Мета уроку: ознайомити школярів із причинами та стадіями виникнення конфліктів; розвивати навички конструктивного розв'язання конфліктних ситуації; виховувати толерантне ставлення до думки інших людей.
Тип заняття: комбінований урок з елементами тренінгу.
Тема уроку: Конфлікти та способи їх розв’язання
Мета уроку: ознайомити школярів із причинами та стадіями виникнення конфліктів; розвивати навички конструктивного розв’язання конфліктних ситуації; виховувати толерантне ставлення до думки інших людей.
Тип заняття: комбінований урок з елементами тренінгу.
План – схема заняття:
Етап |
Тривалість |
Примітка
|
|
5- 7хв. |
|
|
3-5 хв. |
|
|
20-25 хв.
|
|
4. Важливі висновки: - підсумки гри-знайомства «Всесвіт нашого класу»; - психологічна вправа « Надлишок емоцій»; - виставлення оцінок з коментарем; - повідомлення домашнього завдання; - ритуал-прощання «Мирилка для друзів». |
7-10 хв. |
|
Вправи - мирилки «Народні секрети дружніх відносин»
1. Подивися просто в очі;
Я сваритися не хочу.
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив.
Просто в очі подивись
І зі мною подружись.
2. Ти не плач, не плач, не плач
І скоріш мені пробач,
І на мене ти не сердься,
Бо у тебе добре серце.
Будемо завжди дружити
І ніколи не тужити!
3. Дві подружечки зажурилися,
Дві подружечки посварилися.
Тобі яблучко, мені грушечка -
Не сварімося, моя душечка.
Тобі яблучко, мені зернятко -
Не сварімося, моє серденько.
4. Грались, грались, розважались,
Веселились і сміялись.
Потім раптом посварились,
Сіли, стихли, зажурились.
Годі, годі сумувати!
Соромно ворогувати!
Не злостуй і схаменись,
Та до мене посміхнись.
Дам тобі назустріч руку.
Проженемо сварку-муку.
Настрій радісний, веселий
Хай панує у оселі.
1. Організаційно – вступний етап:
- вступне слово вчителя;
- аналіз повчальної історії;
- гра-знайомство «Всесвіт нашого класу».
- Доброго дня, я рада вітати вас на нашому занятті. Тема, яку ми сьогодні обговоримо, є актуальною незалежно ні від віку, ні від статі людини. Це конфлікти та способи розв’язання конфліктних ситуацій. Адже без конфліктів, як відомо, не можлива жодна продуктивна діяльність людини. У конфліктах народжується істина, конструктивне розв’язання конфліктів сприяє виконанню надважкого завдання. Потрібно лише навчитись конструктивно вирішувати конфліктні ситуації.
- Наше заняття я пропоную розпочати із повчальної історії – притчі, що з’ясує для нас із вами значення конфлікту.
- Який висновок можна зробити, прослухавши повчальну історію?
- Я дякую вам за участь у обговорені і пропоную пригадати слова відомого американського психолога, який говорив: «Жити – значить мати проблеми. Вирішувати їх – значить рости інтелектуально.»
Американський психолог Джой Пол Гілфорд
Учні розташовують власні фігурки навколо Всесвіту.
2. Перевірка домашнього завдання:
- вправа «Формула конфлікту».
- Зараз я пропоную вам уважно переглянути один відеофрагмент, подумки поспостерігати за діями героїв , а по закінченню відповісти на деякі запитання.
Перегляд відео фрагменту __________________________________________
- У чому , на вашу думку, причина конфлікту?
( У непорозумінні, у небажанні слухати один одного).
- За яких умов може виникнути конфлікт ?
( Коли є учасники. Вчитель вивішує табличку «Учасники»).
- Другою обов’язковою складовою конфліктної ситуації є спільний предмет. Як Ви вважаєте, чим він був у наших героїв? ( Міст. Вчитель вивішує табличку «Спільний предмет»).
- Якого компоненту ще бракує в нашій схемі, щоб створити формулу конфлікту? (Дії героїв , що були спрямовані не на розв’язання конфлікту , а на його поглиблення. Вчитель розташовує табличку «Дії»).
- Яким компонентом підкріплювались дії наших героїв, що загострювали сам конфлікт? ( Кофліктогенами. Вчитель вивішує табличку «Конфліктогени».)
- Які конфліктогени зустрічаються нам у історії? ( Образи, порушення правил етикету, бійка.)
- А тепер подивіться уважно на схему та пригадайте визначення, що таке конфлікт? ( Учні відповідають.)
- Як можна допомогти нашим героям вирішити конфлікт конструктивно? Використати теорії «Світлофора» та «6 кроків».
- Я вас вітаю тільки що ми з вами вивели формулу конструктивної поведінки під час конфлікту.
3. Інтерактивна частина
- вправа «Стоп-кадр» (робота в групах);
- вправи-мирилки «Народні секрети дружніх відносин».
Кожній групі буде запропонована одна і та ж конфліктна ситуація, але зупинена на певному етапі розвитку конфлікту. Завдання кожної групи вирішити конфлікт на певній стадії розвитку та визначити стадію конфліктного ескалатора.
- Об’єднатись у групи нам допоможуть кольори ваших паперових долоньок.
- 1. Червоні фігурки – отримують ситуацію №1.
- 2. Жовті фігурки - отримують ситуацію №2.
- 3. Зелені фігурки – отримують ситуацію №3.
- 4. Сині фігурки – отримують ситуацію №4.
№1.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель…
(Стадія виникнення конфліктної ситуації).
№2.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю…»
(Стадія усвідомлення конфлікту).
№3.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю.» Вислухавши цю промову вчитель заявив: «Якщо ти зараз не зупиниш цю суперечку, я викличу до школи твоїх батьків і тоді розмова набуде іншого характеру.»
( Стадія початку відкритого протистояння).
№4.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю.» Вислухавши цю промову вчитель заявив: «Якщо ти зараз не зупиниш цю суперечку, я викличу до школи твоїх батьків і тоді розмова набуде іншого характеру.» Учень спокійно, не продовжуючи далі суперечку, зібрав речі у рюкзак і сів чекати дзвінка. «Чому ти зібрав речі? Урок ще триває,- зауважив учитель.» «А навіщо мені працювати, коли Ви все одно викличете батьків,- промовив учень.»…
(Стадія ескалації конфлікту).
( Учні розігрують ситуації і пояснюють, на якій стадії конфлікт легше зупинити.)
Показ відео фрагментів ______________________________________
нескінченної кількості конфліктів. Людина не може уникнути їх. Вона може лише вирішити, брати участь у виробленні рішень або залишити це іншим».
Показ відеофрагментів __________________________________
Як розв’язати конфлікти, які виникають у родині між батьками та дітьми?
Як розв’язати конфлікти, які виникають у школі між учнями?
Як розв’язати конфлікти, які виникають між друзями?
Обговорення результатів.
всім необхідно заспокоїтись;
треба продумати аргументи;
немає шансів уладнати суперечку.
розумієш, що неправий;
предмет суперечки набагато важливіший для інших, ніж для тебе;
втратиш від цього конфлікту більше, ніж здобудеш;
небезпечне будь-яке загострення стосунків.
даєш відсіч зловмисникам;
при розв’язанні конфлікту в інший спосіб можеш зашкодити собі чи опонент отримає несправедливі переваги.
Показ відеофрагментів ________________________________
4. Важливі висновки:
- підсумки гри-знайомства «Всесвіт нашого класу»;
Учні розташовують стікери.
- психологічна вправа «Надлишок емоцій»;
- Давайте разом із вами спробуємо уявити, що душа людини, це чаша, а вода - це емоції (позитивні та негативні), які протягом дня наповнюють наші з вами душі. В житті кожної людини настає момент, коли її душа переповнюється емоціями і тоді людина переповнена негативними емоціями починає вступати у суперечки, конфлікти, сварки. Я ж вам пропоную надлишок ваших емоцій перетворювати у добрі вчинки, ось як цей. Тоді і вам і навколишнім людям буде приємно від ваших вчинків.
- Я дякую вам за гарну плідну роботу.
- виставлення оцінок з коментарем;
- повідомлення домашнього завдання;
- ритуал-прощання «Мирилка для друзів».
( Вчитель виставляє оцінки та коментує).
&19-25, підготуватись до уроку узагальнення знань з теми, а в робочі зошити випишіть прислів’я та приказки про конструктивні способи розв’язання конфліктів.
- Я пропоную вам зараз повернутись до свого сусіда по парті, взятись за мізинчики та промовити разом.
Досить лаятись і злитись!
Ну давай скоріш миритись!
Геть, образа, відійди,
Жде нас дружба назавжди!
- До зустрічі на наступному уроці.