Конспект уроку з української мови для 3-го класу на тему "Слово. Лексичне значення слова. Тлумачний словник"», у якому пропонується подача матеріалу з використанням пошукових технологій навчання.
Тема. Слово. Лексичне значення слова. Тлумачний словник
Мета: уточнювати уявлення дітей про слово, як мовну одиницю; ознайомити їх із лексичним значенням слова; ознайомити учнів зі словниками як одним з видів довідкової літератури, вчити розрізняти види словників; навчити користуватись словниками; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Хід уроку
Знову лунає шкільний наш дзвінок,
Кличе усіх на звичайний урок.
Зручніше сідаємо,
Урок рідної мови розпочинаємо.
Дзвенить струмочком рідна мова
Усі слова знайомі в ній,
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій.
2.Актуалізація опорних знань
|
С |
О |
Н И |
Ц |
Е |
|
|||
Б |
Д |
Ж |
І |
Л |
К |
|
|||
|
|
Д |
О |
Щ |
|
||||
|
В |
І |
Т |
Е |
Р |
||||
Т |
О |
Р |
Т |
|
|||||
Треба з ліжечок вставати,
Як іде за обрій спати, -
Час малятам спочивати.
Виграють сопілки, скрипки.
Це не скрипки, не сопілки,
То медок збирають …бджілки.
Повно на землі калюж
І на нас водиця ллється,
Як це явище зоветься?
Дерева нагнув.
Просить в гості завітати,
Бо солодкий і смачний,
Здогадались, хто такий?
Св сл сз слово
—Для чого служать слова?
мають своє значення називають предмети
дуже багато допомагають зрозуміти
СЛОВА
складають речення дарують радість
називають ознаки предметів називають дії предметів
— Отже, слова – це назви тих предметів, які людина бачить навколо себе,
ознаки та дії цих предметів. Добрі слова дарують радість. Погані слова
можуть завдати болю, ображають людину.
Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови. Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. Тема нового розділу: «Слово. Лексичне значення слова. Тлумачний словник» (слайд 2)
Мова складається зі слів. Без слів немає мови. Отже, слово – це мовна одиниця. Чим більшою кількістю слів володіє людина, тим багатша її мова, тим точніше і яскравіше вона може висловити свої думки.
Словниковий диктант. Тлумачення слів. (слайд 3)
Підйом, дзвоник, зйомка, насіння, вугілля, стаття, дощ, п’ятниця, пір’я, професор.
Лексика - це сукупність слів мови. (слайд 4)
Лексичне значення – це те, що слово означає. (слайд 5)
Лексикологія – наука про слова. Це ми забігаємо у 5-ий клас, а сьогодні ми говоримо просто про слова. (слайд 6)
Читання правила з підручника (слайд 7)
Де зібрано усі слова мови? (у словниках) (слайд 8)
( Філологи завітали до нас з різними словниками )
Зі мною словник орфографічний. Для чого його уклали?
Зі мною словник енциклопедичний. Для чого його уклали?
Зі мною словник тлумачний. Для чого його уклали?
«Творче моделювання» (слайд 10 )
1) Інформатику ми вивчаємо у …….…….
2) Пролунав …………. та сповістив про початок уроку.
3) Журналіст написав ………….. про погіршення погодних умов.
4) …………………. жайворонка сіро – коричневого кольору.
5) Раптом загуркотів грім, і полив рясний ……….
- Перевіримо роботу філологів.
- Орфографічний словник.
-Енциклопедичний словник.
-Тлумачний словник.
- Отже, професор має декілька значень. Таке слово називаємо багатозначним.
7. Спостерігаємо за лексикою.
- Яке слово повторюється у вірші?
Ось сонечко грає промінням на річці.
Сніг грає на сонці і сріблом іскриться.
Я граю в футбол, а сусід грає в «Поло».
Матуся теж грає в театрі на сцені
В оркестрі татусь грає на контрабасі.
Дідусь і онук грають в гру на терасі.
(О.Шибаєв)
Вірш «Дивні слова»
Є такі слова на світі,
Схожі як близнята-діти.
Слово чуєш, а не знаєш,
Що це слово означає.
Якщо ж хочеш зміст узнати,
Треба речення складати.
Сл. 11 (Слово «грає». Як ви думаєте, скільки значень має це слово? Одне чи декілька?)
Слова, які мають одне лексичне значення називаються однозначними, а ті, що мають декілька лексичних значень – багатозначними.
Тлум. словник, ст. 47 (багатозначне слово «грати»)
Не плутаємо зі словом «ґрати» (ст. 51) – решітка.
Є слово контрабас. Що воно означає? У якому зі словників можна про це дізнатись? Знайдіть це слово у словнику і поясніть усім його значення.
8.Робота зі словником.
– Яке з слів словникового диктанту має багато значень?
9. Підсумок уроку.
- Який розділ ми сьогодні розпочали вивчати?
- Як називаємо сукупність слів мови науковим словом?
- Лексичне значення – це що?
- Де можна знайти слова, записані у алфавітному порядку?
- Коли ми звертаємось до тлумачного словника? До орфографічного?
- З уроків іноземної мови ви знаєте про існування перекладного словника.
Ваше домашнє завдання, вправу 153, вам допоможе виконати російсько-український словник. Чому? Прочитайте завдання вправи 153.
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||