Для кращого розуміння теми уроку потрібно зацікавити учнів у навчанні. Для цього можна застосувати історичні задачі. Учням цікаво не тільки їх розв'язувати, а й поміркувати над змістом, порівняти їх з сучасними вправами.
Конспект уроку з алгебри для учнів 9 класу на тему: «Числові послідовності»
Мета. Навчальна складова мети уроку: формування математичної компетентності учнів. Учень (учениця): наводить приклади числової послідовності, розв’язує вправи, що передбачають: обчислення членів послідовності; використання формул загальних членів для знаходження невідомих елементів послідовності. Розвивальна складова мети уроку: формування логічного мислення, уваги, порівняння, узагальнення, припущення, доведення. Виховна складова мети уроку: розвиток навичок взаємодопомоги при роботі в парі та спілкуванні в колективі, зацікавленості, пізнавальної активності, самостійності.
Обладнання: підручник О. І. Істер «Алгебра. 9 клас», Київ, «Генеза», 2017.
Діяльність учителя ( викладання ) |
Діяльність учнів ( учіння ) |
Організація і управління навчально-пізнавальною діяльністю учня |
І Організаційний етап
( Перевірка обладнання, налаштовування на співпрацю) |
Самоперевірка готовності особистого обладнання до уроку. |
Бесіда. |
ІІ Повідомлення теми та мети уроку
- Ми починаємо вивчати тему: „ Числові послідовності ”. - Прочитайте і запишіть тему уроку. Поясніть запис на дошці ? - Наведіть приклади послідовностей. А тепер – числових. - Якою, на вашу думку, буде мета нашого уроку? - Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з такими поняттями, як числова послідовність та її властивості, будете вчитися застосовувати отриманні знання при розв’язуванні вправ. |
Запис теми уроку в зошиті.
Висловлювання власних розумінь, щодо записаної теми. Припущенні щодо мети уроку.
Усвідомлення мети уроку. |
Ознайомлення з планом роботи на уроці. |
ІІІ Мотивація вивчення нової теми
|
Слухове зосередження.
Відповіді на запитання.
Міркування, висловлювання власної думки.
|
Формування зацікавленості учнів у вивчені даної теми.
Ставлення запитань.
|
ІV Пояснення нового матеріалу та формування нового навчального досвіду Пояснення нового матеріалу у формі бесіди. - З чого завжди починається вивчення нового поняття? Якщо кожному натуральному числу поставлено у відповідність деяке дійсне число, то говорять що задано числову послідовність. а1 ,а2, а3 ...ап .... або ( ап ). Числа а1 , а2, а3 ... називають членами послідовності. а1 - перший член послідовності, а2 – другий, а3 - третій і т. д. ап – п-член послідовності. Послідовності бувають скінченими і нескінченими.
Способи задання послідовностей:
|
Слухове та зорове зосередження.
Конспектування нового матеріалу у зошиті.
Міркування, відповіді на запитання, припущення.
Конспектування головного у зошиті. |
Пояснення нового матеріалу, стислий запис на дошці.
Ставлення запитань, фронтальне опитування за бажанням учнів.
Узагальнення міркувань учнів, підведення їх до правильних висновків. |
V Узагальнення і систематизація набутого навчального досвіду
|
Зорове та слухове зосередження. Усне розв’язування вправ. Біля дошки почергово працюють учні. Самоперевірка правильності виконання завдання. Ставлення запитань, корегування відповідей учнів. |
Коригування запису розв’язування на дошці.
У разі необхідності надання консультацій тим учням, які працюють швидше.
Обґрунтоване оцінювання роботи учнів біля дошки. |
VІ Домашнє завдання
- Опрацювати п. 15. - Виконати письмово: № 672, 674, 677, 681.
|
Ознайомлення з об’ємом домашнього завдання, запис його у щоденник. Самостійне визначення рівня завдань для виконання. |
Стимулювання учнів до запису домашнього завдання у щоденнику.
Відповіді на запитання учнів. |
VІІ Підсумковий етап
- Як ви вважаєте: чи досягли мети уроку? Доведіть свою думку. - Що нового ви дізналися на уроці ? - Сформулюйте означення числової послідовності. - Які способи задання послідовності ви знаєте?
2. Самооцінка навчальної діяльності на уроці. - Здійсніть самооцінку своєї діяльності на уроці. - Доведіть свою думку ( за бажанням ). |
Озвучення власних міркувань.
Відповіді на запитання.
Самооцінка своєї роботи на уроці.
|
Акцентування уваги на позитивних моментах співпраці на уроці, активності окремих учнів.
Налаштування на плідну роботу на наступному уроці.
Обґрунтоване оцінювання роботи учнів біля дошки.
Коригування самооцінки окремих учнів. |
Додаток 1. Історична довідка
Задача № 1.
Сто мір хліба розділити між п’яти людьми так, щоб другий отримав на стільки ж більше першого, на скільки третій отримав більше другого, четвертий – більше третього і п’ятий – більше четвертого. Крім того, двоє перших повинні отримати у сім разів менше трьох останніх. Скільки потрібно дати кожному?
Задача № 2. Задача із „ Арифметики” Магницького.
Один чоловік продав коня за 150 рублів. Але людина, яка купила коня, передумала його купувати і повернувши коня сказав: „ Немає мені вигоди купувати цього коня, він не вартий таких грошей”. Тоді продавець запропонував інші умови: „ Якщо, ти вважаєш, що ціна для коня висока, тоді купи не коня, а тільки цвяхи від його підків, тоді коня ти отримаєш у придачу, безкоштовно. Цвяхів у кожній підкові – 6. За перший цвях дай мені всього ¼ копійки, за другий – ½ , за третій – 1 коп і т. д.” Така ціна покупцю сподобалася, він прикинув що йому вистачить і 10 рублів і підписав угоду. На скільки покупець проторгувався?
Задача № 3.
Відомий німецький математик Карл Гаусс (1777 – 1855) свої видатні математичні здібності показав ще у школі. Одного разу учитель запропонував учням скласти разом всі числа від 1 до 100. Не встиг учитель прочитати умову задачі, як Гаусс підняв руку:„Готове!”. Весь клас був вражений швидкості, з якою Гаусс виконував підрахунки. Як він порахував?