Урок " Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина"

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: - називати основні права і свободи людини та громадянина; - коментувати основні статті Конституції України; - пояснювати зміст конституційних прав та свобод людини і громадянина; - аналізувати основні правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав та свобод людини і громадянина; - оцінювати важливість конституційних прав і свобод та обов’язків для громадян і держави.
Перегляд файлу

 

Тема :Конституційні права, свободи й обов’язки людини та громадянина.

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати основні права і свободи людини та громадянина;
  • коментувати основні статті  Конституції України;
  • пояснювати зміст конституційних прав та свобод людини і громадянина;
  • аналізувати основні правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних    прав та свобод людини і громадянина;

   -  оцінювати важливість конституційних прав і свобод та обов’язків для громадян і держави.

Обладнання: підручник, Конституція України, Загальна Декларація прав людини, відео, презентація, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: права людини, обов’язки, права дитини, закон, гідність, декларація, держава, конвенція, хартія.

Епіграф до уроку: « Порядний той, хто своє право вимірює своїми обов’язками ».

                                                      Г. Лакордер

Хід уроку

І.  Організаційний момент.

 

ІІ.  Актуалізація опорних  знань.

1. Юридична розминка.

1. Поясніть поняття «право», «особа», «закон», «Конституція», «громадянство», «громадянин».

2. Пригадайте, з скількох частин складається Конституція України.

 2.  Бліц – опитування:

1. Який документ на вашу думку підтверджує громадянство України?

2. Що означає поняття  «апатриди»?

3. Що означає поняття  «підданий»?

4. Що означає поняття   «біпатрид»?

5. Чи існує в нашій державі подвійне громадянство?

6. Які підстави набуття громадянства в Україні? ( навести приклади)

7. Які підстави припинення громадянства в Україні? (навести приклади)

 

ІІІ.  Мотивація.

Вчитель. Притча  «Все в твоїх руках».

Колись у в стародавньому місті  жив Майстер, оточений учнями. Найздібніший з них одного разу задумався: «А чи є питання, на яке пан Майстер не зміг би дати відповідь?» Він пішов  на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика і сховав між долонями, та й подумав: «Я піду до мудреця і запитаю, чи живий метелик. Якщо він відповість, що так, то я роздавлю його і скажу, що він  не правий, а якщо він відповість, що ні,  то я розкрию  долоню і метелик полетить».

Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав: «Скажіть, метелик у моїх руках живий чи ні?»

Хлопець міцно тримав метелика  в замкнутих долонях  і був готовий в будь-який час  стиснути їх заради своєї істини. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів: «Все в твоїх руках».

Бесіда.

  • Що означає вислів Майстра: «Все в твоїх руках»?

Учитель узагальнює відповіді та зазначає, що лише від людини  - громадянина  залежить, якими правами, свободами може користуватися людина, та при цьому поважати права інших людей.

 Ви знаєте, що людина як біологічна істота потребує їжі, одягу, житла. А ось як члену суспільства їй необхідно мати змогу вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з рештою людей. Оскільки людина - громадянин певної держави, їй мають забезпечити можливість брати участь у житті держави, вона має право вимагати від держави захисту в разі посягань на її права та законні інтереси. Можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні й духовні блага називають правами людини.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План уроку.

1. Права та свободи людини.

2. Загальна декларація прав людини.

3. Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина.

4. Механізми захисту прав і свобод людини і громадянина України.

 

1. Права та свободи людини.

Вчитель: Кожен з вас у повсякденному житті, можливо, вимовляв слова: «які я маю права», «це моє право», «я знаю свої права» ,«права людини».

  Як ви розумієте, що таке права людини?

Відповіді учнів  починаються зі словосполучення : « На мою думку,права людини – це…»

 

Робота з поняттям.

Права людини - це можливості людини, необхідні їй для існування й розвитку.

 

Вчитель: В юридичній літературі разом із поняттям «права людини» трапляється й інше - «свободи людини», як-от: свобода слова, свобода думки, свобода віросповідання та ін. їх потрібно розрізняти, адже право людини - це можливість, реалізацію якої держава гарантує, а свобода - це простір, у який держава не може втручатися. Тому зазвичай кажуть «права і свободи людини».

У чому  різниця між цими поняттями? Свобода людини може бути реалізована, без будь-якого втручання держава. Держава повинна забезпечити охорону і захист цих свобод. Таким є, наприклад, свобода віросповідання, свобода думки, свобода слова.

 

Оскільки права людини стосуються безпосередньо факту людського існування, їх не можна відняти або втратити. Тому більшість прав людини невід’ємні. їх ніхто не може відібрати або скасувати, на них не може посягнути держава. Ані найнижчий соціальний статус людини, ані вчинення злочину і засудження до найсуворішого покарання, ані фізичні вади або інтелектуальна обмеженість, ані будь-які інші особисті риси не можуть позбавити людину її прав і свобод. Не може і людина позбавити себе своїх прав, як не може перестати бути людиною. Навіть якщо хтось добровільно відмовиться від своїх прав (наприклад, від права на судовий захист), така відмова не матиме правової сили - держава не може скористатися цим і призначити покарання без судового розгляду справи. Права людини не можна також продати або купити, подарувати чи обміняти.

 

Сьогодні у людини є різні права, які часто поділяються на кілька основних груп:

  • громадянські (особисті), з-поміж яких право на життя, свободу, особисту недоторканність, свободу від катувань і рабства;
  •  політичні, до яких відносять, наприклад, свободу слова, право брати участь у державному житті, право збиратися мирно без зброї;
  • економічні, до яких належать право на працю, право на підприємницьку діяльність, право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів;
  • соціальні, до яких входять право на соціальний захист,
  • культурні, приміром, право на освіту, право на свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості, захист інтелектуальної власності, їхніх авторських прав, моральних і матеріальних інтересів та ін

 

Вчитель. Права і свободи людині має гарантувати і забезпечувати держава. Хоча сім’я, любов, дружба, стосунки із сусідами теж пов’язані з певними правами і відповідальністю, поняття прав людини щодо них не застосовують.

Отже, права і свободи - це відносини людини і держави. Держава закріплює права і свободи людини в законах та інших правових актах, створює умови для їх реалізації кожною людиною й у разі потреби захищає їх.

 

Вправа «Філворд»

  • Які ще групи прав зуміли знайти?

 

Вчитель. Так, в сучасному світі вирізняють ще екологічні та інформаційні права.

 

2. Загальна декларація прав людини.

Вчитель. 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Загальну декларацію прав людини (ЗДПЛ).

Перегляд відео.

Вчитель. У ній - 30 статей, що визначають основоположні права і свободи людини. Положення ЗДПЛ розвинуто і конкретизовано у двох міжнародних пактах - про громадянські й політичні права та про економічні, соціальні і культурні права, які ухвалено 19 грудня 1966 року. Вони покладають на держави, що ратифікували їх, зобов’язання дотримуватися проголошених у них прав.

ООН ухвалено й інші документи в галузі прав і свобод людини - конвенції з питань геноциду, расової дискримінації, дискримінації жінок, прав дитини. ЗДПЛ також стала моделлю створення Європейської конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року.

Конституції низки держав (у тому числі України) виокремлюють права людини і права громадянина. Якщо перші поширюються на всіх людей, які проживають у тій чи тій державі, то другі - лише на тих осіб, які є громадянами певної держави.

 

Робота з поняттями.

Ратифікація - остаточне затвердження міжнародного договору вищим органом держави.

Дискримінація - будь-яка відмінність, виняток, обмеження або перевага, що заперечують або зменшують рівне здійснення прав людиною.

 

3. Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина.

Бесіда.

Що означає поняття «основні права і свободи людини»?

Вчитель. Конституція України закріплює основні (конституційні) права та свободи людини і громадянина, тобто ті, що визначають найважливіші відносини між особою й державою. Утім, це не всі права й свободи, якими наділено людину, а тільки основні, фундаментальні. Інші права, які ви реалізуєте в житті (наприклад, права дітей, учнів, споживачів), містяться у відповідних положеннях законодавства.

Розділ II Конституції України, що містить майже третину всіх її статей, названо «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина». У цьому розділі закріплено особисті, політичні права і свободи, економічні, соціальні та культурні права. Тут є й конституційні права окремих соціальних груп (жінок і дітей), а також права, які називають «захисними», - право на захист своїх прав і свобод, право знати свої права і обов’язки, право на правничу допомогу тощо.

Робота в парах.

Оберіть один із запропонованих видів прав і свобод людини і громадянина. Заповніть таблицю, скориставшись відповідними статтями (27-54) розділу II Конституції України. Представте результати своєї роботи іншим групам.

 

Види прав і свобод людини і громадянина

Права і свободи за Конституцією України

Статті Конституції України

Громадянські (особисті)

 

 

Політичні

 

 

Економічні

 

 

Соціальні

 

 

Культурні

 

 

 

Вчитель. Конституційні обов’язки - це також важливий складник правового статусу людини і громадянина.

Нехтування конституційними обов’язками не позбавляє людину конституційних прав і свобод, однак зазвичай спричиняє юридичну відповідальність, що може бути пов’язана з певним обмеженням цих прав і свобод. Наприклад, якщо людина ухиляється від сплати податків, вступають у дію відповідні норми адміністративного чи кримінального права, згідно з якими до неї застосовують передбачене цими нормами стягнення або покарання.

Робота з поняттям.

Конституційні обов’язки - це закріплені Конституцією України необхідні й безумовні для виконання дії людини.

 

https://history.vn.ua/pidruchniki/remeh-the-basis-of-legal-studies-9-class-2017/remeh-the-basis-of-legal-studies-9-class-2017.files/image116.jpg

 

Робота з документами.

  Прочитайте статті 65-68 Конституції України.

  • У яких із них закріплено конституційні обов'язки, зазначені в схемі? Які з цих обов'язків стосуються всіх людей, а які - лише громадян України?
  • Чому, на вашу думку, Конституція України закріплює невеликий за обсягом перелік обов'язків людини і громадянина?

 

4. Механізми захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні

Вчитель. У нашій державі людину визнано найвищою соціальною цінністю, тому її права і свободи закріплено в Конституції України. Кожний із нас має право будь-якими не забороненими законом способами захищати свої права й свободи від порушень і протиправних посягань.

Для того щоб людина могла в повному обсязі реалізовувати свої права і свободи, чи достатньо визнати їх на міжнародному рівні й закріпити у конституції та законах держави? Безумовно, ні. Держава має гарантувати ці права, тобто створити певні умови для їх реалізації, а також мати дієві механізми їхнього захисту.

Ви, мабуть, знаєте, що спірні або конфліктні ситуації стосовно будь-чиїх прав і свобод та інтересів вирішують суди. Судовий захист - це найефективніша гарантія забезпечення прав і свобод людини та громадянина в Україні. Норми Конституції України - це норми прямої дії, тому кожен може звертатися до суду по захист своїх конституційних прав і свобод безпосередньо на підставі Конституції.

Конституція України визначає, що гарантом прав і свобод людини та громадянина в нашій державі є Президент України. Державний захист прав людини покладено також на Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, який здійснює парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод та захист прав людини на території України і в межах її юрисдикції. Також, як вам уже відомо, громадяни України мають право звертатися до органів державної влади та органів місцевого самоврядування із заявами, скаргами та пропозиціями.

Існують міжнародні й регіональні механізми контролю за дотриманням прав людини. Громадяни України можуть звернутися, наприклад, до Комітету з прав людини та Комітету проти катувань ООН, Європейського суду з прав людини, Комітету зі свободи асоціацій, Міжнародної організації праці.

Утім, міжнародний звичай виробив правило, за яким, перш ніж звертатися зі скаргою щодо порушення своїх прав до міжнародних інстанцій, громадянин має вичерпати всі правові механізми, передбачені у тій державі, на яку він скаржиться.

У захисті власних прав важливу роль відіграє сміливість та ініціатива людини. Без її активної позиції доволі важко, а інколи й неможливо дізнатись, які її права й у чому їх порушено, та захистити їх.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Бесіда.

1. Що таке права і свободи людини?

2. Які права і свободи людини та громадянина називають основними?

3. Що таке конституційні обов’язки людини і громадянина?

4. Які механізми захисту прав і свобод людини ви знаєте?

5. Чому права і свободи людини та громадянина мають бути закріплені в Конституції України?

6. Які конституційні обов’язки громадян України ви можете назвати і пояснити?

7. Які механізми захисту прав і свобод людини та громадянина видаються вам найефективнішими?

2. Юридичні задачі.

Обговоримо юридичні ситуації чи порушено у них права і які саме.

  1. Мати двох неповнолітніх дітей відлучилася у справах, залишивши їх вдома. Діти бавилися сірниками, і через необережне поводження з ними в квартирі виникла пожежа. Сусіди, почули плач дітей з квартири, в якій була пожежа, викликали пожежників. Після прибуття рятувальники виламали двері й проникли в квартиру. Чи правомірні їхні дії? Чи порушили вони право на недоторканість житла?

   Відповідь: Дії пожежників правомірні. Вони проникли в приміщення з метою усунення пожежі, врятували дітей, житло та майно.

  1.  Громадянин Сидоренко при влаштуванні на роботу заповнив анкету, в якій була графа – до якої віри ви належите ? Чоловік написав, що сповідує буддизм. На підставі цього йому було відмовлено у працевлаштуванні. Чи правомірні такі дії?

     Відповідь: Дії адміністрації неправомірні, оскільки в Конституції України стаття 35 людина може сповідувати будь – яку релігію. Тому адміністрація не мала права відмовити йому у працевлаштуванні. Такої графи в анкеті не має бути.

  1. 22-річний   Андрій звернувся до призовної комісії з проханням звільнити в цьому році його від призову на військову службу, оскільки він навчається в педагогічному університеті на четвертому курсі.

    Відповідь: Так, Андрій має право на відстрочку від військової служби в Збройних Силах України.

 

VI. Рефлексія.

Досі поширеним є твердження: «Немає прав без обов’язків, а обов’язків без прав». Висловіть свої міркування з цього приводу й запишіть їх у зошит.

 

VIІ. Підсумки уроку

Вчитель. Людина, яка живе в нашому суспільстві має не тільки права, а й обов’язки. У  Загальній Декларації прав людини говориться, що «кожна людина має обов’язки перед суспільством, у якому тільки й можливий вільний і повний розвиток її особистості». Закон України вимагає, щоб кожен громадянин неухильно дотримуватися Конституції України та законів України, щоб не зазіхав  на честь і гідність, на права та свободи інших людей. Основний Закон застерігає, що незнання законів не звільняє їх від відповідальності.

 

VIІІ.  Домашнє завдання

Опрацювати параграф 12. Виконати завдання 2, 3 на ст. 84.

 

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
5084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку