Конспект уроку літературного читання для вчителів, які працюють в 2 класі за підручником Віри Науменко. Урок побудований і використанням стратегій критичного мислення, дидактичних ігор, елементів Ейдетики, що допоможе вчителю активізувати розумову діяльність учнів на уроці, навчить працювати дітей разом в групах. У конспекті є слайди, використавши їх вчитель зможе зробити презентацію до уроку.
Літературне читання, 2 клас
Тема уроку: Що ви знаєте про життя Василя Чухліба. Чи добре бути нахабним? В. Чухліб «Заячий холодок».
Мета уроку: продовжувати знайомити учнів з літературними казками; навчити визначати людські цінності; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; виховувати щедрість, дружелюбність.
Хід уроку
2.2. Скоромовка.
Робота над скоромовкою. Слайд №3 .
В лісі заєць жив вухатий,
Він любив бешкетувати.
Квіти рвав, гілки ламав,
Часом друзів ображав.
Ріс зайчисько неслухняним.
Важко з ним зайчисі мамі.
2.3. Гра «Третій зайвий»
Корова, заєць, кінь.
Добрий, жадібний, веселий.
Казка, письменник, поет.
Складіть речення, у якому б були всі ці зайві слова. (У казці розповідається про жадібного зайця. Жадібний заєць написав казку).
3. Перевірка домашнього завдання. Слайд № 4.
3.1. Гра « Істинне чи хибне твердження».
1.Казка – це художній твір про вигадані та фантастичні події.(+)
2.Оповідання – це невеликий твір, у якому рядки римуються. (-)
3.У казках тварини розмовляють.(+)
4.Літературні казки складають письменники?.(+)
5.У казках про тварин головні персонажі – це діти. (-)
2.2. Гра « Знайди героїв казки» ( Таблиця).
й |
т |
б |
а |
б |
а |
б |
е |
к |
ю |
д |
с |
о |
б |
а |
ч |
к |
а |
и |
а |
і |
о |
в |
н |
у |
ч |
к |
а |
ц |
я |
д |
в |
о |
в |
ч |
и |
к |
а |
я |
ь |
(дід, баба, собачка, внучка, вовчик, киця)
- Чи всіх героїв казки ви знайшли? Чи міг вовчик допомагати дідові рвати ріпку?
2.3. Розповідь про автора казки Юрія Ярмиша за опорою:
Юрій Ярмиш (1935- 2013р.)
Дніпро, вчителі, Дрогобич, Карпати, Київ, 25р. – збірка «Вітрисько», казкар, 50 книжок казок, притч, байок, перекладені 15 мовами. Він побував в Англії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію. Відомий не лише в нашій країні.
2.4. Робота за таблицею.
2.5. Робота над казкою. Слайд № 5.
- Що змінив Ю. Ярмиш у своєму сюжеті казки ( Вніс зміни у дії персонажів, немає повторів).
- Чи змінюється зміст казки зі зміною характерів персонажів?
( Образи тварин є алегоричними. За ними криються стосунки між людьми, які ми спостерігаємо щодня).
3.Вивчення нового матеріалу. Скарбничка.
3.1.Загадка про зайчика. Слайд № 6.
Що б дізнатися хто буде головним персонажем казки, треба відгадати загадку. Але із загадки випали слова, треба їх повернути на місце.
-Давайте хором прочитаємо слова, які є у загадці.
- Спробуйте додати свої слова, щоб вони римувалися.
- А тепер хором прочитаємо загадку.
Довгі….., куций ……
Невеликий сам на …. .
На городі побував,
Нам … попсував.
3.2. Вступна бесіда
4. Оголошення теми уроку.
- Отже на сьогоднішньому уроці ми і будемо читати авторську казку, яка називається «Заячий холодок».
- Що означає вислів авторська казка?
- Автор казки «заячий холодок» Василь Чухліб. Слайд № 9.
5.. Робота над новим матеріалу.
5.1. Сторінки біографії.
Портрет на екрані (розповідь вчителя). Послухайте і сформулюйте запитання, яке поставите своєму сусідові.
— Василь Чухліб (1941-1997р.) народився в селі Лебедівка на Чернігівщині, і мальовнича краса природи рідного краю надихнула письменника на творчість. У 1970-ті роки твори В. Чухліба, надруковані в періодиці, привернули увагу редакції журналу «Малятко», і тоді письменникові запропонували виступити з оповіданнями для дітей. Згодом із творів, надрукованих у «Малятку», склалася перша книжечка молодого літератора «Хто встає раніше». Пише В. Чухліб короткі оповідання та казки — прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них — про природу. Письменник просто, без зайвих сюжетних ходів і вигадок малює сучасний світ, у якому діють дорослі та діти, які так чи інакше перебувають на природі. Представників природного світу автор наділяє тими рисами, характером та поведінкою, які властиві добрим та лихим людям.
5.2.Опрацювання статті в підручнику с. 143 В. Чухліб
- Давайте прочитаємо, що підручник розповідає про цього письменника
* читання учнями тексту уголос (по абзацам).
- Хто є героями творів Василя Чухліба?
- Про яку збірку згадується у статті?
6. Опрацювання казки «Заячий холодок» Василя Чухліба.
6.1. Гра «Передбачення»
— Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.
6.2. Словникова робота.
- У тексті є важкі і незрозумілі для нас і Зайчика слова. Давайте ми їх зараз прочитаємо і пояснимо значення.
Капловухий , осоння, мулько, облиш.
Ложе —ліжко.
Насурманившись — насупившись, надувшись, розсердившись.
На осонні — на сонечку.
Капловухий — який має великі, відстовбурчені вуха, висячі вуха.
Мулький — який бентежить, турбує, гнітить.
6.3. Слухання казки з аудіозапису.
Проблемне питання.
- Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки? Яким був Заєць спочатку? У чому він виявляв нахабність? Хто провчив Капловухого?
- Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину?
Нахаба - Слайд № 10.
- Чи добре бути нахабним? Чи сподобається така риса характеру друзям?
6.5. Робота над текстом «Заячий холодок».
а) читання «Ланцюжком».
б) Продовжіть речення
Хтозна, звідкіля…….
Капловухий Заєць вибрав…..
А зайці повсідалися на осонні…
б) вибіркове читання
* Знайдіть слова, якими автор характеризує Зайця.
* як раніше селилися зайці.
— Знайдіть у тексті слова, якими автор характеризує капловухого зайця.
Доберіть свої слова-ознаки.
— У чому виявлялася нахабність зайця?
— Намалюйте Зайця таким, яким ви уявляєте його на початку та в кінці
казки.
— Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину? Обґрунтуйте відповідь рядками з тексту.
6.6. Читання в особах
- Знайдіть і прочитайте питальне речення, окличні речення.
- Чиї це слова, прочитайте ще з більшою інтонацією.
(вправляння у виразності читання, визначте чиї це слова).
Чи змінювався настрій клаповуха? Які вибираємо засоби виразності?
(Читаємо неголосно, не поспішаючи, ніби розмірковуючи, дотримуючись логічних наголосів).
6.7.Творчі завдання. Робота в групах.
Група №1. Розкажіть, яким ви уявили зайця?
Коли він переживав? Про що думав?
Група №2. Слайд № 11. «памˈятні кадри».
Скласти план казки і стисло переказати її за опорою (отримують опорну схему для переказу):
Група №3. Малюнок. Слайд № 12.
Розгляньте малюнок. Прочитайте частину казки, до якої підходить цей малюнок.
Група № 4. Матриця.
Заповніть таблицю і за опорними словами складіть казочку.
Дієслово |
Прикметник |
Прикметник |
Іменник |
|
|
|
Ліс |
|
|
|
Заєць |
|
|
|
Ведмедик |
Група №5 . Скласти вірш – сенкан зі словом заєць.
Вірш – сенкан Слайд № 13.
7. Підсумок уроку.
7.1. Гра «Мікрофон» Слайд
- Кому автор симпатизує?
- Про кого можна сказати:
Кмітливий, мудрий, делікатний?
Зайчик дякує Вам за допомогу і радіє, що має чим привітати мамусю зі святом. А ви подаруєте своїм мамам подяки від вчителя. Роздати смайлики.
Д.з. Виразно читати казку, переказувати с. 143 – 145.
Поставити декілька своїх запитань до тексту, намалюйте зайчика.