргументи;

немає шансів уладнати суперечку.

  • Поступитися у конфлікті. Варто обрати тоді, коли:

розумієш, що неправий;

предмет суперечки набагато важливіший для інших, ніж для тебе;

втратиш від цього конфлікту більше, ніж здобудеш;

небезпечне будь-яке загострення стосунків.

  • Боротися під час конфлікту необхідно, якщо:

даєш відсіч зловмисникам;

при розвязанні конфлікту в інший спосіб можеш зашкодити собі чи опонент отримає несправедливі переваги.

 

  • Ці цікаво вам дізнатись, як насправді завершилась дана історія?

 

Показ відеофрагментів ________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Важливі висновки:

- підсумки гри-знайомства «Всесвіт нашого класу»;

 

  • Я пропоную нам з вами повернутись до гри-знайомства «Всесвіт нашого класу» та на кольорових стікерах записати, озвучити та розташувати біля фігурок поради, які допоможуть нашому класному колективу вирішувати будь-які конфлікти  конструктивно.

 

Учні розташовують стікери.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     - психологічна вправа «Надлишок емоцій»;

- Давайте разом із вами спробуємо уявити, що душа людини, це чаша, а вода - це  емоції (позитивні та негативні), які протягом дня наповнюють наші з вами душі. В житті кожної людини настає момент, коли її душа переповнюється емоціями і тоді людина переповнена негативними емоціями починає вступати у суперечки, конфлікти, сварки. Я ж вам пропоную надлишок ваших емоцій перетворювати у добрі вчинки, ось як цей. Тоді і вам і навколишнім людям буде приємно від ваших вчинків.

   - Я дякую вам за гарну плідну роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- виставлення оцінок з коментарем;

- повідомлення домашнього завдання;

- ритуал-прощання «Мирилка для друзів».

 

      ( Вчитель виставляє оцінки та коментує).

 

  • Запишіть у щоденниках домашнє завдання на наступний урок.

&19-25, підготуватись до уроку узагальнення знань з теми, а в робочі зошити випишіть прислівя та приказки про конструктивні способи розвязання конфліктів.

 

 - Я пропоную вам зараз повернутись до свого сусіда по парті, взятись за мізинчики та промовити разом.

 

Досить лаятись і злитись!

Ну давай скоріш миритись!

Геть, образа, відійди,

Жде нас дружба назавжди!

 

- До зустрічі на наступному уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Юсин Надія Улянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тарасюк Тетяна Василівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
11278
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку