Урок."Конспект уроку з літературного читання для 2 класу на тему "В.Чухліб. Заячий холодок".

Про матеріал

Конспект уроку літературного читання для вчителів, які працюють в 2 класі за підручником Віри Науменко. Урок побудований і використанням стратегій критичного мислення, дидактичних ігор, елементів Ейдетики, що допоможе вчителю активізувати розумову діяльність учнів на уроці, навчить працювати дітей разом в групах. У конспекті є слайди, використавши їх вчитель зможе зробити презентацію до уроку.

Перегляд файлу

                               Літературне  читання, 2 клас

Тема уроку: Що ви знаєте про життя Василя  Чухліба. Чи добре бути нахабним?    В. Чухліб «Заячий  холодок».

Мета уроку: продовжувати знайомити учнів з літературними казками; навчити визначати людські цінності; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; виховувати щедрість, дружелюбність.

                                                   Хід уроку

  1. Організаційний момент. Cлайд № 1

  • Подивіться  у  вікно,  простягніть  рученята  до  сонечка, посміхніться  сонечку. Поверніться  до  однокласника, посміхніться  один  одному  і  подаруйте їм  гарний  настрій. Хай  першими  сядуть  дівчатка (наша  краса), а потім  хлопчики (наша  сила).
  1. Мовленнєва розминка.
    1.        Чистомовка. Слайд №2.

     2.2. Скоромовка.

Робота  над  скоромовкою. Слайд №3 .

В  лісі  заєць  жив  вухатий,

Він  любив  бешкетувати.

Квіти  рвав,  гілки  ламав,

Часом  друзів  ображав.

Ріс  зайчисько  неслухняним.

Важко  з  ним  зайчисі  мамі.

  • Прочитайте  скоромовку  уважно  в  повільному  темпі.(Що  означає слово  бешкетував?).
  • Прочитайте хитро, ніби читаєте її разом з лисичкою?
  • Прочитайте  швидше,  чітко  вимовляючи  слова.
  • Прочитайте  скоромовку  дуже  швидко і весело, швидко і сумно.
  • Про  якого  зайчика  йде  мова  у  скоромовці?  Охарактеризуйте  зайчика.
  • Що б  ви поради  зайчикові?

2.3.  Гра «Третій зайвий»

  • Прочитаємо  хором   рядок  слів,   знайдіть  зайве,  поясніть  свій  вибір.

Корова,  заєць,  кінь.

Добрий,  жадібний,  веселий.

Казка, письменник,  поет.

Складіть речення, у якому б були всі ці зайві слова. (У казці розповідається про жадібного зайця. Жадібний заєць написав казку).

3. Перевірка домашнього завдання. Слайд № 4.

3.1. Гра « Істинне чи хибне твердження».

1.Казка – це художній твір про вигадані та фантастичні події.(+)

2.Оповідання – це невеликий твір, у якому рядки римуються. (-)

3.У казках тварини розмовляють.(+)

4.Літературні казки складають письменники?.(+)

5.У казках про тварин головні персонажі – це діти. (-)

2.2. Гра « Знайди героїв казки» ( Таблиця).

й

т

б

а

б

а

б

е

к

ю

д

с

о

б

а

ч

к

а

и

а

і

о

в

н

у

ч

к

а

ц

я

д

в

о

в

ч

и

к

а

я

ь

(дід, баба, собачка, внучка, вовчик, киця)

-  Чи всіх героїв  казки ви знайшли? Чи міг вовчик допомагати дідові рвати ріпку?

2.3. Розповідь про автора казки Юрія Ярмиша за опорою:

Юрій Ярмиш (1935- 2013р.)

 Дніпро, вчителі, Дрогобич, Карпати, Київ, 25р. – збірка «Вітрисько», казкар, 50 книжок казок, притч, байок, перекладені 15 мовами. Він побував в Англії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію.                    Відомий не лише в нашій країні. 

2.4. Робота за таблицею.

2.5. Робота над казкою. Слайд № 5.

- Що змінив Ю. Ярмиш у своєму сюжеті казки ( Вніс зміни у дії персонажів, немає повторів).

- Чи змінюється зміст казки зі зміною характерів персонажів?

( Образи тварин є алегоричними. За ними криються стосунки між людьми, які ми спостерігаємо щодня).

  • Чого навчила вас ця казка?
  • Діти,  чому  ріпка  залишилася  не  вирваною?
  • Чому  вчить  ця  казка?( В  єдності  наша  сила).
  • Чому Ю. Ярмиш запропонував казку в кількох варіантах? Над чим він пропонує читачам задуматися?
  • Чому в казці мишка загордилася, а внучка залінилася?
  • Чи погоджуєтесь ви з думкою, що автор хотів сказати, що мишка і внучка кращі в народній казці?
  • Прочитайте ту частину казки, яка є доповненням до народної?

3.Вивчення  нового  матеріалу. Скарбничка.

3.1.Загадка про зайчика. Слайд № 6.

Що б дізнатися хто буде головним персонажем казки, треба відгадати загадку. Але із загадки випали слова, треба їх повернути на місце.

-Давайте  хором  прочитаємо  слова, які  є у  загадці.

-  Спробуйте  додати  свої  слова,  щоб  вони   римувалися.

- А  тепер  хором  прочитаємо  загадку.

Довгі…..,  куций ……              

Невеликий  сам  на ….  .

На  городі  побував,

Нам     попсував.

  • Прочитайте  хором. (Про  кого  йде  мова ?)

3.2.  Вступна бесіда

  • Діти, дорогу  нам  перегородили  зарості  невідомої  рослини.  Наш  зайчик  говорить,  що  ця  рослина  називається  заячий  холодок.  Ви  чули  про  таку  рослину? Що ж це  за  рослина  з  такою  цікавою  назвою?
  • На що вона схожа? Слайд № 7,8.
  • Наш  Зайчик  не  дуже  хоче  згадувати  про  цю  рослину,  бо  з  нею  повязана  неприємна  історія,  про  яку  Зайчик  не  дуже  хоче  згадувати.
  • Діти, а  вам  хочеться  почути, яка історія трапилася із зайчиком  цю  історію?

 

 

 

 

4.  Оголошення  теми  уроку.

- Отже  на  сьогоднішньому  уроці  ми  і  будемо  читати  авторську  казку,  яка  називається «Заячий  холодок».

- Що  означає  вислів  авторська  казка?

- Автор  казки «заячий  холодок»  Василь  Чухліб. Слайд № 9.

5.. Робота над новим матеріалу.

5.1.  Сторінки  біографії.

Портрет  на  екрані (розповідь  вчителя). Послухайте і сформулюйте запитання, яке поставите своєму сусідові. 

Василь Чухліб (1941-1997р.) народився в селі Лебедівка на Чернігівщині, і мальовнича краса  природи  рідного  краю   надихнула  письменника  на  творчість. У 1970-ті роки  твори В. Чухліба, надруковані в періодиці, привернули увагу редакції журналу «Малятко», і тоді письменникові запропонували виступити з оповіданнями для дітей. Згодом із творів, надрукованих у «Малятку», склалася перша книжечка молодого літератора «Хто встає раніше». Пише В. Чухліб короткі оповідання та казки — прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них — про природу. Письменник просто, без зайвих сюжетних ходів і вигадок малює сучасний світ, у якому діють дорослі та діти, які так чи інакше перебувають на природі. Представників природного світу автор наділяє тими рисами, характером та поведінкою, які властиві добрим та лихим людям.

5.2.Опрацювання  статті  в  підручнику с. 143  В. Чухліб

- Давайте  прочитаємо,  що  підручник  розповідає  про  цього  письменника

* читання  учнями тексту  уголос (по  абзацам).

- Хто  є  героями  творів  Василя  Чухліба?

- Про  яку  збірку  згадується  у  статті?

6. Опрацювання  казки  «Заячий  холодок»   Василя  Чухліба.

6.1. Гра «Передбачення»

— Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.

  • Розгляньте малюнок? Як ви вважаєте, чому зайчик лежить  у холодку?

6.2.  Словникова  робота. 

-    У  тексті  є  важкі  і  незрозумілі  для  нас  і  Зайчика  слова. Давайте  ми  їх  зараз  прочитаємо і  пояснимо    значення.

Капловухий , осоння,  мулько,  облиш.

Ложе —ліжко.

Насурманившись — насупившись, надувшись, розсердившись.

На осонні — на сонечку.

Капловухий — який має великі, відстовбурчені вуха, висячі вуха.

 Мулький — який бентежить, турбує, гнітить.

  •  Прочитаємо  слова  хором, слідкуйте  за  наголосом.
  • Що означають  ці  слова?

6.3.  Слухання казки з аудіозапису.

Проблемне  питання.

  • Давайте  ж  тепер дізнаємося,  чому  Зайчик  не  хоче  згадувати  цю  свою  історію.( аудіозапис)

- Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?  Яким був Заєць спочатку?  У чому він виявляв нахабність? Хто провчив Капловухого?

- Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину?

Нахаба -  Слайд № 10.

 

 

 

 

- Чи добре бути нахабним?  Чи сподобається така риса характеру друзям?

6.5.  Робота  над  текстом   «Заячий  холодок». 

а)  читання  «Ланцюжком».

б)  Продовжіть  речення

Хтозна,  звідкіля…….

Капловухий  Заєць  вибрав…..

А  зайці  повсідалися  на  осонні…

б)  вибіркове  читання

*   Знайдіть  слова,  якими  автор  характеризує  Зайця.

*  як  раніше  селилися  зайці.

— Знайдіть у тексті слова, якими автор характеризує капловухого зайця.

Доберіть свої слова-ознаки.

— У чому виявлялася нахабність зайця?

— Намалюйте Зайця таким, яким ви уявляєте його на початку та в кінці

казки.

— Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину? Обґрунтуйте відповідь рядками з тексту.

6.6.  Читання  в  особах

- Знайдіть  і  прочитайте  питальне  речення,  окличні  речення.

- Чиї  це  слова,  прочитайте  ще  з  більшою  інтонацією.

(вправляння у  виразності  читання,  визначте  чиї  це  слова).

Чи змінювався настрій клаповуха? Які вибираємо засоби виразності?

 (Читаємо неголосно, не поспішаючи, ніби розмірковуючи, дотримуючись логічних наголосів).

  •  Які  дійові  особи  казки ?(заєць, зайці,  старий  заєць,  слова  автора.)
  • Всі  ви  приймете  участь  у  читанні,  бо  всі будете зайчиками.  І  слова зайчиків  читатимете  хором. Прочитаємо  в  особах  із  другого  абзацу.

6.7.Творчі  завдання.   Робота в групах.

Група №1.  Розкажіть, яким ви уявили зайця?

Коли він переживав? Про що думав?

Група №2.  Слайд № 11. «памˈятні кадри».

Скласти  план казки і стисло переказати її за опорою (отримують опорну схему для переказу):

 

 

 

 

 

 Група №3. Малюнок. Слайд № 12.

Розгляньте малюнок. Прочитайте частину казки, до якої підходить цей малюнок.

Група № 4.​ Матриця.

Заповніть таблицю і за опорними словами складіть казочку.

Дієслово

Прикметник

Прикметник

Іменник

 

 

 

Ліс

 

 

 

Заєць

 

 

 

Ведмедик

 

Група №5 . Скласти вірш – сенкан зі словом заєць.

Вірш – сенкан  Слайд № 13.

7.  Підсумок  уроку.

7.1. Гра «Мікрофон» Слайд

-  Кому автор симпатизує?

-  Про кого можна сказати:

Кмітливий, мудрий, делікатний?

  • Який випадок змінив ставлення клаповухого до інших?

  •  Чи правильний висновок зробив наш герой?
  • Як би ви вчинили на місці зайця?
  • На  уроці  я  навчичся …..
  • На  уроці  я  дізнався….
  • Цей  урок  змусив  мене  задуматися…..

 Зайчик дякує Вам за допомогу і радіє, що має чим привітати мамусю зі святом. А ви подаруєте своїм мамам подяки від вчителя. Роздати смайлики. 

Д.з.  Виразно  читати  казку,  переказувати с. 143 – 145.

Поставити декілька своїх запитань до тексту, намалюйте зайчика.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Lyubov
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
7106
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку