Урок "Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина"

Про матеріал
Урок розроблений до підручника Основи праознавства 9 кл. Філпенко Т., Сутковий В. (видавництво: Генеза) Мета:  дати уявлення про поняття «права і свободи людини», охарактеризувати види прав і свобод людини, міжнародні документи з прав людини і прав дитини;  розвивати вміння тлумачити поняття «права і свободи людини», описувати види прав і свобод людини і наводити приклади; аналізувати зміст окремих статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;  виховувати в них повагу до прав та основних обов'язків людини і громадянина.
Перегляд файлу

Крайнік Лариса Олександрівна                                                 

Тема.  Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина. 

Мета:

  •              дати уявлення про поняття «права і свободи людини»,  охарактеризувати види прав і свобод людини, міжнародні документи з прав людини і прав дитини;
  •              розвивати вміння тлумачити поняття «права і свободи людини», описувати види прав і свобод людини і наводити приклади; аналізувати зміст окремих статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;
  •              виховувати в них повагу до прав та основних обов'язків людини і громадянина.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення:  урок з використанням онлайн технологій.

Обладнання: презентація Power Point, відео (мультик про права дитини від Unicef), відео урок: Загальна Декларація з прав людини від Міністерства юстиції України, відео урок від Всеукраїнської школи онлайн

пам’ятки для учнів, тексти правових документів, підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти Т. Філіпенко, В. Сутковий «Основи правознавства» - К., «Генеза», 2022.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Учитель. Доброго дня!

  Вправа «Позитив»

- Всі знають, що настрій, із яким починають будь-яку роботу, програмує майбутній результат. Бажаю, щоб отримані знання на сьогоднішньому уроці засвоїлися легко. А щоб цього досягти, пропоную всім плідно працювати, як бджілка-трудівниця. Я бажаю вам, щоб сьогоднішній урок пройшов для вас цікаво.

      Усміхніться один одному, подумки  побажайте успіхів на цілий день. На уроці будьте старанними

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель

Людина є частиною природи і водночас є складовою суспільства. Відповідаємо на запитання.

Г. Сковорода про свободу та обов’язок ст. 54

ІІІ. Повідомлення теми, мети і плану уроку

Ми розпочинаємо вивчати розділ «Взаємозв’язок людини і держави». Тема уроку «Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.»

 

План

1. Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина

2. Механізми захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1.               Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадяни- на. Головним елементом правового статусу людини і громадянина є права, свободи та обов’язки. У них фіксуються стандарти поведінки, які вважаються обов’язковими, корисними для нормальної життєдіяльності суспільства, розкриваються основні принципи взаємовідносин держави й особи. Що ж означають ці поняття в загальному значенні?

 «Мозковий штурм»

- Про права людини сьогодні говорять усі. Словосполучення «права людини» використовується сучасними політиками, журналістами, юристами настільки часто, що стало звичним для нашої свідомості. Та і кожен із вас часто у повсякденному житті  використовував слова «я маю право», «це моє право», «права людини».

 Пояснення учителя.

Можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні й духовні блага називаються правами людини.

- Людина є біологічною істотою, тому їй потрібна їжа, одяг, житло. Як члену суспільства людині необхідно мати змогу вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з усіма іншими людьми. Оскільки вона живе на території певної держави, їй має бути забезпечена можливість брати участь у житті держави, вона може вимагати від держави захисту від посягань на її права та інтереси.

В юридичній літературі поряд із поняттям «права людини» зустрічається й поняття «свободи людини», як-то свобода слова, свобода думки, свобода віросповідання. Їх слід розрізняти, адже право людини є можливістю, реалізацію якої держава гарантує, а свобода — простором, у який держава не може втручатися. Тому зазвичай кажуть «права та свободи людини».

Права і свободи людини - це можливості людини, необхідні їй для існування і розвитку.

Права та свободи людині має гарантувати і забезпечити держава. Тому, хоча сім'я, любов, дружба, стосунки із сусідами теж пов'язані з певними правами і відповідальністю, поняття прав людини щодо них не застосовується. Права людини стосуються лише відносин людини і держави, яка закріплює їх у законах та інших правових актах і захищає.

Оскільки права людини стосуються самого факту людського існування, їх не можна відняти чи втратити. Більшість прав людини є невід’ємними. Вони не можуть кимось відбиратися або скасовуватися, на них не може спокуситися держава. Ані найнижчий соціальний статус людини, ані фізичні вади або інтелектуальна обмеженість, ані будь-які інші особисті риси не можуть позбавити людину її прав і свобод. Неможливо і самій людині позбавити себе своїх прав, як не можливо перестати бути людиною. Права людини не можна продати чи купити, подарувати чи обміняти.

Працюємо зі схемою ст. 54 в підручнику

Робота з поняттями «права людини», «обов’язок» ст. 54

Поняття «свобода» пов’язане з характеристикою таких діянь особи, які визначають сферу її самостійності, захисту від втручання в її внутрішній світ (свобода думки, свобода світогляду і віросповідання тощо). Забезпечуючи права і свободи людини, держава вимагає від неї певної поведінки, що формулюється в системі юридичних обов’язків.

Обов’язок характеризується такими рисами: • це категорія необхідної поведінки людини, його реалізація не обумовлюється бажанням людини; • обов’язок – це завжди певне обмеження прав людини; • за невиконання обов’язку держава встановлює юридичну відповідальність.

 

Основні права, свободи та обов’язки людини і громадянина становлять певну систему та класифікуються за змістом. У Конституції України (Розділ ІІ «Основні права, свободи й обов’язки людини і громадянина») визначено такі групи основних прав: громадянські (особисті), політичні, соціально-економічні, культурні, екологічні

Робота з термінами «громадянські та політичні права» ст. 55

До громадянських належать такі права: на життя, на недоторканність особистості, на недоторканність житла, на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції; на вибір місця проживання, свободу пересування, на вільне залишення території України та повернення будь-коли в Україну; на свободу власної думки і слова, на вільне виявлення своїх поглядів і переконань; на свободу світогляду, віросповідання тощо.

Робота з правовим документом. Витяги з Конституції України ст. 55

Робота з термінами «соціально-економічні, культурні, екологічні права». Ст. 56

Аналіз статті 50. Конституції України ст. 56

Робота зі схемами «Основні обов’язки людини і громадянина», «Основні обов’язки громадянина України» ст. 56

 

  1.               Механізми захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні.

Розповідь вчителя

Усвідомлення необхідності прийняття загальновизнаних прав і свобод людини прийшло лише після світових війн ХХ ст., під час яких було знищено десятки мільйонів людей, тисячі зазнали страждань, приниження тощо. В суспільстві, що стало свідком цих подій, зростала впевненість у тому, що повинен діяти міжнародний захист прав людини. Для забезпечення міжнародного миру та прогресу, співробітництва між народами в 1945 р. була створена Організація Об’єднаних Націй. В Статуті ООН зазначається, що одним із першочергових завдань цієї організації є «заохочення та розвиток поваги до прав людини і основних свобод для усіх, без відмінностей раси, статі, мови і релігії».

Спеціальна комісія ООН з прав людини займалася підготовкою  міжнародних документів з прав людини.

Нині у світі існує багато таких законів, угод. До найголовніших міжнародних документів з прав людини належать:

  •                   Загальна декларація прав людини,
  •                   Міжнародний пакт про громадянські і політичні права,
  •                   Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права,
  •                   Європейська конвенція про захист прав людини та основних свобод.

Поняття «механізм» розкривається як система правових засобів, метою яких є захист прав людини. Необхідними умовами забезпечення діяльності механізму захисту прав людини виступають гарантії основних прав і свобод людини

Робота над терміном «гарантії прав і свобод людини і громадянина» ст. 57

Аналіз статтей 3 та 22 Конституції України ст. 57

Робота з текстом підручника ст. 57

Аналіз схем ст. 58 «Захист прав людини в Україні»

Як бачимо, сучасне людство має ряд міжнародних документів, у яких закріплені загальноприйняті права і свободи людини. Одним з найбільш історично значущих документів в галузі прав людини є Загальна декларація прав людини.

Короткий виклад Загальної декларації прав людини

Ст. 1. Усі люди народжені вільними й рівними у своїй гідності та правах.

Ст. 2. Кожна людина повинна мати всі права та свободи, проголошені цією Декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії…

Ст. 3. Кожна людина має право на життя, свободу і на особисту недоторканність.

Ст. 4. Ніхто не має права ставитися до Вас, як до раба, і Ви не повинні робити нікого рабами.

Ст. 5. Ніхто не має права знущатися над Вами чи піддавати Вас тортурам.

Ст. 6. Ви, як і всі інші, повинні бути однаково захищені законом.

Ст. 7. Закон один для всіх; він повинен застосовуватися до всіх однаково.

Ст. 8. Кожна людина має право скористатися законом, коли не поважають її прав.

Ст. 9. Ніхто не має права ув’язнювати Вас чи висилати з Вашої країни несправедливо і без будь"яких причин.

Ст. 10. Кожна людина має право на справедливий суд.

Ст. 11. Кожна людина є невинною, допоки її винність не буде доведено.

Ст. 12. Кожен має право просити захисту, якщо хто небудь намагається посягнути на Ваше добре ім’я, увійти без дозволу до Вашого дому, відкрити Ваші листи або потурбувати Вас чи Вашу сім’ю без причин.

Ст. 13. Кожна людина має право на вільне пересування.

Ст. 14. Кожна людина має право шукати притулку в іншій країні, якщо у власній вона зазнає переслідування чи є під загрозою переслідування.

Ст. 15. Кожна людина має право на громадянство. Ніхто не має права завадити Вам прийняти громадянство іншої країни, якщо Ви цього побажаєте.

Ст. 16. Всі люди мають право на одруження та заснування сім’ї.

Ст. 17. Кожна людина має право на володіння своїм майном.

Ст. 18. Кожна людина має право вільно сповідати свою релігію і змінювати її, якщо вона забажає.

Ст. 19. Кожна людина має право на свободу переконань, одержання і поширення інформації.

Ст. 20. Кожна людина має право на свободу мирних зборів та асоціацій.

Ст. 21. Кожна людина має право голосу, як і право брати участь вуправлінні своєю державою.

Ст. 22. Кожна людина має право на соціальне забезпечення та можливості для власного всебічного розвитку.

Ст. 23. Кожна людина має право на працю, на справедливу і задовільну оплату її, на сприятливі умови праці, а також на вступ до професійних спілок.

Ст. 24. Кожна людина має право на відпочинок і дозвілля.

Ст. 25. Кожна людина має право на відповідні умови життя та на медичну допомогу.

Ст. 26. Кожна людина має право на освіту.

Ст. 27. Кожна людина має право брати участь у культурному житті суспільства.

Ст. 28. Для того щоб усі ці права не порушувались, кожна людина повинна поважати соціальний устрій, який захищає її.

Ст. 29. Кожна людина має обов’язок поважати права інших людей і шанувати суспільну та громадську власність.

Ст. 30. Ніхто не має права посягати на будь"яке право, викладене в цій Декларації.

Перегляд відео Урок: Загальна Декларація з прав людини від Міністерства юстиції України

Короткий виклад ІІ Розділу Конституції України

Ст. 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах.

Ст. 22. Права і свободи людини і громадянина не є вичерпними.

Ст. 23. Право на вільний розвиток.

Ст. 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Ст. 25. Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство.

Ст. 27. Невід’ємне право на життя.

Ст. 28. Право на повагу до його гідності.

Ст. 29. Право на свободу та особисту недоторканність.

Ст. 30. Право на недоторканність житла.

Ст. 31. Право на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції.

Ст. 32. Право на невтручання в його особисте і сімейне життя.

Ст. 33. Право на свободу пересування, вільний вибір місця проживання.

Ст. 34. Право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань.

Ст. 35. Право на свободу світогляду та віросповідання.

Ст. 36. Право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації.

Ст. 38. Право брати участь в управлінні державними справами.

Ст. 39. Право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи та демонстрації.

Ст. 40. Право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади.

Ст. 41. Право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Ст. 42. Право на підприємницьку діяльність.

Ст. 43. Право на працю.

Ст. 44. Право на страйк.

Ст. 45. Право на відпочинок.

Ст. 46. Право на соціальний захист.

Ст. 47. Право на житло.

Ст. 48. Право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї.

Ст. 49. Право на охорону здоров’я.

Ст. 50. Право на безпечне довкілля.

Ст. 51. Право на сім’ю.

Ст. 52. Право дітей на рівність.

Ст. 53. Право на освіту.

 

В Конституції України, прийнятій 1996 р., закріплені основні права та свободи людини.

Метод «Уявний мікрофон»

1. Чи існують у дитини права?

2. Для чого дітям потрібні права?

3. У чому відмінність прав дитини від прав дорослої людини?

Права дитини — це певні специфічні можливості, які необхідні дітям для існування й досягнення зрілості.

 Подивіться уважно, скільки правових документів було прийнято, щоб виробити та вдосконалити права дитини.

1924 рік – перша Декларація прав дитини.

1959 – Декларація  прав дитини.

1989 – Конвенція ООН про права дитини.

10 листопада 1989 р. ООН ухвалила Конвенцію про права дитини, що відобразила прагнення людей планети у захисті дітей.

Зараз проблема дитинства - одна з найважливіших проблем нашої країни. І не треба легковажно ставитися до ситуації, що склалася, бо діти - майбутнє держави, і це треба сприймати дуже серйозно.

Вчитель демонструє сайт Unicef та розповідає про їх діяльність в Україні.

Перегляд мультика про права дитини від Unicef.

Пам’ятка “Куди можна звернутися, коли порушено права дитини»).

Коли порушено твої права, попроси допомоги у:

* дорослих осіб, яким довіряєш;

* директора, вчителів у школі;

* психологічної служби за телефоном довіри;

* служби у справах неповнолітніх;

* опікунської ради села (району);

* поліції за телефоном 102;

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Складіть правовий онлайн-пазл «Права людини і громадянина»

https://cutt.ly/jRvWzXG

Виконуємо онлайн тест на сайті «На Урок» всі разом.

V. Підсумок уроку

Вчитель робить підсумки уроку. Виставляє оцінки до електронного журналу.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника параграф 12, відео урок за посиланням . https://www.youtube.com/watch?v=sThPLHuqI7s&list=PLsWyMT6uUTrdq0EkxsE-e1qrAeZbNtOoN&index=24

 

1

 

docx
Додано
3 грудня 2022
Переглядів
884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку