Інтегрований урок з математики і краєзнавства 6 клас
Раціональні числа. Порівняння раціональних чисел.
Інтегрований урок з математики і краєзнавства 6 клас
Вчитель математики
Кальницька Зіновія
ОЗЗСО І-ІІІ ступенів м. Хирів
Тема: Раціональні числа.
Порівняння раціональних чисел.
Мета:
узагальнити та систематизувати знання учнів про додатні та від’ємні числа, удосконалювати вміння застосовувати отримані знання під час розв’язування практичних завдань;
розвивати аналітико-синтетичні здібності учнів; логічне мислення, самостійність, уважність, математичну мову, комп’ютерну грамотність;
виховувати культуру математичних міркувань, активність,
кмітливість, вміння працювати в парах, , взаємоповагу, любов до предмету, прищеплювати любов до рідного краю, виховувати почуття прекрасного.
Мотивація уроку: стимулювати інтерес до вивчення математики.
Прийоми: створення на уроці ситуації зацікавленості, ситуації успіху, контроль над виконанням вправ, наочність, позитивної емоції.
Технології: робота в парах, комп’ютерні технології,
індивідуальна робота.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп’ютер, презентація, дидактичний матеріал, роздатковий матеріал.
Хід заняття:
І Організаційний момент. Психологічний настрій.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Не так давно ми познайомились з вами з раціональними числами, незнайомими серед них нам були від’ємні числа, але і з ними ми подружилися. Тому сьогодні ми згадаємо все , що знаємо про раціональні числа. Які дії ми вже вміємо виконувати з раціональними числами ( порівняння, знаходження модулів, зображення їх на координатній прямій).
Ось і тема нашого уроку «Раціональні числа. Порівняння раціональних чисел
Заняття сьогодні буде незвичайне. Ми проведемо урок, на якому дізнаємось про цікаві історичні події нашого міста.
Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть число, тему уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Повторення теоретичного матеріалу. Розгадати кросворд.
1)Для позначення від’ємних чисел використовують знак… (мінус)
2) Як називають числа 5 та -5? (протилежні)
3)Як називають пряму, на якій узято початок відліку, задано одиничний відрізок та додатний напрям? (координатна)
4) Число, що показує положення точки на координатній прямій (координата)
5) Числа, що позначаються на координатній прямій зліва від початку координат (від’ємні)
6) Цілі та дробові числа – це числа … (раціональні)
7) Відомо, що додатні і від'ємні числа були відомі ще давнім індусам. Але, на відміну від нас, вони вважали додатні числа «майном», а від'ємні числа - «боргом».
8) Числа, що позначаються на координатній прямій справа від початку координат (додатні)
9) Числа, які використовуються при лічбі предметів, називаються (натуральними).
|
м |
і |
н |
у |
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
р |
о |
т |
и |
л |
е |
ж |
н |
і |
|
|
|
к |
о |
о |
р |
д |
и |
н |
а |
т |
н |
а |
К |
о |
о |
р |
д |
и |
н |
а |
т |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
в |
і |
д |
|
є |
м |
н |
і |
|
|
р |
а |
ц |
і |
о |
н |
а |
л |
ь |
н |
і |
|
|
б |
о |
р |
г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
о |
д |
а |
т |
н |
і |
|
|
|
н |
а |
т |
у |
р |
а |
л |
ь |
н |
і |
|
|
Учні розгадують ключове слово – Стривігор.
Хирів розташоване на Передкарпатті над річкою Стривігор.
Всі завдання на уроці будуть пов’язані з вивченням історії нашого міста.
ІV. Розв’язування вправ та задач з теми.
Завдання 1.
На термометрі -20С. Яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті
а) підніметься на 30С; 1
б) підніметься на 50С; 3
в) опуститься на 50С; -7
г) опуститься на 20С. -4
З модулів отриманих відповідей утворіть одне число (1374).
В історичних джерелах Хирів згадується з 1374 р. Саме в цьому році князь Владислав Опольський видав привілей братам Гербуртам — (лицарям з Моравії) — на вічне володіння 10-ма селами в Перемишльському повіті. Серед цих сіл назване і село Хирів. 1502—1505 рр. Хирів спустошують татари.
Завдання 2.
Які цілі числа розміщені між даними числами
а) 0,8 і 1,9; (1)
б) 4,5 і 5,9; (5)
в) 1,5 і 2,8; (2)
г) 7,1 і 8,1. (8)
У 1528 р. польський король Сигізмунд І видав Анджеєві Тарлу привілей, яким дозволив «осадити» на території існуючого села містечко Хирів.
Хирів отримав герб Тарлів — сокиру. Для швидшого заселення і забудови жителі були звільненні від податків на 14 років. Привілей надавав містечку право проводити щороку по 2 ярмарки і щопонеділка торги.
В цьому ж 1528 р. містечку надано магдебурзьке право. (одна з найпоширеніших правових систем міського самоврядування)
Завдання 3. Знайдіть модулі наведених чисел і запишіть їх у порядку спадання. Записавши букви відповідно до утвореної послідовності модулів ми відгадаємо слово.
4,2 |
-3,4 |
98 |
-1,25 |
0 |
-45 |
-0,1 |
-120 |
-12,2 |
з |
н |
а |
и |
я |
л |
ц |
з |
і |
Відповідь: залізниця.
У 1872 р. через місто було прокладено залізничну колію: 8 травня було відкрито рух до Перемишля, 1 липня — до Кросьценька. Ділянка колії Хирів — Самбір — Стрий стала першою державною колією в Австро-Угорщині. Хирів став важливою вузловою станцією, що значно пожвавило розвиток торгівлі та ремесел.
Завдання 4.
Знайдіть значення виразу і відгадайте слово
Клас поділяється на дві команди. До дошки виходять по одному учню від команди та обчислюють значення виразів, починаючи з нижньої сходинки. Учень, який розв’язав приклад відбирає відповідь у таблиці.
а) |-8|+|-9|;
б) |-6|-|0|;
в) |-14| 4;
г) 120: |-10|;
д) (28,1+|-16,9|) :0,5;
е) (|-3,5|+|-6,5|) 4,5;
ж) (28,8 + |-16,6|) : |-2|.
Код для розшифрування
90 |
6 |
45 |
22,7 |
12 |
17 |
56 |
і |
о |
к |
т |
в |
к |
н |
Жили-були в славному місті Кракові два графи і звали їх Генріх Мацковський та Мар'ян Моровський. Ці два титуловані добродії в 1880 році купили на південних околицях Хирова 650 га поля.
На придбаній території ясновельможні пани вирішили побудувати навчальний заклад закритого типу, якого ще не знала Австро-Угорська імперія. Проект майбутнього конвікту виконав краківський професор Антон Лушкевич.
Будівництво розпочалося 31 липня 1881 року. Завершено процес побудови в 1906 р.
Споруда вийшла майже квадратною в плані, зі сторонами від 86 до 88 метрів. Весь персонал, навіть обслуга, був лише чоловічої статі. Щодня гімназисти мусили сповідатися.
З хирівського конвікту вийшло понад 6 000 гарно підготовлених, чудово освічених випускників.
Фізхвилинка
Хто там, хто там притомився
І на парту нахилився
Треба дружно всім нам стати,
Фізкульт - паузу почати.
Руки вгору підніміть
І тихенько опустіть.
Руки вгору, руки в боки
І зробіть чотири кроки.
Раз, два, три, чотири.
Раз, два – поринаємо, три, чотири – виринаємо.
П`ять, шість – на воді
Кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім – всі сідаємо
І роботу починаємо.
Завдання 5.
Виконують учні першого та третього ряду.
1 ряд
Розташуйте в порядку спадання числа:
а) -6; 7; -7; 8; -8; 9; -9; 10; -10; б) -1; 0; 1; -0,01; 0,001; -0,0001; 0;
в) 2,8; -2,7; 2,6; -2,08; 2,07; -2,06; 0.
3 ряд
Порівняйте числа:
а) |-0,3| та |-0,5|; б) |4,1| та |1,4|; в) |-6,5| та |5,9|; г) |-12,01| та |-1,09|;
д) |-8,1| та |6,2|; е) |0| та |-0,002|; ж) |17,2| та |-2,7|.
Учні другого ряду виконують завдання на картці, на якій записано приклади. Окремо відповіді до них, якими учень накриває умови.
Обчислити |22|·|-0,5|
|
Розв’язати рівняння: 2|х|=14.
|
Обчислити |-7,5|+|-2,5|
|
Обчислити 4,5·|-7,5|
|
Обчислити |-0,5|+|-7|.
|
Розв’язати рівняння: 3+|х|=12
|
Обчислити
|
Розв’язати рівняння: | х | = 3.
|
Обчислити
|
11; 7 або -7 10
33,75 7,5 11 або -11
55 3 або -3 241
Якщо учень відповів правильно, то, закривши приклади, він складе малюнок.
Завдання 5. Сполучити числа на малюнку попарно стрілками так, щоб кожна стрілка була спрямована від більшого числа до меншого.
Завдання 6. Які цифри можна записати замість *, щоб утворилася правильна
нерівність:
а) -3841 < -384*; б) -*5,44 > -25,44; в) -< -; г) -> -?
(0); (1); (1; 2; 3; 4); (1 і 2)
Завдання 7. Істинне чи хибне висловлювання?
а) 5,4є Ζ
б) 1є Ν
в) 0є Ν
г) -3,5 є Ζ
д) 9 є Ζ
е) 4 є Q
є)1,2 є Ζ
ж) 0 є Ζ
з) – 23 є Ν
к)15 є Ζ
л) 144 є Ν
м) 12,786 є Ν
н) – 23,76 є Q
Завдання 8.
Розв’яжіть рівняння:
а) |x|+10=11
б) 2|x|=18
в) 80 - |х|= |- 2|
Завдання 9.
1. Числа -893; -100; 57; 3; -58,4; -62; 48 записати у порядку зростання модулів.
( 3; 48,5; 57; -58,4; -62; -100; -893).
2. Обчислити: │0,5∙4-1│: (6-46:│1+2,2 ∙ 10│).
( 0,25)
3. Знайти 3 дроби, які є розв’язками нерівності -0.6 < х <-0.4.
( 0,46, -0,47, -0,53
4.Скільки цілих чисел є розв’язками нерівності: │х│< 50? (б)
Завдання10.
Ігровий момент
Учень, якого викликали, називає і показує по черзі то «червоні», то «сині» числа, записані в таблиці. При цьому «червоні» числа називає в порядку зростання, а «сині» — в порядку спадання, тобто називає числа в такій послідовності: -6; 2; -5; 0; -4; -1; -2; -3; 1.
V. Підсумки заняття.
Хирів – чудове місто і воно наше. Здійснити подорож містом нам допомогли знання з математики.
Давайте підіб’ємо підсумки заняття(«Мікрофон»).
Закінчіть речення:
VІ. Домашнє завдання
П. 29 – 33
№ 947, 948
1