На сьогоднішній день уже неможливо навчати дітей традиційно: обсяг інформації постійно зростає, зміст навчального матеріалу, який має засвоїти дитина, розширюється, і в учителя виникає потреба розкрити приховані резерви її активності, формувати самостійність у пізнанні навколишнього світу, використовувати найоптимальніші методи і прийоми для якісного засвоєння знань, умінь і навичок.
На думку вчителів Пирятинського району, одним з найактуальніших шляхів підвищення ефективності навчання, вважається індивідуалізація навчання, вмотивованість учня на якісне засвоєння знань, співпраця з громадою та батьками.
Відділ освіти Пирятинської Районної
Державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Вірченко І.В.
Нестандартні уроки як вид
індивідуалізації
навчання
Пирятин2014
Схвалено:
районною методичною радою
вчителів початкових класів
(протокол №_ від _______)
РМК – 2013 р.
Рецензенти:
Пономаренко Л. В. – методист відділу освіти Пирятинської райдержадміністрації.
Петрусенко Н. І. – керівник творчої групи вчителів початкових класів, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «Вчитель - методист».
Ковінська Н. І. – керівник ШМО, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «Старший вчитель».
Вірченко І. В.
Нестандартні уроки як вид індивідуалізації навчання (з досвіду роботи): методичний посібник для вчителів початкових класів, с. – 39, 2013 р.
У представленому посібнику розглядаються методичні засади використання й запровадження нетрадиційних форм навчання к сучасній початковій школі. Подаються зразки різних видів нестандартних уроків.
Посібник розрахований на творчих вчителів початкових класів, методистів, заступників директорів з навчальної роботи, студентів педагогічних коледжів та вузів.
Вступ
На сьогоднішній день уже неможливо навчати дітей традиційно: обсяг інформації постійно зростає, зміст навчального матеріалу, який має засвоїти дитина, розширюється, і в учителя виникає потреба розкрити приховані резерви її активності, формувати самостійність у пізнанні навколишнього світу, використовувати найоптимальніші методи і прийоми для якісного засвоєння знань, умінь і навичок.
На думку вчителів Пирятинського району, одним з найактуальніших шляхів підвищення ефективності навчання, вважається індивідуалізація навчання, вмотивованість учня на якісне засвоєння знань, співпраця з громадою та батьками.
Я вважаю,що одним із видів індивідуалізації навчання є застосування нестандартних уроків у педагогічній практиці. Під час підготовки до нестандартного уроку йде тісна співпраця та взаємодія учня з учителем та учня з батьками, розвивається вміння дитини працювати самостійно. Перш ніж запропонувати дитині взяти участь у нестандартному уроці, треба створити своєрідний «архів» чи «банк даних», у якому була б зібрана велика кількість матеріалів, свідчень, часом суперечливих і протилежних суджень, бо саме вони допомагають школяреві виробити власну позицію, обрати те, що найбільше відповідає його особистості, щоб потім переконати в істинності своєї точки зору товаришів. Цей «архів» поповнюють як учителі, так і учні. Щоб легше було ним користуватися, матеріал доречно розкласти за темами в окремі папки.
До нестандартних уроків готуюся заздалегідь. Передусім вибираю найбільш активних, ініціативних, добре підготовлених з теми учнів (якщо це нова тема, то даю їм опрацювати матеріал самостійно, при цьому надаю консультації); розтлумачую їх обов’язки, можливо, спочатку на власному прикладі демонструю ймовірний підхід до важкої ролі та забезпечую діалог виконавця з класом. Для цього «аудиторії» можна запропонувати зразки запитань для дискусій, основні теми для гри «брейн – ринг», «круглого столу» чи «прес – конференції», підказати тактику поведінки під час гри.
Нестандартний урок є одним з останніх етапів навчального циклу, так би мовити, верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до нього.
Із своєї практичної діяльності я можу зробити висновки, що діти дуже люблять нестандартні уроки, це приносить їм радість, створює позитивну атмосферу на уроці, гарні оцінки, школяр бачить результати своєї праці, а це приносить йому задоволення. Навіть учні, які мають незадовільні оцінки, включаються в роботу і в межах своїх розумових здібностей дають вірні відповіді та результативно сприймають навчальний матеріал.
Давні філософи сказали: «Не здивувати - не навчити». За допомогою нестандартних уроків ми знаходимо ключик до кожної дитини, дивуємо її, а значить - навчаємо !
Урок-казка
Урок узагальнення знань за темою
«Слова – назви предметів (іменники)»
(українська мова)
2 клас
Мета: Узагальнити знання учнів про слова – назви предметів
(іменників);
вдосконалювати вміння виділяти іменники серед інших
слів;виховувати працьовитість, любов до природи.
Обладнання: Диск «Українська мова», малюнок зими,
картки, підручник 2 клас, торбинка, сніжинки,
костюм сніжинки, музика.
Хід уроку
1. Організація класу.
Вчитель: Любі діти! Добрий день!
Зичу щастя і пісень.
А ще друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
Учні: Добрий день! Добрий день!
Дякуєм за побажання.
На урок берем з собою
Знання, вміння і старання.
ІІ.Основна частина
Стук у двері.
-Діти, хвилинку, хтось стукає у двері. (Вчитель виглядає у коридор). Та це ж до нас завітала казка! Проситься до нас на урок. Пустимо? Добре, я впускаю казку. Побачили? Ні? А знаєте чому? Бо казка наша у шапці – невидимці. Почути її та побачити зможе лише той, хто буде уважно слухати вчителя і добре працювати на уроці.
2.Читання казки
Далеко- далеко у небі, взимку в мами- хмаринки народилися діточки. Їх було дуже багато і тому біля мами сніжинкам було дуже тісно . Матуся їх міцно тримала і нікуди не відпускала від себе. Та й холодні красуні були слухняні, тихенько наспівували мамі пісеньки. Лише одній сніжинці не сиділося на місці. Вона крутилася,стрибала, рюмсала-просила подивитися, що там робиться навкруги. Не витримала ненька бешкетницю доньку-сніжинку і скинула її геть на землю. ЇЇ підхопив вітерець-пустунець приніс до нашої школи.
Звучить музика, з’являється Сніжинка кружляє, потім загадує загадку:
Дивина! Щезла стежка. Де вона?
Зникла десь і огорожа….
Що за диво? Все навкруг
Вкрив біленький ніжний пух.
Дива зовсім тут нема
То до нас прийшла ….(зима)
Сніжинка вибігає
-Діти, яке запитання поставимо до слова – зима? ( Що ?)Поясніть чому?
(Відкриваю дошку. На дошці малюнок зими з торбинкою.)
- Діти, до нас і справді завітала зима і щось нам принесла. (Витягую сніжинку. На ній написано число класна робота)
3. Каліграфічна хвилинка
з З им ма зи зима
(Після того, як діти дописали, дістаю сніжинку із загадками.)
-Зима просить відгадати загадки і до відгадок поставити запитання. Що? Хто?
4.Розгадуваня загадок ( усно)
а) Взимку – білий, літом – сірий. (Заєць)
б) Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
І не ходить не гуляє,
А в берлозі спочиває. (Ведмідь)
в) Я падаю на ваші хати,
білий, білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг
А називаюсь просто … (сніг)
г) Виводить букви і слова
Ота цікава штучка
В руці виблискує здаля
Нова, гарненька….. ( ручка)
Дістаю наступну сніжинку.
5.Гра « Плутанина ». Діти повинні з’єднати частини
прислів’їв стрілочками.(Завдання записане на дошці.)
Грудень рік кінчає іде зима
Держись Хома - а зиму починає
Сонце блищить, та не гріє
Взимку сонце світить, а мороз тріщить
Чому слово Хома написане з великої букви?
Які ще слова пишуться з великої букви?
6.Комп’ютерна гра «Знайди правильну букву».
7.Фізкультхвилинка
8.Робота з підручником.
а) Відкрили підручники на сторінці 144, вправа 246
Лариса і Катя сидять за партою.
Віка і Роман ідуть до школи.
б)Переходимо до наступної вправи 247
-Що означає речення? (Закінчену думку). Подумайте та поділіть текст на речення.
Речення записують по черзі на дошці. Знайдіть назви предмета, поставте запитання.
в)Вправа 248 Записуємо одне речення, всі інші - усно.
-Молодці! Ще нам залишилося три сніжинки дістати.
9.Робота в групах за картками.
Картка №1
Домашні тварини: корова, свиня, …, …, ….
Дикі тварини: лисиця, вовк, …, ….
Картка №2
Дерева лісу: осика, ялина, …, ….
Дерева саду: яблуня, слива, …, ….
Картка № 3
Малина і суниця – це
Ялина і сосна – це
Картка №4
Мурчик
Бабуся подарувала Катрусі пухнасте …. Шерсть у нього сіра, а … зелені. Дівчинка назвала маленького … Мурчиком. Старанно доглядає Катруся за кошеням, а воно віддячує їй щирою….
Довідкові слова:
1.Щеня, курча, кошеня.
2.Вуха, лапки, очі.
3.Друга, велетня, розбишаку.
4.Порадою, дружбою.
10. Гра на комп’ютері « Добери прикметник ».
ІІІ. Підсумок
1.Гра «Мікрофон»
Чи сподобався урок? Що найбільше сподобалося на уроці?
2. Домашнє завдання: с 144 вправа 250
Бінарний урок
Зінтегровані теми предметів Я і Україна. Природознавство «Різноманітність тварин у природі» і читання «Володимир Бондаренко «Як розмовляють тварини»
3 клас
Мета: формувати поняття «звірі», «птахи», «плазуни», «земноводні», «риби», «комахи,», «черви», «раки» і «павуки»; розвивати допитливість, пізнавальні інтереси та вміння спостерігати; виховувати бажання знати більше про тварин і оберігати їх.
Обладнання: ілюстрації різних тварин, аудіо касета «Звуки лісу».
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
1.Відгадування загадок.
- Незнайко написав мені листа і запропонував вам самим визначити тему уроку, але для цього потрібно відгадати загадку.
Зимою спить, літом дзижчить,
Понад садом літає, нектар солодкий збирає.
(Бджола)
Сам чорний, та не ворон,
Є роги, та не бик, шість ніг без копит. (Жук-рогач)
Влітку гуляє, взимку спочиває. (Ведмідь)
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
2.Гра « Закінчи речення»
Бджола, жук-рогач, ведмідь, ластівка - це ... (тварини). Закінчи речення, записане на дошці. Вірно, сьогодні ми помандруємо у царство тварин.
II. Робота над матеріалом уроку.
1. Робота з ілюстраціями.
- Розглянемо матеріали із зображенням звірів.
- Що спільного у цих тварин?
2. Розповідь з елементами бесіди.
- Як,на вашу думку, називають тварин, які живуть у воді і вкриті лускою? Вірно, риби.
- Погляньте на ці малюнки (муха, бджола, метелик, коник).
- Як можна назвати цих тварин? Отже, комахи - це тварини, які мають три пари ніг (6 ніг).
Окремими групами є тварини: раки, черви, павуки, молюски.
Фізкультхвилинка.
Раз, два - всі пірнають,
Три, чотири - виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім - ще є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
3. Робота в групах.
І - звірі
II – комахи Доведіть, що тварини вашої групи –
III – риби звірі, риби та птахи.
I. Лось, кіт - це звірі, бо...
II. Сонечко, коник - це комахи, бо...
III. Щука, сом - це риби, бо...
Завдання 2. Хто найбільше назве тварин своєї групи.
І - звірі
II — риби
III - птахи.
Завдання 3. Чи правильне твердження? Чому?
I. Заєць - дика тварина
II. Кит - риба
III. Миші - свійські тварини, бо живуть у будинках.
нявчить ...(кіт)
варить ... (кухар)
гавкає ... {собака)
дзижчить ...(муха)
виє ...(вовк)
каркає ...(грак)
шипить ... (змія)
ПРО - РО + ТАК - К + ХИ = ПТАХИ
ЗОРЯ - ОРЯ + ВІРА - А + І = ЗВІРІ
КІНЬ - НЬ -І + ОМ + АХИ = КОМАХИ
РИБАК - БАК +БИК - К = РИБИ
Ми продовжуємо знайомитись із способом життя тварин і для цього нам потрібно відкрити підручник читанку на с. 12-13 і знайти оповідання В.Бондаренка «Як розмовляють тварини».
6. Слухання учнями твору.
Слухаючи твір, подумайте, що вам не зрозуміле. (Після читання даю відповіді на запитання)
7. Читання дітьми мовчки.
- Де тварини розмовляють?
- Які вигуки переважають у мові тварин?
8. Робота над головоломкою.
З'єднай слова з правої і лівої колонок. Вони з'явились на основі спостережень за тваринами.
Розквокталась, риба
Гавкає, мов рак свисне
Щебече, як квочка
Зроблю, як собака на прив'язі
Німий, як соловейко на калині
8. Хвилинка - цікавинка .
Розповідь підготовленої дитини про риб.
III. Підсумок уроку.
IV. Домашнє завдання.
Читання: с.12 - 13 підручник «Читанка» читати і переказувати текст, дати відповіді на запитання. Намалювати улюблену тварину.
Я і Україна: підручник «Я і Україна»
с.133-138 читати статті і відповідати на запитання.
Зінтегровані теми предметів основи здоров’я і
трудове навчання.
3 клас
Тема. Природа і здоров'я. Виготовлення об'ємних виробів з природних матеріалів. Збереження природних форм при виготовленні.
Мета. Ознайомити учнів з чинниками природи, які сприяють збереженню здоров'я людини, активізувати знання про необхідність дбайливого ставлення до природи, про взаємозв'язок між діяльністю людини і життям природи; розвивати фантазію, творчу уяву, зв'язне мовлення; виховувати екологічну культуру.
Обладнання: таблиця-схема, екологічна газета, зразоксувеніру, екологічна казка.
Словник: атмосфера, екологія, біосфера.
Хід уроку.
І етап. Творча хвилинка «Де живе земля?».
Країна: Всесвіт; місто: Галактика; район : Сонячна система; вулиця 3-я кільцева; планета: Земля.
Перевірка творчого домашнього завдання.
Кожна постійна група готувала повідомлення про материки і океани:
Учитель: А зараз пригадайте, що вам відомо про материки і океани нашої планети. Працюватимемо в групах. Я хотіла б нагадати, що відповідь має бути колективною думкою групи. Якщо хтось із групи не згодний, ми надамо слово і йому.
- Назвіть материки планети Земля.
- У якій півкулі вони знаходяться?
- Чи правильне твердження: «Значнучастину Землі займають материки»? (Ні)
- Океан, в якому є величезні запаси прісної води. ( Північний Льодовитий)
- Океан, розташований в обох півкулях. (Тихий і Атлантичний) Підбивають підсумки роботи груп.
IIетап.
Учитель. Діти, я пропоную вам провести цікавий урок - екологічний проект. Зверніть увагу на його тему: «Планета Земля — наш дім». Що це означає? Ми говоримо про різноманітність природи на нашій планеті, зокрема, в Україні, про діяльність людей в усіх куточках нашої держави. Але зараз я хотіла б поговорити про інше.
- Як ви розумієте тему сьогоднішнього уроку?
Подивіться на дошку. Те, що ви бачите — газета, яка чимось нагадує нашу планету, хоча тут нічого і не намальовано. Називається вона «Світ навколо нас». Це незвичайна газета. Вона жива. Кожне коло газети - сторінка, а готували її кореспонденти. Вони і повідомлять нам про те, що тут зображено. Але спочатку подивіться в центр кола. Кого ви бачите? (Сумну людину)
А чому вона сумна? Як ви гадаєте?
Послухаймо, що нам повідомлять кореспонденти. Вони розкажуть, що знаходиться навколо нашого чоловічка. Тоді, можливо, ми й зрозуміємо, чому він сумує.
ЕКОЛОГІЧНА ГАЗЕТА «Світ навколо нас»
Перша група кореспондентів.
- Ми говоритимемо про це блакитне поле. (Показує). Але спочатку ви повинні здогадатись, про що йдеться.
Через ніс проходить у груди
І зворотний тримає шлях.
Воно невидиме, але є усюди,
Без нього ми жити не можемо ніяк. (Повітря)
Учитель. Правильно, мова йтиме про повітря. Ми живемо в повітряному океані, що називається атмосфера. Ми звикли повітряний океан називати небом.
Усе живе дихає повітрям і це повітря повинне бути чистим. Але не завжди воно буває таким. Чи знаєте ви, що в атмосфері є мікроби – дуже маленькі живі істоти? Серед них є такі, що викликають хвороби, наприклад, грип. Коли в кімнаті багато людей, а вікна зачинені, мікробів може зібратися дуже багато.
Що ж потрібно зробити, щоб мікробів у повітрі стало менше? (Діти відповідають)
- Провітрити кімнату, стерти пил вологою ганчіркою – означає прибрати мікробів із блакитного поля. Ще добре очищають і освіжають повітря рослини. Вони збирають на своїх листках шкідливі речовини, що потрапляють у повітря з димом заводів і фабрик. І тому у великих містах має бути багато зелені, а нам усім треба берегти рослини.
Учитель. От бачите, діти, ми правильно зробили, пояснивши, як знищувати мікробів, а поле стало блакитним і чистим. Якщо ми зуміємо очистити всі поля, наш чоловічок посміхатиметься.
Друга група кореспондентів.
- Хто з вас любить слухати пісні і музику? Майже в кожного є улюблені співаки і групи: їх слухати особливо приємно. Але чи варто дуже голосно вмикати магнітофон, телевізор, заважаючи сусідам?
- Надмірний шум теж може спричинити різні захворювання, а голосна музика викликає шумове сп'яніння і діє, як наркотик.
- Деякі діти полюбляють жартувати наступним чином – голосно крикнути або ляснути над вухом свого товариша. Це небезпечно: різкий голосний звук може пошкодити наш слуховий апарат.
- Ось бачите, скільки звукових забруднювачів навколо нас (показує на друге поле газети)
Одні стрілочки - різкі сильні звуки. Інші - хвилі музики, приємного, спокійного мовлення. Приємна неголосна музика, спокійна розмова створюють звуковий комфорт.
Учитель. Ось уже два поля чисті, а ми можемо вирушати далі на синю сторінку.
Третя група кореспондентів.
Не умитись, не напитись
Без води.
Листочку не розпуститись
Без води.
Без води прожити не можуть
Птиця, звір чи людина.
І тому завжди
Усім скрізь потрібна вода!
Водичко, водичко,
Умий моє личко.
Щоб щічки червоніли,
Щоб очки блищали,
Щоб сміявся ротик,
Щоб кусався зубик.
Звичайно, про чисту воду. Брудною водою не можна вмитися. Прісної води на планеті не так уже і багато, її треба берегти, але як?
Учитель. Подивіться, діти, яке чисте поле - чиста вода. А тепер наша зелена сторінка.
Четверта група кореспондентів.
Не рвати квіти, не збирати букети в дикій природі, не плести вінки. Гарними рослинами потрібно милуватись у природі, а не нищити їх. Найголовніше - не займати, не кривдити нікого, навіть найменших жучків і павучків.
Яке гарне поле: зелене, чисте. Тут живуть різні рослини і тварини.
Я пропоную вам придумати екологічні знаки, які розповідають про поводження в природі, намалювати їх. (Робота постійних груп)
А зараз подивіться: у нашого чоловічка зовсім інший вигляд, він посміхається - йому добре в чистому світі. Він здоровий. Здоров'я людини - це теж багатство природи, і його потрібно берегти. У людини на Землі своє місце. І щоб їй було добре, вона сама має для цього багато робити, відповідним чином поводитись.
- А тепер пригадайте, що таке екологія.
- Так, стосунки людини з довкіллям тежвивчає екологія. Ось послухайте екологічну казку.
Немає повісті сумнішої на світі...
На узліссі соснового бору самотньо стояв Дуб. Його крона здіймалась високо в небо і захищала його корені, які виглядали де-не-де з-під землі від палючого сонця. І було цьому дереву добре й спокійно, але дуже нудно. Зрідка на стовбур сідав дятел, але, не знайшовши собі поживи, летів геть. Інші птахи теж сідали відпочити на його гілля, але й вони незабаром відлітали. Приходили кабани, але їх цікавили лише жолуді і корені. А Дубові так хотілося, щоб з ним хтось був постійно.
І от якось, прокинувшись від сну, дуб побачив, що на його корі сидить маленька істота.
Почувши таку відповідь, Дуб зрадів і одразу запропонував Грибові оселитись разом, тобто на його корі. Гриб із радістю погодився. І стали вони жити разом. У сухі спекотні дні Дуб давав грибу воду, а Гриб звеселяв дерево своїми розповідями про подорожі.
Так минуло кілька днів. Гриб дуже зручно влаштувався на грубій зморшкуватій корі Дуба. Розлогі гілки дерева давали можливість сонячним променям проникати крізь крону.
І от якось на освітленій поверхні кори, поруч із собою, Гриб побачив Водорість. Вона була така прекрасна, що Гриб запропонував їй жити разом. Водорість погодилась. Дуб теж був не проти. «Втрьох нам буде веселіше», - подумав він.
Водорість і Гриб так покохали одне одного, що стали ніби єдиним цілим. Гриб обплів своїми нитками (грифами) Водорість і тим самим оберігав її від пересихання і від перегріву.
Він давав їй достатню кількість води і розчинені мінеральні солі, які поглинав з кори Дуба і повітря. Вдячна за це Водорість давала йому їжу, адже вона була зеленою і могла виробляти її за допомогою світла і того, що давав їй Гриб. А разом вони утворювали речовини, що захищали Дуб від трутовиків-руйнівників.
Так минуло кілька років. Сім'я їхня збільшилась. Але якось люди присіли відпочити під деревом. Вони розмовляли між юрбою і один із них, показуючи на Гриб і Водорість, сказав своєму супутнику: «Подивись, який чудовий лишайник. Такі лишайники ростуть тільки там, де дуже чисте повітря».
Так Гриб і Водорість почули, що люди називають їх одним словом -лишайник.
Більше ніхто не порушував спокою Дуба і лишайників, поки біля буру не почалось будівництво заводу. Тепер у лісі було багато людей, які приходили відпочити під дубом. Лишайники не боялись людей. Від своїх предків вони знали, що люди не повинні завдати їм шкоди, адже лишайники допомагають їм виліковувати захворювання (антибіотик Бинан), слугують кормом для худоби (кладоній і цетрарій), їжею для людей (аспицилія їстівна, ігрофіла їстівна, умбиликарія їстівна), для одержання барвників, закріплення пахощів у парфумах (евебнія сливова). Тому якийсь час вони жили спокійно і не хвилювалися за свою долю. Але коли завод почав працювати, до бору потягнулися чорні клуби диму, кіптяви.
І Гриб став помічати, що його подруга Водорість почала щодня марніти, бліднути. Вона стала в'ялою, хоча вологи було достатньо. І в один літній день вона загинула. Цієї розлуки Гриб пережити не зміг.
З тих пір Дуб знову стоїть один, похмуро вдихаючи викиди газу, кіптяви, а на його корі починають рости трутовики.
Третій етап.
Учитель. Ми - жителі планети Земля. Людина має розум, але чому ж трапилось так, що в неї виникли проблеми в спілкуванні з природою? Чому людині зараз погано на планеті: забруднені повітря, вода, грунт; гинуть рослини й тварини?
Людина - істота розумна і може керувати своїми діями. Треба вміти розбиратися у взаємозв'язках у природі, аби можна було враховувати, що можна робити без особливої шкоди для неї, а що ні. Основне завдання людства - зробити вплив життєдіяльності людини на стан навколишнього середовища мінімальним.
Фізкультхвилинка «Ми ходили у лісок»
Четвертий етап
Роз'яснення вчителя.
6. Самостійна робота учнів (Звучить музика)
Вчитель нагадує, що виріб повинен бути охайним, естетичним.
- Проявіть свою творчість і фантазію.
- Сувенір виконуємо за своїм задумом і бажанням.
Шостий етап.
Домашнє завдання. Скласти розповідь про те, як ти доглядаєш за улюбленою рослиною.
Зінтегровані теми предметів Я і Україна. Громадянська освіта «Вимоги до дружби, товаришування, спільної гри, праці, навчання у групах. у класі», читання «Оповідання В.Сухомлинського «Кінь утік» та музика «Справжній друг»
3 клас
Мета. Допомогти учням розібратись у поняттях «друг, приятель, товариш».
Формувати уміння визначати головну думку твору. Виховувати бажання бути чуйним і уважним до своїх товаришів.
Обладнання: пісня «Справжній друг» музика П.Савельєва, слова Плецьковського М., прислів'я на дошці.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
II.Перевірка домашнього завдання.
III.Повідромлення теми і мети уроку.
- Ви вже здогадалися, що на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про дружбу, про справжніх друзів.
IV. Робота над матеріалом уроку.
1. Створення проблемної ситуації.
Таня і Наташа живуть у одному будинку і одному під'їзді і обидві на 8 поверсі. Вони разом йдуть до школи і завжди разом повертаються додому. І тому називають себе «нерозлий вода друзі». А як ви гадаєте? (Діти висловлюють свої міркування). Отже, ми повинні з'ясувати: кого називають справжнім другом?
2. Виконання пісні «Справжній друг»
- Давайте пригадаємо і заспіваємо з Оленою Василівною пісню «Справжній друг».
3. Робота над змістом пісні
- Як ви думаєте, кого можна назвати справжнім другом?
4. Читання оповідання вчителем «Друзі» (с. 38 підручника)
Висновок: справжнім другом можна назвати людину, яка завжди поруч.
Вона допоможе, порадить, виручить, підтримає в тяжку хвилину словом і ділом, поділиться всім, розділить з вами радість і смуток.
Фізкультхвилинка.
5. Бесіда
6. Читання «Жартома і всерйоз»
- Що потрібно зробити, щоб знайти справжнього друга? (Міркування дітей)
7. Робота з підручником
Зараз ми послухаємо оповідання В.Сухомлинського «Кінь утік», але спершу відкриємо свій підручник на стор. 67-68.
8. Читання оповідання вчителем.
9. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
10. Робота над прислів'ями
- Прочитайте прислів'я, написані на дошці на одному мовному видиху. Людина без друзів, як дерево без коріння.
Птах сильний крилами, людина - друзями. Дружба, як скло; розіб'єш - не склеїш.
11. Гра «Чарівні окуляри».
Діти передають окуляри з рук в руки і розказують тільки хороше, що бачать в учневі, що стоїть поруч.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
С. 67-69 читати і переказувати, відповісти на запитання. Читайлик С. 58-59, виконати завдання 1-4.
Я і Україна (громадянська освіта) с. 17 в зошиті.
Хотіла б піснею я стати ( Леся Українка ).
Урок позакласного читання
4 клас
Мета :
Розширити знання учнів про творчість Л. Українки, розвивати пам’ять, зв’язне мовлення та виразне читання;Спонукати учнів до самостійного пошуку творів , виховувати любов та повагу до творчості Лесі Українки.
Обладнання: Національне вбрання, виставка книг, портрет поетеси , квіти, магніти, декорації.
Хід уроку
I Орг. Момент:
Пролунав уже дзвінок
Всі готові до уроку ?
Зручно всі сідайте , діти ,
Домовляйтесь не шуміти.
II Повідомлення теми уроку.
Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку
Всім людям відому.
Оце перед вами,
У квітках барвінку.
Наша поетеса –
Леся Українка. ( Показ портрета )
Сьогодні, діти , урок у нас незвичайний. Учні нашого класу поділені на групи, що ці школярі робитимуть, ви дізнаєтесь на протязі уроку.
Народилася Леся у місті Новгород – Волинському, на Житомирщині. У 1871 році. У 4 роки вона навчилася читати. Прожила поетеса 42 роки, померла у 1913 році.
Діти , ви знаєте хто такі журналісти ?
Журналісти – це ті люди , які відшуковують потрібну інформацію, а потім її розповідають людям, у вигляді : статей, повідомлень. Сьогодні журналістами у нас будуть Валерія та Роман.
Виступ Валерії ( автобіографія Лесі )
III. Перед вами твори, написані цією життєрадісною, вольовою жінкою. ( виставка творів поетеси )
А які твори Лесі Українки знаєте ви ?
Конкурсне читання.
Виступи підготовлених учнів.
(Твори вибрані за бажанням учнів.)
IV. Фізкультхвилинка
V. Виступ журналіста Романа.
Мати, Олена Пчілка, дуже любила свою доньку і докладала багато зусиль, щоб Леся виросла розумною, освіченою людиною. Маленька Леся любила ліс . квіти , ніколи їх не нищила. Одного разу зеленим лісом мати вела Лесю за руку. На голові у неї був вінок із синіх волошок. Дівчинка дивувалася:»» Як гарно тут, як багато дерев «. Мати навчала доньку , що всі дерева живі. А ще є тут Лісовики та Мавки. Мавка – це дівчина лісовика незвичайної краси. Очі у неї зелені, розпущені довгі коси, легка зелена сукня. Вона любить гойдатися на вітах.
Пізніше Леся пише вірш «Лісова пісня».
Інсценізація уривку з оповідання «Дивна Дівчина».
Ст.58 «Розкажіть онуку» № 1- 2 2009 р.
Автор : Стежкою біжить дівчина. Добігла до останньої хати , за якою вже починався ліс, густий та дрімучий. Під хатою сидить старенька бабуся.
Бабуся : А куди це ти, дитино, йдеш ?
Леся : До лісу, бабусю.
Б : До лісу ? А хіба ти лісовика та русалку не боїшся ?
Л : А чого мені боятися ? От я в книжечці читала про русалку , то вона зовсім не страшна.
Б : у книжечці ? А хіба ти читати вмієш ?
Л : Вмію. Всі ж уміють .
Б : Дивна ти , дівчинко ! Убрана, як усі люди, і говориш
по – нашому, і от читати умієш. Хто тебе навчив ?
Л : Матуся.
Б : То й мати вміє читати? А чия ти ? Щось я тебе ніде не бачила.
Л : Бо я недавно із Зв’ягеля приїхала. Я, Косачівна, а зовуть мене Леся.
Б : То ти панова донечка ? Я не знала, що з панночкою розмовляю. Пани усе ж по – московському говорять.
Л : Чого ж нам своєї мови соромитися ? Всі родичі так розмовляють. І Лисенки , і Старицькі, і дядько Драгоманов, і тіточка.
Б : Чого ти так засмутилася, моя пташечко ?
Л :Бо тіточку в Сибір вивезли, за те , що по – українському говорила.
Б : Із Сибіру люди вертаються, не плач, моя пташечко.
А коли тіточку засудили, то чи не страшно тобіпо – українському говорити та одягатися?
Л. Ой ні ,бабусю, нізащо в світі своєї мови не відцураюся !
Б : Що ж , бачу, завзята , рости велика !
Л : До побачення , бабусю !
Автор : І пішла далі стежиною , замислившись.
VI. Поетеса з дитинства любила природу, майже всі її твори пов’язані з природою її загадковістю , красою. Ще письменниця дуже любила плести віночки з квітів та прикрашати свою голівку. Вважалось , що віночок може захистити кожну молоду дівчину. Кожна його квіточка – це ніби оберіг від нечистої сили і щось символізує.
Давайте з вами , в пам’ять Лесі Українки сплетемо вінок
Підготовлені учні розповідають про квітку на віночку та прикріплюють її на шаблон вінка.
1 ) Я вплету до віночка ромашку – символ миру і кохання.
Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забрав багато
життів , надто молодих, зокрема і Лесине . Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом, і його емблемою була ромашка.
2 ) Я хочу вплести барвінок. Існує така легенда.
Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля відьма окропила їх чорним зіллям, і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами, і незабаром з’явилися квіти, які назвали барвінок.
З того часу люди вважають барвінок символом життя , вдячності і пам’яті.
3 ) А я безсмертник вплету. Він тому так називається, що людям дарує здоров’я. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це – символ безсмертя.
4 ) Я вплету у вінок волошки. Волошки – символ вірності й постійності. Ще їх вважали царськими квітами.
5 ) А я хочу вплести до Лесиного віночка калину.
Калина – символ краси , вроди та мужності.
6 ) Я любисток вплету – символ любові та відданості.
7 )Я вплету конвалії. Здається, ця квітка виточена руками лісових гномів. Їх ще звуть лілія долин, маївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі ці квіти порівнюють із перлинами щасливого співу Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш « Конвалії « , який написала у 13 років.
8 ) Мак – символ печалі й туги. Ми сумуємо за тобою , Лесю , тому вплітаємо у віночок мак.
9 ) І на завершення нашого віночка, ми вплетемо незабудки - квіти постійності та вірності, тому що ми із задоволенням вивчаємо творчість Лесі і удосконалюємо та розширюємо свої знання з даної теми.
VII.Заключні вірші.
О . Журлива «Пам’яті Л. Українки»
Я знала Лесю Українку,
Живу, тривожну, молоду.
Вона, мов квітка у барвінку,
Цвіла в поліському саду.
Вітри піснями захлинались,
Ліси шуміли навкруги,
І в срібні роси одягались
В ранкових маревах луги.
Ходила Мавка – чарівниця,
Когось шукала між дерев,
І зав , хто їй ночами сниться,
Мешканець лісу дядько – Лев.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова.
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива.
Рано пішла з життя Леся Українка,
Та нам у спадок
Залишила пісню, повну згадок
Пам’ять залишила назавжди.
Безсмертна у віках, в душі народу
Ти довго , Лесю , будеш жити.
І ми клянемось нині щиро
Твоїм ідеям послужити.
VIII.Чи сподобався урок ?
- Що нового дізналися з уроку.?
- Тести по біографії , яку почули від журналістів. Оцінювання.
Х. Будьте дослідниками !
Знайдіть та прочитайте твори Л . Українки.
Тести
А) Олена Пчілка
Б ) Лариса Косач
В ) Ліна Костенко
2. Скільки мов знала Леся ?
А ) 15
Б ) 11
В ) 13
3. На якому музичному інструменті грала дівчинка ?
А ) скрипка
Б ) флейта
В ) фортепіано
4. Скільки дітей було у сім’ї письменниці ?
А ) 7
Б ) 6
В ) 3
А) Панській
Б ) Бідній
В ) Неосвіченій
6. Коли захворіла Леся ?
А) після переохолодження на Водохрещу
Б ) Після догляду за хворою людиною.
Урок - аукціон
Порівняння частин. Складені задачі, які включають знаходження частин числа.
Математика
4 клас
Мета : Вчити учнів порівнювати частини числа. Закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження частин числа. Розвивати логічне мислення учнів. Виховувати правила ввічливої поведінки під час аукціону та особисті якості учнів – працьовитість ,
кмітливість, доброзичливість, прагнення до самореалізації та вдосконалення.
Обладнання : атрибути до аукціону, бейджики, цінні папери (математичні завдання), гроші (наклейки )
Хід уроку
І. Орг. момент :
Любі діти, добрий день
Зичу праці і пісень,
А іще я вам бажаю –
Сил, натхнення на весь день.
Добрий день, добрий день
Дякуєм за побажання
На урок берем з собою –
Знання , вміння і старання.
ІІ. Діти , сьогодні урок у нас буде незвичайний, тому що коли я зайшла до класу мені листоноша передала конверт. Я його відкрила, а там запрошення на аукціон. А якого числа ми його відвідаємо, ви дізнаєтеся із завдання , яке було у конверті. (прикріпляю картку до дошки)
124 : 4 – 11 : 10 = 2
Яке число отримали ?
Вам воно нічого не нагадує ? Вірно , уявну подорож ми проведемо сьогодні. І так , ласкаво запрошуємо на аукціон.
А, що ж таке аукціон ?
Аукціон – це торг з покупцем , який запропоновує найвищу ціну за товар.
Банк – це державна або приватна фінансова установа, яка отримує, зберігає, видає гроші та цінні папери.
Що ж будемо купувати , запитаєте ви ?
Я буду купувати у вас знання, а розраховуватися - грішми наклейками, хто отримає найбільше одержить гарну оцінку.
Цінними паперами на нашому аукціоні будуть математичні завдання. Вони ще мають назву на аукціоні лот.
Але перш ніж вирушити у подорож, потрібно повторити правила культурної поведінки.
ІІІ. Усні обчислення
¼ від 100 ( 25 )
Чому дорівнює год ( 20 хв. )
від 2 хв.( 40 с. )
Від числа 500 відніміть його п’яту частину. ( 400 )
Від стрічки відрізали 1/ 6 частину , залишилося
30 сантиметрів. Яка довжина стрічки ?
Молодці , ви всі гарно вмієте купувати, але іноді можна розгубитися у великій кількості товару. У цьому нам допоможе зараз довідаємося що ?
Хто підкаже, що купити
Де знайти потрібну річ ?
Допоможе нам реклама ,
Що не спить вночі і дньом.
На парканах, на вітринах,
На екранах , на машинах,
У тролейбусах й метро –
Нас запрошують бюро :
Ідіть, летіть , спішіть
Наш товар хутчіш купіть .
Діти, під час покупки завжди уважно потрібно дивитися на ціну, підготувати біля каси потрібну суму грошей, використовувати у спілкуванні з продавцем ввічливі слова .
Ми з вами гарно попрацювали, але , яку б роботу не виконували ,потрібно відпочивати, тим більше розумову.
ІV. Фізкультхвилинка « Вітер віє нам в лице»
V. 1. Дівчатка та хлоп’ятка
Завжди хочуть знати
Хто сильніший , спритніший
Розумніший , хто жвавіший,
Конкуренція товарів у крамниці , на базарі,
В повсякденному житті та нашому аукціоні.
Пояснення вчителя за малюнком.
Скільки четвертих частин у половині ?
Скільки восьмих частин у четвертій частині прямокутника ?
Запис на дошці.
Порівняйте числа.
… … ….
… ½ ¼ ….…. ¼
Пояснити відповіді.
Вчитель показує банки 1 літр 0,5 літра.
Чим відрізняються ці банки ? розміром
Ви знаєте місткість цих банок ? Пояснення вчителя, якщо не знають. 1 л. – це 1000 г. , а ½ це – 500г.
В 1 л. містить 2 по 500.
Читаємо завдання.
1000 : 5 = 200г. – містить одна склянка соку.
1000: 200 = 5 ск. – потрібно для 1літра соку.
Купуємо лот. Продаються картки з якими потрібно зробити розрахунки.
4 л. -4000г.
½ =500г. , значить 4000 : 500 =8 банок
1/5 від 1 кг. =200г.
1/3 від 2хв. =20 сек.
¼ від 1год. = 15 хв.
7. №653
Б. – 450 м.
П. – 1д. -1/5
З. -?м -1/3-2д -?
450 : 5=90 ( м ) – продали першого дня.
450 – 90 = 360 ( м ) – залишилося.
360:3 = 120 (м )
В: 120 метрів продали другого дня.
Цей лот купують ті учні , які будуть виконувати завдання самостійно. А хто сумнівається у своїх знаннях , звернемося до консультантів.
Консультант виконує завдання на дошці з поясненням.
Д. – 30 м.
Ш. – 20 м.
– гвоздики
Решта – тюльпани
20 ∙ 30 = 600 (м . кВ.) – площа ділянки
600 : 4 = 150 ( м. кВ. ) – займають гвоздики.
600 – 150 = 450 ( м. Кв ) – займають тюльпани.
В : 450 квадратних метрів ділянки займають тюльпани.
VI. Підсумок.
Діти, вже час повертатися думками у класну кімнату. Вам сподобалася подорож ?
А тепер підрахуємо , хто скільки балів отримав ?
Які оцінки купили на аукціоні ?
Давайте завжди будемо таким охайними, уважними, ввічливими. Наполегливо здобуватимемо знання для того, щоб отримати високооплачувану роботу, потрапити на справжній аукціон, і купити собі ту річ , про яку ви мріяли все своє життя.
VI. Домашнє завдання:
С. 99 – 101 № 655, 656
1